Audi A6 2006, tickande ventiler?

JonB
15 mars 2009 · 145 Inlägg

Tjenare.

Köpte en Audi A6. När jag lyssnade på motorn så hördes ett snabbt tickande ljud. Jag antar att detta kommer från ventilerna som öppnas och stängs. Grejen är den att jag har hört detta tickande ljud på alla A6´or som jag har provkört...

- Är det något fel eller låter det så här? Bilarna är ju trots allt relativt nya.
- Vad är det troliga felet?


Jag sökte först efter en lösning här på forumet och hittade en tråd som hävdar att ett oljebyte och oljefilter kan lösa problemet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119932 . Men Audin har nyligen fått en service där dessa byttes...

Förslag?

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
micke-opel
15 mars 2009 · 562 Inlägg

Är det v6:a i bilen? har hört om dålig kamkedja till dessa motorer, värt att kolla upp.

9-5 Aero Sedan -05
JonB
15 mars 2009 · 145 Inlägg

Nej, jag har 2.0´an, dvs 4 cylindrar... Hört att dom skall vara bra och att, som du sa, V6 är den som strular...

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Audi_S-power Ingen riktig Audi utan quattro!
15 mars 2009 · 203 Inlägg

Är det vid start? varm eller kall motor?

Ingen Riktig Audi Utan quattro
Audi S4 2.2TQ
Audi RS2 Porsche "Built by Porsche Zuffenhausen" (1994)
DasAuto
15 mars 2009 · 2 751 Inlägg

2,0T ska gå som en klocka

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
JonB
16 mars 2009 · 145 Inlägg

Jag har faktiskt inte reflekterat om det är vid kall eller varm motor... Tror det är vid kall. Måste kolla upp det där...
Men vad kan problemet vara om det är kall resp varm motor??

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Paddee636
16 mars 2009 · 283 Inlägg

Vi har haft mååånga kunder som klagat på sådant oljud. Det är FSI insprutningen som låter väldigt mycket. Vill du vara på säkra sidan så åk till närmsta Audiverkstad men till 99% så kommer dom säga samma som jag.

/ Patrik

JonB
16 mars 2009 · 145 Inlägg

Men är det något fel eller är det "bara" ett oljud?

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Paddee636
16 mars 2009 · 283 Inlägg

Det är helt normalt vid FSI insprutning.

Daaze Rent A Retard !
16 mars 2009 · 674 Inlägg

vad är det för årsmodell på bilen ?

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
Paddee636
16 mars 2009 · 283 Inlägg

Daaze skrev:
vad är det för årsmodell på bilen ?

Står 2006 i rubriken

Daaze Rent A Retard !
16 mars 2009 · 674 Inlägg

sry såg inte det, ber så hemskt mkt om ursäkt.

du som verkar vara duktig?

om det är en audi knota som tickar vid kallstart och som inte har fsi tekniken vad skyller ni audi mekaniker på då ? bara nyfiken alltså smile

Senast redigerat av Daaze (16 mars 2009)

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
jocke_gronberg
16 mars 2009 · 4 586 Inlägg

Paddee636 skrev:
Vi har haft mååånga kunder som klagat på sådant oljud. Det är FSI insprutningen som låter väldigt mycket. Vill du vara på säkra sidan så åk till närmsta Audiverkstad men till 99% så kommer dom säga samma som jag.

/ Patrik

skulle bli mer misstänksam ifall ljudet kom till och ifrån. Min 2.0 fsi låter dock lika kall som varm motor

ett knattrande ljud som man får leva med

Dock så tyckte jag att detta insatsfilter var ett skit på dessa motorer det rinner ju olja överallt vid byte. Blir även olja kvar som lägger sig här o var så man tror nästan det läcker någonstans

Paddee636
16 mars 2009 · 283 Inlägg

Daaze skrev:
sry såg inte det, ber så hemskt mkt om ursäkt.

du som verkar vara duktig?

om det är en audi knota som tickar vid kallstart och som inte har fsi tekniken vad skyller ni audi mekaniker på då ? bara nyfiken alltså smile

Kan säga att man hör väldigt stor skillnad på FSI tickandet o annat tickande, o hör man något annat får man givetvis felsöka t.ex oljetryck osv. Har bla. bytt en motor på en A6 2,0T pga. ett litet oljud som kom vid ca. 1700 varv, enbart vid varm motor, men ens då var det knappt märkbart. Vi kunde inte hitta nåt fel på toppen, eller i bottendelen av motorn men bytade trots det motor på garanti för att kunden skulle vara nöjd. Så om du tror att FSI tekniken är nåt vi skyller på för o dölja andra problem så är svaret absolut nej. Kan inte svara för andra verkstäder, men vet hur det går till där jag jobbar

Daaze Rent A Retard !
16 mars 2009 · 674 Inlägg

menade inte att ni skyller på något bara för att ni inte vet utan om ni fick in tex en a6 4,2 -99 som tickar vid kallstart men så fort den blir varm så försvinner det. Vad ni skulle säga att problemet var DVS skylla

Kan tillägga att varför jag frågar är för att grannen har just denna modellen och frågade mig om jag kanske visste vad det va som kunde vara orsaken men vågade inte svara någe riktigt svar utan gissade på ventilerna alt lyftarna men som sagt så vet jag ej för har aldrig haft problemet med min eller hört från någon annan, har dock läst i någon tråd här men inte just med v8 om det nu skulle vara  någon skillnad.

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
JonB
16 mars 2009 · 145 Inlägg

Paddee636 skrev:
Det är helt normalt vid FSI insprutning.

Tackar för det svaret. Jag skall höra med Audi nästa gång jag är där för att dubbelkolla men det känns lugnande iaf.

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
DusanMandick Random Hero
16 mars 2009 · 4 047 Inlägg

nu minns ja inte de här exakt, men man ska väl prova me annan olja om man har en tickande audi ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
AudiZack Living the good Life!
16 mars 2009 · 585 Inlägg

Paddee636 skrev:

Daaze skrev:
sry såg inte det, ber så hemskt mkt om ursäkt.

du som verkar vara duktig?

om det är en audi knota som tickar vid kallstart och som inte har fsi tekniken vad skyller ni audi mekaniker på då ? bara nyfiken alltså smile

Kan säga att man hör väldigt stor skillnad på FSI tickandet o annat tickande, o hör man något annat får man givetvis felsöka t.ex oljetryck osv. Har bla. bytt en motor på en A6 2,0T pga. ett litet oljud som kom vid ca. 1700 varv, enbart vid varm motor, men ens då var det knappt märkbart. Vi kunde inte hitta nåt fel på toppen, eller i bottendelen av motorn men bytade trots det motor på garanti för att kunden skulle vara nöjd. Så om du tror att FSI tekniken är nåt vi skyller på för o dölja andra problem så är svaret absolut nej. Kan inte svara för andra verkstäder, men vet hur det går till där jag jobbar

Mannen fråga runt lite om  FSI tekniken inom dagen motorer, läs i böckerna, FSI är falsk marknadsföring dessa dagar inom VW och audi bilar, de första FSI högtrycks pumparna på audi och vw bilarna som kom vid ungefär 2002 skar ihop oftast och säckade ihop för någon konstigt anledning och Vw koncernen eller audi ville inte få detta att låta något dåligt så de skrotade hela maskinen med högtrycks fsi pump och behöll namnen på nästan alla motorer, det låter bättre i kunden öron, och försäljarna som säljer bilarna också tror de med att att dagens motorer är FSI insprutade, den ända kanske förändringen för att minska bränsle förbrukningen på papper och behålla fsi beteckningen var att de flyttade på positionen på spridarna mycket närmare insugventilen...

Det med att 2.0T motorerna tickar mycket har inget med "FSI tekniken" att göra, det har något med skikt förbränning att göra som gör att motorns karaktär får ett tickande ljud, inget alls fel med bilen eller några konstigheter, kommer inte ihåg riktig med jag har anteckningar kvar på jobbet som har det svaret.

// Före detta audi mek...

Senast redigerat av AudiZack (16 mars 2009)

When the flag drops, the Bullshit stops.
jocke_gronberg
16 mars 2009 · 4 586 Inlägg

Vad jag själv fått erfaranhet av är att 1.8t 20v motorn är mycket bättre än den nya fsin

Jag har en fsi motor i min bil o den känns lite opålitlig på något sätt.

Har flertalet gånger haft problem vid kallstart. Men har nu bytt en givare så det ska vara löst. Har dock läst på andra forum att fler har haft samma problem

AudiZack Living the good Life!
16 mars 2009 · 585 Inlägg

jorre83 skrev:
Vad jag själv fått erfaranhet av är att 1.8t 20v motorn är mycket bättre än den nya fsin

Jag har en fsi motor i min bil o den känns lite opålitlig på något sätt.

Har flertalet gånger haft problem vid kallstart. Men har nu bytt en givare så det ska vara löst. Har dock läst på andra forum att fler har haft samma problem

Jag instämmer med dig, men det skönt med de nya 1.8T som har kamkedja och inte kuggrem som de andra. Men jag tror att mycket utav dessa problem som de har haft är ju pga de försöker sänka bränsle förbrukningen hela tiden för att konkurera med alla andra märken, till slut får det konsekvenser och kunden får lida med en massa problem och symtom med bilen.

Just därför tror jag att de tröttnade och konstruerade en ny 2.0T [211hk] med en konstig konstruktion på kamaxeln som förflyttar sig vid påfrestning så den öppnar ventilerna mycket längre, något utav Vtec:P...

Senast redigerat av AudiZack (16 mars 2009)

When the flag drops, the Bullshit stops.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang