4274
Sök

Ng900S 2.0i -94 - ny generator så dyr?!

3 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Hej, det här är min första tråd så jag hoppas jag lyckades placera den rätt!

(Vilket jag nu i efterhand såg att jag nog inte gjorde)

Jag vill också understryka att jag inte har så bra koll på bilar och motorer så om jag använder någon felterm så ha överseende tack smile

Mitt problem:

Jag köpte min förstabil för någon månad sedan, en Saab 900 S 2.0i årsmodell 1994. Den hade då gått knappa 19000 mil.

Igår lämnade jag in den på 19000-milaservice på Wafab Bil i Karlstad, och utöver att själva servicen kostade mig 3.5k så hittade de en massa fel de anmärkte på.

Jag körde iallafall iväg och så PANG small det, bromslampan och batterilampan lyste, bilen blev väldigt svårstyrd och svårbromsad. Stannade efter kanten och öppnade huven, generatorrem (?) eller "hopprepet" som jag tror det kallas hade gått av. Så jag bogserades tillbaka till Wafab av min kära far. Där visade det sig att remmen inte gått av men hoppat av, men var full av sprickor hela den så det var inget att sätta tillbaka.

Idag så ringde far min till Wafab för att höra vad ny rem och ny generator skulle kosta. Han fick svaret att en ny rem kostar mellan 2-3k(!) och en ny generator 5k. Detta plus arbetskostnader på runt en 3k.

Är det verkligen såhär dyrt?
Senast redigerat av macmann1 (31 mars 2009)

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
31 mars 2009
eller så gör du det själv?
sitter inte med så många bultar.
köp en haynes bok och så lär du dig lite på vägen.
generator kostar mindre om du köper utbytes kolla runt lite själv på reservdelsfirmor och firmor som bara jobbar med att renovera generatorer.

1 062 Inlägg
31 mars 2009
Köper man en äldre bil oavsett märke som ska man nog räkna med att det kan bli dyrt om man måste lämna in bilen för att göra allt från rem/generatorbyten till service.
Be Wafab sätta i en utbytesgenerator eller ta hem bilen och byt själv.
Tyvärr så är rådet att om man själv eller nära vän inte kan skruva så mycket så ska man nog hålla sig till bilar med lägre miltal.

M.V.H.

7 281 Inlägg
31 mars 2009
Remmen kostar 200-300kr. Dock kostar spännrullen/arna lite mer. Speedparts har en sats för drygt 700kr om jag inte minns fel.
Bytet är väl lite jobbigare, men inget direkt jag skulle anse som svårt.

Men jag ser ingenstans i tråden om varför du ska byta generatorn?

Tycker att det låter märkligt att remmen hoppade av också...

dARKiE
5 031 Inlägg
31 mars 2009
Varför ska generatorn bytas bara för att remmen hoppat ?

Den laddade väl osv innan det hände?
Om den inte laddade så är det ju bara byta kolet i generatorn för en 20lapp..

då kan du ju spara pengar där ialf..
och byta remm tror jag ni kan klara själv hade varit värre om det varit kamremmen..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

692 Inlägg
31 mars 2009
Jag bytte generator på min gamla 900 2.0 -95, och det var ganska så krångligt och trångt, bort med stab-staget och sen bryta och bända lite så kom man åt den uppifrån. Den köpte jag för 800 kr cirka, på en skrot.
Remmen gick av kort därefter då jag monterat den nya generatorn pga sprickor, köpte ny och monterade sen funkade det felfritt. Så laga den själv, mycket mycket billigare. cirka 1200 kr kommer det kosta dig då.

3 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Hej igen.

Anledningen till bytet av generator var att det var missljud och dålig laddning redan innan, glömde skriva det. Nu är arbetet gjort och alltihop gick på 5000kr, så det blev inte lika farligt som första prisbilden.

Ska tänka på det i framtiden att kolla upp andra sätt först, men nu har jag iaf garantin på det här och jag har en 120 mils resa framför mig nästa vecka så det känns skönt ändå.

Darkie skrev:
och byta remm tror jag ni kan klara själv hade varit värre om det varit kamremmen..

Ja kamrem hade varit illa, bilen har nämligen kedja smilesmile

1 062 Inlägg
1 april 2009
macmann1 skrev:
Hej igen.

Anledningen till bytet av generator var att det var missljud och dålig laddning redan innan, glömde skriva det. Nu är arbetet gjort och alltihop gick på 5000kr, så det blev inte lika farligt som första prisbilden.

Ska tänka på det i framtiden att kolla upp andra sätt först, men nu har jag iaf garantin på det här och jag har en 120 mils resa framför mig nästa vecka så det känns skönt ändå.

Darkie skrev:

Ja kamrem hade varit illa, bilen har nämligen kedja smilesmile

Kika här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … 6#p1619856

Fast du kanske har en bit till Uppsala smile

M.V.H.

Sök