Klimatanläggning på audi a4 -99

johan1989
7 februari 2009 · 215 Inlägg

Tjena!
Har köpt en audi a4 1.8tsq -99 nyligt så jag håller som bäst på att undersöka om det finns några fel på bilen som jag kan få tillagat på garantin. När jag trycker på knappen "auto" på klimatanläggningen och ställer in dem grader jag ska ha så blåser det bara på vindrutan. Så gör den alltid, både om bilen är varm eller kall. Jag tycker att när bilen är kall så ska det blåsa från uttaget som är på sidorna av instrumentbrädan och i mitten av den för att så fort som möjligt få upp den värme jag har ställt in att jag ska ha. Tycker även att den ska göra så om man har ställt den på t.ex. 18 grader och ändrar till 28 så ska det blåsa från alla uttag för att få upp värmen så fort som möjligt. Hoppas min halvdåliga förklaring går att förstå, jag riktar frågan mest till andra a4 ägare. Vet inte om det är något fel när den gör såhär men vill gärna ta reda på det. Föresten så om man ställer in manuellt vars det ska blåsa så funkar det utan problem, då blåser det från alla uttag om man vill det. Tacksam för svar:)

Goffen Administratör
7 februari 2009 · 2 974 Inlägg

Hela grejjen med just en automatisk klima är att den är automatisk. Den blåser aldrig luft på dig innan bilen är varm exempelvis, lättaste sättet att kolla är ju att köra alla spjällen manuellt och se om det blåser i alla hål så att säga och gör det de då är det inget fel på den. Kolla givetvis så alla spjäll är öppna med.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
johan1989
7 februari 2009 · 215 Inlägg

Jag har kört spjällen manuellt och det funkar felfritt men när jag trycker på "auto" så börjar den bara blåsa på vindrutan vare sig den är varm eller kall. Ändrar jag graderna så det blir en stor ändring (från 18 grader till 28) så blåser den ändå bara på vindrutan och då tar det ju längre tid att få upp rätt temp än om det blåser från alla spjäll. Det blåser helt enkelt inte från något annat spjäll än det mot vindrutan. Fönstret på passagerar sidan immar oftast igen också på grund av detta.

johan1989
8 februari 2009 · 215 Inlägg

Ingen som har en a4 som kan prova å se hur det gör på den?

Balatack
10 februari 2009 · 18 Inlägg

Jag har en A4 -00 och det är likadant på min. Det blåser bara framme vid rutan. När man vill ha det varmt fort så får man ändra manuellt till spjällen i mitten och på sidorna. Så jag tror inte att det är något fel. Lite konstigt dock...? Man tycker ju att när väl motorn är varm så kunde det ju flytta över från framrutan mer till spjällen.

johan1989
11 februari 2009 · 215 Inlägg

Jå man tycker ju att det skulle vara så. Men då vet jag att det mest troligt inte är något fel. Tack för hjälpen:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang