2804
Sök

940 Guldboxen. Uppstartad och provkörd!

Volvo 940 Turbo -96 Bygga, utveckla och renovera.. Mål: 400-500whp

369 546 Visningar
Uppdaterades senast 5 maj 2016
548 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
henke_92 skrev:
satan va skönt projekt, har bara hunnit läsa till sidan 7 dock wink är det holseten på sidan 5??? yikes

Det tackar man för! smile  Nej det är kkk k27 turbon som jag hade på innan bytet! Var alldeles för stor och av den äldre modellen, där av segspoolad som sjutton.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
_Persson_ skrev:
Ser bra ut wink

Tackar, hoppas man på lite mer körbarhet nu då!

548 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Jepp, skruva ihop allt idag och tog en provrunda!  Börjar ladda vid 3000rpm nu istället och har fullt ladd strax efter 4000rpm..    BANG säger det bara så slår varvräknaren i varvstopp.  Laddar nånstans runt 0.9bar nu.

Ska upp lite till i laddtryck.  Och har redan kastat ur min KG2T kamaxel som är gjort för högt mottryck, vilket inte jag har..  så därför slänger jag i sugkamaxeln Vx3 istället för att den har mindre nockvinkel bl.a.

Misstänker att jag kommer tjäna minst 500rpm i tidigare laddtryck i alla fall.

Nämnde jag att den går redigt mycket bättre nu än den någonsin gjort till 100 utan att stressa den för mycket? ;-)

http://i52.tinypic.com/2im1f85.jpg

http://i53.tinypic.com/6pwxeg.jpg
Senast redigerat av Drift-is-the-shit (19 juli 2011)

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
19 juli 2011
Man får inte skriva sådär utan att lägga upp filmklipp!!! smile

548 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Oj förlåt, kommer nog komma en lösning på det hela snart!  Dock lite rädd om oljereturen som ligger stumt mot grenröret..

Dock så är det första biten som är pressad koppling, men ändå. Lite rädd att grenröret ska bli riktigt varmt och att pressningen släpper...

Testkört den nu ikväll med Vx3 kamaxeln också!  Bygger positivt ladd runt 2400rpm, då har jag 0.2bar laddtryck. Sedan tar det ända upp till 4000rpm innan jag når runt 0.9bar..

Har råkat ladda upp mot 1.5-1.6 bar nu ikväll.

Ska ta o skruva ner laddregleringen lite tror jag hehe.

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
20 juli 2011
Jag tror du skulle prova med en k kam eller liknande.. smile du får nog trevligare register... jag ska kolla vad min kam har för recept. han som slipat den säger att den ger ett brett och vasst register smile den är omslipad på ett vx3 ämne smile

548 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Jo k-kam med ställbart kamdrev ska göra gott har jag hört, men frågan är hur jag får lite mer fart på turbon. Den vill ju börja spoola redan vid 2400rpm.

Misstänker att det är oljereturen är lite klen och att oljan in skulle behöva en restriktor. Men kan även vara något vakuum läckage också i och för sig.

Ska labba lite mer med laddtryckstyrningen o se om jag får nån vettigare lösning.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
548 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Jo den rulla hela kvällen igår så, fick den in till stan en vända t.o.m

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 juli 2011
Drift-is-the-shit skrev:
Jo den rulla hela kvällen igår så, fick den in till stan en vända t.o.m

tuft

548 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Var iväg på västeråsträff igår med bilen.

Oljereturens pressade koppling ligger ju stumt mot grenröret så gjorde en chansning o körde ändå, höll ihop otroligt nog!

Efter en hel del skruvande på laddtrycksstyrningen så fick jag den och ligga stabilt på 1.2 bars ladd och nu ryter screampipen gott efter 4000rpm.

På 4-5ans växel bygger jag väl ungefär 0.7bar i ladd vid 3500rpm, har 0.5 vid ungefär 3000rpm.  Så bilen går bättre och bättre.

Är massa småsaker som inte är optimala vet jag, så finns säkert mer att hämta, men nu börjar den faktiskt röra på sig lite!  Riktigt kul att köra jämfört mot förut!

Uppskattningsvis på rätt sida om 300hk sträcket nu i alla fall!

548 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
Funderar på att slänga på mina 630cc Siemens deka spridare och antingen mosa på med E85 eller bygga större lmm så det finns mer soppa och kanske kräma upp laddet till 1.4bar. Får vi se hur länge orginal blocket vill vara med ;-)

Dessutom ska oljereturen byggas om igen, ska göra en rörbit från min 1/2" anslutning från turbon, eftersom pressningen på den stålomspunna slangen ligger mot grenröret!

Sedan ska den ut o luftas lite till helgen är det tänkt! Kanske blir film om någon vill se?  Vem vet!

571 Inlägg
25 juli 2011
Nice! mer bränsle skadar ju inte, va har du för värde på bredbandarn?

548 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
_Persson_ skrev:
Nice! mer bränsle skadar ju inte, va har du för värde på bredbandarn?

Nej sant. Den verkar hänga med utan problem upp till 1.2bars ladd.  Grundtryck på btr ligger väl runt 3.5bar tror jag.  Spridarna på 490cc lämnade runt 668cc @ 5bar tryck. Peter Björck som flödade dem åt mig.

Jag har ungefär AFR 12.5 vilket motsvarar lambda 0.85,  vad jag har läst ska det vara ganska optimal förbränning på fullast för maxeffekt!

Detta är ju på orginal soppapump också wink
Senast redigerat av Drift-is-the-shit (25 juli 2011)

571 Inlägg
25 juli 2011
Aha okej, jag hade 10 - 11 på bb ungefär tongue har ingen fungerande bränsletrycksmätare så ja körde på den säkra sidan. Runt 12 har jag också hört ska vara de bästa! Va klarar en original soppapump?

548 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
_Persson_ skrev:
Aha okej, jag hade 10 - 11 på bb ungefär tongue har ingen fungerande bränsletrycksmätare så ja körde på den säkra sidan. Runt 12 har jag också hört ska vara de bästa! Va klarar en original soppapump?

Oj.. 10 är nog rätt fett.  Hur ser dina stift ut annars? 

Har hört att orginalpumpen ska leverera utan större problem till 350hk, en jag pratat med som trimmat en del hade till och med fått soppan att räcka på E85 och stora spridare.

Men vet inte riktigt, visst att det är tryggt att veta att soppan räcker, men det överdrivs nog i vissa bilar också med soppasystem för 1000hk när man siktar på 300-400hk.

Men jag ska faktiskt köpa värre förpump senare, tänkte testa en billig henko och eventuellt (om det känns nödvändigt)  bygga med catchtank.

Men det är nog mest bara om jag upplever att jag får problem med soppan

214 Inlägg
26 juli 2011

Har hört att orginalpumpen ska leverera utan större problem till 350hk, en jag pratat med som trimmat en del hade till och med fått soppan att räcka på E85 och stora spridare.

Men vet inte riktigt, visst att det är tryggt att veta att soppan räcker, men det överdrivs nog i vissa bilar också med soppasystem för 1000hk när man siktar på 300-400hk.

Men jag ska faktiskt köpa värre förpump senare, tänkte testa en billig henko och eventuellt (om det känns nödvändigt)  bygga med catchtank.

jag har också problem med soppan jag kör med 1,1 i ladd på ethanol och jag tycker att om jag ställer upp ladddet mer så har jag ca 14-15 i blandning hmm

571 Inlägg
26 juli 2011
Drift-is-the-shit skrev:
_Persson_ skrev:

Ja de gick nog fett, dom va rätt blöta. Men nu har jag ny bränsletrycksmätare!
Såpass. Ja köpte en pump från kl ifall de inte skulle räcka, billig å verkar funka bra smile

548 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
sawander skrev:
jag har också problem med soppan jag kör med 1,1 i ladd på ethanol och jag tycker att om jag ställer upp ladddet mer så har jag ca 14-15 i blandning hmm

Vad har du för AFR värde på fullast när du har 1.1 i ladd då?  Tänk på att när du kör Etanol ska du ha ännu lägre afr värde! neråt 11 nånting.. 

Det är inte samma värde på etanol/bensin.  Därför om du varit uppe på 14-15 i AFR så har du snart inte så mycket kolvar eller så kvar...

548 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
_Persson_ skrev:
Ja de gick nog fett, dom va rätt blöta. Men nu har jag ny bränsletrycksmätare!
Såpass. Ja köpte en pump från kl ifall de inte skulle räcka, billig å verkar funka bra smile

Jo förstår de, vad kör du för bränsletrycksmätare då?  Jag kör ju på alutech ombyggnad så man bygger om orginal bosch regulatorn.

Jo, soppapumpar som är vettiga är rätt billiga, henkopumpen jag kolla på kostade runt 500kr om jag minns rätt!

Sök