Diskussion: Vad tror ni om Saabs framtid?

kolvas
18 februari 2009 · 4 001 Inlägg

hedley skrev:
Vad tror du händer med Sverige när alla faller en efter en som ett domino spel?

SAAB borde bli statligt ägt och utvecklat för efterfrågan och inte efter idioters tycke som idag.

Varför skulle alla falla som ett domino-spel? det gjorde det inte under varvskrisen och det var betydligt fler företag som var berörda.
Det blir en slags naturlig rensing där de som har för dålig lönsamhet/kunnande/organisation försvinner medans andra sadlar om och hittar nya marknader.

Jag hoppas att SAAB kommer att överleva men har svårt att se det, men jag vill inte att statliga bidrag ska göra konstgjord andning på något som är dödförklarat.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
hedley Saaboholic
18 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Snajdarn skrev:

hedley skrev:
På SAAB ja, har du lässvårigheter? Du måste ju räkna med ALLA underleverantörer osv också och den siffran är uppskattad till ca 40.000 jobb/människor.

Dina inlägg blir nog svåra att ta på allvar med dina angrepp. Vad fan har invandrare med Saab att göra?

Om du läser ett par inlägg upp så ser du även ett svar relevant för din fråga.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Mortalis VW-nörd?
18 februari 2009 · 4 332 Inlägg

hedley skrev:
Vad tror du händer med Sverige när alla faller en efter en som ett domino spel?

SAAB borde bli statligt ägt och utvecklat för efterfrågan och inte efter idioters tycke som idag.

Haha du måste ju vara anställd på SAAB eller nåt. Tycker alltså att hela Sverige ska offra sig för att rädda ett företag som gått med förlust i 1½ decennie. Verkstadsfolket har de så jävla bra i Sverige om man jämför med andra yrkesgrupper alltså...när de börjar svaja då ska de alltid ha massa pengar och extra hjälp i a-kassa, utbildningar, sen tjänar de redan bra när de jobbar och har ganska goa arbetstider osv osv, men när de gäller andra branscher, typ IT- branschen när den kraschade, vafan hände då...
Hur bra och konkurrenskraftigt tror du att ett statligt ägt bilföretag blir? Hejsan kommunismen, stig på!

Svenskarna e inte LITE konservativa som bara vill behålla SAAB i princip bara för att de e som kalle anka på julen, ska vara där fast man inte tycker omd e

Senast redigerat av Mortalis (18 februari 2009)

Aruzo Ace Ventura
18 februari 2009 · 1 240 Inlägg

Men sanningen är ju att den att de försvinner bilmärken hela tiden, Om vi går 60 år tillbaka i tiden hur många av dom bilmärkena finnskvar i dag?

Plymouth, studebaker, nash, Borgward, Oldsmobile, De soto och många fler föll pga att dom som saab inte är lönsamma...


Bara för att det är nått som symboliserar folkhemsbilden så tycker jag att 1 företag som inte går + ska andas med respirator.. Tyvärr

Men ägarna har spelat korten fel och nu måste dom lämna bordet

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
Bjork OEM <3
18 februari 2009 · 6 957 Inlägg

Aruzo skrev:
Men sanningen är ju att den att de försvinner bilmärken hela tiden, Om vi går 60 år tillbaka i tiden hur många av dom bilmärkena finnskvar i dag?

Plymouth, studebaker, nash, Borgward, Oldsmobile, De soto och många fler föll pga att dom som saab inte är lönsamma...


Bara för att det är nått som symboliserar folkhemsbilden så tycker jag att 1 företag som inte går + ska andas med respirator.. Tyvärr

Men ägarna har spelat korten fel och nu måste dom lämna bordet

För att vara positiv där så kan man ju hitta och se en del av dessa bilar idag, så en saab försvinner nog inte så fort tongue

Senast redigerat av Bjork (18 februari 2009)

OEM <3
Aruzo Ace Ventura
18 februari 2009 · 1 240 Inlägg

Bjork skrev:

Aruzo skrev:
Men sanningen är ju att den att de försvinner bilmärken hela tiden, Om vi går 60 år tillbaka i tiden hur många av dom bilmärkena finnskvar i dag?

Plymouth, studebaker, nash, Borgward, Oldsmobile, De soto och många fler föll pga att dom som saab inte är lönsamma...


Bara för att det är nått som symboliserar folkhemsbilden så tycker jag att 1 företag som inte går + ska andas med respirator.. Tyvärr

Men ägarna har spelat korten fel och nu måste dom lämna bordet

För att vara positiv där så kan man ju hitta och se en del av dessa bilar idag, så en saab försvinner nog inte så fort tongue

Jo absolut jag tycker det är illa om dom försvinner pga att dom ligger ju ganska långt fram miljöbilsmässigt, Det borde ju egentligen intressera andra bilmärken som inte ligger så långt fram med miljöbilar för jag tror det är det som kommer sälja längre fram! Så de hade väl vart de bästa att nått icke amerikanskt bilmärke tog dom under sina vingar!

Btw ska gm göra sig av med Opel också?

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
Muttley
18 februari 2009 ·

hedley skrev:

tkd_rille skrev:

hedley skrev:
Till er som hoppas på konkurs, ni hoppas alltså att över 40.000 människor ska bli arbetslösa? Hoppas fan i mig att ni själva blir sparkade och inte får något jobb så får ni se hur jävla roligt det är. Nackskott är vad ni förtjänar, kött huven.

Detta handlar inte om hurvida man gillar saabs planering eller inte, det är väl knappast någon som tycker den är smart men inte fan ska man gå och hoppas på andra människors olycka.

Om Saabfaller är det inte bara saab som drabbas, hundratals underleverantörer kommer drabbas och allt går som en enda smittohärd spritt över hela europa.

Saab behöver en småbil och har behövt det väldigt länge, men dumma amerikaner och lata chefer bidrar till att det inte händer någonting. Ja, de har utvecklats alldeles för långsamt helt klart MEN det är inte SVENSKA FOLKETS FEL, det är INTE vanliga KNEGARE som sett till att det blivit såhär.

Tror ni det är gratis att ta hand om 30-40.000 nya SOC fall när allt går åt helvete?

Men ni kanske tycker att det är skitbra när ni ser era pengar gå till fina nysvenskar som pillar naveln hela dagarna i soffan istället för till människor som faktiskt vill jobb.

Skamligt.

Vi skulle hålla tråden på en hög nivå men här kommer du och drar ner det.
Men iallafall för att diskutera.
Hoppas inte på konkurs, men att vår regering är smarta nog och säger nej.
Varför? för att saab aldrig kommer att ligga plus och betala tillbaka.

Det är väldigt synd om de som blir arbetslösa om GM är så korkade och konkursar saab. De klarar inte av att ta de med hårdhandskarna utan lägger sig om de inte får urtvingat vårt land 5 miljarder, men vad är de för oss ? Inget verkar de ju som.

De lär blir socfall inom 10 år eller något sådant ändå för saab kommer aldrig gå runt om de nu inte har gjort de på minst 15 år? så varför försöker man försvara ett företag som går minus?.

Och du kastar skit på invandrare som faktiskt inte har ett skit med detta och göra.


Tråden lär låsas om folk fortsätter.

Jag har inte sagt att staten skall betala ut 5 miljarder till GM inte någonstans, men jag är inte en av de som förespråkar andra människors olycka.

Kastar skit? Jag anser att pengar skall gå till folket som vill jobba och inte till de som vill ligga på rygg oavsett om det är svenskar eller invandrare, ibland bör man lära sig att läsa mellan raderna också.

Ditt citat.

Du måste ju tycka att de ska göra det, Gm hotar med konkurs om inte sverige vill ge dem 5 miljarder.
De menar ju att de inte klarar sig om vi inte vill betala deras misstag?.

Du skrev meningen om nysvenskar som att de var de som är problemet.

Bjork OEM <3
18 februari 2009 · 6 957 Inlägg

Undra om det finns något företag som skulle vilja ta åt sig saab? Verkar inte så..
Saab har varit för bortskämda i många år och blev alldeles för bekväma med t.ex. 9-5:an

OEM <3
littlemissperfect Team 58
18 februari 2009 · 35 Inlägg

Saab skulle aldrig blivit såld till gm för första början. Att dom inte bryr sig om lilla Sverige är ju ganska uppenbart. Men kostnaderna som kommer komma när fabrikerna läggs ner kommer bli stora och krävande för Sverige ändå så ur personligt perspektiv tycker jag svenska regeringen skulle försöka rädda saab. Saab och volvo är ju trots allt ett "svenskt" märke som representerat sverige länge. Synd om något sådant ska gå i graven....

viccoA
18 februari 2009 · 3 110 Inlägg

hedley skrev:
På SAAB ja, har du lässvårigheter? Du måste ju räkna med ALLA underleverantörer osv också och den siffran är uppskattad till ca 40.000 jobb/människor.

Lässvårigheter? Alltså, har du någon aning hur en marknadsekonomi fungerar?
Om inte GM, som för inte så länge sedan var världens största biltillverkare, lyckas göra Saab lönsamt, hur ska då våra politiker lyckas?

40.000 blir inte av med jobbet! Det är vad facket säger. Facket har skrikit 40.000 men det finns ingen som tror att det rör sig om så många vad jag har läst, relistiskt är kanske mindre än hälften.

Senast redigerat av viccoA (18 februari 2009)

Mrsky
18 februari 2009 · 218 Inlägg

Som jag skrev tidigare så visst är det illa för alla saabs underleverantörer, men det är som alla andra brancher.  naturlig utrensning är vad detta handlar om.

Sen att GM har misskött i stort sett allt med Saab är en annan sak. det är fortfarande gm som är ägare. inte vi skattebetalare. jag kan förstå att staten skulle hjälpa till om så vore fallet. nu är det inte så och svenska staten hjälper inte mig (snarare tvärtom) som är företagare.

Det verkar som att det finns vissa grupper inom arbetslivet som är värda att skyddas hur mycket det än kostar.

Inte ser man att staten går in och hjälper små företag när det börjar krisa. trots att det antagligen hade varit en bättre affär att hjälpa ett litet företag med 50 anställda som går minus första gången på 10 år en en jättemaskin som saab som år efter år inte klarar av att prestera dom siffrorna som krävs för att spela i den divisionen.

Nej i min mening -lägg ner saab och detta säger jag inte för att jag inte vill att folk skall ha jobb i trollhättan, utan för att jag inte vill betala för någon annans misstag.

Bättre att dom som jobbar där får ett jobb som inte hela tiden är pressat av nerdragningar, hot om nedläggning och dylikt.

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE
Nissan Skyline R33 GTS25T "The White Dope" (1995)
Snajdarn Lights out.
18 februari 2009 · 124 Inlägg

hedley skrev:

Snajdarn skrev:

hedley skrev:
På SAAB ja, har du lässvårigheter? Du måste ju räkna med ALLA underleverantörer osv också och den siffran är uppskattad till ca 40.000 jobb/människor.

Dina inlägg blir nog svåra att ta på allvar med dina angrepp. Vad fan har invandrare med Saab att göra?

Om du läser ett par inlägg upp så ser du även ett svar relevant för din fråga.

Ingen som bryr sig om vad som är relevant för dig som lämnar sakfrågan och attackerar folk. Du måste ju jobba på Saab el dyl?

Machin Fartmissbrukare
18 februari 2009 · 1 302 Inlägg

min enda åsikt om detta är att det skulle vara helt sjukt om staten går in och betalar.

varför betala ut pengar till ett företag där man inte ens kan lämna garantier på att pengarna stannar i sverige.

hoppas Maud håller fast vid sin linje och vägrar betala , annars är d riktit riktit illa med våran regering

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
hedley Saaboholic
18 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Snajdarn skrev:

hedley skrev:

Snajdarn skrev:

Dina inlägg blir nog svåra att ta på allvar med dina angrepp. Vad fan har invandrare med Saab att göra?

Om du läser ett par inlägg upp så ser du även ett svar relevant för din fråga.

Ingen som bryr sig om vad som är relevant för dig som lämnar sakfrågan och attackerar folk. Du måste ju jobba på Saab el dyl?

Attackerar folk? Inte mitt problem att svenska folket vill att deras skatte pengar går till soff liggare istället för arbetsvilliga människor.

Jag jobbar inte på SAAB, men jag har gjort.

Jag ser hellre att man ger 5miljarder för att folk ska ha ett arbete att gå till än 5 miljarder i bidrag till folk som inte vill lyfta ett finger, det menar jag med min s.k "attack".

Dock är jag inte för att staten ska gå in med hela det beloppet men jag ser hellre att mina pengarna skulle gå till en sån sak än den tidigare nämnda.

GM har förstört SAAB industrin katastrofalt och vill nu lämna det åt sitt eget öde, så vad tycker du själv sverige ska göra då? Sitta och rulla tummarna? eller försöka kompromissa?

Kompromissa betyder inte samma sak som att ge ut 5 miljarder.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
hedley Saaboholic
18 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Machin skrev:
min enda åsikt om detta är att det skulle vara helt sjukt om staten går in och betalar.

varför betala ut pengar till ett företag där man inte ens kan lämna garantier på att pengarna stannar i sverige.

hoppas Maud håller fast vid sin linje och vägrar betala , annars är d riktit riktit illa med våran regering

Stannar inte pengarna i Sverige håller jag med dig till 110% då skall de inte ha ett enda öre.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
TMW-Performance Avstängd
18 februari 2009 · 914 Inlägg

Det är ju såhär, ingen vinner ju på att Saab går omkull? Jag håller med Hedley, Jag ser hellre att man ger 5miljarder för att folk ska ha ett arbete att gå till än 5 miljarder i bidrag till folk som inte vill lyfta ett finger. Jag hoppas att Saab "överlever" det är jävligt bra bilar. Och få bilmärken har en sån anda över bilarna som saab har. De som har varit på en Saab festival vet vad jag menar. Själv har jag inte Saab som hobby, utan som livsstil. Kan inte tänka mig att åka nåt annat.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
lindell90
18 februari 2009 · 876 Inlägg

nu är jag inte så enormt insatt i ekonomi men jag personligen tycker att regeringen borde stödja både SAAB och Volvo. För om Saab går i konkurs och Volvo säljs till Kina så kan jag aldrig tänka mig att Volvo kommer stanna i Sverige vilket innebär att många jobb kommer försvinna ytterliggare efter Saabs eventuella konkurs.
Kanske som några ingenjörer tidigare önskat är att slå ihop Volvo och Saab.

Vet inte om det hade funkat men både Saab och Volvo ligger väll ändå långt fram i utveckligen. Volvo med Säkerhet och Saab med miljöbilstänk.

http://www.automotorsport.se/news/16469 … -och-saab/

Kanske hade fungerat, vad vet jag...

MrBjork Företagsledare
18 februari 2009 · 32 Inlägg

Jag tycker inläggen har fått en tråkig ton, ingen har väl sagt att det är rätt åt de som riskerar jobben hos Saab. Vad beträffar vilka som arbetar och inte så är det ju svårt att motivera argumentet mot nysvenskar. En sådan diskussion hör hemma i något annat forum.
Klart för mig är att det alltid kommer finns folk som inte vill arbete vare sig de är svenskar eller något annat.

Jag tycker som jag tidigare skrivit att de är synd om Saab försvinner och mycket tråkigt för de som blir av med jobbet. Men som Maud O säger så bör man nu fokusera på den kompetensen som finns och göra något bra av de. Man får inte glömma att Saab ligger bra till i utvecklingen av miljöbilar som säkerligen någon eller några kan föra vidare vilket fortsättningvis kan ge arbetstillfällen.

Den 9-5 aero jag hade tidigare var en mycket trevlig bil att åka, köra lite mindre rolig när de gäller att äga. Så synd om Saab försvinner.

Bjork OEM <3
18 februari 2009 · 6 957 Inlägg

Saab bygger bra bilar, tyvärr är för mkt folk trångsynta idag!
Men som sagt, småbilar skulle nog hjälpa dom...GM är största boven mot oss svenskar
här tkr jag.

OEM <3
hedley Saaboholic
18 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Bjork skrev:
Saab bygger bra bilar, tyvärr är för mkt folk trångsynta idag!
Men som sagt, småbilar skulle nog hjälpa dom...GM är största boven mot oss svenskar
här tkr jag.

Exakt.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang