Ca. 300 hk i B230FT!!! Tips?

Volvo_744
24 februari 2009 · 47 Inlägg

Tjena! Har tänkt att börja bygga på min motor till sommaren o ska satsa på runt 300 hk... Tänkte höra om nån annan har gjort ett liknande bygge o vad som behövdes ungefär för att uppnå 300 hk?
Frågan är var man ska köpa alla saker för om man ska göra det så ska det ju vara seriösa grejer!

Har väl tänkt mig att jag får byta ut åtminstone:
Turbo
Spridare
LMM
Intercooler
BTR

Vet ej om det kommer behövas nått mer för att uppnå 300 hk?
Gärna lite tips om hur ni har gjort, vad som håller, var ni har köpt saker och vad allt kostade osv...

Tacksam för svar!

Mvh Tony

wildboy_87_
24 februari 2009 · 1 062 Inlägg

du kan ju börja med att kolla då vad jag har gjort på min bilutan chip lr någe lämmnade den 280hk i bänk så med ett redigt mappat sprut så e ju inte 300 hk några problem

ska även tilläggas att vid den bromsningen var det skitdåligt väder samt orginal grenrör

ida så sitter det ett extractor på och det e mad all säkerhet 300hk i den nu utan nå vidare chip


så jag ligger på ca 23k inkl köpet av bilen

mvh

Senast redigerat av wildboy_87_ (24 februari 2009)

Team Björkeryd
Volvo_744
25 februari 2009 · 47 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
du kan ju börja med att kolla då vad jag har gjort på min bilutan chip lr någe lämmnade den 280hk i bänk så med ett redigt mappat sprut så e ju inte 300 hk några problem

ska även tilläggas att vid den bromsningen var det skitdåligt väder samt orginal grenrör

ida så sitter det ett extractor på och det e mad all säkerhet 300hk i den nu utan nå vidare chip


så jag ligger på ca 23k inkl köpet av bilen

mvh

Okej, låter ju perfekt smile Vad gav du för bilen då så man kan räkna ut hur mkt du har betalt för trimmet tongue  Vad kör du på för laddtryck förresten?

Mvh

wildboy_87_
25 februari 2009 · 1 062 Inlägg

jag har betalat 8k för bilen

7000 för turbon
1500 för m90
4000 för koppling
1500 för spridarna
1000 för grenröret
500 för chippet
1000 kr för alla packningar å lager till motorn


åj det blev visst 24500 men va fan det e nog rättså billigt ändå ^^

när jag bänkade så laddade jag 1.4 bar och org grenrör då blev det 280hk
idagsläget kan jag bara ladda 1 bar för min box klipper pga för mkt effekt på låga varv när extractoret kom på så började turbon ladda ca 500-1000 varv tidigare  ^^

men jag ska fixxa ett annat chip å höjja laddet till 1.4bar igen ^


mvh

Team Björkeryd
Volvo_744
25 februari 2009 · 47 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
jag har betalat 8k för bilen

7000 för turbon
1500 för m90
4000 för koppling
1500 för spridarna
1000 för grenröret
500 för chippet
1000 kr för alla packningar å lager till motorn


åj det blev visst 24500 men va fan det e nog rättså billigt ändå ^^

när jag bänkade så laddade jag 1.4 bar och org grenrör då blev det 280hk
idagsläget kan jag bara ladda 1 bar för min box klipper pga för mkt effekt på låga varv när extractoret kom på så började turbon ladda ca 500-1000 varv tidigare  ^^

men jag ska fixxa ett annat chip å höjja laddet till 1.4bar igen ^


mvh

Okej, sen är det väl annan lmm och intercooler på den osså? Men det blir inte så farligt dyrt ändå....tongue

Mvh

wildboy_87_
25 februari 2009 · 1 062 Inlägg

org intercooler änsålänge cool men har ett cellpaket hemma som ska svetsas nya gavlar på sen så blir det kallare luft å ytterligare ngra hästar^^

lmm e byggt på en rörstump jag hade hemma så räknar inte det som en kostnad ^^

mvh

Senast redigerat av wildboy_87_ (25 februari 2009)

Team Björkeryd
ozzy ★★★★★
25 februari 2009 · 455 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
org intercooler änsålänge cool men har ett cellpaket hemma som ska svetsas nya gavlar på sen så blir det kallare luft å ytterligare ngra hästar^^

lmm e byggt på en rörstump jag hade hemma så räknar inte det som en kostnad ^^

mvh

lånar tråden lite när ja med ska bygga 3" lmm snart smile

hur gjorde du med anslutningarna från luftfilter och från turbons håll till LMM ? original silikonslangarna är väl för små för att gå på ett 3" rör eller? ska man köpa nya slangar o rör då eller hur har du gjort roll

mvh

wildboy_87_
25 februari 2009 · 1 062 Inlägg

jag har satt en förminskning från 3" till 2.5" då passar det jättebra in på org slangen

jag kan skicka dig lite bilder på hur min lmm ser ut men jag måste ha din mail

mvh

Team Björkeryd
AudiFors
25 februari 2009 · 906 Inlägg

Är de 945in vi talar om? För de gamla stakarna räcker troligtvis inte till 300+, men är de den nya B230FT så skall de la va lugnt troligtvis. Resten vill jag ej yttra mig om eftersom jag inte är klar änsmile

=)
Xuri One Man Clan
25 februari 2009 · 4 287 Inlägg

i min 940 med förra setupen

portad 531 topp + A-kam 3000kr
465cc spridare 1800kr
Något filat grenrör 0kr
chip 500kr
t04b turbo 2000kr
3"lmm  0kr
org tändning,intercooler,soppapump,katalystator+ tändning

De gav 250 hk vid 0.8 bars ladd.... å när jag kom hem från bänkningen höjde jag laddet till strax över 1 bar...då rörde sig de väldigt bra i bilen men den gick då bara nån vecka max å sen började orginal styrsystem jävlas... sen dess har de inte blivit bänkat igen för de har hänt lite annat...

Men sist jag körde bilen å hade bytt katt å soppapump å dyl så blev de rätt stor skillnad också...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
fiddes Grävmaskinist
25 februari 2009 · 216 Inlägg

Alfa-Power skrev:
Tjena! Har tänkt att börja bygga på min motor till sommaren o ska satsa på runt 300 hk... Tänkte höra om nån annan har gjort ett liknande bygge o vad som behövdes ungefär för att uppnå 300 hk?
Frågan är var man ska köpa alla saker för om man ska göra det så ska det ju vara seriösa grejer!

Har väl tänkt mig att jag får byta ut åtminstone:
Turbo
Spridare
LMM
Intercooler
BTR

Vet ej om det kommer behövas nått mer för att uppnå 300 hk?
Gärna lite tips om hur ni har gjort, vad som håller, var ni har köpt saker och vad allt kostade osv...

Tacksam för svar!

Mvh Tony

Här är ett bra tips: http://www.garaget.org/?car=77164
Om du byter min 531:a emot en orginal 530 så lär du hamna runt 300 smile Lycka till.

Volvo C70 "T5" (1998)
940turboplus Rapidoz
26 februari 2009 · 688 Inlägg

Xuri skrev:
De gav 250 hk vid 0.8 bars ladd.... å när jag kom hem från bänkningen höjde jag laddet till strax över 1 bar...då rörde sig de väldigt bra i bilen men den gick då bara nån vecka max å sen började orginal styrsystem jävlas... sen dess har de inte blivit bänkat igen för de har hänt lite annat...

Hur jävlades orginal systemet?
vad hände?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Xuri One Man Clan
26 februari 2009 · 4 287 Inlägg

940turboplus skrev:

Xuri skrev:
De gav 250 hk vid 0.8 bars ladd.... å när jag kom hem från bänkningen höjde jag laddet till strax över 1 bar...då rörde sig de väldigt bra i bilen men den gick då bara nån vecka max å sen började orginal styrsystem jävlas... sen dess har de inte blivit bänkat igen för de har hänt lite annat...

Hur jävlades orginal systemet?
vad hände?

helt plötsligt så fick jag för lite soppa... efter 3000rpm å 0.3-0.4 i ladd så gick bilen för snålt å sänkte tändningen fram å tillbaka hela tiden

bytte fan å hans moster å inte blev de bättre så nu använde bara den sketen vid besiktning....

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang