850 T5-R Börjar "mota" vid 4500 varv??

Pinnenpabacken
20 mars 2009 · 402 Inlägg

Hej! Min T5-R slutar dra vid ca. 4500varv ungefär som om soppan tar slut
Problemet kom huxflux, och jag har bytt: soppapump, filter, BTR,spridare
stift,(dom är fö. kritvita, den går magert) har kollat bränsletryck ca:5 bar
vid ovan nämnda varvtal och 1.4 i ladd. Har även gått över och bytt samtliga
vacuum, och tryckslangar, provtryckt ic:n. Bytt LMM. bytt chipp, bytt turbo!
Finns det nå`t mer som styr bränslet? Har funderat på spjällaxelgivaren,den
borde väl ha något med bränslestyrningen att göra? Det börjar sina i börsen nu.
Hoppas det är nå`n som har bra tips. Bilen drar fö. skitbra från 2000varv tills
den börjar trassla.

MVH: T-GUL

WolfZap Volvo-Beroende
20 mars 2009 · 289 Inlägg

Så gjorde min, då var det dumpen som tappade orken.

Volvo 760 TIC -84 B23ET
Pinnenpabacken
20 mars 2009 · 402 Inlägg

Sitter ny originaldump på den nya turbon. Inget fel på den.
Inga felkoder heller.

Xuri One Man Clan
20 mars 2009 · 4 287 Inlägg

hur pass hel är katten ? är stiften vita så antingen är toppackningen körd eller får den lite sås, beror på hur vit färgen är... om vare sig toppackningen är körd eller den får för lite så behöver du ju inte köra som en vilde...

Har du kollat lambdan ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Pinnenpabacken
21 mars 2009 · 402 Inlägg

Sitter splirrans ny 3"" katt på! "Köra som en vilde"? Bil j..eln ska!! för fn gå på fullgas!
Det måste vara nåt med soppatillförslen. Har bprovat med större spridare, då går den
lite bättre,men eftersom den gick bra innan med mindre spridare så känns det som att
gå fel väg genom att trycka i ännu större spridare

Pinnenpabacken
21 mars 2009 · 402 Inlägg

PS. Lambdan? Inga felkoder den går bensinsnålt vid normal körning, och enl. vad jag vet
så har lambdasonden inget att säga till om vid fullt spjäll.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
21 mars 2009 · 2 252 Inlägg

Man skall ej förlita sig på stiften alltid, för att ett stift ska vara tillförlitigt avläst ska man ha köprt minst 20mil med dom samt göra en fullgas repa på ca 400 - 500 m sen stanna omedelbart och läsa av stiften.

Pinnenpabacken: lambdasonden har allting nånting att säga till om oavsett de är tomgång eller fullgas, signalen från lambdasonden skall alltid pendla,

Tips på felsökning: koppla upp ett oscilloskop på lambda sondens kablar sen far ni o kör och ser hur kurvan/signalen pendlar...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
21 mars 2009 · 2 252 Inlägg

http://zoonek2.free.fr/UNIX/48_R/g331.png
så där ska en lambda kurva se ut hela tiden, ser man nån pik eller att den lägger sig på ca -0.5v så är de dags att byta ut den osv

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Pinnenpabacken
21 mars 2009 · 402 Inlägg

Har en air/fuel mätare inkopplad till sonden, och den pendlar upp och ner hela tiden.
Den indikerar fett ,när jag sen trycker fullt går den tillbaka till optimal föratt sedan gå upp till
fett igen. Hur tillförlitlig denna mätaren är vetjag inte. Kan inte spjällägesgivaren ha något
med saken att göra? Jag menar den talar väl om för datorn att nu är spjället fullt öppet,
dags att feta på.? Har kollat stiften flera ggr vid olika tillfällen, de visar vitt/gråvitt liten
beläggning. Har inte tillgång till avancerade mätinstrument. Hoppas på lösning/Micke.

Marlboroman
21 mars 2009 · 8 234 Inlägg

The_Mechanic skrev:
lambdasonden har allting nånting att säga till om oavsett de är tomgång eller fullgas, signalen från lambdasonden skall alltid pendla

Nej, faktiskt inte, ta tomgången t.ex, den går helt på programmerade värden. Signalen från lamdban bryr sig inte boxen i såvida det inte är nåt väldigt fel så den gör över till lambdastyrning. Och då, och endast då, har lambdan nåt att säga till om hela vägen, annars används lambdasonden rätt lite för att styra själva sprutet. Den ligger mest med och mäter lite i bakgrunden om boxen gör sitt.
I normalläge så går den bara på vad tps, lmm och lufttempgivaren säger.

Det kan va spjällägesgivaren, det skulle kunna vara lambdan med då det är en slitdel, och den kan ju börja mäta fel och ge boxen en signel som är "rätt" så sett men fel för motorn skull. Det är inte så att ditt chip kräver andra spridare eller nåt då?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pinnenpabacken
21 mars 2009 · 402 Inlägg

Har BSR steg3 chip till T5-R och dom rekomenderar inga andra spridare, endast
progg.BTR, vilket jag har. Har dock uppgraderat från orange 310cc till ljusblå
391cc S60-R spridare,och märkte en viss förbättring.Men, som sagt den gick
bra innan detta problem "bara dök upp"/Micke

Marlboroman
21 mars 2009 · 8 234 Inlägg

Ett sånt spridarbayt ska ju egentligen göra att den går riktigt fett, om du inte bytte lmm-hus eller har ett chip just för såna spridare då. Och kollade du numret på spridarna, eller köpte du bara ljusblå? För varje färg finns i en massa storlekar...
Har du mätt upp vad du har för bränsletryck?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pinnenpabacken
21 mars 2009 · 402 Inlägg

Köpte spridarna av en kille från TPC och har bara hans uppgifter om 391cc vid3.8bar
Nuvarande bränsletryck: 3.5bar tomgång utan vacuum tillk. Vid fullt ladd(1.4) ca:5bar

Marlboroman
21 mars 2009 · 8 234 Inlägg

Kolla numret ( 0 280 155 830  ) på dem på dem för säkerhets skull. För med såna spridare + btr'n så skulle den ha gått fett som 17

Trycket ska ligga på 3 bar med motorn avslagen

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pinnenpabacken
21 mars 2009 · 402 Inlägg

Numret på spridarna stämmer. Kan de vara så att den går fett? och stryper pga. det?
Borde inte stiften vara svarta då??

Christian S
21 mars 2009 · 4 816 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:
Har BSR steg3 chip till T5-R och dom rekomenderar inga andra spridare, endast
progg.BTR, vilket jag har. Har dock uppgraderat från orange 310cc till ljusblå
391cc S60-R spridare,och märkte en viss förbättring.Men, som sagt den gick
bra innan detta problem "bara dök upp"/Micke

dom ljusblåa är inga S60 R spridare utan T5 spridare 99->, S60 R spridarna är gröna och slutar på 968.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Xuri One Man Clan
21 mars 2009 · 4 287 Inlägg

du har inte fått kamremmen å hoppa nån kugg eller så ?

vad sitter de för turbo ?

Senast redigerat av Xuri (21 mars 2009)

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Pinnenpabacken
21 mars 2009 · 402 Inlägg

Jag tror inte det är kamremmen eftersom den går såpass bra på låg och mellan fart.
Det är på fullgas det krånglar. Det sitter en sprillans ny 19-t på den.

Xuri One Man Clan
21 mars 2009 · 4 287 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:
Jag tror inte det är kamremmen eftersom den går såpass bra på låg och mellan fart.
Det är på fullgas det krånglar. Det sitter en sprillans ny 19-t på den.

Nä nä okej ville bara kolla.... om du gasar lugnt så är de inga problem ?

vill inte vara sån men förut har den ju spikat rätt bra så något har nog varit vajsing länge tror jag..


om jag hade varit du hade jag testat sänka laddet till tex 1.0 bar å stegvis höjt tills den börjar mota igen.. skillnaden mellan 1.2 å 1.4 tex tror jag är extremt liten då den turbon säker leverar maxeffekten något tidigare så lägg den lite tidigare å se om de blir nån skillnad i om den motar eller ej...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Karl-Bertil
21 mars 2009 · 518 Inlägg

igenkorkat bränslefilter eller skitig lmm kanske?

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang