1885
Sök

HJÄLP! Volvo 940 Turbo 93 rycker/misständer mellan 1400-2500varv. vad kan de vara ?? *Bilen fixad 24/5-10*

118 Inlägg
8 december 2009
den gjorde så när min kompis hade den också och enligt felsökningen han gjorde på volvo så va de luftmassemätaren och den bytte han sen gick de inte länge förrän den börja igen så den verkar äta luftmassemätare av någon anledning..

Fetast i stan !!
991 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Luftmassemätaren är det inte som är felet . för den har jag bytt 3 gånger för att prova 3 olika men med samma resultat . 
Det konstiga är att jag provade byta svänghjulsgivaren 4 gånger men den vägrar starta med en annan givare än den som sitter där nu .  provade med både 1 begagnad och 1 sprillans ny =/
Senast redigerat av Klorin_Elvis (8 december 2009)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Detta är en lista på allt som är bytt och gjort på bilden för att få ordning på ryckandet/misständandet:

Tändstift (nya volvo orginal)
Tändkablar (Nya volvo orginal)
Fördelarlock (nytt från Micro bildelar)
Rotor (Ny från Micro bildelar)
Tändspole (fungerande begagnad)
Tändmodul (Provat en begagnad och en sprillans ny)
Lmm (Provat med 3 stycken fungerande begagnade)
Generator (fräsch begagnad)
Svänghjulsgivare/vevaxellägesgivare (provat med en sprillans ny från mekonomen och en begagnad men bilen vägrar starta med dom)
Haft i injection cleaner
Gjort rent jordpunkter till motor, generator och till tändmodul
Gjort rent från sotavlagringar i spjällhuset
Dragit isär kontakter och sprayat med kontaktspray
Sökt felkoder (inga alls )
Bränslerelä bytt (fungerande begagnat)
Tändboxen bytt (fungerande begagnad)
Kollat kolen till generatorn
Flyttat rätt kammen (stod ett halvt varv fel innan  )
Bränslefilter (nytt från micro bildelar)
Bränslepumpen under (fungerande begagnad)
Även bytt spjällhuslägesgivare och spjällhus (fungerande begagnad)

Numera är detta farsans bil då jag tröttnade på den såpass mycket att jag sålde den med en rejäl förlust =/   Men söker tips nu åt farsan så han kan hitta felet och få ordning på den ordentligt

Tacksam för all hjälp vi kan få smile

Mvh Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (9 december 2009)

100 Inlägg
9 december 2009
Klorin_Elvis skrev:
Tack för snabbt svar till att börja med smile     Jo jag tänkte köpa de och byta det snarast .  Vet du vad ett lock och en rotor kostar på volvo ??  för stiften och kablarna är volvo orginal smile   
Om de nu inte skulle vara det som är felet har du några andra ideer om vad de skulle vara ??

jag köpte på mekonomen och hela kalaset me lock och rotor gick på 650 drygt..lätt värt enligt mig big_smile

Höölan Racing
VolvoMaffian

724 Inlägg
9 december 2009
Ingen forma av luft läcka?? alt pumpen i tanken som är slut..eller glappar
Senast redigerat av volvo-racer (9 december 2009)

Fetast i stan !!
991 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Väldigt svårt att förklara själva ryckandet/misständandet men det är som så att den hackar kontinuerligt om man inte trycker full gas och kommer över 2500varv  sen ibland kan varvräknaren låsa sig på 1000varv och motorn går orent men inget hack .  så luftläcka och tank pumpen tror jag inte det är .

72 Inlägg
11 december 2009
När du drar igång startmotorn, ger varvräknaren något utslag?

Fetast i stan !!
991 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
ozcan:  hur menar du med utslag ??  menar du om den rör sig/hoppar  när startmotorn drar runt ??

11 Inlägg
20 februari 2010
det sitter 2 tempgivare på dom. ena till mätaren o den andra som är till motorn, den sitter längst in, på toppen, under insuget, vid cyl 3 typ. byt den o prova iallafall. sen kan lamndan härja utan att det visar kod på den, dom här äldre bilarna varnar inte om tex förvärmingen är trasig eller att jorden i lamndan är glapp. dom varnar endast om den är trasig, har haft problem med att dom ger helt fel värden men att man ändå inte får felkod på dom. men tempgivaren skulle jag tippa på, dom brukar bli så som du beskriver.
Senast redigerat av Beckman_ (20 februari 2010)

Fetast i stan !!
991 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
Nu är bilen äntligen fixad efter 1års tid tongue
Men det visade sig att det hade att göra med att bilen läckte olja i bakre packboxen (mellan motor o låda)
så farsan hade bilen inlämnad på verkstad och dom bytte den packboxen och någon mer packning som läckte ...  och numera rycker den inte alls längre smile 

Tack till alla som kommit med tips och idéer smile 
// Emil

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 maj 2010
Då får man gratulera, och ett föredöme att du postar lösningen. Det kan hjälpa andra i framtiden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
Tack så mycket smile
Ja självklart ska man enligt mig meddela om man hittat felet/lösningen på problemet , då det säkert finns flera som sitter i samma sitts men inte ha skrivit här tongue

Sök