3133
Sök

Köpråd: Saab 9-3 Aero -02

9 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#1
Tjena! Funderar på att köpa en 93 aero -02, vad ska man tänka på o leta efter? den har gått 11300, o servad enligt bok! Tacksam för svar!
MVH/Martin

Avstängd
914 Inlägg
11 februari 2009
#2
Hmm, ja är det servad enligt service boken så ska det ju vara bra? Kamkedjan?

Mvh

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

911 Inlägg
11 februari 2009
#3
d vanliga, kamkedjan, läckage ifrån remskivan ?  akta sig så det inte fuktar för mkt ifrån toppen , och om det är manuell så titta så växelförarens p-box in till lådan,       finns en nyare vevhusventilation på marknaden... rost underkant vid dörrarna typ !

sen så hjullager på dem ! bla bla......

jag antar att eftersom den gått 11300 o servad enligt boken så har dem precis gjort den stora "dyra" servicen där rem å rullar är byta....


om jag kmr ihåg rätt så är det NR 6 !

pic up the phone, wazzzaaa

166 Inlägg
11 februari 2009
#4
Martinh skrev:
Tjena! Funderar på att köpa en 93 aero -02, vad ska man tänka på o leta efter? den har gått 11300, o servad enligt bok! Tacksam för svar!
MVH/Martin

Är "stora" servicen gjord? Vill minnas att den görs vid 12k mil.
Är vhv orginal? Dessa bilar har tendenser att käka en olja.
F.ö bra bilar som man åker underbart skönt i.

Mvh


9 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#5
Juuka skrev:
Martinh skrev:
Tjena! Funderar på att köpa en 93 aero -02, vad ska man tänka på o leta efter? den har gått 11300, o servad enligt bok! Tacksam för svar!
MVH/Martin

Är "stora" servicen gjord? Vill minnas att den görs vid 12k mil.
Är vhv orginal? Dessa bilar har tendenser att käka en olja.
F.ö bra bilar som man åker underbart skönt i.

Mvh

Stora servicen är gjord!! vhv har jag inte en aning om! Tack för tipsen!

9 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#6
zortep skrev:
d vanliga, kamkedjan, läckage ifrån remskivan ?  akta sig så det inte fuktar för mkt ifrån toppen , och om det är manuell så titta så växelförarens p-box in till lådan,       finns en nyare vevhusventilation på marknaden... rost underkant vid dörrarna typ !

sen så hjullager på dem ! bla bla......

jag antar att eftersom den gått 11300 o servad enligt boken så har dem precis gjort den stora "dyra" servicen där rem å rullar är byta....


om jag kmr ihåg rätt så är det NR 6 !

Tack för alla tips, kan den läcka olja så det droppar då eller?

741 Inlägg
11 februari 2009
#7
Juuka skrev:
Är vhv orginal? Dessa bilar har tendenser att käka en olja.
Mvh

Vad jag vet så är det bara 9-5 som hade problem med vevhusventilationen? hade 9-3an detta också? hade jag ingen aning om och har aldrig hört om någon 9-3a som haft det heller yikes

1 036 Inlägg
11 februari 2009
#8
Joo skrev:
Juuka skrev:
Är vhv orginal? Dessa bilar har tendenser att käka en olja.
Mvh

Vad jag vet så är det bara 9-5 som hade problem med vevhusventilationen? hade 9-3an detta också? hade jag ingen aning om och har aldrig hört om någon 9-3a som haft det heller yikes

9-3 orna med T7 motorer har också problem med oil-sludge..

9-3 aero 02 = t7 motor:D


Xenoholic
2 559 Inlägg
11 februari 2009
#9
Kolla serviceboken noga, missade att min 9-5a gått för måga mil mellan servicearna, 2400 mil, 2500 mil o 2700 mil,dom kunde sträcka sig till 2300 mil max vid nåt enstaka tillfälle, slutade med kolvras som saab inte kunde stå för utan blir att plocka ur egen ficka sad

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

OEM <3
6 957 Inlägg
11 februari 2009
#10
Juuka skrev:
Martinh skrev:
Tjena! Funderar på att köpa en 93 aero -02, vad ska man tänka på o leta efter? den har gått 11300, o servad enligt bok! Tacksam för svar!
MVH/Martin

Är "stora" servicen gjord? Vill minnas att den görs vid 12k mil.
Är vhv orginal? Dessa bilar har tendenser att käka en olja.
F.ö bra bilar som man åker underbart skönt i.

Mvh

Den görs vid 11000 mil på 9-3an

Vad jag vet så är det bara 9-5 som hade problem med vevhusventilationen? hade 9-3an detta också? hade jag ingen aning om och har aldrig hört om någon 9-3a som haft det heller

De förekommer, inte på alla bilar dock.
Gjorde uppgr. på min gamla och de blev kanon efter det.

Se så servicen är skött korrekt inom miltalen.
Kolla rost under listen vid tröskeln, kan förekomma flåsor.
Se underkant av dörrarna och i enstaka fall där bakskärm och kofångare går ihop.

Öppna koforten och se hur dämparna till bakluckan uppför sig, kan vid kallt väder vara lite "klena"
och inte hålla upp den enorma bakluckan.

Sen std.saken, SID-displayen om ngn pixel saknas, kolla även displayen till klimatanläggningen..pröva att
höja och sänka värmen så ser du om den funkar korrekt.

De va de negativa tongue

Positiva saker är:
- Finfin motor, går riktigt gött original
- Med en liten sänkning blir den som en gocart
- Snygg!!
- Komforten är bland de bättre jag varit med om, stolarna är gudomliga.
- Bra original ljud (AS3)

Mvh

OEM <3

911 Inlägg
12 februari 2009
#11
Bjork skrev:
Juuka skrev:
Martinh skrev:

Mvh

- Med en liten sänkning blir den som en gocart

nu ska vi inte överdriva tongue tyvärr så har den modellen ingen fast länkarm utan består utav 2 delar vilket är lite negativt, dess bussning bör man se över också !
Senast redigerat av zortep (12 februari 2009)

pic up the phone, wazzzaaa

OEM <3
6 957 Inlägg
12 februari 2009
#12
zortep skrev:
Bjork skrev:
Juuka skrev:

Mvh

- Med en liten sänkning blir den som en gocart

nu ska vi inte överdriva tongue tyvärr så har den modellen ingen fast länkarm utan består utav 2 delar vilket är lite negativt, dess bussning bör man se över också !

För mig blev den som en gocart efteråt, kanske beror på att chassiet original är lite "svampigt" tongue
då känns de ju genast mkt bättre big_smile

OEM <3

Street legend
191 Inlägg
12 februari 2009
#13
jag har inte hittat något fel på min aero! e hur nöjd som helt! visst e juh det klyddet med växellådan alla snackar om! men va fan bytar man olja i den ofta så lär det inte va några problem! alla bilar har juh sina akilleshälar ;P

You only get 1 finger while I'm shifting gear ;)

166 Inlägg
14 februari 2009
#14
Ang "Oilsludge" så drabbar det generellt T7 motorer, Dvs både og9-3 och 9-5..
Däremot har det varit betydligt vanligast på 2.3 kontra 2.0.
Hur och varför får någon annan svara på.


Mvh



Sök