3016
Sök

940 Guldboxen. Uppstartad och provkörd!

Volvo 940 Turbo -96 Bygga, utveckla och renovera.. Mål: 400-500whp

369 543 Visningar
Uppdaterades senast 5 maj 2016
571 Inlägg
26 juli 2011
Drift-is-the-shit skrev:
_Persson_ skrev:
Ja de gick nog fett, dom va rätt blöta. Men nu har jag ny bränsletrycksmätare!
Såpass. Ja köpte en pump från kl ifall de inte skulle räcka, billig å verkar funka bra smile

Jo förstår de, vad kör du för bränsletrycksmätare då?  Jag kör ju på alutech ombyggnad så man bygger om orginal bosch regulatorn.

Jo, soppapumpar som är vettiga är rätt billiga, henkopumpen jag kolla på kostade runt 500kr om jag minns rätt!

btr är en aem "lite overkill" bränsletrycksmätaren va nå skit från bsr som inte funka, bäställt en glycerinfylld mätare nu. Ne 500 spänn är ju ingenting för en pump smile

548 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
Ikväll blir det Västerås..   har provkört med min isolerade oljeretur, verkar funka hyggligt!

Testade en start på 1an, höll varvet på 3500rpm och klev av, inget fäste alls, skyffla i 2an och det bara kastade vilt i bakändan upp till 100 km/h..   Verkar finnas lite mer effekt nu än förut i alla fall. Var nästan läskigt halt!

Detta med 205/55/16" 

Nya däck i bak snart?

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

571 Inlägg
30 juli 2011
Drift-is-the-shit skrev:
Ikväll blir det Västerås..   har provkört med min isolerade oljeretur, verkar funka hyggligt!

Testade en start på 1an, höll varvet på 3500rpm och klev av, inget fäste alls, skyffla i 2an och det bara kastade vilt i bakändan upp till 100 km/h..   Verkar finnas lite mer effekt nu än förut i alla fall. Var nästan läskigt halt!

Detta med 205/55/16" 

Nya däck i bak snart?

Min oljeretur ligger emot grenröret.. Fast gjorde de förut också å turbon glödde, de höll. Har du bara lindat med avgasbandage ? hoho låter som de går fint big_smile 205 är väl lite tanigt, går väl på 235 utan att behöva bredda ?

548 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
_Persson_ skrev:
Min oljeretur ligger emot grenröret.. Fast gjorde de förut också å turbon glödde, de höll. Har du bara lindat med avgasbandage ? hoho låter som de går fint big_smile 205 är väl lite tanigt, går väl på 235 utan att behöva bredda ?

Okej, stålomspunnen?  Är lite rädd för att pressningen ska släppa, var den som låg emot, så vred turbon ytterst lite till och lindade två lager shield heat isolering som ska tåla 1100 grader från biltema.

Jo 205 är ingenting, 235or har jag på mina nebula, men får inte plats för det är ET 49 på dem, istället för 43 som brukar passa.  Ska valsa skärmkanterna är tanken.

Men även 235orna släppte förut när jag provade med förra setupen, fast inte på 2an som den gör nu i och för sig, var redigt ös i alla fall kan jag säga

548 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
Linkan_740 skrev:
Film! big_smile

Tanken att det ska bli lite filmat ikväll, har dock ingen filmkamera, bara min halvtaskiga Samsung Galaxy S och filma med, så blir tyvärr mobilkvalitet.

571 Inlägg
31 juli 2011
Drift-is-the-shit skrev:
_Persson_ skrev:

Okej, stålomspunnen?  Är lite rädd för att pressningen ska släppa, var den som låg emot, så vred turbon ytterst lite till och lindade två lager shield heat isolering som ska tåla 1100 grader från biltema.

Jo 205 är ingenting, 235or har jag på mina nebula, men får inte plats för det är ET 49 på dem, istället för 43 som brukar passa.  Ska valsa skärmkanterna är tanken.

Men även 235orna släppte förut när jag provade med förra setupen, fast inte på 2an som den gör nu i och för sig, var redigt ös i alla fall kan jag säga

Nej vanlig slang. Men med värmeisolerning bör de hålla, oljan kyler ju en del också. Fan de låter skoj! längtar till ja kan ut å gasa också smile

548 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
_Persson_ skrev:
Nej vanlig slang. Men med värmeisolerning bör de hålla, oljan kyler ju en del också. Fan de låter skoj! längtar till ja kan ut å gasa också smile

Jo sant, verkar hålla nu faktiskt, men det ryker lite om den när man eldat hårt. Fast bara några sekunder.  Eldade lite på väg hem från västerås, avgashuset glödde när vi stanna i enköping ;-)

Den går faktiskt gryyyymt redan nu trots dem här små grejorna, ska polvända Vr-givaren så jag får 3 grader högre tändning också,  ger både mer effekt och lite mer spool!

571 Inlägg
31 juli 2011
Drift-is-the-shit skrev:
_Persson_ skrev:

Jo sant, verkar hålla nu faktiskt, men det ryker lite om den när man eldat hårt. Fast bara några sekunder.  Eldade lite på väg hem från västerås, avgashuset glödde när vi stanna i enköping ;-)

Den går faktiskt gryyyymt redan nu trots dem här små grejorna, ska polvända Vr-givaren så jag får 3 grader högre tändning också,  ger både mer effekt och lite mer spool!

Haha fint när de glöder smile Jasså kan min pilla på den givaren och ändra tändningen, kanske kan va värt å prova.

548 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Detta ska göras inom närmsta framtiden:

- Dra ny jord/ström till bblambdan
- 3 grader högre tändning (lite mer effekt, förhoppningsvis lite tidigare spool)
- Ställbart kamdrev
- Leta rätt på en bra och stöddigare kamaxel

Sen funderar jag faktiskt på att bromsa skiten, mest på skojs skull.  Men kommer inte nå mer än 350hk i motorn i och med spridarna på 490cc som flödar 668cc @ 5bar soppatryck (om nu orginal pumpen pallar)

Men tycker den förtjänar det innan nästa säsong då det faktiskt kommer bli seriöst motorbygge!

Nån som har tips på bänkningsställen runt Uppsala/västerås eller nåt däromkring?

548 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
_Persson_ skrev:
Haha fint när de glöder smile Jasså kan min pilla på den givaren och ändra tändningen, kanske kan va värt å prova.

Bara testa! Bara det inte spikar så har du inget att förlora!

4 Inlägg
14 augusti 2011
Nu har man läst hela tråden big_smile Grymt bygge:P

548 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
klinton22 skrev:
Nu har man läst hela tråden big_smile Grymt bygge:P

Oj det var hårt kämpat! Kul att du tycker så, ska försöka uppdatera något mer vettigt här så småningom. Kanske en liten film t.o.m .. vem vet wink

Tackar så mycket!

548 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Har varit i västerås ikväll, kom dock iväg lite sent tyvärr... var på hälla vid 22.30 ungefär om inte senare.

Oljereturen och allt lirar, vilket är kanonskönt!

Testade lite tider på vägen hem:

205/55/16 däck, 60L soppa och en passagerare på runt 75kg.

60fot: 3.1s / 45 km/h
201m: 10.1s / 131 km/h
402m: 14.9s / 162 km/h

Finns absolut inget grepp alls på ettan när man startar över 3000rpm..  syns på 60foten. Tiderna är inget vidare heller egentligen.. även rätt låg hastighet också tyvärr.

Grenröret glöder till och med, BEHÖVER MER TÄNDNING!?! Ska prova höja tändningen 3 grader.

Nån som har lite tips på kamaxlar??

548 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Detta ska på i jakten på lite mer effekt som ligger o lurar:

Henko 275L intank soppapump
Ställbart kamdrev med markering
Någon vettig halv vass kamaxel, förslag!?
Siemens deka 630cc spridare
Större Lmm

Sen ställa in kamaxeln med kamdrevet och få upp tändningen minst 3 grader till, för just nu glöder grenröret duktigt efter lite pisk på motorväg!!

Just nu ligger jag på 1.2bar i ladd med orginalgrejorna. Kanske kranar upp till 1.4 bar när jag fått på dem andra grejorna.

571 Inlägg
7 september 2011
Prova k kammen? tror jag de va, han på overboost tipsa om den. ska va lite vassare. tar ju inte allt för långt tid å byta kam smile själv ska ja satsa stort på en enem v16 till nästa år tror ja. höj tändningen också tar ju bara 5 min wink
annars tycker ja min A kam funkar klockrent, kanske lite tråkig efter som den går så jämt över hela.

snickare
612 Inlägg
8 september 2011
en D kam skulle vara mumma big_smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

548 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
_Persson_ skrev:
Prova k kammen? tror jag de va, han på overboost tipsa om den. ska va lite vassare. tar ju inte allt för långt tid å byta kam smile själv ska ja satsa stort på en enem v16 till nästa år tror ja. höj tändningen också tar ju bara 5 min wink
annars tycker ja min A kam funkar klockrent, kanske lite tråkig efter som den går så jämt över hela.

Men svårt att hitta en gammal k-kam med fördelarspår hmm Polvände du vr-givaren bara? Märkte du något?  Min bil skriker nog efter mer tändning för grenrör o turbo glöder hyfsat lätt.

Beställt nuke ställbart kamdrev också så det går o labba lite! Jo Enem V16 ska vara ett rätt säkert kort!

548 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
allenalle skrev:
en D kam skulle vara mumma big_smile

Kanske, men den är väl inte så värst vass om jag minns rätt?  Ska försöka hitta något lämpligt samt höja tändningen lite då grenrör o turbo gillar att bli röda rätt lätt yikes

571 Inlägg
8 september 2011
Drift-is-the-shit skrev:
_Persson_ skrev:

Men svårt att hitta en gammal k-kam med fördelarspår hmm Polvände du vr-givaren bara? Märkte du något?  Min bil skriker nog efter mer tändning för grenrör o turbo glöder hyfsat lätt.

Beställt nuke ställbart kamdrev också så det går o labba lite! Jo Enem V16 ska vara ett rätt säkert kort!

Går ju alltid å lämna den till en finmekansik verkstad. Men kollade efter en k kam nu och de verkar inte va så lätt å få tag på. Jag böt plats på kablarna till givaren, vet inte om de vart så stor skillnad. Går ju inte sämre iaf tongue

Sök