Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
6 januari 2010
#361
JonR skrev:
farbrorbozze skrev:
ett tips & fundering... har du kollat att uniballsen i "styrstaget" klarar fjädringsvägen? man brukar ju behöva sätta distanser på dom så dom kan leda fritt utan att ta i muttrar&bultar? ser lite tajt ut tycker jag?
Här är en med huvudet på skaft! Jag fick svarva egna distanser som blev koniska mot uniballsen, men nu går det iaf fritt (med nöd o näppe) Jag vart förvånad hur liten rörelse det var i dom, hade förväntat mig mer!
MVH/Jon
det var botten på muttern på styrarmen jag tänkte på blandannat. kanske svarva upp muttern i underkant (bort med lite av sexkanten) så inte det blir risk för brytningar mellan den & ytterringen på uniballsen?? i innerkant gissar jag att du har en rörstump på vardera sidan om som distans redan?
Idag har man hunnit färdigt med drivaxlarna, vart en hel del pysslande och vips så hade hela dagen gått! Hade ju tänkt hinna med en massa annat men det får bli imorgon, då ska kylaren med tillbehör fixas! Tyvärr äger jag ingen rejäl pinnsvets men som tur är så har man ju snälla kompisar som skulle bränna ihop det åt mig! Vore då fasiken om det inte ska hålla, 6ton krävdes det för att pressa i axeln i hylsan.. nästan så det skulle hålla utan svetsning!
Här är det som blev gjort idag iaf!
Fixade även en bild på uniballsen till farbrorbosse!
de ska nog fan hålla;) i folkracen brukar dom " vässa " bägga axlarna som pennor sen sätta spetsarna mot varandra och sen fylla glipan me svets;) sen ett kluvet rör på utsidan och de brukar för de mesta hålla.... men detta ser jävligt stabilt ut (Y)
god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse
de ska nog fan hålla;) i folkracen brukar dom " vässa " bägga axlarna som pennor sen sätta spetsarna mot varandra och sen fylla glipan me svets;) sen ett kluvet rör på utsidan och de brukar för de mesta hålla.... men detta ser jävligt stabilt ut (Y)
Ja det borde göra det! Jo precis mina är också "vässade" i ändarna innan jag pressade in dom så det blir lite utrymme o fylla med svets där! hehe!
Ännu en heldag i garaget! Kom in 8.00 och gick ut 20.00 så det har blivit lite gjort!
Har tillverkat ett rattnav då rattnav till sportrattar till fiat 126 inte växer på träd direkt! Sen har jag gjort färdigt bromsarna bak, luftat o klart o dom verkar funka fint! Sen så snyggade jag till drivaxlarna efter svetsning så det ska på lite färg på dom sen. Monterade även avgassystemet igen och fick kylaren på plats, vart mycket fundera innan den hamnade där den sitter nu, i stort sett ända stället den kan sitta på, ska göra en liten innerskärm så man inte riskerar o få stenskott på den. Sen ska rör till detta inhandas, vart man nu hittar 35mm tunnväggiga rör i järn..
Så nu är grejorna som är kvar att göra innan provkörning lätträknade!
Kvar att göra. *Kylarrören *Växling *Elen *Småpill med diverse, inte ens en dags jobb med det.
detta blir ju hur bra som helst:D ser man dig på några bilträffar i år då?
Ja nåt ska man väl kunna åka på! Vore kul att åka på nåt i närheten iaf!
Elda skrev:
Fan jag vill också ha svarv så jag kan göra rattnav ser bra ut, börjar bli sjukt avis på dig. Men som sagt, specc på svarven
Skicka grejorna till mig så kan jag fixa ett nav! Jag är sjukt nöjd med svarven alltså, utan den hade jag inte klarat av många grejor på fiatbygget.. använder den minst varannan dag man grejar med bilen så det är väl investerade pengar tycker jag!
Jaha nu har man kommit hem med sin 5:e Fiat 126 till samlingen! Köpte en 126:a av KennyKrom som är ombyggd till pickup! Riktigt frän och udda måste man ju säga.. Ska ställa undan den sen blir att forstätta med den så fort R126:an är klar! Kommer bli en vanlig brukis av denna med orginalmotor(har jag tänkt än så länge iaf) Mycket jobb kvar på den men ett väldigt bra utgångsobjekt då undersidan redan är färdig! Kan knappt vänta med att få sätta tänderna i den! Det som är kvar att göra i stora drag är att fixa hela karossens utsida(spackla, slipa, rikta), bygga flaket, stagda upp karossen, stoppa i motor o låda, bygga inredning och lackering kvar på den! Blir sommarprojektet!
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
10 januari 2010
#378
JonR skrev:
pizza_gnun skrev:
detta blir ju hur bra som helst:D ser man dig på några bilträffar i år då?
Ja nåt ska man väl kunna åka på! Vore kul att åka på nåt i närheten iaf!
Elda skrev:
Fan jag vill också ha svarv så jag kan göra rattnav ser bra ut, börjar bli sjukt avis på dig. Men som sagt, specc på svarven
Skicka grejorna till mig så kan jag fixa ett nav! Jag är sjukt nöjd med svarven alltså, utan den hade jag inte klarat av många grejor på fiatbygget.. använder den minst varannan dag man grejar med bilen så det är väl investerade pengar tycker jag!
VXC70 skrev:
riktigt fränt projekt ;D
Tack så mycket!
Kasta upp en bild på svarven så man får se vad du använder för modell? jag är åxå grymt sugen på att skaffa en svarv... men ska man köpa en stor eller liten... billig eller dyr?