5424
Sök

Att välja rätt Pickup

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
7 mars 2009
Sued skrev:
Dave_C70 skrev:
Sued skrev:
men när man är en hårsmån ifrån att orsaka en olycka som vid ett mer trafikerat läge kunde resulterat i ett flertal dödsfall

allt pga att hon inte kan använda en sån sak som blinkers korrekt, hellre att inte blinka än att göra det fel.

Som du beskriver händelsen är det DU som är en hårsmån från att orsaka en olycka, att kvinnan blinkade höger är inget som ger dig "rätten" att köra förbi en väjningsplikt. Innan du ger dig ut i vägen måste du vara till 100% säker på att bilen från sidan skall svänga, du är inte 100% säker på det genom att titta på hennes blinkers.

I en ev, rättegång efter en sådan skedd olycka skulle du ALDRIG få rätt. Du skulle anses ensam skyldig till en sån olycka, tänk på det nästa gång du spyr galla över andra.

Hon blinkade åt höger men svängde även mot höger ut ur rondellen och var nästan ute ur rondellen, att hon lyckades med manövern att komma tillbaka in i rondellen igen förbluffar mig fortfarande. Skall rita en enkel skiss i paint över händelseförloppet.

Spelar ingen roll hur hon blinkade, hur hon svängde, hur hon manövrerade eller hur många skisser du ritar. Du bröt mot väjningsplikt, du hade ansetts som vållande till en ev. olycka. Du måste vara till 100% säker på att bilen ska svänga av vägen och inte tänkt fortsätta framåt. Blinkers är inget som gör dig 100% säker på att bilen skall svänga, inte enligt lagens mening iaf.

Alltså: Du gjorde en missbedömning - bara att ta det. Alla gör vi fel, inkl mig också. Men sluta kasta skit och skälla på folk så som du gör, speciellt inte på dem som inte har gjort fel.

Sen försvarar jag inte tantens fingervisning, absolut inte. Samma sak gäller henne: Alla gör vi fel!

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Dave_C70 skrev:
Sued skrev:
Dave_C70 skrev:

Som du beskriver händelsen är det DU som är en hårsmån från att orsaka en olycka, att kvinnan blinkade höger är inget som ger dig "rätten" att köra förbi en väjningsplikt. Innan du ger dig ut i vägen måste du vara till 100% säker på att bilen från sidan skall svänga, du är inte 100% säker på det genom att titta på hennes blinkers.

I en ev, rättegång efter en sådan skedd olycka skulle du ALDRIG få rätt. Du skulle anses ensam skyldig till en sån olycka, tänk på det nästa gång du spyr galla över andra.

Hon blinkade åt höger men svängde även mot höger ut ur rondellen och var nästan ute ur rondellen, att hon lyckades med manövern att komma tillbaka in i rondellen igen förbluffar mig fortfarande. Skall rita en enkel skiss i paint över händelseförloppet.

Spelar ingen roll hur hon blinkade, hur hon svängde, hur hon manövrerade eller hur många skisser du ritar. Du bröt mot väjningsplikt, du hade ansetts som vållande till en ev. olycka. Du måste vara till 100% säker på att bilen ska svänga av vägen och inte tänkt fortsätta framåt. Blinkers är inget som gör dig 100% säker på att bilen skall svänga, inte enligt lagens mening iaf.

Alltså: Du gjorde en missbedömning - bara att ta det. Alla gör vi fel, inkl mig också. Men sluta kasta skit och skälla på folk så som du gör, speciellt inte på dem som inte har gjort fel.

Sen försvarar jag inte tantens fingervisning, absolut inte. Samma sak gäller henne: Alla gör vi fel!

Så jag fick lära mig är den andra bilen ur en rondell när framhjulen har lämnat rondellen, vilket hennes gjorde, sen att det råkar finnas två filer så hon har chansen att halvt vända och kasta sig in i rondellen igen spelar ingen roll, för då bryter hon mot den simplaste kör regeln vi har, högertrafik.

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
7 mars 2009
Sued skrev:
Dave_C70 skrev:
Sued skrev:

Så jag fick lära mig är den andra bilen ur en rondell när framhjulen har lämnat rondellen, vilket hennes gjorde, sen att det råkar finnas två filer så hon har chansen att halvt vända och kasta sig in i rondellen igen spelar ingen roll, för då bryter hon mot den simplaste kör regeln vi har, högertrafik.

Att byta fil i samma färdriktning är inte förbjudet, så där föll det bort. Skulle i så fall vara förbjudet att byta fil på E4:an också. Dessutom finns väl vad jag förstår ingen spärrlinje vid utfarten i en rondell, då hade man ju inte fått köra ut över huvud taget.

Nej, sluta kom med det ena löjliga argumentet efter det andra. Lägg den energin på annat. Acceptera att du gjorde fel.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Dave_C70 skrev:
Sued skrev:
Dave_C70 skrev:

Att byta fil i samma färdriktning är inte förbjudet, så där föll det bort. Skulle i så fall vara förbjudet att byta fil på E4:an också. Dessutom finns väl vad jag förstår ingen spärrlinje vid utfarten i en rondell, då hade man ju inte fått köra ut över huvud taget.

Nej, sluta kom med det ena löjliga argumentet efter det andra. Lägg den energin på annat. Acceptera att du gjorde fel.

Hennes färdriktning efter sitt ångrande av sin manöver ut ur rondellen var enkelt förklarat en u-sväng i utloppet av rondellen, alltså körde hon på tvären över vänster kör fält samt mot färdriktningen för att komma tillbaka in i rondellen. Det finns ingen spärr linje vid utfarten av en rondell, men även du måste förstå att även fast det inte finns det tar den slut någonstans.

Har inga löjliga argument, hon gjorde felet då hon kastade sig tillbaka in i rondellen igen då hon körde mot färdriktningen om det så bara var med framhjulen. Jag är arg pga att det mycket väll kunde resulterat i att min jätte till bil kunde krossat en hel familj pga av hennes vansinnes körning. Speciellt arg är jag då det dyker upp en rondell precis efteråt i vilken hon enkelt kunde ha ångrat sitt beslut och vänt om.

8 921 Inlägg
7 mars 2009
Nu har det skrivits 3-sidor om Picupen och fortfarande inga bilder.....Måste vara ett månster till bil om man skriver "Jätte" om en pickis.....
Senast redigerat av Hamilton (7 mars 2009)

Fotograf på Tierp iDag

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Hamilton skrev:
Nu har det skrivits 3-sidor om Picupen och fortfarande inga bilder.....

Den ser ut som en Dodge gör, stor, tung och inge vidare att krocka med om du kör en äldre små bil.

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Hamilton skrev:
Nu har det skrivits 3-sidor om Picupen och fortfarande inga bilder.....Måste vara ett månster till bil om man skriver "Jätte" om en pickis.....

I jämförelse till hennes bil är det en jätte ja, i jämförelse till en annan pickup är det ytligare en diesel slukande arbetsbil.

Oseriös Aktör
592 Inlägg
7 mars 2009
Sued skrev:
Hamilton skrev:

Den ser ut som en Dodge gör, stor, tung och inge vidare att krocka med om du kör en äldre små bil.

International?

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Finnmerchant skrev:
Sued skrev:
Hamilton skrev:

International?

Vad exakt menar du nu?

Masterworks
7 mars 2009
Hade du haft denna, så hade du nog hunnit före
kärringen och sluppit göra den här tråden! hehehe...  lol

https://www1.garaget.org/archive/60/59078/126622/126622-1178020.jpg
Senast redigerat av Masterworks (7 mars 2009)

Oseriös Aktör
592 Inlägg
7 mars 2009
Sued skrev:
Finnmerchant skrev:
Sued skrev:

International?

Vad exakt menar du nu?

International CXT. men om man vill gå för det lite mera ovanliga stuket så skulle jag nog satsa på en kombat T98 http://www.allcarwallpapers.com/wallpapers/cache/allcarwallpapers.com/800x600/combat-t98-3409.jpg
Senast redigerat av Finnmerchant (7 mars 2009)

Körv
3 535 Inlägg
7 mars 2009
Räkna alltid med att folk är idioter och att du måste lösa alla andras problem.

Då kommer du kanske klara dig från olyckor.

Truckdriving Man

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Masterworks skrev:
Hade du haft denna, så hade du nog hunnit före
kärringen och sluppit göra den här tråden! hehehe...  lol

http://www1.garaget.org/archive/60/5907 … 178020.jpg

Mja de extra 160 hk hade nog gjort sitt smile

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
decib3L skrev:
Räkna alltid med att folk är idioter och att du måste lösa alla andras problem.

Då kommer du kanske klara dig från olyckor.

Gör det, men jag hade inte räknat med att man gör en mja får kalla det u-sväng vid utloppet av en rondell, men jag antar att jag inte sett allt ännu.

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Finnmerchant skrev:
Sued skrev:
Finnmerchant skrev:

International?

Vad exakt menar du nu?

International CXT. men om man vill gå för det lite mera ovanliga stuket så skulle jag nog satsa på en kombat T98 http://www.allcarwallpapers.com/wallpap … 8-3409.jpg

Aldrig hört talats om eller sett förut, den hade man nog varit rätt unik med att ha smile

Oseriös Aktör
592 Inlägg
7 mars 2009
Sued skrev:
Finnmerchant skrev:
Sued skrev:

Vad exakt menar du nu?

International CXT. men om man vill gå för det lite mera ovanliga stuket så skulle jag nog satsa på en kombat T98 http://www.allcarwallpapers.com/wallpap … 8-3409.jpg

Aldrig hört talats om eller sett förut, den hade man nog varit rätt unik med att ha smile

skulle definitivt vara stilig. där är IHn http://static.blogr.com/tenants/com/sites/dr/drivemecrazy/media/International-CXt.vga.jpg

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Finnmerchant skrev:
Sued skrev:
Finnmerchant skrev:

skulle definitivt vara stilig. där är IHn http://static.blogr.com/tenants/com/sit … Xt.vga.jpg

Är det inte en sådan "Ashton Kutcher" kör?

Oseriös Aktör
592 Inlägg
7 mars 2009
de känner jag inte till

238 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Finnmerchant skrev:
de känner jag inte till

Tror jag såg det någonstans, nu blev jag nyfiken smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 mars 2009
Sued skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Sued skrev:

I grund och botten handlar det om två saker, visst fan kommer jag inte ploga små envisa tanter som inte kan köra bil, jag är ute efter en maffig pickup och trött på att folk kan få bete sig på så här i trafiken.

Så du menar att du ska preja/köra över alla som du tycker gör fel eller?! Det är ju mer eller mindre vad du skriver.

Är inte alls vad jag skriver, det jag skriver är att jag söker en pickup, i samma tråd tar jag även upp min ilska jag har över tanten som gjorde fel, vilket jag inte har något problem med alls, alla gör fel i trafiken, visst hon kunde orsakat en olycka som resulterat i dödsfall, men det jag riktar min ilska mot var vad hon gjorde efteråt. Om jag mot förmodan hade gjort samma sak hade jag vänt tillbaka med, men inte för att peka finger eller hånle, utan för att fråga om allt vart bra eller kolla om jag kanske borde ringa en ambulans. Tyvärr verkar det som simpel ironi är bortkastad på vissa här och i fortsättningen skall jag skriva mina trådar lite mera raka så att mitt budskap går fram till lite lägre utbildat folk.

Ja, det är så mycket bättre om man skriver rakt ut vad man är ute efter i en tråd och skippar massa ot, så vi kan hålla forumet på en bra nivå.

Jonas

Sök