Onödigaste grejen till bilar!?

Evildan
15 juli 2013 ·

HereComesTrouble skrev:

Evildan skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Håller med fullt ut. Men är man 18 år och tycker det är kul att spinna med en 740 är nog den manuella ett faktum. Lätt för oss som kan riva loss med en automat...

Jag håller till fullo med att manuell är kul något varv runt den lokala korvkiosken och menar som så, vi brukar bla i våra hem tvättmaskin, kaffebryggare, fjärrkontroll till TV, knapp som sköter vattentillförseln i WC när vi har "gjort vår business" istället för att stå och peta ner det med en pinne samt i våra bilar har de flesta som rullar på våra vägar idag elhissar, centrallås, servstyrning, dito bromsar, elspeglar, bränsletillförsel kontra tändläge, med mera med mera, så varför ska vi då sträcka ned armen mellan stolarna ovärdigt mot golvet och sköta växlingarna själva när en automatiserad sak kan göra även det åt oss på ett i de flesta fall snabbare, mjukare och i modern tid energieffektivare vis?
(görs det dessutom helt ryckfritt på CVTvis ser jag det bara som en bonus)

Du får aldrig samma körbarhet i en automat växlad bil som en manuell.
Svensson bil man gubb åker fram och tillbaka till ica med, absolut.

Men vill du slippa obehagliga överraskningar när automat lådan växlar upp/ner eller inte alls har du inte så mycket att välja på. Du får aldrig en automat att hålla lika bra heller för den delen.

Körde våran bil som automat i 5 år, bara problem..strul och knappast något som hör hemma i en prestanda bil.
Med manuell låda vart det en helt annan bil, mycket roligare att köra och fram för allt lättare!

Det finns en mängd olika typer utav automatlådor så att generalisera på det viset känns i mina ögon okunnigt, många nyare "automatlådor" är som du förmodligen redan vet elektroniskt styrda manuella lådor såsom i Lamborghini, Ferrari, Porsche med flera om de nu kan kallas prestandabilar, de traditionella momentomvandlarlådorna blir mer och mer sällsynta, men även dom har utvecklats rejält de senaste åren med mindre dragg och snabbare växlingar vid rätt tidpunkt.

Finns automatlådor med manuell funktion, även av sådan sort att dom inte växlar upp även om man ligger på rödmarkeringen och drar en längre tid tills ventilerna kommer upp genom motorhuven för att se vem som kör eller växlar inte ned förräns tomgångsvarv för att förhindra motorstopp.

En automat kan krångla både mer eller mindre än en manuell låda, mkt beror det givetvis på hur den körs/sköts, vissa klarar inte av att behandla en automatlåda så den håller likaså med manuella lådor, en klåpare kan dräpa lådan oavsett typ.
Sen ska man givetvis ha en växellåda som är anpassad efter den effekt man ämnar trycka igenom den, en trimmad motor i kombination med en standardlåda och tung gasfot runt korvkiosken är i princip ett garanterat ras.

humancentipede
15 juli 2013 · 34 Inlägg

folk med påklistrade vingar på bakluckan .. och neonljus under bilen  ..och bilar där inredningen har fått ett lager av lila syntetpäls ... Får också en sprängande huvudvärk av wonderbaum-granar, och dom tillför inte något. Tärningar på backspegeln ? vad är grejen?  big_smile
Sen alla typer av flammor och stripes

HereComesTrouble Livsnjutare
15 juli 2013 · 1 707 Inlägg

it_mutt skrev:

HereComesTrouble skrev:

Evildan skrev:

Jag håller till fullo med att manuell är kul något varv runt den lokala korvkiosken och menar som så, vi brukar bla i våra hem tvättmaskin, kaffebryggare, fjärrkontroll till TV, knapp som sköter vattentillförseln i WC när vi har "gjort vår business" istället för att stå och peta ner det med en pinne samt i våra bilar har de flesta som rullar på våra vägar idag elhissar, centrallås, servstyrning, dito bromsar, elspeglar, bränsletillförsel kontra tändläge, med mera med mera, så varför ska vi då sträcka ned armen mellan stolarna ovärdigt mot golvet och sköta växlingarna själva när en automatiserad sak kan göra även det åt oss på ett i de flesta fall snabbare, mjukare och i modern tid energieffektivare vis?
(görs det dessutom helt ryckfritt på CVTvis ser jag det bara som en bonus)

Du får aldrig samma körbarhet i en automat växlad bil som en manuell.
Svensson bil man gubb åker fram och tillbaka till ica med, absolut.

Men vill du slippa obehagliga överraskningar när automat lådan växlar upp/ner eller inte alls har du inte så mycket att välja på. Du får aldrig en automat att hålla lika bra heller för den delen.

Körde våran bil som automat i 5 år, bara problem..strul och knappast något som hör hemma i en prestanda bil.
Med manuell låda vart det en helt annan bil, mycket roligare att köra och fram för allt lättare!

Det är alltså svårare att köra en bil där ett moment försvinner...hur tänker du nu'rå?

Har du provat att köra samma bil fast med olika lådor?
Bara som en sån sak att lådan växlar upp/ner eller inte alls beroende på hur den tycker själv att det borde vara, gör det väldigt oförutsägbart hur bilen kommer bete sig i en viss situation.

it_mutt Avstängd
15 juli 2013 · 10 388 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

it_mutt skrev:

HereComesTrouble skrev:

Du får aldrig samma körbarhet i en automat växlad bil som en manuell.
Svensson bil man gubb åker fram och tillbaka till ica med, absolut.

Men vill du slippa obehagliga överraskningar när automat lådan växlar upp/ner eller inte alls har du inte så mycket att välja på. Du får aldrig en automat att hålla lika bra heller för den delen.

Körde våran bil som automat i 5 år, bara problem..strul och knappast något som hör hemma i en prestanda bil.
Med manuell låda vart det en helt annan bil, mycket roligare att köra och fram för allt lättare!

Det är alltså svårare att köra en bil där ett moment försvinner...hur tänker du nu'rå?

Har du provat att köra samma bil fast med olika lådor?
Bara som en sån sak att lådan växlar upp/ner eller inte alls beroende på hur den tycker själv att det borde vara, gör det väldigt oförutsägbart hur bilen kommer bete sig i en viss situation.

Absolut. Och jag väljer i det fall där jag testat "samma bil" med både manuell och automat, en A6 med CVT-lådan 7 dagar i veckan.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
HereComesTrouble Livsnjutare
15 juli 2013 · 1 707 Inlägg

Evildan skrev:

HereComesTrouble skrev:

Evildan skrev:

Jag håller till fullo med att manuell är kul något varv runt den lokala korvkiosken och menar som så, vi brukar bla i våra hem tvättmaskin, kaffebryggare, fjärrkontroll till TV, knapp som sköter vattentillförseln i WC när vi har "gjort vår business" istället för att stå och peta ner det med en pinne samt i våra bilar har de flesta som rullar på våra vägar idag elhissar, centrallås, servstyrning, dito bromsar, elspeglar, bränsletillförsel kontra tändläge, med mera med mera, så varför ska vi då sträcka ned armen mellan stolarna ovärdigt mot golvet och sköta växlingarna själva när en automatiserad sak kan göra även det åt oss på ett i de flesta fall snabbare, mjukare och i modern tid energieffektivare vis?
(görs det dessutom helt ryckfritt på CVTvis ser jag det bara som en bonus)

Du får aldrig samma körbarhet i en automat växlad bil som en manuell.
Svensson bil man gubb åker fram och tillbaka till ica med, absolut.

Men vill du slippa obehagliga överraskningar när automat lådan växlar upp/ner eller inte alls har du inte så mycket att välja på. Du får aldrig en automat att hålla lika bra heller för den delen.

Körde våran bil som automat i 5 år, bara problem..strul och knappast något som hör hemma i en prestanda bil.
Med manuell låda vart det en helt annan bil, mycket roligare att köra och fram för allt lättare!

Det finns en mängd olika typer utav automatlådor så att generalisera på det viset känns i mina ögon okunnigt, många nyare "automatlådor" är som du förmodligen redan vet elektroniskt styrda manuella lådor såsom i Lamborghini, Ferrari, Porsche med flera om de nu kan kallas prestandabilar, de traditionella momentomvandlarlådorna blir mer och mer sällsynta, men även dom har utvecklats rejält de senaste åren med mindre dragg och snabbare växlingar vid rätt tidpunkt.

Finns automatlådor med manuell funktion, även av sådan sort att dom inte växlar upp även om man ligger på rödmarkeringen och drar en längre tid tills ventilerna kommer upp genom motorhuven för att se vem som kör eller växlar inte ned förräns tomgångsvarv för att förhindra motorstopp.

En automat kan krångla både mer eller mindre än en manuell låda, mkt beror det givetvis på hur den körs/sköts, vissa klarar inte av att behandla en automatlåda så den håller likaså med manuella lådor, en klåpare kan dräpa lådan oavsett typ.
Sen ska man givetvis ha en växellåda som är anpassad efter den effekt man ämnar trycka igenom den, en trimmad motor i kombination med en standardlåda och tung gasfot runt korvkiosken är i princip ett garanterat ras.

Har haft en M3 E46 SMGII som strulade hela tiden, den bilen var helt original..full servad..svensksåld och gått 5k mil. Lådan gick varm, datorn stängde ner..vägrade växla mm precis samma sak som med lådan i Corvetten.

Naturligtvis har vi inte kört med original låda i Corvetten utan förstärkta "proffsbyggda" med speciellt framtagen mjukvara osv. Original sitter det 1 st kylare till lådan, vi körde med 3! hjälpte iallefall inte.
Hur du än gör så kräver automatlådan mycket mer än den manuella.
Den alstrar mycket mer värme under rolig körning, speciellt på bana.
Tar större plats och väger mer än motsvarande manuell.

Och ja, naturligtvis har lådan fått komma upp i temp innan man trycker ner högerfoten, roll

HereComesTrouble Livsnjutare
15 juli 2013 · 1 707 Inlägg

it_mutt skrev:

HereComesTrouble skrev:

it_mutt skrev:

Det är alltså svårare att köra en bil där ett moment försvinner...hur tänker du nu'rå?

Har du provat att köra samma bil fast med olika lådor?
Bara som en sån sak att lådan växlar upp/ner eller inte alls beroende på hur den tycker själv att det borde vara, gör det väldigt oförutsägbart hur bilen kommer bete sig i en viss situation.

Absolut. Och jag väljer i det fall där jag testat "samma bil" med både manuell och automat, en A6 med CVT-lådan 7 dagar i veckan.

Men det är väl precis det undantaget jag nämde, dvs gubbkörning ner till ica?

En ren svensson bil kan du lika gärna ha som automat, en manuell låda lämpar sig bäst på mer krävande bilar.

it_mutt Avstängd
15 juli 2013 · 10 388 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

it_mutt skrev:

HereComesTrouble skrev:

Har du provat att köra samma bil fast med olika lådor?
Bara som en sån sak att lådan växlar upp/ner eller inte alls beroende på hur den tycker själv att det borde vara, gör det väldigt oförutsägbart hur bilen kommer bete sig i en viss situation.

Absolut. Och jag väljer i det fall där jag testat "samma bil" med både manuell och automat, en A6 med CVT-lådan 7 dagar i veckan.

Men det är väl precis det undantaget jag nämde, dvs gubbkörning ner till ica?

En ren svensson bil kan du lika gärna ha som automat, en manuell låda lämpar sig bäst på mer krävande bilar.

Och största delen av bilarna används till?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
HereComesTrouble Livsnjutare
15 juli 2013 · 1 707 Inlägg

it_mutt skrev:

HereComesTrouble skrev:

it_mutt skrev:

Absolut. Och jag väljer i det fall där jag testat "samma bil" med både manuell och automat, en A6 med CVT-lådan 7 dagar i veckan.

Men det är väl precis det undantaget jag nämde, dvs gubbkörning ner till ica?

En ren svensson bil kan du lika gärna ha som automat, en manuell låda lämpar sig bäst på mer krävande bilar.

Och största delen av bilarna används till?

Gör det en manuell låda onödig då?
Knappast.

Det finns folk som föredrar en manuell när det gäller svensson körning med.

Är väl ett val som färg, inrdredning mm, vilket man nu föredrar.

horbybonnen
15 juli 2013 · 1 160 Inlägg

it_mutt skrev:

HereComesTrouble skrev:

it_mutt skrev:

Absolut. Och jag väljer i det fall där jag testat "samma bil" med både manuell och automat, en A6 med CVT-lådan 7 dagar i veckan.

Men det är väl precis det undantaget jag nämde, dvs gubbkörning ner till ica?

En ren svensson bil kan du lika gärna ha som automat, en manuell låda lämpar sig bäst på mer krävande bilar.

Och största delen av bilarna används till?

+1

OpelP1
15 juli 2013 · 1 412 Inlägg

Håller med om att automatlådeförsedda bilar är trevligast.

Båda bmw bilarna jag haft har dock fått bli manuella då jag inte litar på moderna automatlådor, gillar mest äldre lådor som th400 och liknande.

Evildan
15 juli 2013 ·

HereComesTrouble skrev:

Evildan skrev:

HereComesTrouble skrev:

Du får aldrig samma körbarhet i en automat växlad bil som en manuell.
Svensson bil man gubb åker fram och tillbaka till ica med, absolut.

Men vill du slippa obehagliga överraskningar när automat lådan växlar upp/ner eller inte alls har du inte så mycket att välja på. Du får aldrig en automat att hålla lika bra heller för den delen.

Körde våran bil som automat i 5 år, bara problem..strul och knappast något som hör hemma i en prestanda bil.
Med manuell låda vart det en helt annan bil, mycket roligare att köra och fram för allt lättare!

Det finns en mängd olika typer utav automatlådor så att generalisera på det viset känns i mina ögon okunnigt, många nyare "automatlådor" är som du förmodligen redan vet elektroniskt styrda manuella lådor såsom i Lamborghini, Ferrari, Porsche med flera om de nu kan kallas prestandabilar, de traditionella momentomvandlarlådorna blir mer och mer sällsynta, men även dom har utvecklats rejält de senaste åren med mindre dragg och snabbare växlingar vid rätt tidpunkt.

Finns automatlådor med manuell funktion, även av sådan sort att dom inte växlar upp även om man ligger på rödmarkeringen och drar en längre tid tills ventilerna kommer upp genom motorhuven för att se vem som kör eller växlar inte ned förräns tomgångsvarv för att förhindra motorstopp.

En automat kan krångla både mer eller mindre än en manuell låda, mkt beror det givetvis på hur den körs/sköts, vissa klarar inte av att behandla en automatlåda så den håller likaså med manuella lådor, en klåpare kan dräpa lådan oavsett typ.
Sen ska man givetvis ha en växellåda som är anpassad efter den effekt man ämnar trycka igenom den, en trimmad motor i kombination med en standardlåda och tung gasfot runt korvkiosken är i princip ett garanterat ras.

Har haft en M3 E46 SMGII som strulade hela tiden, den bilen var helt original..full servad..svensksåld och gått 5k mil. Lådan gick varm, datorn stängde ner..vägrade växla mm precis samma sak som med lådan i Corvetten.

Naturligtvis har vi inte kört med original låda i Corvetten utan förstärkta "proffsbyggda" med speciellt framtagen mjukvara osv. Original sitter det 1 st kylare till lådan, vi körde med 3! hjälpte iallefall inte.
Hur du än gör så kräver automatlådan mycket mer än den manuella.
Den alstrar mycket mer värme under rolig körning, speciellt på bana.
Tar större plats och väger mer än motsvarande manuell.

Och ja, naturligtvis har lådan fått komma upp i temp innan man trycker ner högerfoten, roll

SMG lådan är en manuell låda, typ som i LUPO, ingen "riktig" automatlåda alltså utan en av de jag nämnde tidigare, att det sedan är en BMW-produkt hjälpte säkert inte till heller wink

Evildan
15 juli 2013 ·

OpelP1 skrev:
Håller med om att automatlådeförsedda bilar är trevligast.

Båda bmw bilarna jag haft har dock fått bli manuella då jag inte litar på moderna automatlådor, gillar mest äldre lådor som th400 och liknande.

C6 låda driven av en 400cui.
(för nytt för din smak, men var trevlig ändå)
https://www1.garaget.org/archive/105/104261/207612/207612-1959226.jpg

Mazdakillen Motormontör
15 juli 2013 · 437 Inlägg

Onödigaste grejen till bilar förutom spinner hjulsidor i krom måste ju alla gånger vara.
Den där snurrmojängen man ska sätta i insugslangen, som ska snurra av insugsluften och göra något.
Bromsa upp luftflödet kanske??
Inte fan blir iallafall de bilar jag har provat den där på snabbare, inte snålare heller lol

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
OpelP1
15 juli 2013 · 1 412 Inlägg

Evildan skrev:

OpelP1 skrev:
Håller med om att automatlådeförsedda bilar är trevligast.

Båda bmw bilarna jag haft har dock fått bli manuella då jag inte litar på moderna automatlådor, gillar mest äldre lådor som th400 och liknande.

C6 låda driven av en 400cui.
(för nytt för din smak, men var trevlig ändå)
http://www1.garaget.org/archive/105/104261/207612/207612-1959226.jpg

Absolut trevlig! cool

Mazdakillen Motormontör
15 juli 2013 · 437 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Vettemannen skrev:
Manuell växellåda! Varför ska man sitta och rycka i den där spaken hela tiden?

/Benny

Håller med fullt ut. Men är man 18 år och tycker det är kul att spinna med en 740 är nog den manuella ett faktum. Lätt för oss som kan riva loss med en automat...

Varför ska man rycka i spaken hela tiden?
Svar : jo för att man ska hålla rycka spak tekniken igång så man slipper rycka i sin egna hela tiden lol

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
granadadr
15 juli 2013 · 7 290 Inlägg

personligen tycker jag aut avbländning är värdelös, den bländar ju av för vägskyltar, har testat några och alla gör likadant,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Evildan
15 juli 2013 ·

Mazdakillen skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Vettemannen skrev:
Manuell växellåda! Varför ska man sitta och rycka i den där spaken hela tiden?

/Benny

Håller med fullt ut. Men är man 18 år och tycker det är kul att spinna med en 740 är nog den manuella ett faktum. Lätt för oss som kan riva loss med en automat...

Varför ska man rycka i spaken hela tiden?
Svar : jo för att man ska hålla rycka spak tekniken igång så man slipper rycka i sin egna hela tiden lol

Nu tänkte jag skriva något sexistiskt och eventuellt kvinnoförnedrande men avstår och låter läsarna leka med tanken istället.
Manuellt enligt definitationen ovan är onödigt wink

humancentipede
15 juli 2013 · 34 Inlägg

när ni ändå är inne på växellådor .. varför har inte personbilar halvautomat som rallybilar?

horbybonnen
15 juli 2013 · 1 160 Inlägg

i princip alla nya automatare kan köras som halvautomat.

HereComesTrouble Livsnjutare
15 juli 2013 · 1 707 Inlägg

humancentipede skrev:
när ni ändå är inne på växellådor .. varför har inte personbilar halvautomat som rallybilar?

Dogbox håller inget vidare för dagligt användande samt att dom låter väldigt mycket pga rakskurna drev.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang