2860
Sök

940 Guldboxen. Uppstartad och provkörd!

Volvo 940 Turbo -96 Bygga, utveckla och renovera.. Mål: 400-500whp

369 546 Visningar
Uppdaterades senast 5 maj 2016
548 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#381
sawander skrev:
härligt projekt smile skulle du kunna länka renoveringsatsen till motorn? och sen så vart fick du tag på turbon hur mycket hp tar den?
hur mycket hp får man ur en nyrenoverad botten på en b230fk?

Tackar! Den jag kommer köpa är från Lg speed http://lgspeed.se/produkt.php?kategori=18&id=53

Turbon köpte jag på blocket, den har en inducer på runt 51mm och med ett stort avgashus. Borde kunna klara runt 400hk i alla fall.

Du menar med ett orginal block som bara är renoverat, med orginal vevstakar o kolvar? Då klarar man sig säkert nånstans runt 350hk.. kan säkert gå o plocka 400hk också. Men då bör du verkligen veta vad du gör så du får motorn så effektiv som möjligt, alltså svarar med mycket effekt på lågt laddtryck!

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

214 Inlägg
7 april 2011
#382
Drift-is-the-shit skrev:
sawander skrev:
härligt projekt smile skulle du kunna länka renoveringsatsen till motorn? och sen så vart fick du tag på turbon hur mycket hp tar den?
hur mycket hp får man ur en nyrenoverad botten på en b230fk?

Tackar! Den jag kommer köpa är från Lg speed http://lgspeed.se/produkt.php?kategori=18&id=53

Turbon köpte jag på blocket, den har en inducer på runt 51mm och med ett stort avgashus. Borde kunna klara runt 400hk i alla fall.

Du menar med ett orginal block som bara är renoverat, med orginal vevstakar o kolvar? Då klarar man sig säkert nånstans runt 350hk.. kan säkert gå o plocka 400hk också. Men då bör du verkligen veta vad du gör så du får motorn så effektiv som möjligt, alltså svarar med mycket effekt på lågt laddtryck!

ok men om man har  din renoveringsats då? h-profilstakar


548 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#383
Med lh 2.4 kan man plocka runt 400-450hk ur motorn om man får det mappat. Har man eftermarknadssprut och tillräckligt portad topp och rätt kamaxel m.m. kan man klämma fram runt 500hk. Sen börjar kolvarna bli nästa tanke att byta.

Men så länge den inte spikar minsta lilla vid mappning osv så klarar sig orginalkolvar långt.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

214 Inlägg
7 april 2011
#384
va e 2,4 lh? samt om man byter kolvar till smidda och har megasquirt vad är det som ger vika då?
Senast redigerat av sawander (7 april 2011)


2 419 Inlägg
7 april 2011
#385
sawander skrev:
va e 2,4 lh? samt om man byter kolvar till smidda och har megasquirt vad är det som ger vika då?

vill inte verka dum men med tanke på dinna frågor så lär du inte behöva varken ms eller smidda kolvar!

2,4 lh är styrsystemet sitter i 740 från 90 och 940 och uppot om jag inte minns fel!


214 Inlägg
7 april 2011
#386
ok tack då vet ja:) jo nå behöver jag de jag har tänk å byta till ms men i början tänkte inte byta kolvar och h-stakar men de bli de nog nu smile


548 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#387
sawander skrev:
va e 2,4 lh? samt om man byter kolvar till smidda och har megasquirt vad är det som ger vika då?

Det är inte alltid så lätt som det låter! Kan hända massa på vägen när man trimmar..  Ett ventilknaster som lossnar... mycket mycket som kan orsaka ett ras.

Men alla är vi nybörjare! Jag själv har ingen jättestor erfarenhet!

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

214 Inlägg
7 april 2011
#388
Drift-is-the-shit skrev:
sawander skrev:
va e 2,4 lh? samt om man byter kolvar till smidda och har megasquirt vad är det som ger vika då?

Det är inte alltid så lätt som det låter! Kan hända massa på vägen när man trimmar..  Ett ventilknaster som lossnar... mycket mycket som kan orsaka ett ras.

Men alla är vi nybörjare! Jag själv har ingen jättestor erfarenhet!

ja de e sant smile men vart hittar man kolvar och h-profilstakar? samt kanske andra topplocksbultar än orginal eller?


548 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#389
sawander skrev:
ja de e sant smile men vart hittar man kolvar och h-profilstakar? samt kanske andra topplocksbultar än orginal eller?

Inte för att vara elak, men kan du söka på google? Finns en uppsjö av dessa grejor överallt! Jag länkade ju till h-profil stakar? Kolvar finns på SPM bl.a.  Bultar finns på kl-racing.

Vill inte att min tråd blir ett chatt forum där du efterfrågar grejor som går att söka sig till på egen hand! Har du mer frågor kan du gärna skicka det i gästboken till mig.

Mvh. Anders

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

214 Inlägg
548 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#391
sawander skrev:
ok lycka till me bygge smile ja e  avundsjuk smile

Tack så mycket! Inget att vara avundsjuk på, bara börja bygga du med smile Skicka GB om du undrar något!

Mvh.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#393
Dåså!  Då har man vågat ut liten stund i garaget idag, gick segt i början. Förkylningshostan sitter kvar tyvärr..

http://i53.tinypic.com/2dl9dee.jpg

Mitt drev till höger, saknade ena splinsen. Men den som sitter i spåret på veven var i alla fall hel. Vet inte riktigt vad den andra har hör egenskap om jag ska vara ärlig??

Smed ihop ett fäste till IC'n också. Hamnar riktigt bra just här. Får även plats med kondensatorn ifall jag skulle vilja satsa på AC'n sen också.

http://i53.tinypic.com/23vx300.jpg

Givetvis ska fästet för IC'n målas upp och fixas till!

http://i53.tinypic.com/ipcrrl.jpg

Så här kan de se ut utan fronen på. Dock lite osäker hur jag ska dra höger anslutning upp till insuget, förslag? Skulle vilja flytta batteriet, men känns som jag inte hinner det riktigt nu..

http://i51.tinypic.com/fnbs4k.jpg

Kan man köra såhär eller förstör det hela cleana stuket på bilen? Kommer ju synas lite.. Annars får jag kapa fästet och svetsa i bitar för att höja det lite.. får se hur jag gör.

http://i52.tinypic.com/2gv0a9x.jpg


Kommentera o tipsa! smile

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

2 452 Inlägg
10 april 2011
#394
nice så det skall se ut med fina nya grejer där

döden kommer tillbaka

571 Inlägg
10 april 2011
#395
Kul att de börjar hända lite nu, fästet ser bra ut:)

548 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#396
turbodeath skrev:
nice så det skall se ut med fina nya grejer där

Jo, får se om det presterar lika bra som de ser ut också så.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#397
_Persson_ skrev:
Kul att de börjar hända lite nu, fästet ser bra ut:)

Ja, det kan behövas om jag ska få ut den snart hehe.   Tackar, det blir nog bra när jag svetsat fast det och justerat in den 100% smile

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#398
Dåså!

Dags att sätta fart nu, var på årets första träff i fredags och nu har man blodad tand! Den ska ut, så snart som möjligt!

Har slipat in alla ventiler nu, först med grov pasta sen med en fin pasta. Höll tätt för t-röd utan ventilfjädrar så borde duga gott!
Mätt upp planheten på toppen, var ungefär 0.35mm på långsidan (gränsvärdet är 0.5)  så jag skiter i att riktplana!

http://i56.tinypic.com/10gcwp2.jpg

Detta är sprutan jag mätte upp förbränningsrummen med..  hamna nånstans runt 54cc och orginal är det 51,7cc..  så kompressionsförhållandet landar nånstans runt 8;5 om jag räknat rätt, mot 8;7 som är orginal.

http://i51.tinypic.com/iz3ubc.jpg

Tjejen fick börja linda grenröret också, tror det kommer bli någorlunda. Svårt att veta hur man ska göra första gången man lindar..

http://i56.tinypic.com/2eaqlol.jpg

http://i54.tinypic.com/jsd2fp.jpg

Börjat tvätta av toppen också, passa på när den är lös. Ska även spola alla kanaler med vatten och blåsa med tryckluft så man får bort allt skit efter portningen!

http://i52.tinypic.com/34yu4at.jpg

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

Bärs!
3 456 Inlägg
17 april 2011
#399
Det tar sig.. dock skulle aldrig haft IC'n sådär lågt/oskyddat...

Garaget.org peakade 2008.

4 261 Inlägg
17 april 2011
#400
Värt:) bara jobba på för nu är våren här:)



Sök