Volvo 740 GL 1988 - Motor beeter sig konstigt.

TritoN Motorburen Ungdom
25 mars 2009 · 499 Inlägg

Tjenare!

Hängde precis i min motor i 740n efter lackat motorutrymmet, motorn har inte varit igång på 2 år så jag kunde tänka mig att den skulle vara seg och så men den startade utan problem. Men först blev den jätte varm, den kokade inte men blev as het så man kunde inte skruva med den när man stängt av den. Jag tänkte att tändningen måste vara fel och mycket riktigt, det var den. Den stod på typ 5 Grader men ska vara på 12 Grader så ändrade det och märkte klar skillnad. Men nu till problemet, den blir fortfarande lite varm, termostaten kanske ? Fast då är det underligt att jag får kupévärme. Sen när jag startar den på morgonen säger vi så bluddrar den igång, när den väl kommit igång (tror man) börjar den vandra på tomgången, ganska mycket. Ställde då in tomgången på lite lägre men ingen skillnad. Sen är den jätte svårstartad och tjurig när den är varm. Vad kan vara felet ?

Mvh Emil

Edit : Hade postat i annan del av forumet innan jag insåg att det nog är i denna del frågan ska vara smile

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Pierre-na
25 mars 2009 · 398 Inlägg

funkar vattenpumpen?

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
Kesler
25 mars 2009 · 3 650 Inlägg

Termostaten har ju inget med motorn att göra egenligen, den reglerar coupe´luften. Men kolla upp tempgivaren om du har nån sån..går den att starta lätt efter ett tag när värmen sjunkit?

vad är det för motor? bilen på din sida är ju en insprutare!?!?

Senast redigerat av Kesler (25 mars 2009)

mrbuggy Entreprenör
25 mars 2009 · 1 784 Inlägg

Kesler skrev:
Termostaten har ju inget med motorn att göra egenligen, den reglerar coupe´luften. Men kolla upp tempgivaren om du har nån sån..går den att starta lätt efter ett tag när värmen sjunkit?

vad är det för motor? bilen på din sida är ju en insprutare!?!?

Skulle inte vilja vara motor i Din bil.....

TritoN Motorburen Ungdom
25 mars 2009 · 499 Inlägg

Oj förlåt, glömde visst skriva i rubriken men det är en B230F och ja det är en insprutare ? Inga konstigheter. Vattenpumpen går som den ska. Och jaa så fort motorn svalnat så går den lättare att starta.

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Da_Bear Lökare
25 mars 2009 · 128 Inlägg

LH2.2 på den antar jag eftersom du säger att du ställer in tändningen (LH2.4 ställer in tändningen själv). Kolla så att alla givare är hela och ger rätt värden. Kolla lambdasond och mät upp databoxarna. Vet inte om hallgivaren kanske kan ge dessa symptom.

TritoN Motorburen Ungdom
26 mars 2009 · 499 Inlägg

Okej, får kolla. Men då undrar ju jag förstås hur det har gått ihop sig att det har pajjat iochmed att motorn inte varit igågn på 2 år och inte suttit i bilen det senaste halvåret. Och när jag ställde in den så funkade allting som det skulle :S För ingeting kan ju stå och gå sönder ..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Kesler
26 mars 2009 · 3 650 Inlägg

mrbuggy skrev:

Kesler skrev:
Termostaten har ju inget med motorn att göra egenligen, den reglerar coupe´luften. Men kolla upp tempgivaren om du har nån sån..går den att starta lätt efter ett tag när värmen sjunkit?

vad är det för motor? bilen på din sida är ju en insprutare!?!?

Skulle inte vilja vara motor i Din bil.....

e du dum i huvet lr? du kan köra UTAN termostat om du så vill...

Kesler
26 mars 2009 · 3 650 Inlägg

börja med att byta tempgivaren, sen varvtalsgivaren/impulsgivaren..

TritoN Motorburen Ungdom
26 mars 2009 · 499 Inlägg

Okej, tänkte även provtrycka slangarna ifall den kanske drar tjuvluft..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Kesler
26 mars 2009 · 3 650 Inlägg

TritoN skrev:
Okej, tänkte även provtrycka slangarna ifall den kanske drar tjuvluft..

du kan ju kolla detn genom att ha motorn igång och spraya lite startgas på slangar å sånt du vill kolla, höjs tomgången så drar den tjyvluft

meckemeck
26 mars 2009 · 6 Inlägg

Kolla att luftmassemätaren är hel. MVH//micke

Muskelbilar
mrbuggy Entreprenör
26 mars 2009 · 1 784 Inlägg

Kesler skrev:

mrbuggy skrev:

Kesler skrev:
Termostaten har ju inget med motorn att göra egenligen, den reglerar coupe´luften. Men kolla upp tempgivaren om du har nån sån..går den att starta lätt efter ett tag när värmen sjunkit?

vad är det för motor? bilen på din sida är ju en insprutare!?!?

Skulle inte vilja vara motor i Din bil.....

e du dum i huvet lr? du kan köra UTAN termostat om du så vill...

Du tror väl inte själv att termostaten sitter där för att reglera värmen i cuopen VA....??? i så fall ska du nog hålla dig till mopeder eller nåt...! Å vad har insprutningen att göra med att den blir Varm...???

Senast redigerat av mrbuggy (26 mars 2009)

turboforssen Telge Drifting Team
26 mars 2009 · 5 398 Inlägg

termostaten sitter där för att se till att motorn har jämn arbetstempratur hela tiden   smile å har inget att göra med kupen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Kesler
26 mars 2009 · 3 650 Inlägg

mrbuggy skrev:

Kesler skrev:

mrbuggy skrev:
Skulle inte vilja vara motor i Din bil.....

e du dum i huvet lr? du kan köra UTAN termostat om du så vill...

Du tror väl inte själv att termostaten sitter där för att reglera värmen i cuopen VA....??? i så fall ska du nog hålla dig till mopeder eller nåt...! Å vad har insprutningen att göra med att den blir Varm...???

formulerade lite fel, menar att du kan köra utan termostaten om du så vill..å sen angående inspruten, så måste man ju fan veta vad för bil det handlar om, då förgasar å insprutmotoren har olika givare å skit som sitter på olika ställen. Så ligger det till benny! om mopeder håller jag tyvärr inte på med längre så du får försöka hitta nån annan som vill meka med din bonneflaka
edit: förtydligande, köra utan termostat för att kolla vad som är fel!

Senast redigerat av Kesler (26 mars 2009)

Go_Patrik
26 mars 2009 · 252 Inlägg

Kesler skrev:

mrbuggy skrev:

Kesler skrev:
Termostaten har ju inget med motorn att göra egenligen, den reglerar coupe´luften. Men kolla upp tempgivaren om du har nån sån..går den att starta lätt efter ett tag när värmen sjunkit?

vad är det för motor? bilen på din sida är ju en insprutare!?!?

Skulle inte vilja vara motor i Din bil.....

e du dum i huvet lr? du kan köra UTAN termostat om du så vill...

Ärligt, ta bort ditt konto från garaget din klåpare. Du bara sitter och gissar sen går till angrepp mot folk som kan. Termostaten reglerar väl för fan inte tempen i kupén eller? Din nolla! Köp en cykel!

Kesler
26 mars 2009 · 3 650 Inlägg

Kickboxer skrev:

Kesler skrev:

mrbuggy skrev:
Skulle inte vilja vara motor i Din bil.....

e du dum i huvet lr? du kan köra UTAN termostat om du så vill...

Ärligt, ta bort ditt konto från garaget din klåpare. Du bara sitter och gissar sen går till angrepp mot folk som kan. Termostaten reglerar väl för fan inte tempen i kupén eller? Din nolla! Köp en cykel!

herregud, Såg du mitt inlägg din jävla luffare!? jag har vet väl hurfan det fungar då själv har haft F motor å gått igenom allt..okej misstake whatever..
Hjälp snubben med svar istället..

btw så har jag en cykel

Senast redigerat av Kesler (26 mars 2009)

mrbuggy Entreprenör
26 mars 2009 · 1 784 Inlägg

Kesler skrev:

Kickboxer skrev:

Kesler skrev:

e du dum i huvet lr? du kan köra UTAN termostat om du så vill...

Ärligt, ta bort ditt konto från garaget din klåpare. Du bara sitter och gissar sen går till angrepp mot folk som kan. Termostaten reglerar väl för fan inte tempen i kupén eller? Din nolla! Köp en cykel!

herregud, Såg du mitt inlägg din jävla luffare!? jag har vet väl hurfan det fungar då själv har haft F motor å gått igenom allt..okej misstake whatever..
Hjälp snubben med svar istället..

btw så har jag en cykel

Du glömmer väl inte att byta till sommarluft i däcken då...Och naturligtvis..Ta ur termostaten ur röven så ska du se att nåt kul händer...!! blir väl som för alla småpojkar..du skiter på dig helt enkelt..!!

Kesler
26 mars 2009 · 3 650 Inlägg

Asså vad e problem måste jag skriva igen lr!?!? är termostaten "paj" (öppetläge/stängt) då märker du ju fan det om det tar längre tid för att få upp värmen i bilen..har jag fel lr? men värmen finns ju enligt trådskaparen. Läs förfan snubbens problem

och varifrån får du värme in i bilen..från takluckan lr??

Senast redigerat av Kesler (26 mars 2009)

Kesler
26 mars 2009 · 3 650 Inlägg

Kickboxer skrev:

Kesler skrev:
Asså vad e problem måste jag skriva igen lr!?!? är termostaten "paj" (öppetläge/stängt) då märker du ju fan det om det tar längre tid för att få upp värmen i bilen..har jag fel lr? men värmen finns ju enligt trådskaparen. Läs förfan snubbens problem

och varifrån får du värme in i bilen..från takluckan lr??

Jag får värme i min kupé från värmepaketet i alla fall.....



klåpare...

haha klåpare..värmepaketet drivs av luft lr?? idiot! Så du menar alltså att din värme kommer ute rakt genom värmepaket big_smile du har alltså inga "intag" lr slangar/rör..fränt

Senast redigerat av Kesler (26 mars 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang