2010-02-14 Bromsrenovering
Ja, äntligen så kommer den längtande bromsbytet!
Har köpt på mig en hel del grejjer de senaste månaderna och ville vänta tills att värmen kom fram. Tyvärr gjorde den inte det och sen så gick bromskolven igenom bromsbeläggen så det var väl lagom dags o byta.

Så enormt tur jag har så ställde
Wiggan upp med garageplats och hjälp på P10. I slutet på dagen så var vi nog 10 st som hade slagit på bilen.
Här är planen![ ] Byta Bromsskivor snitzlade fram
[ ] Byta Bromsskivor original bak
[ ] Byta Bromsok fram
[ ] Byta Bromsbelägg fram
[ ] Byta handbromsbackar
[ ] Byta handbroms - andra saker (beror på hur bitchigt det är)
[ ] Renoverade, blästrade och lackade bromsok bak. (inte fan betalar jag 3500kr för en plåtbit som går o [ ] restauraera)
[ ] Ev nya bromsokhållare fram+bak (eller renoverade, blästrade och lackade)
[ ] Byta bromsrör
[ ] Byta bromsslangar
[ ] Byta all bromsolja, spola rent o dona
[ ] Byta krängningshämmarstag båda sidor
[ ] Byta krans fram om den inte går att laga
[ ] Byta hjullager fram
[ ] Byta lite bussningar fram
Låter bilderna prata lite mer för sig själva!
Vänster framhjul
helvete vad bromsoket har dammat ner här.
ALLT är med ett lager av blandat guld och roststoff!
Ja.... Här behövs det en renovering!! (eller tjao byta allt)
Fick upp bromsoket till slut och puttade ut bromsbeläggen
Ena bromsoket loss! Har hittat varför det skriker lite när man bromsar 
Hade lite problem att få loss själva bromsoket då alla muttrar var runda. Det skulle vara 10ans insektsnyckel men den bara snurrade runt. Använde en mutterbräckare för att fucka upp den ojämn och sedan en stor svetsstång som tillsammans med skrik och kraft och ännu en till polygrip klämde ihop runt bunten och tog loss dem två. Tror det tog 2h och tog i så att bilen höll på att välta.

Vi hittade inte det andra bromsbelägget först. Men sen när vi letade så hittade jag den.
Vafan gör du där inne i kolven lilla bromsok? 
Ser ut som en rysk stridstank från första världskriget. Helvete vad det ser illa ut. Ska bli skönt o byta allt. Det är bara i hjuldelarna som det ser ut såhär. Resterande delen av bilen är allt tipptopp och nytt, lite mystiskt.
Vänster framok loss! ahh! 
Nu började helvetet. Att få loss bromsskivan.. Den satt heeeeeeeelt sjukt hårt. Vi slog med gummihammare, järnhammare i flera timmar. Helt sanslöst vad den satt fast. Vi undrade lite om styrpinnen (som gick av) hade något med det att göra och oj vad många teorier.

Värmde lite på skivan
Hamrade lite på en varm bromsskivaHöll på såhär i 2h sen gick vi vidare till nästa sida medans det tunga artilleriet kommer fram.
Höger framhjul
Höger fram, här var det lite finare och gick att få loss allt utan så mycket svordomar :
Använde samma teknik med att ta loss bromsoket och gunga allt upp och ner och sedan fucka upp bulten med en mutterspräckare, på med svetstång och spänn fast med polygrip och en jävla massa handkraft. 
Gick över till högra framsidan istället och här lossnade skivan på en gång 
Gamla bromsoket var nog bortom räddning 
Dem nya bromsskivan och bromsoket är till vänster ifall ni trodde tvärtom
Vänster framhjulEfter en liten stund så kom
XdanneX över med det tunga artelleriet

Hammare räcker inte, stora verktygen åker fram!
Värmer på ännu mer!Efter en tretusen gummi hammarslag, tvåtusen järnhammarslag, värmepistol och gasvärmare och en danne som har mycket ilska inom sig fick kanalisera ut det så lossnade bromsskivan på vänster fram äntligen!

Gråter nästan när jag tittar på denna bild.
Det ser inte så nytt ut! Hittade felet varför abs-givaren inte ger så bra värden hehe... Kransen var ju heeelt igensatt. Gjorde rent den och nu fungerar den igen!Lite extra styling blev det mer

Passade även på att byta ut sidoblinkersen som är den enda oranga lampan på bilen av ngn anledning.
Rostdammet lägger sig rätt fult över lacken
Men den nya sidolampan blev fin!
Provmonterade en vinge som låg i garaget.
Vad tycks? hehe. Vi tänkte oss rysk diplomatbil från ghettot kanske?
Extravingen bakifrån (obs ska inte ha den, haha)Vänster bakhjul
Dags för vänster bakbroms att demonteras! Gick relativt bra här!
Svetstång + polygrip is the shit! (tillsammans med att jucka upp o ner)
Voila!
Undrade vart bromsskölden hade tagit vägen, hittade den!
Tror jag får köpa lite nyare saker och restauraera här med också
Höger bakhjul
Höger bakbromsok lossnade på 5 min.
Tur var det, för klockan var ju 0117 och dags att åka hem för dagen!Imorgon fortsätter äventyret! Kommer få beställa hem lite mer saker också så det kanske tar lite längre tid än vad jag hade väntat mig.