3422
Sök

Audi a4, kamrem problem

HEHE
156 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#1
Hallåj, frugan har en audi a4 1,8tq -96a som kamremmen mest troligen har felkuggat på.
Nu när dom testade köra den så gick den "bra" till en början, slog av den och starade, den dog direkt, gjorde samma sak om och om igen.
Den knackar också, kan det vara så att kamremmen säckat helt och dragit med topp/ventiler?

Bilen har hållt på att "hacka" fram hela tiden i ca 5-6månader..
Lämnade in den på bilcity, dom trode det var gasspjället typ för den öppnades abra 88%, (efter att inte ens ha provkört den) dom stoppade nytt men det var inte felet smile
Då kom dom på att det var turbon, men nu kollade vi själv bilen och ja, fick reda på att kamremmen felkuggat iallfall.

Och för att han som kollade inte hade tid att repa det direkt, så skulle hon ut med bilen och nu hände detta smile?

Någon?

Tack / Micke

50 Inlägg
23 februari 2009
#2
I din situation så skulle jag börja med att ta ett komp. prov för att säkerställa att inga ventiler pajjat. knackandet du hör är väl troligtvis ventillyftarna (svårt att säga iofs när man inte hört det)
Lämnar ni in bilen eller sköter ni oljebyten å grejjer själva ? isf, när bytte du olja sist å vad har du haft i för olja? Hydrauliska lyftare är rätt känsliga så det är viktigt med rätt olja o.s.v annars kan det börja knacka men det kanske du vet om =P

460 Inlägg
23 februari 2009
#3
är ni säker på att remmen är felkuggad.? jag skulle inte köra med den fören man har kollar så den står rätt.
Om den då står fel och ni har kuggat tillbaka den så skulle jag ta ett kompprov.

Slamrar motorn från lyftarna? om den gör det skulle jag kolla oljetrycker är rätt vanligt att oljepumpen sätter igen på dom och man får inte tillräckligt med oljetryck till lyftarna och då slamrar dom. är även vanligt att spännaren till kedjan mella kammarna lägger av och låter illa.

HEHE
156 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
#4
En kille som jobbat på WAG verkstad i 10år har kollat på den, och den hade felkuggat.
Men du vet hur kärringar är smile?
Den startade, men dog direkt. Och fick boxeras därifrån..

Vad jag har hört så om kamremmen kuggar för mycket så kan toppen dras med?
Får ta och göra ett komptest på den och se hur det ligger.

Hör av mig när vi fått reda på vad som hänt smile

460 Inlägg
26 februari 2009
#5
Jo det är så att kolvarna kan ta i toppen om du har otur. men börja med att sätta kamremen rätt och sen ta kompprov för att se så det inte har tagit i.

HEHE
156 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#6
Pilsk skrev:
Jo det är så att kolvarna kan ta i toppen om du har otur. men börja med att sätta kamremen rätt och sen ta kompprov för att se så det inte har tagit i.

Yess, får ta och kolla osv smile Hoppas det inte är något farligare, som motorbyte typ.. Dyrrrrrt.....

jobbar påre
751 Inlägg
23 oktober 2009
#7
Pilsk skrev:
Jo det är så att kolvarna kan ta i toppen om du har otur. men börja med att sätta kamremen rätt och sen ta kompprov för att se så det inte har tagit i.

nästan rätt:) kolvarna tar ej i toppen.utan dem tar i ventilerna.. för toppen rör sig inte smile  ville bara få vara en viktigpetter smile


76 Inlägg
23 oktober 2009
#8
Pro_fxr skrev:
Pilsk skrev:
Jo det är så att kolvarna kan ta i toppen om du har otur. men börja med att sätta kamremen rätt och sen ta kompprov för att se så det inte har tagit i.

nästan rätt:) kolvarna tar ej i toppen.utan dem tar i ventilerna.. för toppen rör sig inte smile  ville bara få vara en viktigpetter smile

VAd om du planar motorblocket då och inte toppen som ..då borde dom ju ta i? eller

519 Inlägg
25 oktober 2009
#9
Canarion skrev:
Pro_fxr skrev:
Pilsk skrev:
Jo det är så att kolvarna kan ta i toppen om du har otur. men börja med att sätta kamremen rätt och sen ta kompprov för att se så det inte har tagit i.

nästan rätt:) kolvarna tar ej i toppen.utan dem tar i ventilerna.. för toppen rör sig inte smile  ville bara få vara en viktigpetter smile

VAd om du planar motorblocket då och inte toppen som ..då borde dom ju ta i? eller

jo,men inte i detta fallet,,tror ej att någon har planat hans motorblock i smyg,,har kamremmen kugga så är risken att kolven har krockat mot någon ventil...

jobbar påre
751 Inlägg
25 oktober 2009
#10
Canarion skrev:
Pro_fxr skrev:
Pilsk skrev:
Jo det är så att kolvarna kan ta i toppen om du har otur. men börja med att sätta kamremen rätt och sen ta kompprov för att se så det inte har tagit i.

nästan rätt:) kolvarna tar ej i toppen.utan dem tar i ventilerna.. för toppen rör sig inte smile  ville bara få vara en viktigpetter smile

VAd om du planar motorblocket då och inte toppen som ..då borde dom ju ta i? eller

men planar du toppen så spelar de fortfarande ingen roll hur kammen är ställd. för toppen regleras ändå inte av kamremmen:)...

bara ventilerna..och har man plana så pass mkt så att de tar i bör man se över sina kunskaper.. för tar de i..är de inte bra:P



Sök