6409
Sök

Cupra Raval - elsystemet fungerar inte korrekt och bilen startar ej

8 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Hej,

Jag har en helt ny Cupra Raval, elbil. Tanken var att min fru skulle få en liten och behändig bil men nu använder hon en hyrbil. Och det är oklart när bilen är reparerad.

Årsmodell: 2026, uthämtat augusti 2026
Mil: 30 mil

I helgen behövde jag ladda bilen hemma. Laddningen gick från 42 % till 62 % då det slutade ladda. Jag gick ut till bilen och tänkte att det nog var laddboxen, så testade en annan bil och det funkade fint. Jag satte mig sedan i bilen och försökte starta den, det gick inte utan fick en hel drös med felmeddelande (se bifogad bild).

Felmeddelanden:
- Elsystemt fungera inte korrekt. Stanna fordonet säkert!
- Fel: ACC
- Emergency Assist är inte tillgängli just nu
- Fel: drivsystem. Uppsök verkstad
- 12V-batteriet är svag. Se instruktionsbok

Jag testade att låta bilen stå några timmar, låst, för att det kanske var någon bugg i mjukvaran. Men efter ett par timmar fanns fortfarande felet kvar. Jag ringde till Cupra Assistant som skickade en bärgare. Bärgaren testade att köra en batteri-boast om de batteriet var dåligt. Ingen skillnad, och batteriet visade strax över 12v. Bilen bärgades därför till Cupra-verkstaden som har haft bilen sedan i måndags.

Jag pratade precis med verkstaden och de har inte hitta felet. De har varit i kontakt med Cupra centralt som har givit dem ett flertal parametrar att ändra i mjukvaran. Än så länge har de inte lyckats lösa problemet. Hypotesen från verkstaden är att det är mjukvaran som är felaktig snarare än någon hårdvara.

Är det någon som haft liknande problem med Cupra eller har några idéer vad som kan vara fel?

På förhand tack,

Andreas

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223024/223024-0122b63791e85c29fe892710700303ea.jpg

6 037 Inlägg
för 39 minuter sedan
Helt omöjligt att veta utan felkoder tyvärr.
Bara låta verkstaden göra sitt jobb, du har garanti och bilen måste felsökas enligt Cupras regler för att verkstaden ska få betalt.

Sök