3470
Sök

Volvo toppar

141 Inlägg
26 november 2008
#21
531an e den bästa org volvo toppen efter 16v (vet ibnte va den heter) och efter 531an kommer 405an och skillnaden mellan dom e att 531an har mer sentrerade tändstift mvh niclas


Nyman Motorsport
57 Inlägg
26 november 2008
#22
tycker om 405 an ja.. wink

" Nyman Motorsport "

141 Inlägg
26 november 2008
#23
volv0 skrev:
tycker om 405 an ja.. wink

okok de gjorde ja me till man arbeta me 531an wink tongue


344 Inlägg
26 november 2008
#24
har inte 405:an spridarhål direkt i toppen istället för på insuget eller e det bara på vissa?


Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 november 2008
#25
sunkmaster skrev:
har inte 405:an spridarhål direkt i toppen istället för på insuget eller e det bara på vissa?

jo de sitter i toppen har jag för mej med.

Jonas

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 november 2008
#26
Någon som har hört talas om B204GT motorn? den är rätt så ovanlig eller tillhör den marin kapitlett?
för den hade varit en sjysst topp att arbeta om man ska turbo konvertera och plocka ur en del hästar till

orginal ligger den på 205 hk.. mer vet jag inte om den hmm någon annan som kanske vet lite mer om den?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
26 november 2008
#28
XeptiQ skrev:
Någon som har hört talas om B204GT motorn? den är rätt så ovanlig eller tillhör den marin kapitlett?
för den hade varit en sjysst topp att arbeta om man ska turbo konvertera och plocka ur en del hästar till

orginal ligger den på 205 hk.. mer vet jag inte om den hmm någon annan som kanske vet lite mer om den?

Har för mig att den motorn gick som italien-motor precis som b204ft motorn gjorde.

/Påsen

PÅSEN RACING

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 november 2008
#29
Blickade igenom tråden lite snabbt nu, såg ingenstans att nån visste vad 16 v toppen heter.
Den på b234f heter 1001262, och detta är jag 100% säker på. Tvivlar nån så kan nån av er gå ut och kolla på topplocken som sitter i en b234 så ser ni gjutnummret på avgassidan precis som på de andra topplocken.

Tror att de var nån som sa 1000533, och detta är inte helt fel. Den är i stort sett likadan förutom att den har något större förbränningskammare och brukar sitta på Penta motorerna.

B230 topparna hittar du här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p1247315

Vad topplocken i b204 heter kommer ja dock inte ihåg.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 november 2008
#30
Såg nu att ja hade missat att nån hade skrivit detta. My bad! tongue
Senast redigerat av patrikhornfeldt (27 november 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 november 2008
#31
Aja, ja fyller på och säger att topplocken på b204ft/gt heter 1001094.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 november 2008
#32
sen finns det ju evo topparna tongue  lite balla toppar men inte så vanliga tuvär:(

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 november 2008
#33
Ingen som vet nått om dem big_smile ? Vore kul att lära sej lite om dem! Har aldrig ens sett en på bild yikes

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 november 2008
#34
patrikhornfeldt skrev:
Ingen som vet nått om dem big_smile ? Vore kul att lära sej lite om dem! Har aldrig ens sett en på bild yikes

finns lite här å läsa:) http://850r.dk/pdf/240/Broschyr_Evo-topp.PDF

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 november 2008
#35
Tackar, tackar! big_smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

4 001 Inlägg
27 november 2008
#36
EVO-toppen gör sig bäst i motorvolymer från 2,5liter och uppåt (den är dyr så den lönar sig mer på dessa motorvolymer), men funkar mycket bra även på 2,3liter, ger lite mer effekt på toppvarven än en riktigt byggd 531:a.
Jag har aldrig sett någon överladda med EVO-topp

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

344 Inlägg
27 november 2008
#37
turboforssen skrev:
sen finns det ju evo topparna tongue  lite balla toppar men inte så vanliga tuvär:(

va e det för topp? har aldrig hört talas om sånna innan.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 november 2008
#38
kolvas skrev:
EVO-toppen gör sig bäst i motorvolymer från 2,5liter och uppåt (den är dyr så den lönar sig mer på dessa motorvolymer), men funkar mycket bra även på 2,3liter, ger lite mer effekt på toppvarven än en riktigt byggd 531:a.
Jag har aldrig sett någon överladda med EVO-topp

kolla här då tongue http://www.zatzy.com/projekt/286131-lil … turbo.html

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

4 001 Inlägg
27 november 2008
#39
sunkmaster skrev:
turboforssen skrev:
sen finns det ju evo topparna tongue  lite balla toppar men inte så vanliga tuvär:(

va e det för topp? har aldrig hört talas om sånna innan.

http://www.bengansracing.se/bilder/motorgalleri2/08/DSC00475.JPG
http://www.bengansracing.se/bilder/motorgalleri/08/DSC00528.JPG

om jag har förstått allting rätt så är EVO-toppen framtagen av Kent Karlsson och är en vidareutveckling av Optiflow-toppen till Volvo B18/B20.

Den används mycket inom Rallycross/Rally/Racing

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
27 november 2008
#40
Riktigt grymma toppar men kostar multum tyvärr, finns inte så många av dem nämligen.

/påsen

PÅSEN RACING


Sök