Nu är båda "styrstagen" färdiga och på plats! Vart kalas tyckte jag, blir nog stadigt så det räcker! Var tvungen att tillverka en konisk bussning också till navet där yttre styrleden har setat då den är konisk men nu ska jag ju använda mig av en rak bult istället! Har även börjat måtta på drivaxlarna, men funderar på att ta avgassystemet imorgon, vi får se!
Det finns ingen risk att stagen tar i länkarmsfästena om hjulupphängningen rör sig mycket?
Bilden visar när den är helt utfjädrad! Så mer neråt kommer det inte! Bara uppåt! Så det är fritt! Vid "Ride-height" så är länkarmen näst intill vågrät!
jäklar vad grym du e!! jag riktig imponerad måste jag säga.. kämpa på så blir detta oss grym!!! ska bli intressant att se slutet på detta projekt..
Tack ska du ha! Kul att ni gillar det! Det börjar likna en bil nu iaf men det är massor med småpill kvar!
MattiasH skrev:
Det börjar ju faktiskt ta sig en aning.
Kom dock att tänka på en sak, hur mycket slår fjäderbenen bak och hur har du lagt fjädringsvägen? Vad händer med framvagnen sen?
Ja det närmar sig sakta men säkert! Menar du hur lång fjärdingsvägen är? Det kommer inte bli så mycket med tanke på att fjädrarna är till för golf 3 så dom ska ju bytas ut till nåt som liknar den vikten som jag har mer! Framvagnen kommer bli passat/golf3 den med men tänkte bygga färdigt bakändan först, sen blir det rörram fram också! Tanken var ju inte att det skulle bli så "avancerat"(om man nu kan kalla det så) från början så framänden hade jag inte tänkt göra nåt åt men nu måste den ju matcha bakänden, kommer ju bli ganska mycket värre bromsar bak än fram som det är nu!
kikar in & kollar avundsjukt på hur mycke jobb du lägger ner Är du arbetslös just nu eftersom du verkar hinna så mycket varje dag?
Jag är ju timanställd(väldigt dåligt med jobb för tillfället) så visst blir det mycket tid över! Ibland blir det en hel vecka i garaget om man har tur! Men när man väl jobbar heltid så blir det inte mycket tid över.. Så jag beundrar verkligen dom som jobbar heltid och sen hinner med några timmar i garaget ändå!
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
16 december 2009
JonR skrev:
farbrorbozze skrev:
kikar in & kollar avundsjukt på hur mycke jobb du lägger ner Är du arbetslös just nu eftersom du verkar hinna så mycket varje dag?
Jag är ju timanställd(väldigt dåligt med jobb för tillfället) så visst blir det mycket tid över! Ibland blir det en hel vecka i garaget om man har tur! Men när man väl jobbar heltid så blir det inte mycket tid över.. Så jag beundrar verkligen dom som jobbar heltid och sen hinner med några timmar i garaget ändå!
MVH/Jon
Ja själv jobbar jag heltid 2-skift månd-fred.7-16 ena veckan & månd-torsd.11.45-22 andra veckan & dessutom särboflickan som givetvis kräver viss tid åxå så det blir inte så många effektiva byggtimmar här inte.
Kom dock att tänka på en sak, hur mycket slår fjäderbenen bak och hur har du lagt fjädringsvägen? Vad händer med framvagnen sen?
Ja det närmar sig sakta men säkert! Menar du hur lång fjärdingsvägen är? Det kommer inte bli så mycket med tanke på att fjädrarna är till för golf 3 så dom ska ju bytas ut till nåt som liknar den vikten som jag har mer! Framvagnen kommer bli passat/golf3 den med men tänkte bygga färdigt bakändan först, sen blir det rörram fram också! Tanken var ju inte att det skulle bli så "avancerat"(om man nu kan kalla det så) från början så framänden hade jag inte tänkt göra nåt åt men nu måste den ju matcha bakänden, kommer ju bli ganska mycket värre bromsar bak än fram som det är nu!
Precis, alltså vars du har lagt ride-height i slaglängden? tycker det ser ut som det är väldigt lite fjädring ut? Jag vet hur det blir, man ska bara å sen står man där..
Precis, alltså vars du har lagt ride-height i slaglängden? tycker det ser ut som det är väldigt lite fjädring ut? Jag vet hur det blir, man ska bara å sen står man där..
..men kul är det
Den satte jag vid 1/3 infjädring på dämparn! Det kan bli på gränsen det där med utfjädringen som du säger, jag är ju nybörjare på allt vad hjulgeometri heter så det kan bli lite "gör om, gör rätt" med den biten! Men just utfjädringen är lätt att öka om den är för liten! Det är ju bara länkarmsinfästningarna som stoppar länkarem från att gå ner mer! Finns det nåt grundexempel för hur mycket utfjädring man ska ha? Är det bara att göra så att vid rätt utfjädring är när dämparen är max utfjädrad?
Oscar-v-Linnea skrev:
Ser bra ut Jon! Inte kollat in här på ett tag men satan va bra de blir:D fortsätt såhär!
Trodde då aldrig jag skulle vara så intresserad av en projekt tråd om en Fiat, men ack så fel kämpa på nu, blir kanon bra
För Volvo i tiden Trafikförordning (1998:1276) kap. 3 71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Nu är äntligen allting helsvetsat! 6 timmars konstant svetsande! En massa skarvar blir det iaf!
Kompisen var på besök så han skrapade lite underredsmassa för att få tiden att gå! Det tackar vi för!
Nåt som är värt att tilläggas är ju att vi använde ingen domkraft eller andra hjälpmedel för att vicka upp den på sidan!(bara ren muskelkraft).... eller så är det för att bilen inte väger så där jättemycket!