Tackar:) kul med lite respons! jo det har blivit en hel del tid i garaget i helgen och det har flytit på ganska bra tycker jag. Idag så gjorde jag hål för strömkabeln i fram vid batterihyllan, rev upp matta och drog den färdigt och fick till gummigenomföringen till slut. Det som saknas är "blocket" som kabeln ska fästas i ifram där alla kablar ska anslutats men jag har mejlat en kille som kanske har en ligger.. hoppas på det. Sen ska jag ringa novaion i uppsala och höra vad originalbatterihyllan till bakluckan kostar. Jag kompleterade även med lite kabel till sprutet så jag ska nog skruva upp hela skiten under instrumentbrädan snart.. drog även kabel till soppapumpen. sen satte jag upp borrmaskin i skruvstädet för att snygga till ventilerna med smärjelduk men då brann maskin ihop;) ne men det verkar va brott i kabeln. får fixas imorrn.. lägger väll upp några bilder som togs idag.
nytaget hål till pluskabeln.
nästan färdigt:)
Före.
efter. men han bara med 4st innan maskin la av:(
ragnar var även förbi en sväng och la på nylackade fälgarna och däcken men han var tvungen att "bredda" lire för att få på dom med spacers;)
det har hänt lite grann de senaste dagarna iallafall, lite pyssel fram och tillbaka. men idag fick jag hjälp av farsan och viktor att slipa ventiler och fräsa ventilsäten. Det ser lovande ut, började slipa in ventilerna nu ikväll med slippasta men hann bara med 3st innan gummiploppen till "pinnen" gick av så jag får köpa ny imorrn och fortsäta då. hoppas jag blir färdig med det imorrn så är det bara och plocka ihop toppen och smälla ihop motorn! så kanske den kan åka i under helgen. laddar up bilder imorrn. heejs!
Tack så mycket! kul att någon mer än jag gillar det! idag fortsatte jag slipa in ventilerna med slippasta och det gick sådär tills jag upptäkte att det gick mycket bättre med den finkorniga. blev inte alls lika med den grova. sen blev det lite annat pyslande med men jag skickar upp lite bilder från gårdagens jobb och nån från idag..
ventil som ska slipas.
slipas
Många blev det;) det är både till min och viktors motor. riktigt fina!
fräser säterna.
blir fint! Tack till Viktor och farsan! bara en tvätt på det här så!
jag som håller på och slipar in ventilerna med pasta..
så fick ventilkåpan lite färg på sig med:) blir nog samma på insuget.
Nu är det bara en dag kvar och jobba sen blir det ledigt i 4 dagar så jag håppas få mycket gjort i helgen! simma lugnt!
Motorbilder är det bästa som finns.. mer mer!! ;-)
Hehe jepp det tycker jag med. igår fortsatte jag med att slipa in ventilerna och det tog tid men nu verkar dom vara riktigt täta, provade att sätta i tändstift och ventilerna och fylla förbränningsrummen med t-röd och nu är det bara 2 st som inte inte är riktigt täta, men det är nog ganska fort fixat. Sen blir det tvätt och äntligen börja montera ihop toppen. glömde kameran i garaget men det kommer nog ikväll.. Glad påsk!
Igår fortsatte jag slipa in dom 2 sissta ventilerna och ficka dom täta! sen monterades de nya ventiltätningarna och ventilfjädrana och dom är håårda! sen monterades kam och vipparmsaxlarna med vipporna och det tog lite tid men gick bra tillslut. Sen kamdrev och oljeröret som går över mm. Sen monterades toppen med ny toppackning som spraylimmades med loctite packningsklister och drogs med nya arp bultar. så idag har det livit lite gjort ialf, monterat kamrem och de mesta kåpor å remskivor på motorn så den börjar bli komplett.
kollar så det är tätt med med t-sprit!
ordning å reda!
monterar tätningarna med en 13mm hylsa
Kammen i med alla ventiler monterade med ventilfjädrar mm.
fortsatte med motorn igår då det inte hände nått i söndags.. ställde in ventilspelet och monterade motorfästen mm sen lyfte jag och viktor i motorn provisoriskt utan låda mm för att börja dra all el. började att klippa upp originalhärvan och sålla ut det som inte skulle va kvar.. väldans massa kablar!:S kommer bilder ikväll..
Tack som fan! kul att det är några som kollar i tråden:) skickar upp lite bilder från gårdagen.
gängade i nya avgaspinnbultar:)
nya pinnbultar och motorfästen på plats.
bara tvungen och ta en bild till innan locket åker på;) nästa gång är det inte lika rent;)
motorn på väg i, utan svänghjul å låda m.m. då den endast ska i för att kunna måtta kablar och dra det så färdigt som möjligt.
snart på plats.
där får den stå ett tag.
Sen fortsatte jag och viktor med att klippa upp original elhärvan till motorn och började sålla ut de som inte behövdes;)
fanns ju några att välja bland
Fick bort en hel del. och det ska bort några till, sparade bara sånt som kablar till generator och och startmotor, triggergivare sen oljenivågivare och oljetrycksgivare, vattentemp, varvräknare, mm till instrumenthuset.
Sen när man fått bort de mesta så ska det i en till kabelhärva från vipec sprutet;)
Blev en hel del gjort idag. Jag monterade termostathuset provisoriskt och lånade ett insug av Ragnar som jag också monterade provisoriskt utan packningar. Även spjällhuset kom på plats med den "nya" spjällägesgivaren (TPSen). Sen plockade jag isär spridarbbryggan och kikade hur jag skulle göra kabeldragningen och där har jag inte någon riktigt bra lösning hur jag ska få till det snyggt:S men jag vet ialf hur det ska kopplas då spridarutgångarna ska seriekopplas 2 och 2 medans 12v ska till alla, parallellkopplas då till 3 st. kan visa mitt hemmgjorda schema sen. Sen stökade jag vidare med att sortera ut och märka kabelhärvan och det kändes som jag kom rätt långt, jag redde ut rätt många frågetecken så det känns riktigt bra! fortsätter i garaget imorrn. Go natt!
så här ser kabelhärvan ut efter att jag kopplat reläer och säkringar m.m. Den hamnar vid handskfacket, med samma skruvar som originalboxen satt i.
Snart på plats, glömde ta bild när det var klart, ska visserligen kopplas in några kablar sen ändå bl.a till elfläkten. får ta någon bild imorrn..
färdigt med de kablar som ska till och från spridarna, men sen ska de kopplas sins emellen så jag ska fundera ut något som kan se vettigt ut, jag ska ju ha nya kontaktstycken till spridarna som jag ska pressa och löda så jag kan nog inte använda original bryggan. Kanske blir krympslang eller vulktejp, jag får se.
det mesta färdigt på ena sidan motorn;) kablar till vattentempgivaren, lufttempgivaren, TPSen, varvräknare, triggergivaren.
Nu har jag kollat igenom tråden. Skitfint projekt, riktigt bra uppdateringar med bra bilder/bildtext. Med drygt 400hk så kommer det nog bli en riktigt vass bil...