Ett jäkla irriterande problem ang ägar byte/ägar papprena

Sketstopp24v STREETRACER
23 februari 2009 · 892 Inlägg

får du absolut inte kontakt med killen så är det enda rätta att ställa av bilen och anmäla den stulen... 

han tar juh säkert kontakt med dig så fort han vet att den är avställd isf..  elr lär han få ett litet uppvaknande när polisen stannar honom och berättar att den är stulen hehe

förklarar läget för polisen.. 

jag har varit nära samma grej nån gång jag oxå.. slutade med att man fick åka hem tills nubben (tog adressen via tele nr)  och tvinga honom att skriva på elr så anmäls den stulen om 5min.. 
tyvärr är det såhär når man försöker lita på folk.. 

försök in nån dag elr 2 till att försöka hitta rätt nr och adress till honom.. annars tycker jag att du ställer av och anmäler..  hoppas det löser sig för dig smile)

Bmc Crew
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
23 februari 2009 · 3 519 Inlägg

Hasselstrom skrev:
Ajdå... Skrev ni något kvitto på bilen?  Annars har du ju inte så starka bevis mot honom om du skulle få hem p-böter och liknande...?

Fast å andra sidan så är det ju nästan som "stöld" från hans sida..

Det bästa vore ju helt klart att få tag på han.

Tycker du ska gå till polisen och berätta läget. Sedan kan dom kanske kolla upp om bilen är försäkrad (i hans namn då) hos något bolag  mm..
Hör med dom också om dom tycker att du ska ställa av och försäkra av bilen.
Försäkra INTE av bilen utan att ha ställt av den, för då kommer du få dyr räkning hem av "trafikförsäkringsföreningen"!? (osäker på om dom heter så).

Bilen har inte besiktigats efter att du sålt den? Annars kanske man kan kolla upp vart den besiktigats eller liknande..


Lite jobbigt läge, och jag har säkert svamlat lagom mycket här nu i min trötthet, men hade jag vart du så hade jag gått till polisen och bett om hjälp!

Mvh, Hasselstrom

Nej jag har för mig att det inte blev något kvitto skrivet.
Jag kan för att vara jävligt taskig mot honom anmäla bilen stulen. Men det funkar ju inte så här i världen.
Så jag får försöka klura ut det här på bästa möjliga vis

Mvh

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
23 februari 2009 · 3 519 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
får du absolut inte kontakt med killen så är det enda rätta att ställa av bilen och anmäla den stulen... 

han tar juh säkert kontakt med dig så fort han vet att den är avställd isf..  elr lär han få ett litet uppvaknande när polisen stannar honom och berättar att den är stulen hehe

förklarar läget för polisen.. 

jag har varit nära samma grej nån gång jag oxå.. slutade med att man fick åka hem tills nubben (tog adressen via tele nr)  och tvinga honom att skriva på elr så anmäls den stulen om 5min.. 
tyvärr är det såhär når man försöker lita på folk.. 

försök in nån dag elr 2 till att försöka hitta rätt nr och adress till honom.. annars tycker jag att du ställer av och anmäler..  hoppas det löser sig för dig smile)

Haha, fler och fler som tycker som dig nu. Får höra från vänners håll också att jag borde anmäla den stulen. Men väd händer om det går upp i rätt sak?
Hur mycket skit får jag för det??

Mvh

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Sketstopp24v STREETRACER
24 februari 2009 · 892 Inlägg

tror du bara kommer få skit ifrån han du sålde den till isf.. men han borde juh fatta att du inte tänker betala avgifter och skit för en bil du har sålt...  och har ni inte skrivit papper så rent tekniskt sett så kan du juh anmäla att dina nycklar e stulna oxå så får du både bilen och pengarna hehe  men det e juh taskigt liksom...


det behöver juh itne bli rättsak heller...  när polisen hittat killen så ber du han bara snällt att skriva på papprena så e juh affären klar...   elr så tar du tillbaka bilen gör en riktig genomgång av den.. ger han pengarna tillbaka och sen kräver skadestånd för det han sabbat om han sabbat nåt asså..

hänger du me på vad jag menar?

Bmc Crew
ajka
24 februari 2009 · 194 Inlägg

Ring och snacka lite med polisen/vv först tycker jag. Om du står kvar som ägare på den och den är avställd med någon annan brukar den så är det ju ändå lite ditt ansvar för att det är så. Rådfråga polisen/vv och gör som de säger

Senast redigerat av ajka (24 februari 2009)

decib3L Körv
24 februari 2009 · 3 535 Inlägg

Bor i kristinehamn och har aldrig sett den bilen vad jag vill minnas. Och jag är riktigt bra på att komma ihåg regnummer.

Mitt tips är, ställ av bilen och låt han kontakta dig.

Truckdriving Man
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
24 februari 2009 · 3 519 Inlägg

decib3L skrev:
Bor i kristinehamn och har aldrig sett den bilen vad jag vill minnas. Och jag är riktigt bra på att komma ihåg regnummer.

Mitt tips är, ställ av bilen och låt han kontakta dig.

Är inte riktigt säker på att han kom därifrån.
När jag satte ut annonsen så var det ca 30st som ringde på 1 dag, samt att jag fick ett 10 tal sms och ca 70 mail. Dagen efter att annonsen kom ut sålde jag den.
Så det är lite svårt att hålla koll på allt.

Men jag kommer garanterat att ställa av den.

Mvh

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
KHRacing
24 februari 2009 ·

Att anmäla en såld bil som stulen funkar ju inte.. du har ju faktiskt sålt den.

Då får du ljuga för polisen & vad kommer då den nya ägaren att säga till polisen om.... om... om han NÅNGÅNG blir stoppad ?

Ställer du av bilen så får ju inte nye ägaren veta det alls - sålänge haninte blir stoppad.. eller ev: fördöker skicka efter nya papper till fordonet.

jag menar.. vad finns det för garantier att han någonsin kommer bli stoppad överhuvudtaget ?
Har kompisar som kört oförsäkrat & avställt i flera år utan att bli stoppade liksom.

mvh K

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
24 februari 2009 · 3 404 Inlägg

Vad jag vet så måste man skrapa skattemärket för att överhuvudtaget kunna ställa av bilen. Har man då inte tillgång till bilen så kan det vara j*vligt svårt att få fram de 4 siffrorna...

Det bästa är att ringa till VV/Polisen och förklara situationen.

Får jag fråga varför ni inte skrev kontrakt?

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
decib3L Körv
24 februari 2009 · 3 535 Inlägg

TenZer skrev:
Vad jag vet så måste man skrapa skattemärket för att överhuvudtaget kunna ställa av bilen. Har man då inte tillgång till bilen så kan det vara j*vligt svårt att få fram de 4 siffrorna...

Det bästa är att ringa till VV/Polisen och förklara situationen.

Får jag fråga varför ni inte skrev kontrakt?

Inga problem ju! Bara beställa ett nytt skattemärke gratis wink

Truckdriving Man
Germax
24 februari 2009 · 12 086 Inlägg

Det är väl bara att ringa polisen och säga som det är. Så gör dom antagligen en notering om bilen och så blir den stoppad nästa gång en om polis kollar upp den! smile

Men antagligen går bilen någonstans där de inte finns poliser lr så är den skeppad utomlands.

Senast redigerat av JapMax (24 februari 2009)

Germax
24 februari 2009 · 12 086 Inlägg

TenZer skrev:
Vad jag vet så måste man skrapa skattemärket för att överhuvudtaget kunna ställa av bilen. Har man då inte tillgång till bilen så kan det vara j*vligt svårt att få fram de 4 siffrorna...

Det bästa är att ringa till VV/Polisen och förklara situationen.

Får jag fråga varför ni inte skrev kontrakt?

Man kan ringa in och ställa av bilen, då är de bara säga att man inte har ett skattemärke o dom ställer av den ändå.

hedley Saaboholic
24 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Tycker att folk ska ha i åtanke att det är inte du som säljare som gjort det markanta felet i detta fallet utan han som köpare som inte skött sin del av affären, med detta i åtanke har du all rätt att ställa av och anmäla bilen stulen, förklara för din lokala polis vad det hela handlar om så kommer det inte heller upp i rättsak utan de kommer troligtsvis förstå att du är orolig för att något skall hända och inte vill hållas ansvarig för detta.

Mvh
Backlund

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
alain www.bimmerpower.org
24 februari 2009 · 3 995 Inlägg

Kan det int vara så att föräldrar inte vill har bilen på sig själva och köpare inte vet hur han ska göra?
Att han inte har råd att betala dyr försäkring eller annat?
Som jag skrev i en annan inlägg, om jag inte posta själv ägarbytt, tar jag en nerbild med mobilen (alla har det) så är det dokumenterad.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
gamlingen
24 februari 2009 · 5 198 Inlägg

Är ju alltid säljaren som ska skicka in ägarebytes papper

trippelturbo Trucker
24 februari 2009 · 2 710 Inlägg

Inget bra läge alls..

Ställ av bilen. Han har ju dina personuppgifter.. blir han tagen för att han kör en avställd oförsäkrad bil så blir han tvungen o höra av sig. O då får du möjligheten o prata med han. kanske har han skickat in papprena o de blivit fel på vägen..?

Ställ av bilen så blir de mindre tänka o göra för din del wink och om ja vore du skulle jag göra de så fort jag får tag i telen tongue bilen står på dig o de är en för dig helt okänd kille som kör den.. Ne fan, går inte ihop liksom. Ställ av den, den smällen får han ta winkwink

Hoppas de löser sig.

mvh

Fart missbrukare
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
24 februari 2009 · 3 519 Inlägg

Vissa är på mis sida andra inte.
Jag vet själv att jag gjort ett dumt misstag. Vilket jag nu inte kan ta tillbaka.
Förhoppningsvis så har jag lärt mig av det här

Även om folk nu säger att jag inte ska ställa av den, så lyssnar jag inte på det örat.
Men jag tänkte ge et några dagar till. Det kan ju ha blivit strul med papprenapå vägen som sagt. Det har hänt även mig nån gång.
Och för att då ställa av den beställer jag ett nytt skattemärke som jag sedan skrapar. Det är ju som sagt gratis.

Tack, Mvh

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
ma_tdi
24 februari 2009 · 11 Inlägg

Tycker du ska kontakta polisen så kan dom kolla upp om bilen är försäkrad nånstans. Bör ju inte vara så svårt att leta upp ägaren då. smile

trippelturbo Trucker
24 februari 2009 · 2 710 Inlägg

ma_tdi skrev:
Tycker du ska kontakta polisen så kan dom kolla upp om bilen är försäkrad nånstans. Bör ju inte vara så svårt att leta upp ägaren då. smile

Ingen myndighet ger ut personuppgifter hur som helst wink Slår han upp regnret på vv så får han upp sig själv..

Hur länge sen är de du sålt bilen? Även om de nu blivit fel "på vägen" så borde papprena kommit tillbaka till honom eller dig, om det nu är en tid sen du sålt bilen..? som su själv nämnt .. " sålde bilen för ett tag sen" har de gått veckor så tycker jag att du nästan är sent ute med det hela faktiskt..

Tänk på en sak: drar han utomlands me bilen o det händer ngt där så blir det du som får stå för ALLT o försäkringen kommer inte bry sig ett skit.. bara en tanke, du kanske inte behöver tänka så långt. men killen kör ju fan en bil han inte äger, det enda han gör är att tanka o köra. du kan ju tom få trängselskatteavgift oxå. inga roliga grejer.. visst, inga dyra noter men du förstår nog vart jag vill komma smile

Good luck smile

Fart missbrukare
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
24 februari 2009 · 3 519 Inlägg

BMWgrabben skrev:

ma_tdi skrev:
Tycker du ska kontakta polisen så kan dom kolla upp om bilen är försäkrad nånstans. Bör ju inte vara så svårt att leta upp ägaren då. smile

Ingen myndighet ger ut personuppgifter hur som helst wink Slår han upp regnret på vv så får han upp sig själv..

Hur länge sen är de du sålt bilen? Även om de nu blivit fel "på vägen" så borde papprena kommit tillbaka till honom eller dig, om det nu är en tid sen du sålt bilen..? som su själv nämnt .. " sålde bilen för ett tag sen" har de gått veckor så tycker jag att du nästan är sent ute med det hela faktiskt..

Tänk på en sak: drar han utomlands me bilen o det händer ngt där så blir det du som får stå för ALLT o försäkringen kommer inte bry sig ett skit.. bara en tanke, du kanske inte behöver tänka så långt. men killen kör ju fan en bil han inte äger, det enda han gör är att tanka o köra. du kan ju tom få trängselskatteavgift oxå. inga roliga grejer.. visst, inga dyra noter men du förstår nog vart jag vill komma smile

Good luck smile

Det var några veckor sedan. Men det är ju inget man tänker på att man ska få en bekräftelse på att ägarbytet gått igenom, som man får på posten.

Jag funderar på att sätta upp en efterlysning om bilen på någon tråd, här på garaget.

Mvh

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang