1975
Sök

940 Guldboxen. Uppstartad och provkörd!

Volvo 940 Turbo -96 Bygga, utveckla och renovera.. Mål: 400-500whp

369 549 Visningar
Uppdaterades senast 5 maj 2016
Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
27 april 2011
javisst går det att få de o lira, inga bekymmer så sett, men håller man på med MS är just störningar den största svagheten och varför folk gnäller/inte får det att fungera smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

2 419 Inlägg
28 april 2011
Wikstromm skrev:
javisst går det att få de o lira, inga bekymmer så sett, men håller man på med MS är just störningar den största svagheten och varför folk gnäller/inte får det att fungera smile

Smyger in en fråga om det är okej roll En sån kabel härva du hade på bilden är det något du bygger själv? smile

548 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Efter 2 dagar slit i helgen med hjälp av en polare i fredags och eget skruvande i lördags så vred jag på nyckeln idag!

Eller nåväl, faktiskt redan igår kväll.

Svårstartad med dåligt batteri o allt, men sen hoppa den igång o gick, men utan någon tomgång alls..
Upptäckte att jag satt vakuumslangen på wg'n ovansidan ovanför membranet misstänker jag, så flyttade det till sidan av wg huset och allt lirade mycket bättre. Har dragit den till insuget.

Vart ett missöde med oljeläckage igår kväll så hela avgasbandaget på grenröret blev dränkt... kul värre med massa olja där. Har rykt bra både igår och idag. Började brinna vid kollektorn t.o.m!

Men provkörde och noterade att den började spoola vid 4500rpm och hade fullt ladd på hela 0.4bar vid 5000rpm!  Bra bottenstyrka i den märkte jag.. men något fel med laddet är det ! hmm

Så ska starta upp den ett par gånger till och hoppas på att olja förbränns på grenröret och sedan ska jag felsöka laddtrycket.. kanske läckage nånstans. Eller jag som kopplat fel?

OBS INGEN PUTS HÄR INTE!

Kom med tips! Och ös kommentarer wink

http://i55.tinypic.com/2v32fdt.jpg

http://i56.tinypic.com/2ufps77.jpg

http://i56.tinypic.com/wltbx1.jpg

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

571 Inlägg
1 maj 2011
Fan va kul att du fått igång den! Nu är de bara å finjustera sen ut å gasa wink
Nu blir ja bra sugen på å prova min!!

548 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
_Persson_ skrev:

Jaa, har skruvat hela helgen och blev tokless idag när man kände att den ladd så sent och endast 0.4bar. Samt att grannarna här omkring klagade som fan tydligen..

Men men, nya tag i veckan. Får jag den bara o börja spoola runt 3000rpm och få fullt ladd vid 4500 där de borde ligga så är jag nöjd. Och givetvis få upp de till 1.2bar.

Då kommer de bli riktigt kul wink

Bara börja skruva, du är väl nära??

4 261 Inlägg
1 maj 2011
Bara kämpa på:) Varför klagar grannarna? Har du bara grenröret på bilen eller vadå?

1 738 Inlägg
1 maj 2011
Har glömt att följa på ett tag nu, men nu är jag ikapp igen o de ser riktigt bra ut!! skriv gärna vad felet var vid sent ladd sen wink ifall det blir likadant för en annan sen smile

OBS OBS OBS OBS!!!!

Ha brandsläckaren i närheten eftersom du har olja lite överallt, annars kan slutresultatet bli som kompisens trimmade 940 med skjuten oljeslang

http://www.garaget.org/?car=134986&image=1703755

MVH

548 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
zemet skrev:
Bara kämpa på:) Varför klagar grannarna? Har du bara grenröret på bilen eller vadå?

Bra fråga.. något fel är det på dem. Nej den låter inte överdrivet mycket..  3" avgas med 300cells kat och en fullflödesjaps.

Men dem har nog inte så mycket annat o bry sig om verkar det som. Testade lite på 2an för o se hur laddet kom, var väl de dem kallade för "hänsynslös buskörning" typ..

571 Inlägg
1 maj 2011
Drift-is-the-shit skrev:
_Persson_ skrev:

Jaa, har skruvat hela helgen och blev tokless idag när man kände att den ladd så sent och endast 0.4bar. Samt att grannarna här omkring klagade som fan tydligen..

Men men, nya tag i veckan. Får jag den bara o börja spoola runt 3000rpm och få fullt ladd vid 4500 där de borde ligga så är jag nöjd. Och givetvis få upp de till 1.2bar.

Då kommer de bli riktigt kul wink

Bara börja skruva, du är väl nära??

Tråkigt de där med laddet, men allt kan väl inte lira fint på en gång tongue
Får se när min börjar spoola, vi har ju typ samma storlek på turbon/avgashus. Du har väl pulssplittat också?
Jag är riktigt nära, väntar på min sista AN koppling. Och bakaxeln också hmm

548 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
940RDALLE skrev:
Har glömt att följa på ett tag nu, men nu är jag ikapp igen o de ser riktigt bra ut!! skriv gärna vad felet var vid sent ladd sen wink ifall det blir likadant för en annan sen smile

OBS OBS OBS OBS!!!!

Ha brandsläckaren i närheten eftersom du har olja lite överallt, annars kan slutresultatet bli som kompisens trimmade 940 med skjuten oljeslang

http://www.garaget.org/?car=134986&image=1703755

MVH

Tack kul att höra!!

Jo jag har faktiskt en liten släckare i bilen nuförtiden!  Är väldigt bra att ha faktiskt.

571 Inlägg
7 maj 2011
Hur går det för dig? Fått ordning på laddtrycket? wink

548 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
Njaaeae.. Har faktiskt byggt en mottrycksventil och kopplat om o donat! Men såg att jag vänt tryckregulatorn åt fel håll. haha.

Vände på den ikväll inte provkört efter det, snuten stoppa mig här i lilla samhället wink  Var lite nervöst om man säger så.. xenonljus, avgas som tar i fartgupp framför dem o en jävla massa haha.

Svänger av upp till vänster precis innan dem och stänger av bilen, sedan hör man en diesel sakta komma upp i backen, där kom dem efter wink 

Skittrevliga trots alla saker med bilen. Blåsa o körkortskontroll o frågan "Händer ikväll? blir de lugnt?"

Klarar mig alltid gång på gång, men börjar brännas!

571 Inlägg
8 maj 2011
Drift-is-the-shit skrev:
Njaaeae.. Har faktiskt byggt en mottrycksventil och kopplat om o donat! Men såg att jag vänt tryckregulatorn åt fel håll. haha.

Vände på den ikväll inte provkört efter det, snuten stoppa mig här i lilla samhället wink  Var lite nervöst om man säger så.. xenonljus, avgas som tar i fartgupp framför dem o en jävla massa haha.

Svänger av upp till vänster precis innan dem och stänger av bilen, sedan hör man en diesel sakta komma upp i backen, där kom dem efter wink 

Skittrevliga trots alla saker med bilen. Blåsa o körkortskontroll o frågan "Händer ikväll? blir de lugnt?"

Klarar mig alltid gång på gång, men börjar brännas!

Haha ! vilket skit fel, om de nu är de smile
Ja jävlar, min ska de väl inte va nå problem med om snuten stannar mig hoppas jag !
Tur att dom va så pass trevliga wink

548 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
Ja, vad har då hänt?  Inte så mycket egentligen.. felsökning av varför bilen inte bygger ladd som den borde. Ska beställa turbomössa då det mesta blir varmt o ivägen. Huven och allt vill ta stryk. Klracings turbomössa, bra eller dålig?

Ska även testa byta ut min Kg2t kamaxel, har inte haft någon bra erfarenhet av den, gick även sämre med den på 16t turbon än Vx3'n. Ställbart kamdrev som är graderat ska även köpas!

Och just det, ska köpa mig en B&W/Schwitzer S200 turbo eller en Hx35 istället, känns som en mer rapp och lagom turbo för min maskin, vill ha körbarhet!

571 Inlägg
26 maj 2011
Drift-is-the-shit skrev:
Ja, vad har då hänt?  Inte så mycket egentligen.. felsökning av varför bilen inte bygger ladd som den borde. Ska beställa turbomössa då det mesta blir varmt o ivägen. Huven och allt vill ta stryk. Klracings turbomössa, bra eller dålig?

Ska även testa byta ut min Kg2t kamaxel, har inte haft någon bra erfarenhet av den, gick även sämre med den på 16t turbon än Vx3'n. Ställbart kamdrev som är graderat ska även köpas!

Och just det, ska köpa mig en B&W/Schwitzer S200 turbo eller en Hx35 istället, känns som en mer rapp och lagom turbo för min maskin, vill ha körbarhet!

Inte fixat laddet än?
Provkörde min idag, kom upp till 0,6 i ladd. Gick väldigt seeegt så nå fel är de på mitt ladd med roll
Sen small de till å ett tryckrör lossnade..
Ska köpa en hx35a imorgon wink våra känns ju liiiite stora tongue

548 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
Nej inte fått nå vettigt gjort på bilen hehe. Inte orkat faktiskt. Monterade bredbandslambdan innan sista provkörningen. Men den gick in i felkod..  läste mig till att det berodde på för lite  ström till den. (mitt bilbatteri har inte en gnutta ström så kan bero på de)

Okej va trist.. vad hade du för mått på snurran? Min är inte så stor egentligen enligt folk, men däremot är den typ stenålder, därför dåligt ladd. Och stort avgashus på det också!  Min laddade 0.9 sist jag var ute.. började röra på sig då på slutet! smile

Härligt! Jag kommer köpa mig en S200, blir mer o mer övertygad!

571 Inlägg
26 maj 2011
Drift-is-the-shit skrev:
Nej inte fått nå vettigt gjort på bilen hehe. Inte orkat faktiskt. Monterade bredbandslambdan innan sista provkörningen. Men den gick in i felkod..  läste mig till att det berodde på för lite  ström till den. (mitt bilbatteri har inte en gnutta ström så kan bero på de)

Okej va trist.. vad hade du för mått på snurran? Min är inte så stor egentligen enligt folk, men däremot är den typ stenålder, därför dåligt ladd. Och stort avgashus på det också!  Min laddade 0.9 sist jag var ute.. började röra på sig då på slutet! smile

Härligt! Jag kommer köpa mig en S200, blir mer o mer övertygad!

Ahaa, min bbl funkar fint iaf verkar de som smile
Aa mitt är också ett sånt där stenåldersagg med överdrivet avgashus tongue hmm va kan de va för mått. ar 50 eller nå står de, själva turbinhuset är väl inte så stort.

Fint med bw agg, bara hört bra om dom!

548 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
Nu så har jag lindat om grenröret, gjort om olja in och oljereturen.  Dock inte helt nöjd med oljereturen, men ska inte gå många mil så här heller..

Bytt ut min sega KKK K27 till en Schwitzer S200 54/65 från 2005, gissar på att den turbon är lite trevligare, mindre avgashus dessutom! Lite mindre i alla fall..

Ikväll ska jag bygga klart den, bara downpipe o lite småpill!

http://i53.tinypic.com/2a6uxld.jpg

TBM NINJA
917 Inlägg
18 juli 2011
satan va skönt projekt, har bara hunnit läsa till sidan 7 dock wink är det holseten på sidan 5??? yikes

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

571 Inlägg
18 juli 2011
Ser bra ut wink

Sök