Har bytt termostat, nu slukar han kylarvätska!

Stoxoz
7 februari 2009 · 125 Inlägg

Tjena!

Jag bytte termostat i min BMW nu i torsdags, och hela proceduren gick väldigt enkelt
och snabbt. Spillde lite vätska men absolut inga stora mängder. Har både fyllt på glykol
och vatten nu i efterhand. Problemet är bara det att den nu i efterhand så slukar han vätskan
som ingenting! Varje gång, efter en resa på ca 3-5 mil, efter att ha låtit bilen stått under dagen, och jag ska hem från jobbet, så lyser lampan att jag måste fylla på kylarvätska. Och mycket riktigt, tanken är tom och jag får fylla på ytterligare ca en liter. Sen så funkar allt prima hela resan hem, men efter att ha använt den en resa, och sen låtit den stå ett par timmar eller över natten, så måste jag fylla på igen när jag ska ut på en ny resa.

Mycket konstigt tycker jag, har ju visserligen hört nåt om o lufta motorn eller nåt i den stilen, att det uppstod luftbubblor i slangarna efter man tömde och tog bort slangarna i anslutningarna. Men att den fortfarande nu 2 dagar efteråt fortfarande gnäller efter vätska har fått mig att börja fundera, vad kan det vara för fel?

Någon som har varit med om liknande problem?

Mvh/ Daniel

FLindgren
7 februari 2009 · 5 089 Inlägg

Hur många liter har du hällt i samanlagt?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
lustgasen Saab 99 Turbo-Nörd
7 februari 2009 · 368 Inlägg

Toppackning??

Med lust att gasa
www.aabh.se/
www.antonbjörklund.se/
Saab 99 GL VAN "Servicebilen-Vanheden" (1977)
Stoxoz
7 februari 2009 · 125 Inlägg

FLindgren skrev:
Hur många liter har du hällt i samanlagt?

Hhmm.. vid första tillfället direkt vid bytet hällde jag nog i nästan en liter glykol, och resterande delar, vatten... så ett par liter har de allt blitt

Stoxoz
7 februari 2009 · 125 Inlägg

lustgasen skrev:
Toppackning??

Hur menar du?

Larsson_Power Saabvilde!
7 februari 2009 · 1 708 Inlägg

Stoxoz skrev:

lustgasen skrev:
Toppackning??

Hur menar du?

Han menar att din toppackning kanske är kass.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Stoxoz
7 februari 2009 · 125 Inlägg

Larsson_Power skrev:

Stoxoz skrev:

lustgasen skrev:
Toppackning??

Hur menar du?

Han menar att din toppackning kanske är kass.

Jaha ja... Grejen är ju den att man bytte ut hela huset, och allt gick fint o plocka loss och sätta tillbaka för den delen. Förutom att plocka loss termostathuset och sen byta ut den mot en helt ny så var det inga andra detaljer med packningar.

Jimmy_N Makaronborrare
7 februari 2009 · 993 Inlägg

Stoxoz skrev:
Tjena!

Jag bytte termostat i min BMW nu i torsdags, och hela proceduren gick väldigt enkelt
och snabbt. Spillde lite vätska men absolut inga stora mängder. Har både fyllt på glykol
och vatten nu i efterhand. Problemet är bara det att den nu i efterhand så slukar han vätskan
som ingenting! Varje gång, efter en resa på ca 3-5 mil, efter att ha låtit bilen stått under dagen, och jag ska hem från jobbet, så lyser lampan att jag måste fylla på kylarvätska. Och mycket riktigt, tanken är tom och jag får fylla på ytterligare ca en liter. Sen så funkar allt prima hela resan hem, men efter att ha använt den en resa, och sen låtit den stå ett par timmar eller över natten, så måste jag fylla på igen när jag ska ut på en ny resa.

Mycket konstigt tycker jag, har ju visserligen hört nåt om o lufta motorn eller nåt i den stilen, att det uppstod luftbubblor i slangarna efter man tömde och tog bort slangarna i anslutningarna. Men att den fortfarande nu 2 dagar efteråt fortfarande gnäller efter vätska har fått mig att börja fundera, vad kan det vara för fel?

Någon som har varit med om liknande problem?

