2495
Sök

Fiat 126 med Yamaha R1 MC-motor [700% effektökning] [Såld!]

Fiat 126 R1

1 517 540 Visningar
Uppdaterades senast 20 januari 2016
296 Inlägg
10 januari 2010
#381
Haha jag tipsade ju dig om den där pickisen!


136 Inlägg
11 januari 2010
#382
Vackert!

R1 driver!
5 128 Inlägg
11 januari 2010
#383
Fan vad cool pickup! Hoppas verkligen du startar tråd om den sen med? smile


3 259 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#384
farbrorbozze skrev:
Kasta upp en bild på svarven så man får se vad du använder för modell?  jag är åxå grymt sugen på att skaffa en svarv... men ska man köpa en stor eller liten... billig eller dyr?

Det är en Örn svarv med 13" chuck!  Jag tycker den är i minsta laget men storleken utvändigt(totala yttermåtten på hela svarven) kunde inte passa bättre för ett vanligt garage, men har man plats för en klumpekloss till svarv så visst ska man ha så stor som möjligt! Det går att hitta svarvar i samma storlek som min från 6.000-15.000kr beroende på tur och skick! Kastar upp bild på den i nästa inlägg!

pizza_gnun skrev:
elmia kanske?smile

Hehe nja vet inte, känns som att det finns finare byggen som platsar bättre där!smile

MasterDevil skrev:
Har läst igenom hela ditt bygge nu smile
Det ser kanon bra ut big_smile Lycka till med allt, kommer att följa detta smile

Kul att du tycker det är intressant! Tack ska du ha!smile

caseih skrev:
Haha jag tipsade ju dig om den där pickisen!

Ja precis!smile

hammpster skrev:
Vackert!

Tack tack!

_DamnIt skrev:
Fan vad cool pickup! Hoppas verkligen du startar tråd om den sen med? smile

Ja det blir en ny projekttråd om den senare när den här fiaten är "klar"

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#385
Idag har man gjort färdigt växlingen! Använde mig av en teleflexwire som egentligen är till gasreglaget på båtar, funkade fint! Fick även användning av en gammal växelspak till honda monkey som jag hade liggandes! samma splines som växelspaken på R1 motorn!big_smile Passade även på att snabbpolera upp växelspaken som jag svarvade till. Sen tog jag mig en snabbtitt på elen inför morgondagen då ska den göras vid så har jag en jäkla tur och allt går som det ska så kan det bli en provstart av motorn imorgon! Film kommer isåfall!

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201001111975.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201001111979.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201001111982.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201001111987.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201001111988.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201001111990.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201001111994.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201001111996.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201001112001.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201001112003.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201001112006.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201001112011.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201001112010.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201001112009.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/201001111986.jpg

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

R1 driver!
5 128 Inlägg
11 januari 2010
#386
Hur går det att växla ner när du kör wirelänkage? Eller wiren orkar trycka tillbaka växelspaken? smile Ser snyggt ut iaf!
Längesen jag kommenterat här innan med, men du har verkligen gjort ett monsterjobb med bilen!


3 259 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#387
_DamnIt skrev:
Hur går det att växla ner när du kör wirelänkage? Eller wiren orkar trycka tillbaka växelspaken? smile Ser snyggt ut iaf!
Längesen jag kommenterat här innan med, men du har verkligen gjort ett monsterjobb med bilen!

Ja precis! Vajern klarar av att både trycka och dra! Det är det som är speciellt med teleflexvajer! Det var för att slippa ha två vajrar, en åt varje håll då. Tack ska du ha, det uppskattas!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 682 Inlägg
11 januari 2010
#388
Riktigt kul att se sådan uppfinningsrikedom smile.

74 Inlägg
11 januari 2010
#389
riktigt kul å se smile riktigt duktig är du:)


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
11 januari 2010
#390
Du får köpa en större svarv du då & sälja denna till mig wink
Nä får nog vänta till efter sommarn om jag inte dyker på nån vettig svarv. till väldigt lågt pris.
ska lägga nytt avlopp&dränera runt huset i sommar så jag gissar att de blir ganska tomt på kontot efter det sad

Men skulle du inte räfflat spken lite neranför knoppen? eller räknar du med att alltid hålla ovanpå spaken när du växlar??
Senast redigerat av farbrorbozze (11 januari 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
11 januari 2010
#391
Ska du trycka eller dra när du växlar upp?

Personligen föredrar jag att dra bakåt vid acc där man trycks bak och trycka fram vid broms då man ändå trycks framåt.
Men det finns ju folk som tycker annorlunda. Allt handlar om hur det blir naturligt för dig. smile


733 Inlägg
11 januari 2010
#392
Såg att någon nämde elmia..
Är det något bygge jag hade kollat på så hade det tusan varit ditt..
Personligen tycker jag detta är mer sevärt än någon gamla skyline med mycket plast på..

Alla mina tre tummar upp för detta projekt:)

296 Inlägg
11 januari 2010
#393
De här kommer att bli så tokfränt det bara kan bli.

Men en fråga, vet du hur mycket stryk växellådan klarar av? för det blir ju lite mer vikt som den ska skjutsa runt med nu..


148 Inlägg
11 januari 2010
#394
master_- skrev:
Såg att någon nämde elmia..
Är det något bygge jag hade kollat på så hade det tusan varit ditt..
Personligen tycker jag detta är mer sevärt än någon gamla skyline med mycket plast på..

Alla mina tre tummar upp för detta projekt:)

Får faktiskt hålla med där:P
Plastbilar lekte man med när man var liten:D

Low´n´slow is da shit

KHRacing
11 januari 2010
#395
Elda skrev:
sirmiro skrev:
Ska du trycka eller dra när du växlar upp?

Personligen föredrar jag att dra bakåt vid acc där man trycks bak och trycka fram vid broms då man ändå trycks framåt.
Men det finns ju folk som tycker annorlunda. Allt handlar om hur det blir naturligt för dig. smile

Standard på tex STCC bilar är fram = upp smile

Jävligt smart med slangklämman, lätt att justera hur tätt det ska vara ju smile Dock skulle jag sj valt en lite stabilare konstruktion ,tex en avgasklämma eller nått som verkligen nyper fast, ioch,med att stången är så blank kan det lätt bli att slangklämman glider.

Finns inget som heter "standard" på STCC bilarna ..  mer än 50% av dem har uppväxlingen emot föraren & nerväxlingen framåt. detta föär att g-krafterna följer bilens rotationskrafter

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
11 januari 2010
#396
visst fler än jag som gnäller på ditt användande av slangklammor istället för U-bult/avgasklammor wink
du gör det säkert för att motbevisa oss big_smile

Provstart = provtur? wink

Du kanske skulle hoppa över framvagnen nu & ta den nästa vinter?
för bilen borde väl vara körbar snart & körklar till våren ?

*längtar efter rejsfilmer*
Senast redigerat av farbrorbozze (11 januari 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
11 januari 2010
#397
fan va fränt det blir nu !, snart klar jue smile !! jobba jobba ! jag hade lätt tagit med denna till elmia, klar eller inte, jag vill bara se den !


SVK Customs
1 639 Inlägg
11 januari 2010
#398
Härligt att se Jon!
Smidigt med teleflexvajern. Ska du sätta justerbara ändläges stopp på spaken också?
Eller det behövs inte kanske?


3 259 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#399
Moparboy440 skrev:
Riktigt kul att se sådan uppfinningsrikedom smile.

Haha tack tack!smile

rhultman skrev:
riktigt kul å se smile riktigt duktig är du:)

Bra att det gillas! Tack så mycket!smile

farbrorbozze skrev:
Du får köpa en större svarv du då & sälja denna till mig wink
Nä får nog vänta till efter sommarn om jag inte dyker på nån vettig svarv. till väldigt lågt pris.
ska lägga nytt avlopp&dränera runt huset i sommar så jag gissar att de blir ganska tomt på kontot efter det sad

Men skulle du inte räfflat spken lite neranför knoppen? eller räknar du med att alltid hålla ovanpå spaken när du växlar??

Okej, ja det är ju bara o vänta o se, nångång råkar man ramla över nåt till bra pris!
Det blir nån form av gummiyta på spaken längst upp hade jag tänkt!



sirmiro skrev:
Ska du trycka eller dra när du växlar upp?

Personligen föredrar jag att dra bakåt vid acc där man trycks bak och trycka fram vid broms då man ändå trycks framåt.
Men det finns ju folk som tycker annorlunda. Allt handlar om hur det blir naturligt för dig. smile

Det blir att dra när jag växlar upp! Och trycka framåt när jag växlar ner! Tyckte det kändes bäst.. iaf vid torrkörning!smile



master_- skrev:
Såg att någon nämde elmia..
Är det något bygge jag hade kollat på så hade det tusan varit ditt..
Personligen tycker jag detta är mer sevärt än någon gamla skyline med mycket plast på..

Alla mina tre tummar upp för detta projekt:)

Ja jo iofs, man har ju sett en hel del skräp på elmia rent ut sagt, men om man säger finishen på min bil kunde ju varit bättre.. allt är ju inte proffsgjort utan gjort med enkla verktyg i ett vanligt garage.. Får se helhetsintrycket på bilen när allt är lackat, det döljer ju en del!wink




Elda skrev:
Standard på tex STCC bilar är fram = upp smile

Jävligt smart med slangklämman, lätt att justera hur tätt det ska vara ju smile Dock skulle jag sj valt en lite stabilare konstruktion ,tex en avgasklämma eller nått som verkligen nyper fast, ioch,med att stången är så blank kan det lätt bli att slangklämman glider.

Slangklämman är bara provisorisk så jag ska hitta rätt "utväxling" på spaken! Ska dit ett stumsvetsat fäste(det som slangklämman är loppad i)

caseih skrev:
De här kommer att bli så tokfränt det bara kan bli.

Men en fråga, vet du hur mycket stryk växellådan klarar av? för det blir ju lite mer vikt som den ska skjutsa runt med nu..

Har hört från flera håll att växellådorna tål ordentligt med stryk även monterade i bilar så det ska inte vara någon fara, enda svaga länken verkar vara kopplingen som kan slira när man monterar i bil men det finns färdiga förstärkningskit att inhandla!smile



swedahl skrev:
Får faktiskt hålla med där:P
Plastbilar lekte man med när man var liten:D

Hehe får ta en funderare på det där!smile

farbrorbozze skrev:
visst fler än jag som gnäller på ditt användande av slangklammor istället för U-bult/avgasklammor wink
du gör det säkert för att motbevisa oss big_smile

Provstart = provtur? wink

Du kanske skulle hoppa över framvagnen nu & ta den nästa vinter?
för bilen borde väl vara körbar snart & körklar till våren ?

*längtar efter rejsfilmer*

Haha jag visste att det skulle komma upp på tråden den där jäkla slangklämman!big_smile Men den är provisorisk för att kunna välja rätt utväxling!smile

Tyvärr har vi inte en bar asfaltsbit på flera mils omnejd här!sad 20 minusgrader o 3dm snö så det får bara bli lite torrvarvning i garaget! Jo framvagnen blir nästa vinter! Ska testa så bakvagnen funkar som den ska nu i sommar!

TwinsBilOchPlat skrev:
fan va fränt det blir nu !, snart klar jue smile !! jobba jobba ! jag hade lätt tagit med denna till elmia, klar eller inte, jag vill bara se den !

Ja det börjar närma sig! Jag jobbar för fulla muggar!smile

krille_hlm skrev:
Härligt att se Jon!
Smidigt med teleflexvajern. Ska du sätta justerbara ändläges stopp på spaken också?
Eller det behövs inte kanske?

Tack ska du ha Krille! Ja det var en smidig lösning faktiskt! Svårt att få det bra med ett såpass krångligt länkage som hade behövts! Nej jag tror det ska funka ändå, nåt jag skulle behöva är fjädrar som gör att spaken går tillbaka till mittenläge efter varje växling, är på håret att vajern går för tungt men kan bli annorlunda med motorn igång! Så det får vänta tills provkörning är avklarad!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 583 Inlägg
12 januari 2010
#400
Ja anmäl dig till elmia så har du en "deadline" & hålla wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet


Sök