1830
Sök

Någon som fått sin Deklartion ännu ? Hörde dem börja skicka ut dem nu den 19/3

33 Inlägg
27 mars 2009
Känner en del som inte jobbat 08 men får ganska mycket pengar tillbaks, jag själv som jobbat hela 08 får betala tillbaks, känns lagom skoj sad

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
27 mars 2009
Woho...6743:- tillbaka... har alltid fått 1-2000:- alla dessa år, så det var en trevlig suprise big_smile

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
27 mars 2009
nosferato skrev:
fick min deklaration nu och ser att under inkomster tjänst står inte en arbetgivare med,jobbade halva 08 för detta företag.

vad händer och vad bör jag göra?

Erkänner att du jobbat svart? smile

/Mattias

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
27 mars 2009
Turbo-Johan skrev:
Känner en del som inte jobbat 08 men får ganska mycket pengar tillbaks, jag själv som jobbat hela 08 får betala tillbaks, känns lagom skoj sad

Det handlar ju inte om hur mycket man jobbat. Det handlar om hur mycket man har betalat i skatt och hur mycket man ska betala. Har man betalat för mycket tidigare får man tillbaka skillnaden, har man betalat för lite får man putta in lite till. Be din arbetsgivare dra lite mer (eller rätt?) i skatt så rättar det till sig nästa år och du slipper en "smäll".

/Mattias

OEM <3
6 957 Inlägg
27 mars 2009
En kompis far här hemma fick en liten summa att betala tillbaka...251 000kr tongue Sug på den du tongue

OEM <3

CNC-Operatör
90 Inlägg
28 mars 2009
själv fick man ju en summa på +-0 smile

//Sandraah

OEM <3
6 957 Inlägg
28 mars 2009
Efter lite räknande med resor så kommer det hamna mellan 10-11 000, nöjd ! big_smile

OEM <3

33 Inlägg
29 mars 2009
matteeee skrev:
Turbo-Johan skrev:

Det handlar ju inte om hur mycket man jobbat. Det handlar om hur mycket man har betalat i skatt och hur mycket man ska betala. Har man betalat för mycket tidigare får man tillbaka skillnaden, har man betalat för lite får man putta in lite till. Be din arbetsgivare dra lite mer (eller rätt?) i skatt så rättar det till sig nästa år och du slipper en "smäll".

Jo jag vet hur det funkar, har ändå lite resor och räkna på med så det går kanske +-0...

945 Inlägg
30 mars 2009
Diabolo skrev:
Vad jag vet så är det 18:50 som gäller sålänge det är en privatbil o ingen firmabil. Du ska räkna dina mil ggr 18,50 och skriva i rutan, de själva drar av 8000 från totalsumman. Så gör jag och det har gått igenom.

Jag är också lite osäker ang. reseersättningen ...

Skriver man simpelt upp sina antal mil under hela året "gånger" 18.50:-?
Sen är allt löst, alltså inget mer som behövs??

Behöver jag skriva ifall bilen står på mig, vilket drivmedel jag använder så som 95oktan diesel osv?
Vad är minsta miltalet för man ska få lov att dra av förresten? Antar att dom satt gränsen på minsta miltalet
enkel Till jobb och är det över den gränsen får man dra av, rubbet? eller bara det som är över?? tongue

Läste någonstanns att ifall bilen inte står på mig så får man inte dra av lika mycket.
Men om man inte måste skriva något ang. vem den står på så gör jag ju inte det, men dom kanske kollar? wink

Jag får själv tillbaka 5.000:- förutom reseersättningen som jag nu frågar om ..
Kan man ta reda på när man får tillbaka summan annars? Eller det är rena överraskningen kanske.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
30 mars 2009
i dag så fick jag post om Deklartion , å de vissade sig positivt , så de e bara köpa delar till S12:an he he

Nissan Silvia

DFFL
9 020 Inlägg
30 mars 2009
Bjare skrev:
Diabolo skrev:
Vad jag vet så är det 18:50 som gäller sålänge det är en privatbil o ingen firmabil. Du ska räkna dina mil ggr 18,50 och skriva i rutan, de själva drar av 8000 från totalsumman. Så gör jag och det har gått igenom.

Jag är också lite osäker ang. reseersättningen ...

Skriver man simpelt upp sina antal mil under hela året "gånger" 18.50:-?
Sen är allt löst, alltså inget mer som behövs??

Behöver jag skriva ifall bilen står på mig, vilket drivmedel jag använder så som 95oktan diesel osv?
Vad är minsta miltalet för man ska få lov att dra av förresten? Antar att dom satt gränsen på minsta miltalet
enkel Till jobb och är det över den gränsen får man dra av, rubbet? eller bara det som är över?? tongue

Läste någonstanns att ifall bilen inte står på mig så får man inte dra av lika mycket.
Men om man inte måste skriva något ang. vem den står på så gör jag ju inte det, men dom kanske kollar? wink

Jag får själv tillbaka 5.000:- förutom reseersättningen som jag nu frågar om ..
Kan man ta reda på när man får tillbaka summan annars? Eller det är rena överraskningen kanske.

Precis som Diabolo skriver så ska du skriva upp hur mycket produkten av X*18.5 är.
Alltså om du kör 1500 mil till och från jobb varje år så ska du skriva upp hur mycket 1500*18.5 är (27750 förövrigt).
Därefter så drar skatteverket (INTE du) av 8000kr, så det i detta fallet blir 19750kr.

Wiki skrev:
Avdrag för bilresa får göras om avståndet är minst fem kilometer och man regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka med kollektivtrafik.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

342 Inlägg
30 mars 2009
Fick min idag. Glad överraskning 18.000:- tillbaks.

Pekabow i can see u
644 Inlägg
30 mars 2009
hallåå detta med resetjänst ,, ja fattar inte riktigt .
om ja nu har tagit bussen fram och hem varje dag till jobbet. och summan stiger upp till 8000 kr behöver jag inte annat som bevis ,, äre bara o skriva in 8000kr ?:S

945 Inlägg
30 mars 2009
Abeed skrev:
hallåå detta med resetjänst ,, ja fattar inte riktigt .
om ja nu har tagit bussen fram och hem varje dag till jobbet. och summan stiger upp till 8000 kr behöver jag inte annat som bevis ,, äre bara o skriva in 8000kr ?:S

Har jag förstått rätt så drar dom av 8.000:- så i den situationen tror jag ju inte att du får något såfall.
Men kul att du tog upp det, man får ju ersättning för bilresor men hur är det med buss/tåg osv?
Troligtvis, om man nu får ersättning, så ligger den markant mindre än en bilresa misstänker jag.

Äger du en bil? Säg att du har kört wink

OEM <3
6 957 Inlägg
30 mars 2009
Är man osäker så kan man kontakta skatteverket eller sin bank ang. reseersättning etc.

OEM <3

fotointresserad
2 307 Inlägg
31 mars 2009
Fick 3659:- tillbaka, väldigt välkommet nu när man pluggar! =P

huh?
10 427 Inlägg
31 mars 2009
8875kr blev det, ganska tacksamt att få något överhuvudtaget när det
tom är kärvt med sommarjobb (risk att man blir helt utan inkomst i sommar cool).

1 854 Inlägg
31 mars 2009
fick mitt idag smile 5700kr inte helt fel

590 Inlägg
31 mars 2009
Fick också positivt i år. 5k smile

SQ
1 343 Inlägg
31 mars 2009
betala 26kr.. bättre än förra året iaf! 14k i rest..

Ljudnörd!

Sök