HereComesTrouble skrev:
Evildan skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Håller med fullt ut. Men är man 18 år och tycker det är kul att spinna med en 740 är nog den manuella ett faktum. Lätt för oss som kan riva loss med en automat...Jag håller till fullo med att manuell är kul något varv runt den lokala korvkiosken och menar som så, vi brukar bla i våra hem tvättmaskin, kaffebryggare, fjärrkontroll till TV, knapp som sköter vattentillförseln i WC när vi har "gjort vår business" istället för att stå och peta ner det med en pinne samt i våra bilar har de flesta som rullar på våra vägar idag elhissar, centrallås, servstyrning, dito bromsar, elspeglar, bränsletillförsel kontra tändläge, med mera med mera, så varför ska vi då sträcka ned armen mellan stolarna ovärdigt mot golvet och sköta växlingarna själva när en automatiserad sak kan göra även det åt oss på ett i de flesta fall snabbare, mjukare och i modern tid energieffektivare vis?
(görs det dessutom helt ryckfritt på CVTvis ser jag det bara som en bonus)Du får aldrig samma körbarhet i en automat växlad bil som en manuell.
Svensson bil man gubb åker fram och tillbaka till ica med, absolut.
Men vill du slippa obehagliga överraskningar när automat lådan växlar upp/ner eller inte alls har du inte så mycket att välja på. Du får aldrig en automat att hålla lika bra heller för den delen.
Körde våran bil som automat i 5 år, bara problem..strul och knappast något som hör hemma i en prestanda bil.
Med manuell låda vart det en helt annan bil, mycket roligare att köra och fram för allt lättare!
Det finns en mängd olika typer utav automatlådor så att generalisera på det viset känns i mina ögon okunnigt, många nyare "automatlådor" är som du förmodligen redan vet elektroniskt styrda manuella lådor såsom i Lamborghini, Ferrari, Porsche med flera om de nu kan kallas prestandabilar, de traditionella momentomvandlarlådorna blir mer och mer sällsynta, men även dom har utvecklats rejält de senaste åren med mindre dragg och snabbare växlingar vid rätt tidpunkt.
Finns automatlådor med manuell funktion, även av sådan sort att dom inte växlar upp även om man ligger på rödmarkeringen och drar en längre tid tills ventilerna kommer upp genom motorhuven för att se vem som kör eller växlar inte ned förräns tomgångsvarv för att förhindra motorstopp.
En automat kan krångla både mer eller mindre än en manuell låda, mkt beror det givetvis på hur den körs/sköts, vissa klarar inte av att behandla en automatlåda så den håller likaså med manuella lådor, en klåpare kan dräpa lådan oavsett typ.
Sen ska man givetvis ha en växellåda som är anpassad efter den effekt man ämnar trycka igenom den, en trimmad motor i kombination med en standardlåda och tung gasfot runt korvkiosken är i princip ett garanterat ras.