[Renovering, lack + motorbyte, AIRRIDE] Volvo 144 -67

Helrenovering med motoruppgradering och luftfjädringsbygge på min Volvo 144 -67, målas i en ljus lamborghini grön med ljusgul pearl, och moddas för att kunna stå på 18" ekerfälgar. Cleant stuk och mycket krom är tanken, enjoy the ride! [ nylackad ]
  • 253 Följare
  • 559 039 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 april 2013
Emilius Avstängd
8 februari 2010 · 1 714 Inlägg

Ligga på underredet kommer den nog aldrig göra iaf med dem jättefälgarna hmm

Jag hade tänkt korta bakaxeln och bygga om bakre hjulhusen för att den verkligen skulle ligga på backen,
lowrider som det kallas. Känns liksom som att det va smått onödigt med luftjädring på den där,
lär väl inte bli lägre än 5cm markfrigång på lägsta stället?

Även om du kapar upp så det heter duga så har du ju 4 dörrarskaross och då är du väl fast med den storleken på hjulhus för dörren är ivägen?

Har sett folk modda ändå men det var kraftiga uppkapningar och ombyggnationer,
kanske inte den typen av arbete du har planerat att lägga ner

Jag är emot allt vad airride heter om inte bilen ska ligga ner,
det är ju typ syftet. Hade man bara monterat bälgarna mitt på länkarmarna bak ist för i fjäderskålen,
och fått en slags cantilever-upphängning så hade man fått ett jävla lyft, från 0cm markfrigång till iaf 2dm kanske.

Fram bryr man sig ju inte om, lyfter det en dm så är man ju nöjd.

steena Volvo for life
8 februari 2010 · 571 Inlägg

Kanske någon redan har sagt, det är lättare att få en fin yta om du spacklar lite i taget istället för att smeta på as mycket direkt, dvs slipa i omgångar. Bara ett tips smile annars jättebra jobbat!

Volvo for life
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
8 februari 2010 · 1 479 Inlägg

Var inte så negativ nu då Emilius, se möjligheterna istället för att se problemen tongue (eller i detta fallet se allt positivt istället för negativt tongue)

Riktigt kul att komma hem efter en lång och psykiskt dålig dag och få se en uppdatering här Sannah, det gör mig glad smile

Håller vi tummarna för att denne Mickey skall hitta nått kul till dig ja! Får gärna hitta lite kul till mig med wink

I övrigt kan jag informera att min framvagn är färdig för lack här nere vid kusten smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
dyeltsbreh amatörkonstruktör
8 februari 2010 · 535 Inlägg

ChrilleBille: Hoppas på det iallafall smile och tack, klart man inte behöver vara grabb för att fippla lite wink

Emilius:
Jo, korta bakaxeln har vi också pratat om, det får bli så om inte annat fungerar. Det går ju alltid att bygga om och kapa upp i dörrar, beror ju på hur mycket tid man vill lägga ner och om inget annat funkar så är det la det som gäller. Sen har vi nog lite olika syn på hur och varför vi använder airride, men alla tycker ju olika.

steena: Jepp det vet jag, det är inte så tjockt som det ser ut smile men tack smile

Volvo1968: Tur jag har dig som alltid är glad big_smile Oh, blev det nice då? smile

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
8 februari 2010 · 1 479 Inlägg

dyeltsbreh skrev:
Volvo1968: Tur jag har dig som alltid är glad big_smile Oh, blev det nice då? smile

Haha alltid glad, då måste man ha otroligt bra pokerface big_smile nja, men positiv mot andra smile

Jodå, la body som jag sa för att kunna ha allt lackat, men ändå ha bra stenskottsskydd, så det blev väl okej tongue skall lacka allt bara så man kan börja montera igen smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Emilius Avstängd
8 februari 2010 · 1 714 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Var inte så negativ nu då Emilius, se möjligheterna istället för att se problemen tongue (eller i detta fallet se allt positivt istället för negativt tongue)

Svårt att vara överlycklig när man jagat efter exakt rätt bil och börjat slita,
sen står man med valet att antingen sälja eller göra nåt man inte har lust med egentligen..

Men jag ger konstruktiv kritik det är allt, svårt att få bilen att ligga på backen redan med 13x7" fälgar,
lika bra att tipsa om att det kommer bli problem om de va planer att få bilen låg öht.
Jag tänker inte hoppa och skutta och tycka detta är det roligaste jag sett direkt då skulle jag bara ljuga,
men kan ju iaf säga min mening smile

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
8 februari 2010 · 1 479 Inlägg

livet är hårt om man sitter på en stenbänk smile haha inte för att det hade nån poäng att säga så men..^^

haha sälja eller bygga nått man inte vill, är det så farligt om det finns två med Airride? tongue tänk på att din är 2 dörrars och inte 4 dörrars som hennes wink

åter till ämnet, bjuder på en liten bild av framvagnen min, dock inte lackad, men lovade  ju att visa dig hur det blev smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/855666_zyczbe.jpg
Bodyn på, väntar bara lack nu

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Gidlund
8 februari 2010 · 354 Inlägg

Emilius...


Hade bara tyckt de va roligt om någon hade haft samma idee..?
2 bilar som är hyffsat lika? inte direkt så det kommer märkas mycket ... tongue
finns ju tex hur många som helst Tgula 850s?
och varje ägare är nöjd endå, dom blir bara glada när dom möter någon som har en lika dan...
du borde va glad istället, ni kan ju dela ideer istället och så...
inte vara grinig big_smile

Emilius Avstängd
8 februari 2010 · 1 714 Inlägg

Gidlund skrev:
Emilius...


Hade bara tyckt de va roligt om någon hade haft samma idee..?
2 bilar som är hyffsat lika? inte direkt så det kommer märkas mycket ... tongue
finns ju tex hur många som helst Tgula 850s?
och varje ägare är nöjd endå, dom blir bara glada när dom möter någon som har en lika dan...
du borde va glad istället, ni kan ju dela ideer istället och så...
inte vara grinig big_smile

Men t-gul är lite dåligt exempel, dem kom liksom från fabrik så.
När en har lagt ner en massa arbete o skapat en unik stil och den blir uppmärksammad som unik,
hamnar i tidningar osv, då kommer en annan efter med liknande stil, ser ni inte hur folk kommer tycka det ser ut som plagiat?

Jag personligen är noga med att va udda,
skulle skämmas att lägga ner massa arbete på att göra en bil unik och så rullar det upp en likadan brevid..
Bara mina värderingar.

Hur som helst har jag blivit biten av fartdjävulen nu när jag fick släppa loss mitt behov av fortåka.
Det gör visserligen alla också men nu spelar det ju mindre roll.

Eftersom jag va fartgalen sen förut så har jag suttit på mina händer och försökt att inte köpa trim,
men nu går de inte längre, så det blir förmodligen åka-snabbt projekt ist

Gidlund
8 februari 2010 · 354 Inlägg

Okej.. jao lite dåligt exempel men men...
ja det är upp till dig helt vad du gör smile

Junk
8 februari 2010 · 286 Inlägg

Emilius skrev:

Volvo1968 skrev:
Var inte så negativ nu då Emilius, se möjligheterna istället för att se problemen tongue (eller i detta fallet se allt positivt istället för negativt tongue)

Svårt att vara överlycklig när man jagat efter exakt rätt bil och börjat slita,
sen står man med valet att antingen sälja eller göra nåt man inte har lust med egentligen..

Men jag ger konstruktiv kritik det är allt, svårt att få bilen att ligga på backen redan med 13x7" fälgar,
lika bra att tipsa om att det kommer bli problem om de va planer att få bilen låg öht.
Jag tänker inte hoppa och skutta och tycka detta är det roligaste jag sett direkt då skulle jag bara ljuga,
men kan ju iaf säga min mening smile

Asså va snackar du om!! Så bara för att nån kan göra din dröm till deras verklighet så ska du sitta här och kasta skit på dom? De är ju inte direkt som så att Sannah har gått in på din och sett "Ohh, air ride. Ohh feta fälgar" och härmat dig eller så. Nästan vad man än bygger så är de nån som kommer med något LIKNANDE! Så är de.

Du kan lämna den här tråden nu.

Chevrolet Independence "Hotrod" (1931)
Chevrolet Fleetmaster "BOMB" (1948)
dyeltsbreh amatörkonstruktör
9 februari 2010 · 535 Inlägg

Om någon är intresserad av vad jag gör idag så slipar jag spackel, nö tråkigt.. Jag vill ha en slav i födelsedagspresent! Sockerkaka och alldeles för stark saft utlovas till den olycklige..

Ska snart ut och skotta av släpvagnen så vi kan köra bort lite saker, baksäte och stolar m.m m.m, till en kompis så det blir lite plats över åt byggpojkarna som kommer nån dag och river innerväggar smile

Fått tag i färgkoden jag ville ha också så jag borde även ta tag i att ringa och höra hur mycket dom vill ha för att blanda till den åt mig.. kan bli spännande :p

Vad gör alla ni andra söta personer som läser tråden idag? Bygger bil hoppas jag? big_smile Om ni har tråkigt finns det jobb åt alla här, bara att komma och ta för er wink

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
9 februari 2010 · 1 479 Inlägg

bokar du flyg och fixar mat och husrum kommer jag direkt big_smile presenten beror ju på när du fyller år, det kanske dyker upp nån på blocket wink

klart vi är intresserade av vad du gör big_smile dock bara en liten avvikelse angående åsikter som skedde ovan...

bilder då?? tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
dyeltsbreh amatörkonstruktör
9 februari 2010 · 535 Inlägg

Volvo1968 skrev:
bokar du flyg och fixar mat och husrum kommer jag direkt big_smile presenten beror ju på när du fyller år, det kanske dyker upp nån på blocket wink

klart vi är intresserade av vad du gör big_smile dock bara en liten avvikelse angående åsikter som skedde ovan...

bilder då?? tongue

Fresta mig icke, bra sugen på att boka åt dig så jag får lite assistans big_smile
Mja, åsikterna ovan försöker jag bortse ifrån, iallafall de negativa.

Bilder kommer, var så jäkla dammigt där ute idag så det var inte mkt att se ändå smile

dadde
9 februari 2010 · 2 164 Inlägg

Volvo1968 skrev:
bokar du flyg och fixar mat och husrum kommer jag direkt big_smile presenten beror ju på när du fyller år, det kanske dyker upp nån på blocket wink

klart vi är intresserade av vad du gör big_smile dock bara en liten avvikelse angående åsikter som skedde ovan...

bilder då?? tongue

så om jag köper en bussbiljett till dig, renoverar du min motor då? wink haha big_smile


kommer bli en grymt fet 140!! big_smile keep up the good work big_smile

"Life´s too short to drive a boring car"
rally-tobbe
9 februari 2010 · 1 266 Inlägg

när kommer lacken? big_smile

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst
Emilius Avstängd
9 februari 2010 · 1 714 Inlägg

QUICK1 skrev:

Emilius skrev:

Volvo1968 skrev:
Var inte så negativ nu då Emilius, se möjligheterna istället för att se problemen tongue (eller i detta fallet se allt positivt istället för negativt tongue)

Svårt att vara överlycklig när man jagat efter exakt rätt bil och börjat slita,
sen står man med valet att antingen sälja eller göra nåt man inte har lust med egentligen..

Men jag ger konstruktiv kritik det är allt, svårt att få bilen att ligga på backen redan med 13x7" fälgar,
lika bra att tipsa om att det kommer bli problem om de va planer att få bilen låg öht.
Jag tänker inte hoppa och skutta och tycka detta är det roligaste jag sett direkt då skulle jag bara ljuga,
men kan ju iaf säga min mening smile

Asså va snackar du om!! Så bara för att nån kan göra din dröm till deras verklighet så ska du sitta här och kasta skit på dom? De är ju inte direkt som så att Sannah har gått in på din och sett "Ohh, air ride. Ohh feta fälgar" och härmat dig eller så. Nästan vad man än bygger så är de nån som kommer med något LIKNANDE! Så är de.

Du kan lämna den här tråden nu.

Vadå kasta skit? Vart har jag gjort det nånstans??
Eller har vi en som inte kan läsa nu igen men tvunget måste skriva ändå?
Det enda jag påstått är att det skulle SE UT SOM ett plagiat om JAG skulle göra likadant.

Va f? Står i valet och kvalet om jag ska anmäla ditt inlägg. Osanna påståenden och otrevlig attityd,
börjar bli trött på sånt på detta forumet..

Om det vore så att du inte läst reglerna för forumet så kan jag ta en punkt du borde tänka över:

Var trevlig och respektera andras åsikter.

Även om jag nu skulle ha kastat skit så skall du respektera den åsikten..
Nu har jag inte ens gjort det så jag blir skälld på till synes helt utan anledning, där har vi otrevligheten också.

Hemskt ledsen för detta dyeltsbreh men detta är sista jag skriver om detta,
fortsätter jag skriva i din tråd så är det kommentarer om projektet och tips isåntfall.

Mod eller nåt är välkommen att radera detta sålänge QUICK1 hunnit läst och börjat tänkt efter innan han skriver roll


Var inte meningen att klaga och hålla på, var tänkt att lägga in ett inlägg om huruvida min ide var upptagen (notera ordvalet) dock så har folk missförstått och snackat massa och jag känner ett behov av att besvara..

Jag har även gett i mitt tycke konstruktiv kritik.

Kanske glömt att nämna det men iden med bygget är ju klockrent, utförandet är inget fel på,
jobbet ser ju bra ut så att säga. Och 4 dörrars passar bra till detta,
trots att det kan bli svårt att få den att ligga exakt på backen med såpass stora fälgar.

Senast redigerat av Emilius (9 februari 2010)

dyeltsbreh amatörkonstruktör
10 februari 2010 · 535 Inlägg

dadde: hehe tackar wink

rally-tobbe:
Jadu, funderar på det jag med tongue hah nejdå, vart en snubbe här idag som ska göra lite plåtarbete åt mig, så nu rullar det nog på. Tillomed varit till lackfirman idag och hört mig för om pris och färg och sådär, och dom hade tid för mig när jag ville, så inom några veckor skulle jag tippa smile

Emilius: Ja, jag tycker vi skiter i den här diskussionen helt nu, det spårade ur och jag vill inte ha hela tråden full i pajkastning.

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
10 februari 2010 · 1 479 Inlägg

Vad blir det för färg nu då?? och var priserna okej? smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
volvo240R
10 februari 2010 · 1 964 Inlägg

ja tycker det ser jävligt bra ut big_smile och ja kan lova att skull ja också bli bjuden på en resa upp så hade ja gärna hjälp till big_smile

fast det är ju om du vill att ja ska jobba på i det tempot ja gjort på minn bil wink

kolla in detta http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … &p=139   

brukar uppdatera nästan varje dag wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang