Bjare skrev:
Diabolo skrev:
Vad jag vet så är det 18:50 som gäller sålänge det är en privatbil o ingen firmabil. Du ska räkna dina mil ggr 18,50 och skriva i rutan, de själva drar av 8000 från totalsumman. Så gör jag och det har gått igenom.
Jag är också lite osäker ang. reseersättningen ...
Skriver man simpelt upp sina antal mil under hela året "gånger" 18.50:-?
Sen är allt löst, alltså inget mer som behövs??
Behöver jag skriva ifall bilen står på mig, vilket drivmedel jag använder så som 95oktan diesel osv?
Vad är minsta miltalet för man ska få lov att dra av förresten? Antar att dom satt gränsen på minsta miltalet
enkel Till jobb och är det över den gränsen får man dra av, rubbet? eller bara det som är över??

Läste någonstanns att ifall bilen inte står på mig så får man inte dra av lika mycket.
Men om man inte måste skriva något ang. vem den står på så gör jag ju inte det, men dom kanske kollar?

Jag får själv tillbaka 5.000:- förutom reseersättningen som jag nu frågar om ..
Kan man ta reda på när man får tillbaka summan annars? Eller det är rena överraskningen kanske.
Precis som Diabolo skriver så ska du skriva upp hur mycket produkten av X*18.5 är.
Alltså om du kör 1500 mil till och från jobb varje år så ska du skriva upp hur mycket 1500*18.5 är (27750 förövrigt).
Därefter så drar skatteverket (INTE du) av 8000kr, så det i detta fallet blir 19750kr.
Wiki skrev:
Avdrag för bilresa får göras om avståndet är minst fem kilometer och man regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka med kollektivtrafik.
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.