Diskussion: Vad tror ni om Saabs framtid?

IceEyes Varningar: För många..
20 februari 2009 · 2 552 Inlägg

r-ted skrev:

TenZer skrev:
Jag har god lust att slå ner allt vad politikerpack heter! Hur svårt kan de vara att kasta in pengar i Saab? Sverige behöver både Saab och Volvo, en förlust av någon eller båda skulle innebära arbetslöshet och en massa skit.

Vissa säger att Saab är ett sjunkande skepp, jag skulle vilja påstå att det är en träbåt som sjösatts för våren. Man behöver köra med länspumparna ett tag till innan hon sväller och flyter på egen hand.

Nu utan någon förbaskad GM som begränsar så skulle Saab kunna lyckas bra, de har de gjort förr så varför inte igen? Kanske börja satsa lite inom motorsport som de gjorde förr med stora framgångar.

politikerpack ???

moget.
politikerna gör det bästa möjliga av skattepengarna.
att köpa ett företag som håller på att kursa är inte rätt mot skattebetalarna.
Om jag kör mitt företag i botten så kommer inte staten och räddar mig ?

Tycker politikerpacket mest använder skattepengarna för eget bruk ja, kräftskivor och dylikt..

Men som TenZer säger så har Saab klarat sig bra förut och skulle säkerligen kunna göra det igen med rätt kompetens och lite hjälp från staten.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
TRYIT Teddan
20 februari 2009 · 2 495 Inlägg

IceEyes skrev:

r-ted skrev:

TenZer skrev:
Jag har god lust att slå ner allt vad politikerpack heter! Hur svårt kan de vara att kasta in pengar i Saab? Sverige behöver både Saab och Volvo, en förlust av någon eller båda skulle innebära arbetslöshet och en massa skit.

Vissa säger att Saab är ett sjunkande skepp, jag skulle vilja påstå att det är en träbåt som sjösatts för våren. Man behöver köra med länspumparna ett tag till innan hon sväller och flyter på egen hand.

Nu utan någon förbaskad GM som begränsar så skulle Saab kunna lyckas bra, de har de gjort förr så varför inte igen? Kanske börja satsa lite inom motorsport som de gjorde förr med stora framgångar.

politikerpack ???

moget.
politikerna gör det bästa möjliga av skattepengarna.
att köpa ett företag som håller på att kursa är inte rätt mot skattebetalarna.
Om jag kör mitt företag i botten så kommer inte staten och räddar mig ?

Tycker politikerpacket mest använder skattepengarna för eget bruk ja, kräftskivor och dylikt..

Men som TenZer säger så har Saab klarat sig bra förut och skulle säkerligen kunna göra det igen med rätt kompetens och lite hjälp från staten.

kräftskivor ????
Hahaha vilka fördommar.

hur är det på andra företag dom har oxå firmafester och julbord , det kan politkerna oxå behöva.
vems pengar tar Ica när dom har fest , om du itne vet det så tar dom från vinsten alltså det som kunderna har betalt i affären:D

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
hedley Saaboholic
20 februari 2009 · 3 129 Inlägg

FL3JM skrev:
Saab kommer läggas ner. Så är det bara. Finns ingen jävla anledning för dom att finnas, dom har inte gått med vinst på 20 år och nästan varje år snackar vi om MILJARDFÖRLUSTER.
Hur fan kan man driva ett företag om man går back med miljarder hela tiden? Stackars GM som var dumma nog att köpa skräpet.

Kul att förlust åren ökar varje dag, haha så jävla mycket bullshit först 15 år nu är det plötsligt 20år.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
IceEyes Varningar: För många..
20 februari 2009 · 2 552 Inlägg

r-ted skrev:

IceEyes skrev:

r-ted skrev:

politikerpack ???

moget.
politikerna gör det bästa möjliga av skattepengarna.
att köpa ett företag som håller på att kursa är inte rätt mot skattebetalarna.
Om jag kör mitt företag i botten så kommer inte staten och räddar mig ?

Tycker politikerpacket mest använder skattepengarna för eget bruk ja, kräftskivor och dylikt..

Men som TenZer säger så har Saab klarat sig bra förut och skulle säkerligen kunna göra det igen med rätt kompetens och lite hjälp från staten.

kräftskivor ????
Hahaha vilka fördommar.

hur är det på andra företag dom har oxå firmafester och julbord , det kan politkerna oxå behöva.
vems pengar tar Ica när dom har fest , om du itne vet det så tar dom från vinsten alltså det som kunderna har betalt i affären:D

I det här fallet är det jämförbart med att en kassaarbetare på ICA skulle sno några tusenlappar ur kassan och kalasa upp pengarna med sina medarbetare. Det är vinstpengar, javisst, men pengarna kanske skulle använts till andra ändamål.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
IceEyes Varningar: För många..
20 februari 2009 · 2 552 Inlägg

jonnielahti skrev:

r-ted skrev:

FL3JM skrev:
Saab kommer läggas ner. Så är det bara. Finns ingen jävla anledning för dom att finnas, dom har inte gått med vinst på 20 år och nästan varje år snackar vi om MILJARDFÖRLUSTER.
Hur fan kan man driva ett företag om man går back med miljarder hela tiden? Stackars GM som var dumma nog att köpa skräpet.

skräp ?

nu är du nog ute och cyklar, saab har bra bilar även om det kanske inte är första valet för dig eller för mig .

att saab kommer försvinna tror jag knappast, möjligtvis att dom kursar , men då blir det ju fina möjligheter att få saab på fötterna igen.



Jag är för en konkurs iaf.
Fan att jag inte jobbar på tingsrätten i vänersborg.

desutom tillverkar de lastbilar och div. flygplan:D

Det är väl inte Saab utan Scania som tillverkar lastbilarna? tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
MilleN
20 februari 2009 · 9 108 Inlägg

Snajdarn: Du satte igång det när du kallade Saab för efterbliven bil då får du förstå att det skulle innebära mothugg.

Håll nivån över sandlådan annars låses tråden

Legwind
20 februari 2009 · 925 Inlägg

INGEN kommer vilja köpa saab dom har gått minus i 20 år fattar inte att företaget orkar me att försöka ens GM köpte volvo och under dom åren volvo var i gm har volvo dragit in 27 miljarder.. 20 miljarder har gått till Volvos säkertprogram som utvecklar säkerhet i bilarna och 7 miljarder till GM som utvecklat modeller...Saab har gått minus sen 20 år tillbaka så låt dom gå i konkurs och läs på aftonlbladet att Volvo har ökat sin sälj% med 11% i Storbritannien..

Feel The Difference
PH_
20 februari 2009 · 310 Inlägg

Unknown skrev:

PH_ skrev:
De där pengar du snackar om som borde kastas in i saab, det är mina pengar! Mina pengar, grannens pengar, grannens fars pengar. VÅRA skattepengar. - STÖLD om inte annat.

Ja, skattebetalarnas pengar, men skattebetalarna får ändå betala för den stora arbetslösheten som kommer bli till följd av en nedläggning.

Jo det är sant. Men att fortsätta ösa in pengar i ett sjunkande skepp fungerar inte. Tror man ngt annat är man långt ute i kisset och ror.

Jag ser mycket hellre att skattebetalarnas pengar går till ngt som är samhället till nytta. Exempelvis låta nyblivna arbetslösa vidareutbilda sig, omskola sig eller kanske starta eget samtidigt som de får behålla ersättning från akassan under utbildningen/uppstarten av företaget.

Som det ser ut idag har många helt enkelt inte råd att läsa vidare, starta eget eller liknande.

Hur som helst så kan de pengarna Saab vill ha användas på mycket bättre sätt.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
kolvas
20 februari 2009 · 4 001 Inlägg

Legwind skrev:
INGEN kommer vilja köpa saab dom har gått minus i 20 år fattar inte att företaget orkar me att försöka ens GM köpte volvo och under dom åren volvo var i gm har volvo dragit in 27 miljarder.. 20 miljarder har gått till Volvos säkertprogram som utvecklar säkerhet i bilarna och 7 miljarder till GM som utvecklat modeller...Saab har gått minus sen 20 år tillbaka så låt dom gå i konkurs och läs på aftonlbladet att Volvo har ökat sin sälj% med 11% i Storbritannien..

Volvo ägs av Ford, inte GM

Nä, för att SAAB ska ha en chans så krävs en konkurs för att bli av med en massa ryggsäckar som tynger ner dom nu samt en ökad försäljning/produktion

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Legwind
20 februari 2009 · 925 Inlägg

kolvas skrev:

Legwind skrev:
INGEN kommer vilja köpa saab dom har gått minus i 20 år fattar inte att företaget orkar me att försöka ens GM köpte volvo och under dom åren volvo var i gm har volvo dragit in 27 miljarder.. 20 miljarder har gått till Volvos säkertprogram som utvecklar säkerhet i bilarna och 7 miljarder till GM som utvecklat modeller...Saab har gått minus sen 20 år tillbaka så låt dom gå i konkurs och läs på aftonlbladet att Volvo har ökat sin sälj% med 11% i Storbritannien..

Volvo ägs av Ford, inte GM

Nä, för att SAAB ska ha en chans så krävs en konkurs för att bli av med en massa ryggsäckar som tynger ner dom nu samt en ökad försäljning/produktion

jag håller me enda sätter för saab att bygga upp igen e en konkurs

Feel The Difference
TRYIT Teddan
20 februari 2009 · 2 495 Inlägg

IceEyes skrev:

r-ted skrev:

IceEyes skrev:

Tycker politikerpacket mest använder skattepengarna för eget bruk ja, kräftskivor och dylikt..

Men som TenZer säger så har Saab klarat sig bra förut och skulle säkerligen kunna göra det igen med rätt kompetens och lite hjälp från staten.

kräftskivor ????
Hahaha vilka fördommar.

hur är det på andra företag dom har oxå firmafester och julbord , det kan politkerna oxå behöva.
vems pengar tar Ica när dom har fest , om du itne vet det så tar dom från vinsten alltså det som kunderna har betalt i affären:D

I det här fallet är det jämförbart med att en kassaarbetare på ICA skulle sno några tusenlappar ur kassan och kalasa upp pengarna med sina medarbetare. Det är vinstpengar, javisst, men pengarna kanske skulle använts till andra ändamål.

Ja dom kanske skulle gå till att rädda saab så GM kan tjäna en sista slant på företaget dom har kört i botten.
Hellre ser jag våran regering super upp pengarna än stoppar dom i saab som det ser ut nu.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Aruzo Ace Ventura
20 februari 2009 · 1 240 Inlägg

Vad jag inte förstår är om saab sätts i konkurs, Vart kommer pengarna till återuppstarten i från?

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
TRYIT Teddan
20 februari 2009 · 2 495 Inlägg

Aruzo skrev:
Vad jag inte förstår är om saab sätts i konkurs, Vart kommer pengarna till återuppstarten i från?

då kan man börja om med bättre förutsättningar, alltså kommer det finnas köpare.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Aruzo Ace Ventura
20 februari 2009 · 1 240 Inlägg

r-ted skrev:

Aruzo skrev:
Vad jag inte förstår är om saab sätts i konkurs, Vart kommer pengarna till återuppstarten i från?

då kan man börja om med bättre förutsättningar, alltså kommer det finnas köpare.

Jo men om företaget går i konkurs pga av skulder då finns de ju inga pengar att ta av till återuppstarten väl? För innan du kan dra in pengar på försäljningen så måste du ju ut med pengar... Vart kommer dom pengarna ifrån? Köpare som köper konkursboet?

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
kolvas
20 februari 2009 · 4 001 Inlägg

Aruzo skrev:

r-ted skrev:

Aruzo skrev:
Vad jag inte förstår är om saab sätts i konkurs, Vart kommer pengarna till återuppstarten i från?

då kan man börja om med bättre förutsättningar, alltså kommer det finnas köpare.

Jo men om företaget går i konkurs pga av skulder då finns de ju inga pengar att ta av till återuppstarten väl? För innan du kan dra in pengar på försäljningen så måste du ju ut med pengar... Vart kommer dom pengarna ifrån? Köpare som köper konkursboet?

Precis, efter konkursen finns inga skulder & inga pensionsavtal som måste betalas ut, köper man SAAB nu köper man det MED skulder, efter en konkurs köper man SAAB UTAN skulder = bättre utgångsläge

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
blacken
20 februari 2009 ·

Det är synd att Saab ska försvinna. men det är väl oundvikligt antagligen med tanke på hur det har skötts av både sig själva och GM. Men man undrar hur det blir när det är Volvos tur att läggas ner?, vilket förmodligen bara är en tidsfråga..

blacken
20 februari 2009 ·

En Dieselmotor är en Dieselmotor.
En Ottomotor är en Ottomotor.

En Diesel kan gå på brännolja, diesel, matolja, råolja
en Ottomotor kan gå på Bensin, Etanol, fotogen, gas

Han som uppfann Ottomotorn hette Otto, hen som uppfan Dieselmotorn hette Diesel. Glasklart.

Är två helt olika motorer, men dom fungerar mekaniskt och är uppbyggda på i princip samma sätt, men det är ändå olika motorer.

Alltså, en dieselmotor är INTE en ottomotor. Är bland det första man får lära sig på fordonsprogrammet om inte annat.

Kan tyvärr inte hålla med dig där fullt ut.

Saabnorden lastbils chaffis......
20 februari 2009 · 299 Inlägg

jonnielahti skrev:

r-ted skrev:

FL3JM skrev:
Saab kommer läggas ner. Så är det bara. Finns ingen jävla anledning för dom att finnas, dom har inte gått med vinst på 20 år och nästan varje år snackar vi om MILJARDFÖRLUSTER.
Hur fan kan man driva ett företag om man går back med miljarder hela tiden? Stackars GM som var dumma nog att köpa skräpet.

skräp ?

nu är du nog ute och cyklar, saab har bra bilar även om det kanske inte är första valet för dig eller för mig .

att saab kommer försvinna tror jag knappast, möjligtvis att dom kursar , men då blir det ju fina möjligheter att få saab på fötterna igen.



Jag är för en konkurs iaf.
Fan att jag inte jobbar på tingsrätten i vänersborg.

desutom tillverkar de lastbilar och div. flygplan:D

jo men synd bara att de inte e samma företag bara för att dom heter samma.... finns ju även saab aerospace och saab technologies...... va ett bra tag sen som flygdivisionen och saab scania delades till själv stående företag.........

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
zijaa Bilmekaniker
20 februari 2009 · 1 354 Inlägg

FL3JM skrev:
Saab kommer läggas ner. Så är det bara. Finns ingen jävla anledning för dom att finnas, dom har inte gått med vinst på 20 år och nästan varje år snackar vi om MILJARDFÖRLUSTER.
Hur fan kan man driva ett företag om man går back med miljarder hela tiden? Stackars GM som var dumma nog att köpa skräpet.

Dom gick back i 20 år pga att GM har lagt ut pengar på nåt annat istället för att utveckla saab. Så det är i stort sett deras fel att saab ligger dåligt till sen 20 år tillbaka. Det hade inte varit skräp ifall GM inte hade köpt saab.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
alain www.bimmerpower.org
20 februari 2009 · 3 995 Inlägg

blacken skrev:

En Dieselmotor är en Dieselmotor.
En Ottomotor är en Ottomotor.

En Diesel kan gå på brännolja, diesel, matolja, råolja
en Ottomotor kan gå på Bensin, Etanol, fotogen, gas

Han som uppfann Ottomotorn hette Otto, hen som uppfan Dieselmotorn hette Diesel. Glasklart.

Är två helt olika motorer, men dom fungerar mekaniskt och är uppbyggda på i princip samma sätt, men det är ändå olika motorer.

Alltså, en dieselmotor är INTE en ottomotor. Är bland det första man får lära sig på fordonsprogrammet om inte annat.

Kan tyvärr inte hålla med dig där fullt ut.

*********
Här har ni lite svar på det, det gäller att hitta rätt. wink
**
Ottomotor (efter Nikolaus Otto) är en förbränningsmotor av kolvtyp där den brännbara gasblandningen antänds av en elektrisk gnista som kommer från ett tändstift. Ottomotorer används traditionellt i bilar och propellerdrivna flygplan samt som mindre motorer i till exempel gräsklippare, mopeder, motorcyklar och utombordsmotorer för båtar.

En ottomotor har en verkningsgrad på cirka 30% vid maximal belastning. Vid låg belastning är verkningsgraden lägre, eftersom motorns effekt regleras via strypning av insugningen. Verkningsgraden beror bland annat på kompressionsförhållandet, strömningsförluster, friktionsförluster, tändläge och ventiltider.

Ottos patent beskriver en fyrtaktsmotor, och ottocykeln är en synonym för de fyra cyklerna i fyrtaktsmotorn, men med begreppet ottomotorn brukar idag avses både tvåtaktsmotorer och fyrtaktsmotorer som arbetar enligt ottoprincipen.
**********
En dieselmotor är konstruerad med en kolvmotorprincip där bränslet tillsätts först i kompressionsfasens slutskede, till skillnad från exempelvis ottomotorn (bensinmotorn), se fyrtaktsmotor. Motortypen uppfanns av och är uppkallad efter tysken Rudolf Diesel.

Senast redigerat av alain (20 februari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang