Köra på Nurburgring ??

THE_SAAB_DUDE
19 februari 2009 · 162 Inlägg

Bjork skrev:

FEEDME skrev:

Pikey skrev:
Fungerar det på samma sätt på Spa som nurburgring?
Alltså att man betalar för att köra där, alltså ingen Racinglicens eller godkänd bil etc.?

Jag är inte helt insatt i det men du förstår mig nog smile

Nej, på Nürburgring kör man enklast på den så kallade turistkörningen. Det är då man löser biljett och kör som om det vore en vanlig väg... Vilka dagar/tider som de har öppet framgår av deras hemsida.

På Spa finns ingen liknande fri körning. Då får någon (t.ex. GRC) hyra hela banan och sälja platserna vidare till de som är intresserade. Vi brukar ta ca 4000 kr för en heldags körning med Open Pitlane på Spa. (Open Pitlane = du får köra så mycket som du vill och orkar hela dagen.) Ingen licens krävs då heller. Det är ingen tävling. Man kör bara för att det är kul under ordnade former...

De låter ju fan som ngt man kan göra i sommar på semestern detta big_smile

Åka ner och betala för ett varv bara för att få känna på den och se den och alla bilar!

Hur lång tid tar det dit ner med bil?

Ser ut som man får åka dagen innan iaf,  längst ner i Tyskland "nästan" =p, Kolla på Youtube , där folk har filmat när dom kör,  Ser helt galet kul ut, Mycket sjuk Bana:P

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
hedley Saaboholic
19 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Är det bara jag eller blev nån mer sugen på alternativ 2 i belgien mer än ringen? xD

En hel dags körande.. oh mamma mia vad däck som försvinner big_smile

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Maso
19 februari 2009 · 45 Inlägg

hedley skrev:
Är det bara jag eller blev nån mer sugen på alternativ 2 i belgien mer än ringen? xD

En hel dags körande.. oh mamma mia vad däck som försvinner big_smile

Då jag bott i Belgien så är jag helt klart intresserad att kombinera en semester där nere genom att slå 2 flugor i en smäll och besöka alla mina vänner och åka på SPA banan!!

FEEDME Gentlemen Racing Club
19 februari 2009 · 155 Inlägg

Bjork skrev:
De låter ju fan som ngt man kan göra i sommar på semestern detta big_smile

Åka ner och betala för ett varv bara för att få känna på den och se den och alla bilar!

Hur lång tid tar det dit ner med bil?

Det är en bra inställning! Ta det lugnt på banan, sedan kan man springa runt och kolla på varandras bilar, snacka med bilintresserade människor från hela världen. Kanske åka med ett varv med någon rutinerad chaufför. Käka en Currywurst med Pommes vid Brünnchen o.s.v.

Hur lång tid det tar beror på trafiken/köerna. Men från Stockholm är det ca 148 mil om man kör via Danmark. Jag tycker dock att det är ett bra alternativ att ta nattfärjan från Göteborg till Kiel.

Mini John Cooper Works "Johnny" (2009)
Eiiiiik
19 februari 2009 · 337 Inlägg

hedley skrev:
så det kostar 700 spänn för att köra i ca 40minuter då? xD

Du är ganska slut i huvudet efter 40min körning om du ligger på ordentligt! tongue

Senast redigerat av Eiiiiik (19 februari 2009)

THE_SAAB_DUDE
19 februari 2009 · 162 Inlägg

Eiiiiik skrev:

hedley skrev:
så det kostar 700 spänn för att köra i ca 40minuter då? xD

Du är ganska slut i huvudet efter 40min körning om du ligger på ordentligt! tongue

Det är nog däckena också haha,  dax å fläska på överdimensionerad ic, så inte motorn går å pipsvängen när man är i
belgien wink,   Jag håller med.  Belgien låter ju riktigt skoj faktiskt

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
Eiiiiik
19 februari 2009 · 337 Inlägg

THE_SAAB_DUDE skrev:

Eiiiiik skrev:

hedley skrev:
så det kostar 700 spänn för att köra i ca 40minuter då? xD

Du är ganska slut i huvudet efter 40min körning om du ligger på ordentligt! tongue

Det är nog däckena också haha,  dax å fläska på överdimensionerad ic, så inte motorn går å pipsvängen när man är i
belgien wink,   Jag håller med.  Belgien låter ju riktigt skoj faktiskt

Snurrar du runt på R-däck så är inte detta några som helst problem smile
Puhhh... va ska man med IC till?! wink

THE_SAAB_DUDE
19 februari 2009 · 162 Inlägg

Eiiiiik skrev:

THE_SAAB_DUDE skrev:

Eiiiiik skrev:

Du är ganska slut i huvudet efter 40min körning om du ligger på ordentligt! tongue

Det är nog däckena också haha,  dax å fläska på överdimensionerad ic, så inte motorn går å pipsvängen när man är i
belgien wink,   Jag håller med.  Belgien låter ju riktigt skoj faktiskt

Snurrar du runt på R-däck så är inte detta några som helst problem smile
Puhhh... va ska man med IC till?! wink

Haha joo IC e bra å ha, För i tyskland/Belgien så här det tropiskt klimat, Palmer å bikini babes vart man en tittar, då kan det va bra med IC:lol:,  Nä men för oss som kör överladdat å framförallt trimmade turbo bilar, där grejerna inte är till för att ligga å pressas på bana i flera timmar, då skall det va ordentlig kylning, å fina bromsar å bra däck,  Bra grunder för en lyckad resa tror jag wink

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
hedley Saaboholic
19 februari 2009 · 3 129 Inlägg

THE_SAAB_DUDE skrev:

Eiiiiik skrev:

THE_SAAB_DUDE skrev:

Det är nog däckena också haha,  dax å fläska på överdimensionerad ic, så inte motorn går å pipsvängen när man är i
belgien wink,   Jag håller med.  Belgien låter ju riktigt skoj faktiskt

Snurrar du runt på R-däck så är inte detta några som helst problem smile
Puhhh... va ska man med IC till?! wink

Haha joo IC e bra å ha, För i tyskland/Belgien så här det tropiskt klimat, Palmer å bikini babes vart man en tittar, då kan det va bra med IC:lol:,  Nä men för oss som kör överladdat å framförallt trimmade turbo bilar, där grejerna inte är till för att ligga å pressas på bana i flera timmar, då skall det va ordentlig kylning, å fina bromsar å bra däck,  Bra grunder för en lyckad resa tror jag wink

Bra grunder och sunt förnuft bygger för en trevlig vistelse.

Kör man överladdat med kass kylare på en sån här grej har man seriösa problem hjärnkontoret.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
hedley Saaboholic
19 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Eiiiiik skrev:

hedley skrev:
så det kostar 700 spänn för att köra i ca 40minuter då? xD

Du är ganska slut i huvudet efter 40min körning om du ligger på ordentligt! tongue

Hehe det vet jag väl wink

Tänkte mer på att man betalar 110kr/10min att köra gocart så kan man åka bil på riktig bana i 40min för 700.. myyyys!

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Eiiiiik
19 februari 2009 · 337 Inlägg

hedley skrev:

Eiiiiik skrev:

hedley skrev:
så det kostar 700 spänn för att köra i ca 40minuter då? xD

Du är ganska slut i huvudet efter 40min körning om du ligger på ordentligt! tongue

Hehe det vet jag väl wink

Tänkte mer på att man betalar 110kr/10min att köra gocart så kan man åka bil på riktig bana i 40min för 700.. myyyys!

Absolut!! big_smile

Eiiiiik
19 februari 2009 · 337 Inlägg

THE_SAAB_DUDE skrev:

Eiiiiik skrev:

THE_SAAB_DUDE skrev:

Det är nog däckena också haha,  dax å fläska på överdimensionerad ic, så inte motorn går å pipsvängen när man är i
belgien wink,   Jag håller med.  Belgien låter ju riktigt skoj faktiskt

Snurrar du runt på R-däck så är inte detta några som helst problem smile
Puhhh... va ska man med IC till?! wink

Haha joo IC e bra å ha, För i tyskland/Belgien så här det tropiskt klimat, Palmer å bikini babes vart man en tittar, då kan det va bra med IC:lol:,  Nä men för oss som kör överladdat å framförallt trimmade turbo bilar, där grejerna inte är till för att ligga å pressas på bana i flera timmar, då skall det va ordentlig kylning, å fina bromsar å bra däck,  Bra grunder för en lyckad resa tror jag wink

Sant sant!
frågan är vad man ska med turbo till wink hehehe, skoja bara. Ingen som behöver få högt blodtryck över detta wink

THE_SAAB_DUDE
19 februari 2009 · 162 Inlägg

Eiiiiik skrev:

THE_SAAB_DUDE skrev:

Eiiiiik skrev:

Snurrar du runt på R-däck så är inte detta några som helst problem smile
Puhhh... va ska man med IC till?! wink

Haha joo IC e bra å ha, För i tyskland/Belgien så här det tropiskt klimat, Palmer å bikini babes vart man en tittar, då kan det va bra med IC:lol:,  Nä men för oss som kör överladdat å framförallt trimmade turbo bilar, där grejerna inte är till för att ligga å pressas på bana i flera timmar, då skall det va ordentlig kylning, å fina bromsar å bra däck,  Bra grunder för en lyckad resa tror jag wink

Sant sant!
frågan är vad man ska med turbo till wink hehehe, skoja bara. Ingen som behöver få högt blodtryck över detta wink

haha nää jag fatta ditt tvärt om språk tongue brukar ofta vara någon som inte ser mellan raderna hehe

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
camaro67 Meister
19 februari 2009 · 6 763 Inlägg

Eiiiiik skrev:

THE_SAAB_DUDE skrev:

Eiiiiik skrev:

Du är ganska slut i huvudet efter 40min körning om du ligger på ordentligt! tongue

Det är nog däckena också haha,  dax å fläska på överdimensionerad ic, så inte motorn går å pipsvängen när man är i
belgien wink,   Jag håller med.  Belgien låter ju riktigt skoj faktiskt

Snurrar du runt på R-däck så är inte detta några som helst problem smile
Puhhh... va ska man med IC till?! wink

Nu vet inte jag hur hårda R-däcken är men om man säger att slicksen som de kör på i stcc håller i 20-25 minuter så tvivlar jag på att ett par R-däck håller i 40 minuter

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Bjork OEM <3
19 februari 2009 · 6 957 Inlägg

FEEDME skrev:

Bjork skrev:
De låter ju fan som ngt man kan göra i sommar på semestern detta big_smile

Åka ner och betala för ett varv bara för att få känna på den och se den och alla bilar!

Hur lång tid tar det dit ner med bil?

Det är en bra inställning! Ta det lugnt på banan, sedan kan man springa runt och kolla på varandras bilar, snacka med bilintresserade människor från hela världen. Kanske åka med ett varv med någon rutinerad chaufför. Käka en Currywurst med Pommes vid Brünnchen o.s.v.

Hur lång tid det tar beror på trafiken/köerna. Men från Stockholm är det ca 148 mil om man kör via Danmark. Jag tycker dock att det är ett bra alternativ att ta nattfärjan från Göteborg till Kiel.

Okej va bra smile
Finns ju ingen anledning att stressa ner utan att lägga ut det på en 3 dagars tur, åka fre, köra lör och hem igen på sön, tänkte iaf jag mig big_smile

Sen har jag aldrig varit i Tyskland så det skulle va kul, detta ska undersökas närmare big_smile

OEM <3
Eiiiiik
19 februari 2009 · 337 Inlägg

camaro67 skrev:

Eiiiiik skrev:

THE_SAAB_DUDE skrev:
Det är nog däckena också haha,  dax å fläska på överdimensionerad ic, så inte motorn går å pipsvängen när man är i
belgien wink,   Jag håller med.  Belgien låter ju riktigt skoj faktiskt

Snurrar du runt på R-däck så är inte detta några som helst problem smile
Puhhh... va ska man med IC till?! wink

Nu vet inte jag hur hårda R-däcken är men om man säger att slicksen som de kör på i stcc håller i 20-25 minuter så tvivlar jag på att ett par R-däck håller i 40 minuter

Min bil är inte riktigt en stcc bil  tongue

Jobbet va på mantorp å körde med originalbilar, 6h lopp. då räckte det med en uppsättning däck iaf smile

Vi va också på falkenbergbanan å körde en jävla massa med m3or, då hade vi vanliga däck å dom klarade la nästan hela eftermiddagen. Väven syntes la iofs i slutet på framdäcken som tar en hel del stryk tongue

Senast redigerat av Eiiiiik (19 februari 2009)

Eisenhut
19 februari 2009 · 1 827 Inlägg

camaro67 skrev:

Eiiiiik skrev:

THE_SAAB_DUDE skrev:

Det är nog däckena också haha,  dax å fläska på överdimensionerad ic, så inte motorn går å pipsvängen när man är i
belgien wink,   Jag håller med.  Belgien låter ju riktigt skoj faktiskt

Snurrar du runt på R-däck så är inte detta några som helst problem smile
Puhhh... va ska man med IC till?! wink

Nu vet inte jag hur hårda R-däcken är men om man säger att slicksen som de kör på i stcc håller i 20-25 minuter så tvivlar jag på att ett par R-däck håller i 40 minuter

Riktiga R-däck såsom Bridgestone, Yokohama mm håller 40min aktiv körning utan att överhettas...

Skräp som Toyo R888 kan du kasta. Blir överhettade och hala efter halva den tiden (men visst, mönster finns där ju kvar).

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
hedley Saaboholic
20 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Bjork skrev:

FEEDME skrev:

Bjork skrev:
De låter ju fan som ngt man kan göra i sommar på semestern detta big_smile

Åka ner och betala för ett varv bara för att få känna på den och se den och alla bilar!

Hur lång tid tar det dit ner med bil?

Det är en bra inställning! Ta det lugnt på banan, sedan kan man springa runt och kolla på varandras bilar, snacka med bilintresserade människor från hela världen. Kanske åka med ett varv med någon rutinerad chaufför. Käka en Currywurst med Pommes vid Brünnchen o.s.v.

Hur lång tid det tar beror på trafiken/köerna. Men från Stockholm är det ca 148 mil om man kör via Danmark. Jag tycker dock att det är ett bra alternativ att ta nattfärjan från Göteborg till Kiel.

Okej va bra smile
Finns ju ingen anledning att stressa ner utan att lägga ut det på en 3 dagars tur, åka fre, köra lör och hem igen på sön, tänkte iaf jag mig big_smile

Sen har jag aldrig varit i Tyskland så det skulle va kul, detta ska undersökas närmare big_smile

Håller helt med, en helg sådär hade ju vart kanon kul!

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
332tii
20 februari 2009 · 77 Inlägg

Eisenhut skrev:

camaro67 skrev:

Eiiiiik skrev:

Snurrar du runt på R-däck så är inte detta några som helst problem smile
Puhhh... va ska man med IC till?! wink

Nu vet inte jag hur hårda R-däcken är men om man säger att slicksen som de kör på i stcc håller i 20-25 minuter så tvivlar jag på att ett par R-däck håller i 40 minuter

Riktiga R-däck såsom Bridgestone, Yokohama mm håller 40min aktiv körning utan att överhettas...

Skräp som Toyo R888 kan du kasta. Blir överhettade och hala efter halva den tiden (men visst, mönster finns där ju kvar).

Lite VÄL hårda ord om 888, för gemena man lär dom funkar bra, förvånansvärt många seriösa som kör med skräpdäck annars. Jag anser mig inte platsa bland dom seriösa men mina 888 håller bra och har inte överhettas någon gång under 2008.

Visst kör man som en del av er i södervidinge.se (detta var positiva ord alltså!) så kanske man behöver lite högre kvalitet men jag tror att kapaciteten på 888 är överstigande många av oss som sitter bakom ratten big_smile

Alltid lika imponerande och se vilken fart ni får på era Hondor, passar man sig inte växer dom väldigt fort i backspegeln, gissa hur ajg vet det cool

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29
BMW 332tii "M3 ti" (1999)
Eiiiiik
20 februari 2009 · 337 Inlägg

323tii skrev:

Eisenhut skrev:

camaro67 skrev:

Nu vet inte jag hur hårda R-däcken är men om man säger att slicksen som de kör på i stcc håller i 20-25 minuter så tvivlar jag på att ett par R-däck håller i 40 minuter

Riktiga R-däck såsom Bridgestone, Yokohama mm håller 40min aktiv körning utan att överhettas...

Skräp som Toyo R888 kan du kasta. Blir överhettade och hala efter halva den tiden (men visst, mönster finns där ju kvar).

Lite VÄL hårda ord om 888, för gemena man lär dom funkar bra, förvånansvärt många seriösa som kör med skräpdäck annars. Jag anser mig inte platsa bland dom seriösa men mina 888 håller bra och har inte överhettas någon gång under 2008.

Visst kör man som en del av er i södervidinge.se (detta var positiva ord alltså!) så kanske man behöver lite högre kvalitet men jag tror att kapaciteten på 888 är överstigande många av oss som sitter bakom ratten big_smile

Alltid lika imponerande och se vilken fart ni får på era Hondor, passar man sig inte växer dom väldigt fort i backspegeln, gissa hur ajg vet det cool

Håller helt med!
Jag tillhör iaf inte den skaran som skulle få för mig att svänga in i depon å byta mot en extra uppsättning efter 20 min tongue

Puhh.. snick snack! wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang