Hej, det här är min första tråd så jag hoppas jag lyckades placera den rätt!
(Vilket jag nu i efterhand såg att jag nog inte gjorde)
Jag vill också understryka att jag inte har så bra koll på bilar och motorer så om jag använder någon felterm så ha överseende tack

Mitt problem:
Jag köpte min förstabil för någon månad sedan, en Saab 900 S 2.0i årsmodell 1994. Den hade då gått knappa 19000 mil.
Igår lämnade jag in den på 19000-milaservice på Wafab Bil i Karlstad, och utöver att själva servicen kostade mig 3.5k så hittade de en massa fel de anmärkte på.
Jag körde iallafall iväg och så PANG small det, bromslampan och batterilampan lyste, bilen blev väldigt svårstyrd och svårbromsad. Stannade efter kanten och öppnade huven, generatorrem (?) eller "hopprepet" som jag tror det kallas hade gått av. Så jag bogserades tillbaka till Wafab av min kära far. Där visade det sig att remmen inte gått av men hoppat av, men var full av sprickor hela den så det var inget att sätta tillbaka.
Idag så ringde far min till Wafab för att höra vad ny rem och ny generator skulle kosta. Han fick svaret att en ny rem kostar mellan 2-3k(!) och en ny generator 5k. Detta plus arbetskostnader på runt en 3k.
Är det verkligen såhär dyrt?