Har bytt termostat, nu slukar han kylarvätska!

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

Xuri skrev:

pattilatti2 skrev:

Xuri skrev:

hmm angående kemi...

Är bilen kall blir utrymmena mindre å vätskan också (ja nån %)
är bilen varm så blir gaserna varma (tar större plats i systemet)  å expanderar om de är luft vill säga...  om de tex är luft i systemet alltså blir de mer nivå än vad de är...

tror du de skiljer så mycke mellan +5 å minus 15 ?
nä jag var med på kemin.... satt å sniffade suddgummi då

?

hihi vatten molekyler binds samman vid kyla o ju kallare det är desto mindre rör dom på sig, dvs vattnet blir fast, så ja kylan spelar stor roll.

samt du är innne på rätt spår ang de me gas iaf så de får du ett plus för big_smile

ja snälla sig mig hur pass stor skillnad de i procent blir mellan +5 å -20...

kan tuvärr inte säga det på rak arm men om frys punkten är 0 så borde du ju fatt att -20 är väldigt fast materia i jämförelse med +5. Det fattar ju tom en som är 12.
även om man delar vatten blandningen till en homogenlösning, så tror jag rent % att de är en skillnad på ca 200% kanske..

Xuri One Man Clan
8 februari 2009 · 4 287 Inlägg

pattilatti2 skrev:

Xuri skrev:

pattilatti2 skrev:

hihi vatten molekyler binds samman vid kyla o ju kallare det är desto mindre rör dom på sig, dvs vattnet blir fast, så ja kylan spelar stor roll.

samt du är innne på rätt spår ang de me gas iaf så de får du ett plus för big_smile

ja snälla sig mig hur pass stor skillnad de i procent blir mellan +5 å -20...

kan tuvärr inte säga det på rak arm men om frys punkten är 0 så borde du ju fatt att -20 är väldigt fast materia i jämförelse med +5. Det fattar ju tom en som är 12.
även om man delar vatten blandningen till en homogenlösning, så tror jag rent % att de är en skillnad på ca 200% kanske..

så lätt oss säga vatten fryser vid 0....
Glykol fryser vid -40 (efter)

Vad anser du är rätt blandning i ett  kylarsystem till bmw tex ?
spolarvätska vid -20 är precis lika fast som vid 0 grader om du frågar mig dvs flytande.....

glykol är rinnande också vid minus 60 typ..

Ska vi fortsätta å göra trådskaparen förvirrad ?

Mellan minus 15 å + 5 skiljer de lika mycke som +5 å +20 ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

Xuri skrev:

pattilatti2 skrev:

Xuri skrev:
ja snälla sig mig hur pass stor skillnad de i procent blir mellan +5 å -20...

kan tuvärr inte säga det på rak arm men om frys punkten är 0 så borde du ju fatt att -20 är väldigt fast materia i jämförelse med +5. Det fattar ju tom en som är 12.
även om man delar vatten blandningen till en homogenlösning, så tror jag rent % att de är en skillnad på ca 200% kanske..

så lätt oss säga vatten fryser vid 0....
Glykol fryser vid -40 (efter)

Vad anser du är rätt blandning i ett  kylarsystem till bmw tex ?
spolarvätska vid -20 är precis lika fast som vid 0 grader om du frågar mig dvs flytande.....

glykol är rinnande också vid minus 60 typ..

Ska vi fortsätta å göra trådskaparen förvirrad ?

Mellan minus 15 å + 5 skiljer de lika mycke som +5 å +20 ?

han kan ju lära sig nått av våran diskution smile
du verkar inte förstå att glykol oavsett om de fryser vid -10-30-60 så är den flytande lösningen fortfarande en kemiskförening, och ju kallar det är då släpper bindningar mellan vatten molekyler och va fan glykol nu är för ämne tongue ( binds samman ) orkar inte tänka allt för hårt tongue
som ett exempel. kolla din olja i bilen. vid +5 kolla din olja vid -20 ser du skillnad=? väldigt trög flytande.
samma sak med vatten/glykol blandningen. dock är den mkt tunnare fr början då bindningarna sitter väldigt löst mellan dom olika molekylerna,så svaret är den är mycket mer trögflytande, ditt öga ser inte det du önskar att du såg.

mellan -15 och +5 är det en skilland på 20c mellan +5 och +20 är de 15c

samt så ser du ju inte in i motorn? de kanske tom har separerat o man har en is propp i motorn hört talas om det? motor värmare används för att morverka just detta

det beror på vart man bor, det går ju att köra bilen med endast vatten men jag har hört att det inte är allt för bra..du kanske kan svar på varför man BÖR ha en blandning oavsett vinter sommar vår big_smile

Senast redigerat av pattilatti2 (8 februari 2009)

Xuri One Man Clan
8 februari 2009 · 4 287 Inlägg

pattilatti2 skrev:

Xuri skrev:

pattilatti2 skrev:

kan tuvärr inte säga det på rak arm men om frys punkten är 0 så borde du ju fatt att -20 är väldigt fast materia i jämförelse med +5. Det fattar ju tom en som är 12.
även om man delar vatten blandningen till en homogenlösning, så tror jag rent % att de är en skillnad på ca 200% kanske..

så lätt oss säga vatten fryser vid 0....
Glykol fryser vid -40 (efter)

Vad anser du är rätt blandning i ett  kylarsystem till bmw tex ?
spolarvätska vid -20 är precis lika fast som vid 0 grader om du frågar mig dvs flytande.....

glykol är rinnande också vid minus 60 typ..

Ska vi fortsätta å göra trådskaparen förvirrad ?

Mellan minus 15 å + 5 skiljer de lika mycke som +5 å +20 ?

han kan ju lära sig nått av våran diskution smile
du verkar inte förstå att glykol oavsett om de fryser vid -10-30-60 så är den flytande lösningen fortfarande en kemiskförening, och ju kallar det är då släpper bindningar mellan vatten molekyler och va fan glykol nu är för ämne tongue ( binds samman ) orkar inte tänka allt för hårt tongue
som ett exempel. kolla din olja i bilen. vid +5 kolla din olja vid -20 ser du skillnad=? väldigt trög flytande.
samma sak med vatten/glykol blandningen. dock är den mkt tunnare fr början då bindningarna sitter väldigt löst mellan dom olika molekylerna,så svaret är den är mycket mer trögflytande, ditt öga ser inte det du önskar att du såg.

mellan -15 och +5 är det en skilland på 20c mellan +5 och +20 är de 15c

samt så ser du ju inte in i motorn? de kanske tom har separerat o man har en is propp i motorn hört talas om det? motor värmare används för att morverka just detta

det beror på vart man bor, det går ju att köra bilen med endast vatten men jag har hört att det inte är allt för bra..du kanske kan svar på varför man BÖR ha en blandning oavsett vinter sommar vår big_smile

jo jag vet.....om de varit så stor skillnad mellan de jag sa hade de nog suttit 20hk husqvarna rösjsågsmotor till å driva fram spolarvästka...

densitetet eller viskositetet mellan "kallt" vatten å olja är inte jämnförbar"

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

Xuri skrev:

pattilatti2 skrev:

Xuri skrev:
så lätt oss säga vatten fryser vid 0....
Glykol fryser vid -40 (efter)

Vad anser du är rätt blandning i ett  kylarsystem till bmw tex ?
spolarvätska vid -20 är precis lika fast som vid 0 grader om du frågar mig dvs flytande.....

glykol är rinnande också vid minus 60 typ..

Ska vi fortsätta å göra trådskaparen förvirrad ?

Mellan minus 15 å + 5 skiljer de lika mycke som +5 å +20 ?

han kan ju lära sig nått av våran diskution smile
du verkar inte förstå att glykol oavsett om de fryser vid -10-30-60 så är den flytande lösningen fortfarande en kemiskförening, och ju kallar det är då släpper bindningar mellan vatten molekyler och va fan glykol nu är för ämne tongue ( binds samman ) orkar inte tänka allt för hårt tongue
som ett exempel. kolla din olja i bilen. vid +5 kolla din olja vid -20 ser du skillnad=? väldigt trög flytande.
samma sak med vatten/glykol blandningen. dock är den mkt tunnare fr början då bindningarna sitter väldigt löst mellan dom olika molekylerna,så svaret är den är mycket mer trögflytande, ditt öga ser inte det du önskar att du såg.

mellan -15 och +5 är det en skilland på 20c mellan +5 och +20 är de 15c

samt så ser du ju inte in i motorn? de kanske tom har separerat o man har en is propp i motorn hört talas om det? motor värmare används för att morverka just detta

det beror på vart man bor, det går ju att köra bilen med endast vatten men jag har hört att det inte är allt för bra..du kanske kan svar på varför man BÖR ha en blandning oavsett vinter sommar vår big_smile

jo jag vet.....om de varit så stor skillnad mellan de jag sa hade de nog suttit 20hk husqvarna rösjsågsmotor till å driva fram spolarvästka...

densitetet eller viskositetet mellan "kallt" vatten å olja är inte jämnförbar"

hihi du tror ej nån av delarna där är för att smörja nått? hihi dvs glykolens uppgift är vad? förutom att hålla vattnet lagom flytande tongue

va va rått me 20 hk i en såg big_smile haha då går det fort mot vanliga 2-4hk big_smile

sen är nog lösningen en aning basisk me undra varför tongue

Senast redigerat av pattilatti2 (8 februari 2009)

kimpan1
8 februari 2009 · 6 Inlägg

Hej Daniel

Det är många "förståsigpåare ".

1. Kolla så det inte läcker runt termostaten som du bytt.
2. om du inte ser något yttre läckage runt slangar o dyl. ska du fylla på glykol och vatten enl. rekomenderad blandning med kall motor. OBS! se till att kärlet fylls på över max!

3.Starta motorn obs! du ska ha locket av, låt motorn bli så varm så termostaten öppnar och kylfläkten går i gång. du kommer märka att kärlet kommer bubbla över för att nästa sekund suga in vattnet , då är det viktigt att du hela tiden är beredd att fylla på. det får inte komma in luft igen i slangarna.
då kommer du att lufta systemet enkelt men effektivt, och den kommer inte "dricka" vatten mer. avsluta med att ta ur lite vatten för det får inte överstiga max vid varm motor när du satt på locket igen.

4. om du mot all förmodan har en spricka i topplocket eller en dålig topppackning ser du det enklast genom att öppna locket på oljepåfyllningen och kolla efter grädd liknande sörja, alt. ryker din bil kraftigt vit fuktig rök. Har du "grädden" som kan uppkomma normalt om du kör mycket småsträckor så be en verkstad hålla co provaren över kylarvattnet. visar den på co så tyvärr åker du på en ny topp/toppackning. visar co mätningen noll så byt olja och filter lite mer regelbundet. Grädden smörjer dåligt.

Och ja jag är  bilmek. gamla stammen och  ingen nyutbildad montör!

lycka till
mvh
kim

Xuri One Man Clan
8 februari 2009 · 4 287 Inlägg

pattilatti2 skrev:

Xuri skrev:

pattilatti2 skrev:

kan tuvärr inte säga det på rak arm men om frys punkten är 0 så borde du ju fatt att -20 är väldigt fast materia i jämförelse med +5. Det fattar ju tom en som är 12.
även om man delar vatten blandningen till en homogenlösning, så tror jag rent % att de är en skillnad på ca 200% kanske..

så lätt oss säga vatten fryser vid 0....
Glykol fryser vid -40 (efter)

Vad anser du är rätt blandning i ett  kylarsystem till bmw tex ?
spolarvätska vid -20 är precis lika fast som vid 0 grader om du frågar mig dvs flytande.....

glykol är rinnande också vid minus 60 typ..

Ska vi fortsätta å göra trådskaparen förvirrad ?

Mellan minus 15 å + 5 skiljer de lika mycke som +5 å +20 ?

han kan ju lära sig nått av våran diskution smile
du verkar inte förstå att glykol oavsett om de fryser vid -10-30-60 så är den flytande lösningen fortfarande en kemiskförening, och ju kallar det är då släpper bindningar mellan vatten molekyler och va fan glykol nu är för ämne tongue ( binds samman ) orkar inte tänka allt för hårt tongue
som ett exempel. kolla din olja i bilen. vid +5 kolla din olja vid -20 ser du skillnad=? väldigt trög flytande.
samma sak med vatten/glykol blandningen. dock är den mkt tunnare fr början då bindningarna sitter väldigt löst mellan dom olika molekylerna,så svaret är den är mycket mer trögflytande, ditt öga ser inte det du önskar att du såg.

mellan -15 och +5 är det en skilland på 20c mellan +5 och +20 är de 15c

samt så ser du ju inte in i motorn? de kanske tom har separerat o man har en is propp i motorn hört talas om det? motor värmare används för att morverka just detta

det beror på vart man bor, det går ju att köra bilen med endast vatten men jag har hört att det inte är allt för bra..du kanske kan svar på varför man BÖR ha en blandning oavsett vinter sommar vår big_smile

man bör ha en blandning i sommar som vår elleer rejs som punktering då glykol förhindrarar att de blir frätskador mellan toppen / blocket då man kan köra gjutjärnsblocke å alu topp å man får galvaniska strömmar som äter på diverse....tror du att du är nån shellby himself eller ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
8 februari 2009 · 4 287 Inlägg

kimpan1 skrev:
Hej Daniel

Det är många "förståsigpåare ".

1. Kolla så det inte läcker runt termostaten som du bytt.
2. om du inte ser något yttre läckage runt slangar o dyl. ska du fylla på glykol och vatten enl. rekomenderad blandning med kall motor. OBS! se till att kärlet fylls på över max!

3.Starta motorn obs! du ska ha locket av, låt motorn bli så varm så termostaten öppnar och kylfläkten går i gång. du kommer märka att kärlet kommer bubbla över för att nästa sekund suga in vattnet , då är det viktigt att du hela tiden är beredd att fylla på. det får inte komma in luft igen i slangarna.
då kommer du att lufta systemet enkelt men effektivt, och den kommer inte "dricka" vatten mer. avsluta med att ta ur lite vatten för det får inte överstiga max vid varm motor när du satt på locket igen.

4. om du mot all förmodan har en spricka i topplocket eller en dålig topppackning ser du det enklast genom att öppna locket på oljepåfyllningen och kolla efter grädd liknande sörja, alt. ryker din bil kraftigt vit fuktig rök. Har du "grädden" som kan uppkomma normalt om du kör mycket småsträckor så be en verkstad hålla co provaren över kylarvattnet. visar den på co så tyvärr åker du på en ny topp/toppackning. visar co mätningen noll så byt olja och filter lite mer regelbundet. Grädden smörjer dåligt.

Och ja jag är  bilmek. gamla stammen och  ingen nyutbildad montör!

lycka till
mvh
kim

brukar du mäta CO vid expansionskärlet ?
inte hc då ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

kimpan1 skrev:
Hej Daniel

Det är många "förståsigpåare ".

1. Kolla så det inte läcker runt termostaten som du bytt.
2. om du inte ser något yttre läckage runt slangar o dyl. ska du fylla på glykol och vatten enl. rekomenderad blandning med kall motor. OBS! se till att kärlet fylls på över max!

3.Starta motorn obs! du ska ha locket av, låt motorn bli så varm så termostaten öppnar och kylfläkten går i gång. du kommer märka att kärlet kommer bubbla över för att nästa sekund suga in vattnet , då är det viktigt att du hela tiden är beredd att fylla på. det får inte komma in luft igen i slangarna.
då kommer du att lufta systemet enkelt men effektivt, och den kommer inte "dricka" vatten mer. avsluta med att ta ur lite vatten för det får inte överstiga max vid varm motor när du satt på locket igen.

4. om du mot all förmodan har en spricka i topplocket eller en dålig topppackning ser du det enklast genom att öppna locket på oljepåfyllningen och kolla efter grädd liknande sörja, alt. ryker din bil kraftigt vit fuktig rök. Har du "grädden" som kan uppkomma normalt om du kör mycket småsträckor så be en verkstad hålla co provaren över kylarvattnet. visar den på co så tyvärr åker du på en ny topp/toppackning. visar co mätningen noll så byt olja och filter lite mer regelbundet. Grädden smörjer dåligt.

Och ja jag är  bilmek. gamla stammen och  ingen nyutbildad montör!

lycka till
mvh
kim

du kan ju kolla mitt första inlägg på sida 1...men de är ju bra o skriva ungefär samma sak tongue
samt dagens bilar, samt dåtidens bilar har luftningshål i skruvkorken för kärlet dvs 2 små hål tongue

och har den gräddblandning så behöver man inte göra en co/ hc gud vet va för mätning fast lamda nu när alla svamlar om va tonguemätning som kommer kosta onödigt me pengar då har man svaret redan smile samt om glykolen i kärlet kokar tongue LOL men men

Senast redigerat av pattilatti2 (8 februari 2009)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

Xuri skrev:

pattilatti2 skrev:

Xuri skrev:
så lätt oss säga vatten fryser vid 0....
Glykol fryser vid -40 (efter)

Vad anser du är rätt blandning i ett  kylarsystem till bmw tex ?
spolarvätska vid -20 är precis lika fast som vid 0 grader om du frågar mig dvs flytande.....

glykol är rinnande också vid minus 60 typ..

Ska vi fortsätta å göra trådskaparen förvirrad ?

Mellan minus 15 å + 5 skiljer de lika mycke som +5 å +20 ?

han kan ju lära sig nått av våran diskution smile
du verkar inte förstå att glykol oavsett om de fryser vid -10-30-60 så är den flytande lösningen fortfarande en kemiskförening, och ju kallar det är då släpper bindningar mellan vatten molekyler och va fan glykol nu är för ämne tongue ( binds samman ) orkar inte tänka allt för hårt tongue
som ett exempel. kolla din olja i bilen. vid +5 kolla din olja vid -20 ser du skillnad=? väldigt trög flytande.
samma sak med vatten/glykol blandningen. dock är den mkt tunnare fr början då bindningarna sitter väldigt löst mellan dom olika molekylerna,så svaret är den är mycket mer trögflytande, ditt öga ser inte det du önskar att du såg.

mellan -15 och +5 är det en skilland på 20c mellan +5 och +20 är de 15c

samt så ser du ju inte in i motorn? de kanske tom har separerat o man har en is propp i motorn hört talas om det? motor värmare används för att morverka just detta

det beror på vart man bor, det går ju att köra bilen med endast vatten men jag har hört att det inte är allt för bra..du kanske kan svar på varför man BÖR ha en blandning oavsett vinter sommar vår big_smile

man bör ha en blandning i sommar som vår elleer rejs som punktering då glykol förhindrarar att de blir frätskador mellan toppen / blocket då man kan köra gjutjärnsblocke å alu topp å man får galvaniska strömmar som äter på diverse....tror du att du är nån shellby himself eller ?

precis därför är det en basisk lösning allt under ph7 fräter samt rent vatten kan du använda att borra med smile ne men de är en trevlig diskution iaf smile

elr är det en syra? hihi

Senast redigerat av pattilatti2 (8 februari 2009)

Jimmy_N Makaronborrare
8 februari 2009 · 993 Inlägg

Fy fan vad utflippad tråd. Ni kanske skulle ta allt via pm i stället? tongue

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

gör som jag skrev i mitt första inlägg/ be en verksta provtrycka systemet det löser svaret på alla dina frågor. det tar inte mer än 25 min så 1/4 av 60min x=600kr så ca 150 kr för jobbet

sida 1 läs skiten jag skrev där det sammanfattar allt va alla skrivit i tråden + lite till.

Senast redigerat av pattilatti2 (8 februari 2009)

volvo_Tobias
8 februari 2009 · 687 Inlägg

Jag vet inte hur det ser ut på den motorn men på m50 motorn fyller man ju upp kylarvattnet ända upp i luftningshålet när man luftar.(med motorn varm.)
Sen gasar man upp till typ 2500 varv eller nåt en liten stund så bubblorna kommer ut.                 

När dom slutar att komma skruvar man dit skruven och bygger lite tryck på ungefär samma varv som innan,öppnar skruven och låter bubblorna komma igen. Efter detta kan man stänga av bilen och kolla hur mycket nivån sjunker. Sjunker den mycke så ta o fyll upp den till lufthålet och gör om samma procedur. Med värmereglagen fullt öppna och nosen på bilen ska vara högsta punkten så leta upp nån liten backe.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

volvo_Tobias skrev:
Jag vet inte hur det ser ut på den motorn men på m50 motorn fyller man ju upp kylarvattnet ända upp i luftningshålet när man luftar.(med motorn varm.)
Sen gasar man upp till typ 2500 varv eller nåt en liten stund så bubblorna kommer ut.                 

När dom slutar att komma skruvar man dit skruven och bygger lite tryck på ungefär samma varv som innan,öppnar skruven och låter bubblorna komma igen. Efter detta kan man stänga av bilen och kolla hur mycket nivån sjunker. Sjunker den mycke så ta o fyll upp den till lufthålet och gör om samma procedur. Med värmereglagen fullt öppna och nosen på bilen ska vara högsta punkten så leta upp nån liten backe.

japp:) glömde de i första inlägget värme reglaget ska va på max! bra där wink big_smile
samt fläkten.

Senast redigerat av pattilatti2 (8 februari 2009)

itouch
8 februari 2009 · 1 488 Inlägg

pattilatti2 / xuri: Ska ni fördjupa er så ta det gärna över pm/gästbok för det ni diskuterar var inte vad trådskaparen frågade efter, tror det snarare är förvirrande.

Xuri One Man Clan
8 februari 2009 · 4 287 Inlägg

pattilatti2 skrev:

Xuri skrev:

pattilatti2 skrev:

han kan ju lära sig nått av våran diskution smile
du verkar inte förstå att glykol oavsett om de fryser vid -10-30-60 så är den flytande lösningen fortfarande en kemiskförening, och ju kallar det är då släpper bindningar mellan vatten molekyler och va fan glykol nu är för ämne tongue ( binds samman ) orkar inte tänka allt för hårt tongue
som ett exempel. kolla din olja i bilen. vid +5 kolla din olja vid -20 ser du skillnad=? väldigt trög flytande.
samma sak med vatten/glykol blandningen. dock är den mkt tunnare fr början då bindningarna sitter väldigt löst mellan dom olika molekylerna,så svaret är den är mycket mer trögflytande, ditt öga ser inte det du önskar att du såg.

mellan -15 och +5 är det en skilland på 20c mellan +5 och +20 är de 15c

samt så ser du ju inte in i motorn? de kanske tom har separerat o man har en is propp i motorn hört talas om det? motor värmare används för att morverka just detta

det beror på vart man bor, det går ju att köra bilen med endast vatten men jag har hört att det inte är allt för bra..du kanske kan svar på varför man BÖR ha en blandning oavsett vinter sommar vår big_smile

man bör ha en blandning i sommar som vår elleer rejs som punktering då glykol förhindrarar att de blir frätskador mellan toppen / blocket då man kan köra gjutjärnsblocke å alu topp å man får galvaniska strömmar som äter på diverse....tror du att du är nån shellby himself eller ?

precis därför är det en basisk lösning allt under ph7 fräter samt rent vatten kan du använda att borra med smile ne men de är en trevlig diskution iaf smile

elr är det en syra? hihi

vattnet i min kommun är på ph 8.....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

itouch skrev:
pattilatti2 / xuri: Ska ni fördjupa er så ta det gärna över pm/gästbok för det ni diskuterar var inte vad trådskaparen frågade efter, tror det snarare är förvirrande.

vi diskuterar ju lite över ämnet..men det handlar ju om trådskaparens fråga..
men ja sorry för ot..

Stoxoz
8 februari 2009 · 125 Inlägg

pattilatti2 skrev:

Xuri skrev:

pattilatti2 skrev:

okejj, jag ska hälsa det till ansvariga på opel och saab smile och jag skrev att är det lite i kärlet så bör man fylla på lite grann dock inte till max sträcket.!

felet har uppstått vid bytet:P okay..kvalificerad gissning.

det gäller fortfarande att kolla läget när bilen är varm o ja man kan öppna korken då sakta släppa ut luften när man vrider på den..samt man fyller på då,man spränger ingen topp  tongue LOL
vätskan är nog varm ska du se, samt att när du kallstartar en bil är inte vätska n kall då o motorn kan bli varm med lite kall vätska, borde inte toppen gå hela tiden då, elr ska du syfta på att det värms sakta men säkert upp till 88-92c
orkar inte ta diskutionen gör som ni vill tongue

Vad snackar du om ?

fyller man bilen kall så kollar man bilen kall

fyller man bilen varm så gör man....

du fattar väl att nivån kan variera NÄR bilen ÄR kall -10 är inte samma som -5 elr -15 osv..FFS
missat kemi i skolan elr?
är max temp 92 i bilen så är de ju smartas att kolla läget då, rest my case..

Men varenda gång jag vart tvungen att fylla på för att den indikerat för det så har ju nivån mycket riktigt legat nere, öppnar man locket så ligger ju mätarn långt långt ner i hålet, och sen fyller man på en liter och den åker upp till max igen...

Stoxoz
8 februari 2009 · 125 Inlägg

Jag ska testa o ta en tur med bilen idag, om problemet kvarstår så ska jag försöka göra en nödlösning eller nåt, och om ja inte lyckas med det, så lämnar jag in den så får någon "förståsigpåare" på nån verkstad göra ett utlåtande vad han tycker! Detta är bara förvirrande, även om det varit till stor hjälp i form av extra lärande, så det tackar man för! Jag ska ta åt mig en del av era tips, sen kan vi kalla tråden avslutad! cool

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

jag skrev svaret i mitt första inlägg på vad som ska göras, det kan inte vara nått annat, har du ens stått med huven öppen o gett gas från motorummet? det kan ju va så enkelt att du då ser att en slang är sprucken o då ser du ju hur det sprutar glykol?!

annars är det dom tipsen som jag gav dig som en verkstad kommer att göra, det är inge förståpåare för jag har själv gormat me samma problem i flera bilar, och haft dom bilarna på verksta samt vart med o löst problemen så jag vet va jag snackar om och skulle inte ens ge min syn punkt här om jag inte gjorde det.

du verkar ju inte ta åt dig av vad flera sagt men allt går tillbaks till samma saker som jag skrev i det första inlägget av mig..men men,,Lycka till smile

Senast redigerat av pattilatti2 (8 februari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang