Motorn lägger av!

mrbuggy Entreprenör
1 mars 2009 · 1 784 Inlägg

Tre kablar...en röd lite grövre går till startmotorn....en Jordkabel...brukar vara Blå...sen en till laddlampan..Tror den e ljusgrön...

Dustguy91
1 mars 2009 · 121 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det borde vara ungefär som på 240 tror jag. Då går det en kort jordkabel från generatorchassie till generatorfästet i motorblocket, sedan går det en grov pluskabel från generatorns B+ till solenoiden på startmotorn där batteripluskabeln också sitter fast.

Från D+ på generatorn går det en tunn kabel upp till batterilampan i instrumentet, batterilampan ska lysa tillsammans med övriga varningslampor när du har nyckeln i läge 2.

Lyser batterilampan då?

batteri lampan lyser inte ! vad kan de betyda tongue?

Dustguy91
1 mars 2009 · 121 Inlägg

Drönirettab skrev:
Att stereon och slutsteget drar ur batteriet när allting är avslaget ska normalt sett inte hända, men ibland kan tex stereon dra lite ström fastän den är avslagen. Orsaken brukar vara att man har dragit stereons röda pluskabel till konstant plus, dvs samma ställe som den gula.

Det ska egentligen gå bra att göra så, men vissa stereoapparater stänger inte av sig helt fastän man har stängt av dem med knappen. Nu vet jag inte om din stereo är på det sättet, fast möjligheten finns ju. smile

jag har kopplat röd och gula sladden från stereon till en röd sladd från bilen som det står B+på... e de fel :S haha XD

Drönirettab
1 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Dustguy91 skrev:
batteri lampan lyser inte ! vad kan de betyda tongue?

Är det efter bytet av regulatorn som du har kollat detta eller var det före bytet?

Om inte batterilampan lyser så kan det beror på flera saker, tex:

# Trasig batterilampa i instrumenthuset
# Ingen spänning till batterilampan (säkring?)
# Dålig eller ingen kontakt i kabeln nere vid generatorn
# Dåliga kol i regulatorn (kolen ger jordpotential till lampan när generatorn inte snurrar)

Drönirettab
1 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Dustguy91 skrev:
jag har kopplat röd och gula sladden från stereon till en röd sladd från bilen som det står B+på... e de fel :S haha XD

Då blir det konstantplus till stereons röda kabel. Om det är rätt eller fel kan jag inte säga säkert, det beror på hur just din stereo fungerar. smile

Det du får göra, när du har fått till detta med batteriet och laddningen, är att mäta om någonting drar tjuvström fastän bilen är avslagen. En vanlig multimeter går bra att använda till sånt.

Dustguy91
1 mars 2009 · 121 Inlägg

Drönirettab skrev:

Dustguy91 skrev:
batteri lampan lyser inte ! vad kan de betyda tongue?

Är det efter bytet av regulatorn som du har kollat detta eller var det före bytet?

Om inte batterilampan lyser så kan det beror på flera saker, tex:

# Trasig batterilampa i instrumenthuset
# Ingen spänning till batterilampan (säkring?)
# Dålig eller ingen kontakt i kabeln nere vid generatorn
# Dåliga kol i regulatorn (kolen ger jordpotential till lampan när generatorn inte snurrar)

har bytt kolen i generatorn.. ända jag har bytt... alla säkringar är hela och lampan är hel! ska kolla kontakt i nere vid generatorn senare! ... generatorn lär väll ladda? med tanke på att jag fick upp nästan 2 volt på batteriet när jag startade bilen .. men sen sjönk värdet extremt snabbt och bilen la av! har tyvärr inget batteri att testa med för tillfället !

Drönirettab
1 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Dustguy91 skrev:
alla säkringar är hela och lampan är hel!

Hur har du kollat att lampan är hel?

Dustguy91
1 mars 2009 · 121 Inlägg

Drönirettab skrev:

Dustguy91 skrev:
alla säkringar är hela och lampan är hel!

Hur har du kollat att lampan är hel?

kollade bakom instrumentet... tog loss lamphuset och testade lampan.. den lös... tongue de jag såg nu va att batteri lampan lyser men EXTREEEEMT svagt ser knappt att den lyser...

förhoppningsvis så är det batteriet som är slut och inte vill ladda? kanske? så jag får testa med annat batteri annars vet jag tyvärr inte vad felet är XD kmr få hålla på och felsöka ett bra tag.. Inte kul och köra motorväg då batteriet lägger av tongue

mrbuggy Entreprenör
1 mars 2009 · 1 784 Inlägg

Dustguy91 skrev:

Drönirettab skrev:

Dustguy91 skrev:
alla säkringar är hela och lampan är hel!

Hur har du kollat att lampan är hel?

kollade bakom instrumentet... tog loss lamphuset och testade lampan.. den lös... tongue de jag såg nu va att batteri lampan lyser men EXTREEEEMT svagt ser knappt att den lyser...

förhoppningsvis så är det batteriet som är slut och inte vill ladda? kanske? så jag får testa med annat batteri annars vet jag tyvärr inte vad felet är XD kmr få hålla på och felsöka ett bra tag.. Inte kul och köra motorväg då batteriet lägger av tongue

Ähhh..så länge generatorn laddar så GÅR bilen..Punkt.!

Dustguy91
1 mars 2009 · 121 Inlägg

mrbuggy skrev:

Dustguy91 skrev:

Drönirettab skrev:

Hur har du kollat att lampan är hel?

kollade bakom instrumentet... tog loss lamphuset och testade lampan.. den lös... tongue de jag såg nu va att batteri lampan lyser men EXTREEEEMT svagt ser knappt att den lyser...

förhoppningsvis så är det batteriet som är slut och inte vill ladda? kanske? så jag får testa med annat batteri annars vet jag tyvärr inte vad felet är XD kmr få hålla på och felsöka ett bra tag.. Inte kul och köra motorväg då batteriet lägger av tongue

Ähhh..så länge generatorn laddar så GÅR bilen..Punkt.!

om det är så som du säger så är det säkert någon kabel som lossnat :S? men hur kommer de sig att batteriet får ca 2 volt extra när jag startar bilen... efter ca 10 sec så går värdet ner tills bilen lägger av! hmm

Ekis!
1 mars 2009 · 1 210 Inlägg

du har ett jord fel...
jag hade en gammal sierra som sköte sig på detta vis... på den så hade kabelsatmmen till säkrings boxen smält ihop... så + och - låg ihop.. detta gjorde så att när jag startade den så gick den till batteriet var tömt...

mrbuggy Entreprenör
1 mars 2009 · 1 784 Inlägg

Dustguy91 skrev:

mrbuggy skrev:

Dustguy91 skrev:
kollade bakom instrumentet... tog loss lamphuset och testade lampan.. den lös... tongue de jag såg nu va att batteri lampan lyser men EXTREEEEMT svagt ser knappt att den lyser...

förhoppningsvis så är det batteriet som är slut och inte vill ladda? kanske? så jag får testa med annat batteri annars vet jag tyvärr inte vad felet är XD kmr få hålla på och felsöka ett bra tag.. Inte kul och köra motorväg då batteriet lägger av tongue

Ähhh..så länge generatorn laddar så GÅR bilen..Punkt.!

om det är så som du säger så är det säkert någon kabel som lossnat :S? men hur kommer de sig att batteriet får ca 2 volt extra när jag startar bilen... efter ca 10 sec så går värdet ner tills bilen lägger av! hmm

Dom volten är nog svårt att mäta exakt..men om nån kabel glappar kan de ju bli en övergång när den startar sen slutar de ge ström...å om de glappar för mycket bränner du förmodligen några dioder också..( blir ungefär samma effekt som om du tar av batterikabeln när bilen går...den ska fortfarande gå UTAN batteri...) men så kan man inte göra på växelströmsgeneratorer utan att bränna dom..Gick förr med likströmsgeneratoren..Så hade jag på min gamla volvo förut..Inget batteri... ;-) Å för guds skull...Kolla alla kablarna..

Senast redigerat av mrbuggy (1 mars 2009)

Dustguy91
1 mars 2009 · 121 Inlägg

Ekis! skrev:
du har ett jord fel...
jag hade en gammal sierra som sköte sig på detta vis... på den så hade kabelsatmmen till säkrings boxen smält ihop... så + och - låg ihop.. detta gjorde så att när jag startade den så gick den till batteriet var tömt...

Hmm, säkringsboxen i bilen? där alla säkringar sitter eller finns det en annan? :s e lite okunnig om detta ! tongue ?

Drönirettab
1 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Dustguy91 skrev:
de jag såg nu va att batteri lampan lyser men EXTREEEEMT svagt ser knappt att den lyser...

Den lampan ska lysa minst lika starkt som övriga varningslampor när tändningen är påslagen i läge 2, antingen är det låg plusspänning just till den lampan eller så är det dålig kontakt nere vid generatorn. Om det berodde på batteriet så skulle även övriga varningslampor lysa lika svagt. smile

Ekis!
1 mars 2009 · 1 210 Inlägg

Dustguy91 skrev:

Ekis! skrev:
du har ett jord fel...
jag hade en gammal sierra som sköte sig på detta vis... på den så hade kabelsatmmen till säkrings boxen smält ihop... så + och - låg ihop.. detta gjorde så att när jag startade den så gick den till batteriet var tömt...

Hmm, säkringsboxen i bilen? där alla säkringar sitter eller finns det en annan? :s e lite okunnig om detta ! tongue ?

Nu behöver de ju inte vara säkringsboxen som felet ligger vid.. på min sierra började de vid kontakten till släpvagn.. sen tillsslut brann de ihop vid kabel stammen in till säkringsboxen...
om vi säger så här då... innan bilen började uppföra sig så här, vad gjorde du för nått? har du kopplat nått själv eller på nått vis skruvat med nå elektriskt med bilen...

Ekis!
1 mars 2009 · 1 210 Inlägg

Kan även vara så enkelt som att batteriet är kortslutet... då uppför den sig oxå på detta vis... smile

Ekis!
1 mars 2009 · 1 210 Inlägg

läste nu att du kopplat in slutsteg mm... där har du ditt fel! du har kopplat så du fått jord fel nånstans.. + - ligger ihop och därmed har du fått fenomenet att han drar ut batteriet.. riv ut all stereo och börja om tongue

Dustguy91
1 mars 2009 · 121 Inlägg

Ekis! skrev:
läste nu att du kopplat in slutsteg mm... där har du ditt fel! du har kopplat så du fått jord fel nånstans.. + - ligger ihop och därmed har du fått fenomenet att han drar ut batteriet.. riv ut all stereo och börja om tongue

okej får testa göra det imorgon! tongue ... jag behöver väll inte ta bort alla högtalar sladdar :S? dom har jag dragit under kåpor och skit orkar inte riva allt igen XD... felet lär ju då ligga bakom stereon? drar ut alla sladdar från stereon och testar smile tack för hjälpen Återkommer med resultat imorgon!

Dustguy91
2 mars 2009 · 121 Inlägg

Dustguy91 skrev:

Ekis! skrev:
läste nu att du kopplat in slutsteg mm... där har du ditt fel! du har kopplat så du fått jord fel nånstans.. + - ligger ihop och därmed har du fått fenomenet att han drar ut batteriet.. riv ut all stereo och börja om tongue

okej får testa göra det imorgon! tongue ... jag behöver väll inte ta bort alla högtalar sladdar :S? dom har jag dragit under kåpor och skit orkar inte riva allt igen XD... felet lär ju då ligga bakom stereon? drar ut alla sladdar från stereon och testar smile tack för hjälpen Återkommer med resultat imorgon!

Tjena.. har kollat lite idag .. testade med ett nytt batteri och tyvärr så funkade det ej! ... Jag vet inte riktigt hur kablarna kommer och går från generatorn men så som jag ser så verkar kablarna gå rätt och inget som går fel! tongue

tog idag bort generatorn för att köpa en ny och sedan testa .. om det inte funkar så vet jag inte vad som är problemet tongue .. de där med generatorn och kablarna måste jag lära mig bättre senare! har ingen aning om hur kablarna ska gå och hur de ska sitta osv... jätte svårt och se med tanke på att motorn och grenröret och allt är i vägen! :::: MVH




BTW: Funkar inte generatorn om varningslampan till batteriet är trasig? yikes

Senast redigerat av Dustguy91 (2 mars 2009)

Drönirettab
2 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Dustguy91 skrev:
BTW: Funkar inte generatorn om varningslampan till batteriet är trasig? yikes

Nej, den fungerar inte på normalt sätt då. I vissa fall kan man dock varva upp motorn till tex 3000-4000 varv för att "tvinga igång" laddningen, men fortfarande finns problemet kvar nästa gång man ska starta bilen.

Batterilampan måste lysa (tillsammans med övriga varningslampor) när tändningen är påslagen i läge 2, så enkelt är det. smile

Senast redigerat av Drönirettab (2 mars 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang