2917
Sök

Problem med Volvo 960

694 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
när jag skulle bogsera hem 960n idag så kände jag att det började lukta lite gummi typ 50 meter från huset tänkte skitsamma fortsatte bogsera(hade inget batteri i) kommer in på gården säger det pang höger framdäck smäller ja bara WTF.. hissar upp biljävlen tar av däcket då har framfjädern hoppat lös:S? hur vanligt är detta eller? bilen har stått ett bra tag med nosen ner åt ganska brandt lutning.. typ 2 månader.kan det vara så att fjäderna hoppa av när bilen kom på plan mark? eller hur fixar ja detta behöver hjälp? vill ju ha fjädern tbx. den ser hel ut även den som fjädern ska"ligga" på eller va man ska säga:S

HJÄLP TACK ska besikta skiten nästa vecka..

MVH oscar

Rubrik redigerad av admin
Senast redigerat av chrizz (27 mars 2006)

TIG-svetsare
202 Inlägg
27 mars 2006
om jag har fårstått dig rätt, får du plocka av hela stötdämparen och lossa på den övre "tallriken", så att du kan ta av fjädern... då kan du enkelt lägga tillbaka den och sen sätta ihop det igen!

OBS! Glöm inte att spänna ihopa fjädern innan du plockar av den över "tallriken"...

mvh

"Spelar det ingen roll så kvittar det.."

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
27 mars 2006
Har tyvärr inget svar, men tycker dock att du kunde ha haft en annan rubrik roll

694 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
calibra_nox skrev:
Har tyvärr inget svar, men tycker dock att du kunde ha haft en annan rubrik roll

JA men man blir så lack plus att den drar uppmärksamheten till sig. folk tittar då:) och det är de jag behöver just nu!!

694 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
_xXx_ skrev:
om jag har fårstått dig rätt, får du plocka av hela stötdämparen och lossa på den övre "tallriken", så att du kan ta av fjädern... då kan du enkelt lägga tillbaka den och sen sätta ihop det igen!

OBS! Glöm inte att spänna ihopa fjädern innan du plockar av den över "tallriken"...

mvh

Hmm men asså den har hoppat av där nere? från den tallriken eller va man ska säga?:S och varför hoppar skiten av?:S är det normalt? så ska släppa i motorummet? och sen ta sånna fjäder spännare och dra ihop fjädern? och lägga dit den igen? fattat rätt?

47 Inlägg
27 mars 2006
Undrar om inte fjädern brustit nertill.

TIG-svetsare
202 Inlägg
27 mars 2006
ja, precis, men skruva först bromsok etc..och skruva av skruvarna till spindelleden, och lossa sen muttrarna uppe vid motorrummet. Sen ska du trycka ner hela bärarmen så att du får ut stötdämparen. Sätt den stabilt någonstans, och spänn ihopa fjädern.

Sen är det bara att lossa den stora muttern uppe på stötdämparen.
För säkerhets skull, märk ut hur tallrigen ligger mot uppe i moterrummet, dra ett streck från centrum på muttern, och ner i en rak linje mot dom andra två muttrarna som håller stötdämparen.
Mest för att vinklar mm inte ska bli fel..smile

694 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
_xXx_ skrev:
ja, precis, men skruva först bromsok etc..och skruva av skruvarna till spindelleden, och lossa sen muttrarna uppe vid motorrummet. Sen ska du trycka ner hela bärarmen så att du får ut stötdämparen. Sätt den stabilt någonstans, och spänn ihopa fjädern.

För säkerhets skull, märk ut hur tallrigen ligger mot uppe i moterrummet, dra ett streck från centrum på muttern, och ner i en rak linje mot dom andra två muttrarna som håller stötdämparen.

ofan måste ja lossa allt? fan va mycket jobb då.. helvete.. får nog ta hjälp med detta verkar pilligt.. jobbigt bara att man inte kan förflytta bilen..måste man plocka av så jävla mycket för att fixa det där? går det bara inte att dra ihop fjädern och sätta dit den som den är?big_smile? hehe hade vart bäst..

694 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
isseman skrev:
Undrar om inte fjädern brustit nertill.

hmm jadu ska ta lite kort men verkar inte som så dock ser det ut som det är en ny brott yta.. men är inte säker så fall är det bara en liten bit som gått av max 3 cm och va fan det ska ju gå att kapa fjädrarna? så borde la funka ändå?

TIG-svetsare
202 Inlägg
27 mars 2006
okkar skrev:
_xXx_ skrev:

ofan måste ja lossa allt? fan va mycket jobb då.. helvete.. får nog ta hjälp med detta verkar pilligt.. jobbigt bara att man inte kan förflytta bilen..måste man plocka av så jävla mycket för att fixa det där? går det bara inte att dra ihop fjädern och sätta dit den som den är?big_smile? hehe hade vart bäst..

Man kan ju alltid testa wink

694 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
_xXx_ skrev:
okkar skrev:
_xXx_ skrev:

Man kan ju alltid testa wink

Ska göra det då:) tack så mkt för hjälpen:) hmm någon som vet va en ny fjäder kostar på mekonomen? eller något? hehe

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
27 mars 2006
okkar skrev:

Jag sa ju att du borde ha haft en annan rubrik roll

694 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
calibra_nox skrev:
okkar skrev:

Jag sa ju att du borde ha haft en annan rubrik roll

haha men ffs ja slapp ändra den så ja klagar inte:) och folk titta:) så care.. haha fick ju hjälp ialf fort:)

694 Inlägg
28 mars 2006
Trådstartare
_xXx_ skrev:

mvh

tjaaa:) fjädern är av.. men precis på samma ställe som den slutar fast 1 varv upp helt mysko.. funderar på om ja ska köpa ny fjäder och sätta dig eller spänna ihop den och sätta dit den igen och sänka 1 varv på andra sidan med? va säger dom om det på SPB? hmm och varför ska ja om ja byter fjädern spänna ihop den innan jag lossar den övre tallriken? svara gärna tack:)
behöver lite hjälpt!!

TIG-svetsare
202 Inlägg
28 mars 2006
okkar skrev:
_xXx_ skrev:

mvh

tjaaa:) fjädern är av.. men precis på samma ställe som den slutar fast 1 varv upp helt mysko.. funderar på om ja ska köpa ny fjäder och sätta dig eller spänna ihop den och sätta dit den igen och sänka 1 varv på andra sidan med? va säger dom om det på SPB? hmm och varför ska ja om ja byter fjädern spänna ihop den innan jag lossar den övre tallriken? svara gärna tack:)
behöver lite hjälpt!!

För att där är oftast stor spänning på fjädern, därför ska du spänna ihop den, annars är risken att du får plocka ner den från taket, llr i värsta fall, får du den i ansiktet..:S

Edit: det är lätt att fixa sina misstag på en bil, dock ej lika lätta att fixa till en människa..

Hoppas det hjälpte wink

694 Inlägg
28 mars 2006
Trådstartare
_xXx_ skrev:
okkar skrev:
_xXx_ skrev:

mvh

behöver lite hjälpt!!

För att där är oftast stor spänning på fjädern, därför ska du spänna ihop den, annars är risken att du får plocka ner den från taket, llr i värsta fall, får du den i ansiktet..:S

Edit: det är lätt att fixa sina misstag på en bil, dock ej lika lätta att fixa till en människa..

Hoppas det hjälpte wink

hehe sant det där med männsikan.. hehe men asså den har åka över tallriken där nere så fjädern hänger lös och dämparen är i bott:D hehe:D så men kanske behövs göras ändå.. men va tror du om det med att kapa på andra sidan med?:p och sänka den 1 varv? klagar dom på bilprovningen då? eller går det? hmm billigare alternativ är det ju .. ny fjäder kostar ffs 1000 kr:D äckligt dyra delar på 960.. någon som vet om a 940 fjädrar passar.. mekonomen har ja inte fjädrar till 960n.. så..? fattar inte varför fjädern gick av för den var ffs nästan ny:S? nå va tycker du/nI? va ska ja göra? kapa på andra sidan med eller köpa ny fjäder? vilket är mest jobb? osv osv? mvh oscar

TIG-svetsare
202 Inlägg
28 mars 2006
Jag tror ju faktiskt inte i ditt fall att du behöver spänna ihopa fjädern, men had nog gjort det ändå för säkerhets skull...

Jag hade nog kapat fjädern, men bara en bit, ta inte för mycket, och då hade jag plockat av allt helt, för att se så att det blir samma smile
Ang. bes, har jag hört och läst en massa olika förslag, tex:
att så länge den inte är lös = OK
Att den kommer upp på bes.rampen = OK
Att det är jämt på båda sidor/rund om = OK

Mät ut hur mycket du kapar på ena sida, och ta exakt lika mycket på andra, så att det inte blir snett, etc. Då KAN KÖREGENSKAPERNA FÖRSÄMRAS.
Jag hade sämkt den runt om nån cm, senare då, du kan ju fixa till fram först, och se vad bes säger. Är du bara trevlig, och har tur, märker dom kanske inte äns det smile

Båda alt, som du anger kan ge lika mycket jobb, beroende på om du kapar fjädern när den är avplockad, llr sitter på ....

Det är bara att fråga mer om det är ngt annat!

MVH
Senast redigerat av _xXx_ (28 mars 2006)

694 Inlägg
28 mars 2006
Trådstartare
_xXx_ skrev:
Jag tror ju faktiskt inte i ditt fall att du behöver spänna ihopa fjädern, men had nog gjort det ändå för säkerhets skull...

Jag hade nog kapat fjädern, men bara en bit, ta inte för mycket, och då hade jag plockat av allt helt, för att se så att det blir samma smile
Ang. bes, har jag hört och läst en massa olika förslag, tex:
att så länge den inte är lös = OK
Att den kommer upp på bes.rampen = OK
Att det är jämt på båda sidor/rund om = OK

Mät ut hur mycket du kapar på ena sida, och ta exakt lika mycket på andra, så att det inte blir snett, etc. Då KAN KÖREGENSKAPERNA FÖRSÄMRAS.
Jag hade sämkt den runt om nån cm, senare då, du kan ju fixa till fram först, och se vad bes säger. Är du bara trevlig, och har tur, märker dom kanske inte äns det smile

Båda alt, som du anger kan ge lika mycket jobb, beroende på om du kapar fjädern när den är avplockad, llr sitter på ....

Det är bara att fråga mer om det är ngt annat!

MVH

ok tack så mkt för tipsen:) dock så ha rja bladfjädring bak på 960n:D haha stenålders kärra.. det är nivåreglering och shit så.. men köper nog en ny faktiskt tror ja:) lutar åt det hållet faktiskt:) lika mkt jobb:)

694 Inlägg
28 mars 2006
Trådstartare
och tack för all hjälp*tacksam*

Sök