2744
Sök

940 Guldboxen. Uppstartad och provkörd!

Volvo 940 Turbo -96 Bygga, utveckla och renovera.. Mål: 400-500whp

369 524 Visningar
Uppdaterades senast 5 maj 2016
548 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
strandberg31 skrev:
Har läst igenom hela projektet nu å FAN va bra det kommer att bli!!! smile Du har inte provåkt med de nya bussningarna antar jag? får nog bli sånna till mitt bygge med wink

EDIT: Vad använde du för grundfärg till alla framvagns delar?

MVH

Tackar så mycket! smile

Hela bilen borde bli bra som fan då den är rejält påkostad! hehe.  Nej jag har ju tyvärr inte det! Bilen står på pallbockar än så länge.

Ska försöka få ut den i slutet av Maj så jag kan åka o lacka! wink

Corrostabils gråa rostgrundfärg, rekommenderas då den var lätt att lägga en fin yta med! (Mekonomen har den bl.a.)

Mvh Anders!

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

1 738 Inlägg
9 maj 2010
Drift-is-the-shit skrev:
940RDALLE skrev:
Härligt projekt, ser riktigt bra ut!!!

Angående ms:et så kan jag ge dig lite goda råd!

1: Ms är ett riktigt bra sprut för det priset, vet om MÅNGA kända företag som kör ms o har inga problem så håll fast vid det sprutet för det är skitbra

2: Kör på ms 1 v3 finns en länk på Skogenracing.com på vänstersidan som direkt länkar dig till en kille på blocket som heter mofid. Skitbra kille att ha o göra med och han vill ha förbetalning. Har själv beställt 2 ms för 10 000 från honom och förbetalade, jag fick mina grejer så var inte orolig ( var ett tag sen nu han kanske har faktura? )

3: Sen alla extragrejer som du kan välja till så skulle jag satsa på launch control för smattrandets skull smile 3 -4 bar mappsensor, Switchable tables för besiktningens skull, fläktstyrning och 2m extra kabel.

4: Tändningen kör på 60-2 trigger INTE edis mm, trigger skivan köper du på turbobanditen, klracing mm samt givarna till det

Lite info iaf om du inte redan vet vad du ska köra med smile Har själv forskat som satan om ms o bara hört bra grejer, ska beställa ett igen till mitt nya bygge som jag nu håller på med.

Hoppas du får en redig maskin. Lycka till!!!!

Tackar så mycket! big_smile

Jo har läst lite angående Ms, och var inne på ett MS II V3 eftersom processorn är snabbare i det (dock dyrare)

60-2 tänkte jag köra med och trigga ifrån svänghjulet med en ny Vr givare. Du tänkte på en triggerskiva på veven va?

Launch kommer jag ha, och mappsensor bör nog vara 3 bars minst.

Vad gör switchables tables är väl för att kunna ändra mapparna ?  Kan vara bra inför besiktning som du säger!

Tack så mycket för dina tips om MS!  Säger samma sak till dig, lycka till som fan!

Ser ut som du kommer få en potent 940 också cool

Mvh.

Ok förstod nästan att du läst på, ja just det kör på veven blir inte samma fina gnista om du gör på svänghjulet tydligen wink

Sen får jag tacka för komentaren fi får ta ett redigt race om vi träffas på wink Kommer nog bli rätt jämt

MVH

2 419 Inlägg
9 maj 2010
Drift-is-the-shit skrev:
strandberg31 skrev:
Har läst igenom hela projektet nu å FAN va bra det kommer att bli!!! smile Du har inte provåkt med de nya bussningarna antar jag? får nog bli sånna till mitt bygge med wink

MVH

Tackar så mycket! smile

Hela bilen borde bli bra som fan då den är rejält påkostad! hehe.  Nej jag har ju tyvärr inte det! Bilen står på pallbockar än så länge.

Corrostabils gråa rostgrundfärg, rekommenderas då den var lätt att lägga en fin yta med! (Mekonomen har den bl.a.)

Mvh Anders!

Okej jag har också testat corrostabils grundfärg men tyckte inte den va den bästa men det kanske beror på själva lacken sen.

Vad skall du måla med för färg sen? det måste ju vara nån som är stöt tålig mm.

MVH

548 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
940RDALLE skrev:
Ok förstod nästan att du läst på, ja just det kör på veven blir inte samma fina gnista om du gör på svänghjulet tydligen wink

Sen får jag tacka för komentaren fi får ta ett redigt race om vi träffas på wink Kommer nog bli rätt jämt

MVH

Ah litegrann har jag läst i alla fall wink  Svänghjulet med utbytt Vr-givare ska tydligen funka bra vad jag hört..  Så det blir nog det.  Att svetsa en krans på vevens remskiva går givetvis också, men då blir man tvungen att bygga ett riktigt stabilt fäste för Vr givaren.

Annars kan den lätt rubbas lite när man varvar mycket och då kan tydligen lite allt möjligt hända verkar det som roll

Var så lite så, kul att se flera "värre" 940..  dessutom utan någon extrem breddning och 960 front. Det kan nog hända man vet aldrig wink

Vart bor du nånstans?  Jag kommer nog köra en del lagligt ute i Norrtälje på görla! smile

Mvh.

548 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
strandberg31 skrev:
Okej jag har också testat corrostabils grundfärg men tyckte inte den va den bästa men det kanske beror på själva lacken sen.

MVH

Okej?

Varför blev det inte bra då?  Jag rengjorde rätt noga med aceton på alla delar innan jag grundade i alla fall..  lackade några delar med silverfärgad hammarlack ovanpå och det verkar sitta bra.

Men ena fjäderbenet lackade jag med hagmans F40 rostskyddsfärg..  tyvärr klibbar det rätt duktigt. Men tror jag låter det vara så faktiskt.

Vill få klart bilen nuuu ! haha

Mvh.

2 419 Inlägg
9 maj 2010
Drift-is-the-shit skrev:
strandberg31 skrev:

MVH

Okej?

Varför blev det inte bra då?  Jag rengjorde rätt noga med aceton på alla delar innan jag grundade i alla fall..  lackade några delar med silverfärgad hammarlack ovanpå och det verkar sitta bra.

Men ena fjäderbenet lackade jag med hagmans F40 rostskyddsfärg..  tyvärr klibbar det rätt duktigt. Men tror jag låter det vara så faktiskt.

Vill få klart bilen nuuu ! haha

Mvh.

Ja vete fan varför det inte blev bra tongue färgen släpte ju för minsta lila å jag tyckte att jag rengjorde noga hahah

548 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
strandberg31 skrev:
Ja vete fan varför det inte blev bra tongue färgen släpte ju för minsta lila å jag tyckte att jag rengjorde noga hahah

Aha skumt, har jag inte upplevt...  däremot fick jag så på mina nya bromssköldar... fick matta av ytan lite och rengöra igen sen så fäste det kanon! smile

548 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Update!

Öppnat mitt lilla paket idag wink

http://i42.tinypic.com/2qbw201.jpg

http://i44.tinypic.com/mbpxfq.jpg

http://i42.tinypic.com/wrc0gj.jpg

http://i40.tinypic.com/2nqdy06.jpg

Ska börja montera grejorna nu i veckan då jag är ledig torsdag-söndag ! big_smile

1 738 Inlägg
9 maj 2010
Drift-is-the-shit skrev:
940RDALLE skrev:

MVH

Ah litegrann har jag läst i alla fall wink  Svänghjulet med utbytt Vr-givare ska tydligen funka bra vad jag hört..  Så det blir nog det.  Att svetsa en krans på vevens remskiva går givetvis också, men då blir man tvungen att bygga ett riktigt stabilt fäste för Vr givaren.

Annars kan den lätt rubbas lite när man varvar mycket och då kan tydligen lite allt möjligt hända verkar det som roll

Var så lite så, kul att se flera "värre" 940..  dessutom utan någon extrem breddning och 960 front. Det kan nog hända man vet aldrig wink

Vart bor du nånstans?  Jag kommer nog köra en del lagligt ute i Norrtälje på görla! smile

Mvh.

Jag är inte mycket för breddning och inte heller 960 front, visst den är snygg men R:en betydligt snyggare big_smile
Jag bor i mjölby ( Östergötland ) jag kommer åka runt överallt i sverige med bilen så det är nog inte omöjligt att jag tittar förbi i din hemstad wink kommer nog köra lagliga o olagliga race tongue

En fråga bara!! Vad är det för något stag på andra bilden på det nyuppdaterade?? Ska du bygga 4 link/länk axel?

Mvh
Senast redigerat av 940RDALLE (9 maj 2010)

548 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
940RDALLE skrev:
Jag är inte mycket för breddning och inte heller 960 front, visst den är snygg men R:en betydligt snyggare big_smile
Jag bor i mjölby ( Östergötland ) jag kommer åka runt överallt i sverige med bilen så det är nog inte omöjligt att jag tittar förbi i din hemstad wink kommer nog köra lagliga o olagliga race tongue

En fråga bara!! Vad är det för något stag på andra bilden på det nyuppdaterade?? Ska du bygga 4 link/länk axel?

Mvh

Okej låter trevligt, kanske man får hålla utkik sen efter din bil då! smile

Nej det är ett förstärkt momentstag till bakaxeln med ställbar pinjongvinkel. Byts ut mot det gamla!  Det ska tydligen hålla bättre då jag inte orkade förstärka orginal tänkte jag testa detta ; )

Men du var rätt nära med din gissning!

Mvh.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
9 maj 2010
Orginalet brukar ju vika sig rätt lätt när man har fått lite hk i maskineriet big_smile Det förstärkta lär nog hålla fint smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 maj 2010
antar den där kommer våldta 1 antal uppsättningar däck big_smile

548 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Orginalet brukar ju vika sig rätt lätt när man har fått lite hk i maskineriet big_smile Det förstärkta lär nog hålla fint smile

Jepp, det är det som är tanken, så man kan få ner lite grepp i backen sen med större sulor wink

548 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
MrEricsson skrev:
antar den där kommer våldta 1 antal uppsättningar däck big_smile

Den här kommer nog förbruka en heeel del däck redan i sommar.. värre blir det nog säsong 2011 roll

1 738 Inlägg
9 maj 2010
Drift-is-the-shit skrev:
940RDALLE skrev:

Mvh

Okej låter trevligt, kanske man får hålla utkik sen efter din bil då! smile

Nej det är ett förstärkt momentstag till bakaxeln med ställbar pinjongvinkel. Byts ut mot det gamla!  Det ska tydligen hålla bättre då jag inte orkade förstärka orginal tänkte jag testa detta ; )

Men du var rätt nära med din gissning!

Mvh.

jaha ok läste lite om den på bakaxel.se men förstod inte riktigt om det är en förstärkning till stripp körning eller bar förstärkning till bakaxeln?  för något grepp vill inte jag ha iaf annars tänkte jag köpa mig en jag med smile

volvo tic frälst
357 Inlägg
9 maj 2010
strandberg31 skrev:
Drift-is-the-shit skrev:
strandberg31 skrev:

MVH

Tackar så mycket! smile

Mvh Anders!

MVH

Jag ska lämna in mina framvagnsdelar på pulverlack och pressa i bussningarna efteråt, kostar inte många hundringar om man gör förarbetet själv. tänker nästan det blir billigare än att köpa egen lack.

2 419 Inlägg
10 maj 2010
mattestig skrev:
strandberg31 skrev:
Drift-is-the-shit skrev:

Tackar så mycket! smile

Mvh Anders!

MVH

Jag ska lämna in mina framvagnsdelar på pulverlack och pressa i bussningarna efteråt, kostar inte många hundringar om man gör förarbetet själv. tänker nästan det blir billigare än att köpa egen lack.

Förlåt om det blir lite OT i tråden men vart skall du lämna in framvagnsdelarna mattestig? smile

548 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
940RDALLE skrev:
jaha ok läste lite om den på bakaxel.se men förstod inte riktigt om det är en förstärkning till stripp körning eller bar förstärkning till bakaxeln?  för något grepp vill inte jag ha iaf annars tänkte jag köpa mig en jag med smile

Det är för drifting/drag och går att ställa graderna på pinjong om man vill ha mer fäste eller inte.. Det är en förstärkning först o främst istället för orginalet! smile

548 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
mattestig skrev:

Så tänkte jag också göra, men tiden fanns inte så jag sket helt enkelt i  det wink

volvo tic frälst
357 Inlägg
11 maj 2010
strandberg31 skrev:
mattestig skrev:
strandberg31 skrev:

MVH

Förlåt om det blir lite OT i tråden men vart skall du lämna in framvagnsdelarna mattestig? smile

jag ska fråga grannen tänkte jag wink han äger åmåls industrilackering tror jag det heter han ska tydligen ha en brännugn för pulverlackering. annars har du wico (stavning?) i arvika kan säkert ta emot lite breve har för mig att en kompis fick en mopedram lackad där när man var i moppeåldern tongue de som lackar kylskåp vettu wink såg att du bor i sunne så det är ju rätt nära wink

Sök