Mvh/ Daniel

Hur ser avgaserna ut? 
Men har du inte luftat något kan du ju prova att göra det först

jocke_gronberg
7 februari 2009 · 4 586 Inlägg

Ha bilen igång med kall motor öppna locket till kylarvätskan fyll på till rätt nivå tryck sedan på slangarna som sitter till kylaren.mm. När nivån stiger och inte sjunker när du klämmer ihop slangen så ta dig då en tur. ifall du nu måste fylla på mer så är det läckage eller dårliga packningar i motorn

känn även efter så slangen till termostaten inte är tom utan det finns vatten i den

Var noga med att inte göra detta med varm motor då risken för brännskador är stora

Senast redigerat av jorre83 (7 februari 2009)

F_Lundberg Bmw-4-ever
7 februari 2009 · 107 Inlägg

När du byte termostaten. Tömde du hela systemet då???
Får du någon värme in i kupèn eller???
Kan tänka mig att du har luft i systemet bara och ja tror det skall finnas en avluftning skruv nånstans gå ut på autopower å kolla om det e nån som vet...

MVH Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."
BMW 520ia "E28" (1985)
BMW e46 320 "STCC" (2005)
Stoxoz
7 februari 2009 · 125 Inlägg

F_Lundberg skrev:
När du byte termostaten. Tömde du hela systemet då???
Får du någon värme in i kupèn eller???
Kan tänka mig att du har luft i systemet bara och ja tror det skall finnas en avluftning skruv nånstans gå ut på autopower å kolla om det e nån som vet...

MVH Fredrik

Allt inne i kupén funkar. Värmen kommer som den ska, och mätaren ligger på sin rätta plats. Men efter att ha låtit bilen stå i ett par timmar och jag sen ska köra iväg igen så måste jag fylla på igen!

Stoxoz
7 februari 2009 · 125 Inlägg

calibra1992 skrev:

Stoxoz skrev:
Tjena!

Jag bytte termostat i min BMW nu i torsdags, och hela proceduren gick väldigt enkelt
och snabbt. Spillde lite vätska men absolut inga stora mängder. Har både fyllt på glykol
och vatten nu i efterhand. Problemet är bara det att den nu i efterhand så slukar han vätskan
som ingenting! Varje gång, efter en resa på ca 3-5 mil, efter att ha låtit bilen stått under dagen, och jag ska hem från jobbet, så lyser lampan att jag måste fylla på kylarvätska. Och mycket riktigt, tanken är tom och jag får fylla på ytterligare ca en liter. Sen så funkar allt prima hela resan hem, men efter att ha använt den en resa, och sen låtit den stå ett par timmar eller över natten, så måste jag fylla på igen när jag ska ut på en ny resa.

Mycket konstigt tycker jag, har ju visserligen hört nåt om o lufta motorn eller nåt i den stilen, att det uppstod luftbubblor i slangarna efter man tömde och tog bort slangarna i anslutningarna. Men att den fortfarande nu 2 dagar efteråt fortfarande gnäller efter vätska har fått mig att börja fundera, vad kan det vara för fel?

Någon som har varit med om liknande problem?

Mvh/ Daniel

Hur ser avgaserna ut? 
Men har du inte luftat något kan du ju prova att göra det först

Jag har inte tänkt på om avgaserna ser speciellt konstiga ut, dom verkar normala och jag har inte märkt nåt avvikande. Maskineriet funkar fint och inget verkar läcka eller sippra ut vad jag kan se. Hela proceduren var ju så enkel att göra och det var lätt o sätta tillbaka allt på rätt ställe, så det är därför jag undrar hur detta kan hända...

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
7 februari 2009 · 2 853 Inlägg

tja, du ska aldrig fylla på kylar vätska då bilen är kall !
är det kallt ute så självklart sjunker din glykol nivå, till det att du kört bilen varm då ska du kolla nivån.
saknas det då glykol då ska du fylla på till max strecket, är det tomt i kärlet om du kika när bilen är kall, fyll på lite men inte så koppen blir till max strecket! då det expanderar när bilen blir varm.!

Ett råd till dig som är bmw ägare, dom brukar behöva lufta kylaren, och det gör genom att ställa fromten lite högre än baken skruvar upp skruven på kylarens högra sida tror ja den låg på. öppna även kärlets kork, ha med dig kylarvätska så du kan fylla på om den har mkt luft i systemet. du kan behöva lufta den LITE längre än 1 minut dvs 15 min ibland 50 min, ibland måste du göra det flera ggr innan det fungerar.

Om din topplocks packning gått då kokar det i kärlet, samt du får feta avgas puffar då du kör och gasar dvs en dimma efter bilen..samt du kan få en gräddliknade konststens i oljan dvs lyft på oljenivå pinnen o kika på den. Luktar det avgas ur kärlet är ochså ett sätt att se det, även hur stiften ser ut om det skulle va så du fått en spricka i cylinder loppet.
1.kör bilen varm kolla nivån fyll på vid behov till max..sen låter du bilen stå så den blir kall kolla nivån, kör bilen varm är den på max ja då drar den ju inget enkelt. fyller du på hela tiden så klart den skickar ut glykol tongue
2.lufta kylaren som jag beskrev allmänt fel på bmw.

funkar inget av dessa tips så skicka ett p.m

dr-aero
7 februari 2009 · 290 Inlägg

pattilatti2 skrev:
tja, du ska aldrig fylla på kylar vätska då bilen är kall !
är det kallt ute så självklart sjunker din glykol nivå, till det att du kört bilen varm då ska du kolla nivån.
saknas det då glykol då ska du fylla på till max strecket, är det tomt i kärlet om du kika när bilen är kall, fyll på lite men inte så koppen blir till max strecket! då det expanderar när bilen blir varm.!

Ett råd till dig som är bmw ägare, dom brukar behöva lufta kylaren, och det gör genom att ställa fromten lite högre än baken skruvar upp skruven på kylarens högra sida tror ja den låg på. öppna även kärlets kork, ha med dig kylarvätska så du kan fylla på om den har mkt luft i systemet. du kan behöva lufta den LITE längre än 1 minut dvs 15 min ibland 50 min, ibland måste du göra det flera ggr innan det fungerar.

Om din topplocks packning gått då kokar det i kärlet, samt du får feta avgas puffar då du kör och gasar dvs en dimma efter bilen..samt du kan få en gräddliknade konststens i oljan dvs lyft på oljenivå pinnen o kika på den. Luktar det avgas ur kärlet är ochså ett sätt att se det, även hur stiften ser ut om det skulle va så du fått en spricka i cylinder loppet.
1.kör bilen varm kolla nivån fyll på vid behov till max..sen låter du bilen stå så den blir kall kolla nivån, kör bilen varm är den på max ja då drar den ju inget enkelt. fyller du på hela tiden så klart den skickar ut glykol tongue
2.lufta kylaren som jag beskrev allmänt fel på bmw.

funkar inget av dessa tips så skicka ett p.m

är du bilmek?

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

dr-aero skrev:

pattilatti2 skrev:
tja, du ska aldrig fylla på kylar vätska då bilen är kall !
är det kallt ute så självklart sjunker din glykol nivå, till det att du kört bilen varm då ska du kolla nivån.
saknas det då glykol då ska du fylla på till max strecket, är det tomt i kärlet om du kika när bilen är kall, fyll på lite men inte så koppen blir till max strecket! då det expanderar när bilen blir varm.!

Ett råd till dig som är bmw ägare, dom brukar behöva lufta kylaren, och det gör genom att ställa fromten lite högre än baken skruvar upp skruven på kylarens högra sida tror ja den låg på. öppna även kärlets kork, ha med dig kylarvätska så du kan fylla på om den har mkt luft i systemet. du kan behöva lufta den LITE längre än 1 minut dvs 15 min ibland 50 min, ibland måste du göra det flera ggr innan det fungerar.

Om din topplocks packning gått då kokar det i kärlet, samt du får feta avgas puffar då du kör och gasar dvs en dimma efter bilen..samt du kan få en gräddliknade konststens i oljan dvs lyft på oljenivå pinnen o kika på den. Luktar det avgas ur kärlet är ochså ett sätt att se det, även hur stiften ser ut om det skulle va så du fått en spricka i cylinder loppet.
1.kör bilen varm kolla nivån fyll på vid behov till max..sen låter du bilen stå så den blir kall kolla nivån, kör bilen varm är den på max ja då drar den ju inget enkelt. fyller du på hela tiden så klart den skickar ut glykol tongue
2.lufta kylaren som jag beskrev allmänt fel på bmw.

funkar inget av dessa tips så skicka ett p.m

är du bilmek?

ja nästan, kan endel om kylningen på bilar big_smile

Xuri One Man Clan
8 februari 2009 · 4 287 Inlägg

har inte fått klarhet

Den läckte inget innan termostatbyte ?

Varför byttes termostat ?

Den började läcka efter att du bytte termostat ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Xuri One Man Clan
8 februari 2009 · 4 287 Inlägg

med tanke på att felet har kommit efter att du byte termostat har du gjort något fel ( har inte läst att de läckte innan rep eller varför du bytte men) de läckte inte innan å nu har du bytt å de läcker....kolla över de riktigt..ställer du bilen så biler kylarvätskan varmare å slangar å dyl får upp tempen bättre så de kan hända att den bara läcker när den står still å inte n

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
dr-aero
8 februari 2009 · 290 Inlägg

pattilatti2 skrev:

dr-aero skrev:

pattilatti2 skrev:
tja, du ska aldrig fylla på kylar vätska då bilen är kall !
är det kallt ute så självklart sjunker din glykol nivå, till det att du kört bilen varm då ska du kolla nivån.
saknas det då glykol då ska du fylla på till max strecket, är det tomt i kärlet om du kika när bilen är kall, fyll på lite men inte så koppen blir till max strecket! då det expanderar när bilen blir varm.!

Ett råd till dig som är bmw ägare, dom brukar behöva lufta kylaren, och det gör genom att ställa fromten lite högre än baken skruvar upp skruven på kylarens högra sida tror ja den låg på. öppna även kärlets kork, ha med dig kylarvätska så du kan fylla på om den har mkt luft i systemet. du kan behöva lufta den LITE längre än 1 minut dvs 15 min ibland 50 min, ibland måste du göra det flera ggr innan det fungerar.

Om din topplocks packning gått då kokar det i kärlet, samt du får feta avgas puffar då du kör och gasar dvs en dimma efter bilen..samt du kan få en gräddliknade konststens i oljan dvs lyft på oljenivå pinnen o kika på den. Luktar det avgas ur kärlet är ochså ett sätt att se det, även hur stiften ser ut om det skulle va så du fått en spricka i cylinder loppet.
1.kör bilen varm kolla nivån fyll på vid behov till max..sen låter du bilen stå så den blir kall kolla nivån, kör bilen varm är den på max ja då drar den ju inget enkelt. fyller du på hela tiden så klart den skickar ut glykol tongue
2.lufta kylaren som jag beskrev allmänt fel på bmw.

funkar inget av dessa tips så skicka ett p.m

är du bilmek?

ja nästan, kan endel om kylningen på bilar big_smile

ville bara säga att man kan och bör fylla på kylarvätska när bilen e kall du har ju min max(hot cold)
man kan ju bla spräcka toppen om du fyller varm motor.

Xuri One Man Clan
8 februari 2009 · 4 287 Inlägg

dr-aero skrev:

pattilatti2 skrev:

dr-aero skrev:

är du bilmek?

ja nästan, kan endel om kylningen på bilar big_smile

ville bara säga att man kan och bör fylla på kylarvätska när bilen e kall du har ju min max(hot cold)
man kan ju bla spräcka toppen om du fyller varm motor.

tvivlar jag starkt på då jag inte sett en enda bil där man fyllt kylarvätskan direkt i toppen...

å så länge de inte saknas 5 liter i kylarsystemet lär man inte sänka tempen så mycke å så fort att materialet spricker... å saknas de 5 liter e nog den motorn skrot om den e så varm...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

dr-aero skrev:

pattilatti2 skrev:

dr-aero skrev:

är du bilmek?

ja nästan, kan endel om kylningen på bilar big_smile

ville bara säga att man kan och bör fylla på kylarvätska när bilen e kall du har ju min max(hot cold)
man kan ju bla spräcka toppen om du fyller varm motor.

okejj, jag ska hälsa det till ansvariga på opel och saab smile och jag skrev att är det lite i kärlet så bör man fylla på lite grann dock inte till max sträcket.!

felet har uppstått vid bytet:P okay..kvalificerad gissning.

det gäller fortfarande att kolla läget när bilen är varm o ja man kan öppna korken då sakta släppa ut luften när man vrider på den..samt man fyller på då,man spränger ingen topp  tongue LOL
vätskan är nog varm ska du se, samt att när du kallstartar en bil är inte vätska n kall då o motorn kan bli varm med lite kall vätska, borde inte toppen gå hela tiden då, elr ska du syfta på att det värms sakta men säkert upp till 88-92c
orkar inte ta diskutionen gör som ni vill tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang