Diskussion: Vad tror ni om Saabs framtid?

Bjork OEM <3
18 februari 2009 · 6 957 Inlägg

Sitter och håller mig uppdaterad på gt.se, kom nu upp att Saab kan bli självständigt 2010 och kan ansöka om rekonstruktion redan i februari. Bra/Dåligt?

Och smutskasta inte tråden nu, trångsynta kan surfa vidare.

Om Mods. tkr tråden är en onödig sådan, lås!

Länk:

http://www.gt.se/Nyheter/1.1470036/gm-s … ndigt-2010

Senast redigerat av Bjork (18 februari 2009)

OEM <3
Aruzo Ace Ventura
18 februari 2009 · 1 240 Inlägg

På 1 vis är det ju bra för då slipper det ju bära bördan från andra delar av GM som går dåligt, Tyvärr är ju SAAB själv en del som går dåligt,

Men Det kan ju vara positivt också för dom har väl en del nya modeller på g..

Volvo har ju gått bättre än Saab men volvo har ju massa fler modeller och jag tror det är där Saabs problem ligger! Men jag provsatt en 9-5 igår och jag förstår inte att en sånn bil kan sälja dåligt ändå, Nog för jag är Volvobög men skulle jag behöva en kombi köpte jag nog hellre en 9-5 än en V70..


Men 1 självständigt Saab med fler modeller att välja på kan bli väldigt bra wink

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
Bjork OEM <3
18 februari 2009 · 6 957 Inlägg

Aruzo skrev:
På 1 vis är det ju bra för då slipper det ju bära bördan från andra delar av GM som går dåligt, Tyvärr är ju SAAB själv en del som går dåligt,

Men Det kan ju vara positivt också för dom har väl en del nya modeller på g..

Volvo har ju gått bättre än Saab men volvo har ju massa fler modeller och jag tror det är där Saabs problem ligger! Men jag provsatt en 9-5 igår och jag förstår inte att en sånn bil kan sälja dåligt ändå, Nog för jag är Volvobög men skulle jag behöva en kombi köpte jag nog hellre en 9-5 än en V70..


Men 1 självständigt Saab med fler modeller att välja på kan bli väldigt bra wink

Precis, Saab måste ha ett bredare program med både småbilar och SUV:ar, tror de kan hjälpa.
9-4X skulle kanske vara ett lyft, dock är dom lite sena nu tkr jag.

V70 är ju den mest populära tjänstebilen i Sverige, mer än hälften av alla tjänstebilar är V70s big_smile
Tyder på att den måste vara bra, många åker dock Saabs BioPower.

Saab kanske skulle satsa mer på Diesel?

OEM <3
Glader9991
18 februari 2009 · 956 Inlägg

De måste släppa mindre bilar tror jag. Och få ner kostnaderna.
De vore bra att få ut 9-1 så snabbt som möjligt.

Aruzo Ace Ventura
18 februari 2009 · 1 240 Inlägg

Saabs problem är väl egentligen att dom saknar kapital för att bredda sitt modellutbud såpass som det behövs..

Om vi tar Volvo som förebild så skulle saab iaf behöva motsvarande bilar till, S40,V50, S60, V70 och XC60.. Då skulle dom ju egentligen bara sakna en ren SUV och en lyxbil ala S80..

Och Suvar och lyxbilar är väl inte det som säljer bäst..

Jag tror ju miljövänliga drivmedel och 1 större modellutbud is the way to go för Saab..

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
krutmats
18 februari 2009 · 1 892 Inlägg

Enligt GM  började detta gå dåligt när man kom med 9-4 och 9-7, de är för dyra i förhållande till hur många som löper de bilarna,  skulle man göra 9-5 , 9-3 och satsa på utveckling av motorer och bränsle skulle man komma långt,
vad finns det för marknad för 9-7? :S

racefan
18 februari 2009 · 1 059 Inlägg

hoppas staten ställer upp nu,bra för landet om saab klarar denna kris nu o sen överlever som självstädiga,
Hade kanske gjort så fler företag vågar stanna i landet o bidrar med mer jobb,högre export mm.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Bjork OEM <3
18 februari 2009 · 6 957 Inlägg

Skulle vara fint om dom kunde komma med en konkurrent till C30, A3, 307 osv..liten motor säg
1.4 liter BioPower, 150hk..en stadsbil, va sjutton som helst..bara dom kan fixa till sitt modellprogram lite tongue

OEM <3
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
18 februari 2009 · 3 404 Inlägg

Jag vet inte vad jag ska tycka, det är bra att GM släpper Saab då de har begränsat och tvingat Saab till dåliga beslut. Men jag kan inte se hur Saab skulle klara sig ur den svacka de ligger i idag under kort tid utan stöd.

Fler modeller är kanske ett måste, xwd som tillval på samtliga modeller, en riktigt stark diesel samt en riktig sparbössa och en v8 för att ens ha en chans på den Amerikanska marknaden.

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Mrsky
18 februari 2009 · 218 Inlägg

Jag tycker nog tvärtom mot dom flesta. jag har inget emot att vilket bolag som helst som inte klarar sig själva går i konkurs. naturligtvis är det tråkigt för alla som kör saab och deras underlverantörer som blir lidande. men hade det handlat om ett bolag med 100 personer som funnits lika länge som saab hade det inte ens varit på sista sidan i tidningen.

Tycker att regeringen gör rätt om dom inte hjälper saab, har man inte lösanmhet på så många år så är något väldigt fel.

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE
Nissan Skyline R33 GTS25T "The White Dope" (1995)
Rquired Allmänt envis
18 februari 2009 · 12 512 Inlägg

Saab har inte resurser att utveckla något eget och det mesta av den teknik de har tillgång till idag, det vill säga de bilar som är färdigutvecklade men ej uppvisade, tillhör GM. Det kommer ligga Saab till last, om den ens får med sig rätten att använda denna in i det nya bolaget.

GM gör vad det behöver för att klara sig, det vill säga bla plundra Saab på allt värdefullt och lämna det med nuvarande modellprogram och skulderna. Bye bye Saab tyvärr sad

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mazdakillen Motormontör
18 februari 2009 · 437 Inlägg

Det vore tragiskt om Saab försvinner.
Det är ändå ett starkt varumärke och anrikt märke.
Förvisso är jag ju jappsefreak men jag gillar saab ändå och skulle kunna tänka mig en 9-3 aero av senare modell.
Nä jag hoppas att de löser det här nu för sveriges bästa och saabs bästa.
Saab behövs med tanke på att det är saab som har utvecklat bla etanolmotorerna till körglada bilar.
Inte som volvo och ford... deras etanolbilar är ju riktiga tröttmössor i jämförelse.
Tur att nte fords eller volvos etanolmotorer har hittat ner under huvvarna på Mazda ännu.
Dessutom tycker jag att Saab är några av de bättre europeiska bilmärkena.
Visst Audi är mera lyxig i kännslan men som praktexempel, mitt ex å hennes snubbe köpte en audi för 230 tusen...beggad 05a och fick fönstervevar bak.... har någon sett en 9-5a med vevar bak... haha nä skulle inte tro de va.
Så det är ju mycket bra bilar man får till priset även om de är kanske en gnutta högre.
JAg tror nog att gm har förflyttat saabs inkomster och sedan skrikigt att saab genererar inget.
Tror att gb har snackat skit från början.
Läggs saab ner kan vi lika gärna lägga ner resten av sverige oxå

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
falloutboy
18 februari 2009 · 1 723 Inlägg

det är ju just därför Saab försvinner: Folk kan "tänka sig" en Saab men ingen köper dem. Deras rekordförsäljning var 127000 bilar 1987, sen har det som högst legat på 125000 bilar. Det är bara att inse att Saab är för litet och säljer för få bilar. Inte sagt att det är dåliga bilar, men ingen vill ha dem.


Men trist är det ju.

(Även Pontiac läggs ner av GM)

kolvas
18 februari 2009 · 4 001 Inlägg

jag tycker inte att företag som inte kan bära upp sig själva ska finnas, oavsett om det heter SAAB eller Volvo eller nåt annat, man kan inte driva företag med förlust år efter år.
Nä,. lägg ner nu och rädda det som räddas kan, alla som jobbar på SAAB och dess underleverantörer får styra om sin produktion till andra marknader, kanske bli underleverantörer till BMW eller nåt annat märke, kanske t.o.m en helt annan industri.

Denna här videon säger rätt mycket faktiskt:

http://www.youtube.com/watch?v=15LSmmjq … eature=dir

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
azid Det som inte dödar gör ont
18 februari 2009 · 2 668 Inlägg

som jag förstår det så är det bra för gm att saab går back i ett land med den högsta skatten i värden... avdrag avdrag avdrag på andra ställen där man tjänar många många dollars...

2slow
Snajdarn Lights out.
18 februari 2009 · 124 Inlägg

Vill någon här köpa ett företag som har backat i 15år? Som inte har någon som helst handlingsplan om hur man ska ta sig ur krisen? Som har bilar som ligger 10år efter i utvecklingen?

Visst staten kan gå in och mata in pengar, när dom tar slut då? Då är det väl bara nästa dos matas in. MAN KAN INTE DRIVA ETT FÖRETAG SOM INTE TJÄNAR PENGAR!

Jag tror många inklusive regeringen ser sin chans att bli av med detta sorgebarn. Klart det är synd om dom som kommer få sluta, men man kan inte leva i respirator hur länge som helst.

hedley Saaboholic
18 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Som vanligt när usa är inblandat går det åt helvete.

Allt är nedlagt och borta inom 3år.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
MrBjork Företagsledare
18 februari 2009 · 32 Inlägg

Jag är inne på samma linje som vissa andra på tråden nämligen att staten inte ska hjälpa Saab!
Som exempel för detta kan jag nämna, har jag ett företag som går dåligt är det ingen som hjälper mig.  Vidare så är Saab inget svenska företag längre.
Självklart är det synd att många blir arbetslösa dels på Saab men även gos underleverantörer men som jag ser det så har man GM och tacka för detta. En mål och handlingsplan måste alla företag av denna kalibern ha. Syftet är förstås av generera vinst. Saab är i alla fall på pappret ett vinstdrivande företag.

Rent historiskt riktade man ekonomiska hjälpinsatser till företag i Sverige, på -80 var det varvsindustrin och det gick ändå inte att rädda.

Jag kan tillägga att jag själv ägt en Saab vilket jag var mycket nöjd med. Tanken för framtiden var att köpa en ny, men vi får se hur det blir med det nu.

Epitaph
18 februari 2009 · 835 Inlägg

Snajdarn skrev:
Som har bilar som ligger 10år efter i utvecklingen?

Vad snackar du om? roll

DU får gärna förklara vidare...

Glader9991
18 februari 2009 · 956 Inlägg

När GM lade ner Oldsmobile fick de betala 583 miljoner dollar. Det var till alla ÅF.
Undra vad de blir för summa när Saab läggs ner.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang