3095
Sök

Elfel?

8 Inlägg
31 mars 2006
Trådstartare
#1
Tjena...
Ford sierra -86

Har lite problem med min bil.
Motorn stannar inte även om jag stänger av den och dra ut nycklen. Dock så kan man sätta på halv ljuset så stannar bilen. Och så går den bara på 3 cylindrar 2:an 3:an 4:an. Och nu så har tutan med börjat och krångla. Och för någon dag sen så gick den helt KANON i ca:3-4 km, men då började min sterio att krångla sen började sterion att funka och då krånglade bilen igen. Har kollat så att 1:an den får gnista kollat tändstiftet och så har jag kollat komprissionen på 1:an och den var kanon. Så nu är mina ideér på vad som kan vara fel slut. Nån som har nån idé?

MVH// Tommy

21 761 Inlägg
31 mars 2006
#2
Oj, det var lite annorlunda fel. Men det verkar som jordfel tycker jag. Att just ettans cylinder inte går kan iof bero på annat, det behöver inte ha att göra med resten att göra. Men man vet aldrig.
Har du mixtrat med något nyligen, tex installerat någonting?

8 Inlägg
31 mars 2006
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Oj, det var lite annorlunda fel. Men det verkar som jordfel tycker jag. Att just ettans cylinder inte går kan iof bero på annat, det behöver inte ha att göra med resten att göra. Men man vet aldrig.
Har du mixtrat med något nyligen, tex installerat någonting?

Nej jag har ju inte det. Jag satte in sterion för typ 4 månader sen.. den har inte fungerat rikigt bilen sen jag köpte den. Men nu så har allt bara kommit på ca 1 v. kan det vara databoxen?

tack för svaret

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
31 mars 2006
#4
Låter som det skulle vara något elfel som sakt var, men det kan ju vara vad som helst.
Kompisen (Piraten på garaget) Kan inte stänga av sin fiesta om ljuset är på, han kan ta ur nyckeln och allt men motorn går ändå tills han stänger av ljuset
Senast redigerat av Trozzo (31 mars 2006)

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

8 Inlägg
31 mars 2006
Trådstartare
#5
Trozzo skrev:
Låter som det skulle vara något elfel som sakt var, men det kan ju vara vad som helst.
Kompisen (Piraten på garaget) Kan inte stänga av sin fiesta om ljuset är på, han kan ta ur nyckeln och allt men motorn går ändå tills han stänger av ljuset

okej precis som på min bil då.. det är något som är mycket skumt. men jag har ju ingen aning om vad jag ska börja söka? finns ju 1 miljard kablar. sad

ska prata med han med.

tack så länge:D

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
31 mars 2006
#6
Motorn inte stanna, d var jag oxå med om ett par ggr på 20n som vi hade för ett tag sen... Hoppas d löser sig!


5 Inlägg
31 mars 2006
#7
Tjena grabbar

Testa att byta tändmodulen eller vad den nu heter, i tändningslåset, den kan kortslutas och allehanda skumma fel kommer fram. Det funkade på min sierra och en gammal escort.

Mvh Fredde

8 Inlägg
31 mars 2006
Trådstartare
#8
Mondeo_sweden skrev:
Tjena grabbar

Testa att byta tändmodulen eller vad den nu heter, i tändningslåset, den kan kortslutas och allehanda skumma fel kommer fram. Det funkade på min sierra och en gammal escort.

Mvh Fredde

Okej.. får testa det.. tack för tipset.. tacksam för allhjälp:P

// Tommy

21 761 Inlägg
31 mars 2006
#9
Detta med att motorn inte går att stänga av kan även hända fastän det inte är något direkt fel faktiskt. På en 240-77 som jag hade så satte jag ljusautomatik som styrdes från generatorn. Men när halvljuset tändes så lyste även varselljuset, fastän man tog ur säkringen, och när man slog av tändningen så fortsatte motorn att gå. Det fanns två sätt att stänga av motorn, antingen slå av knappen för automatiken eller vrida på ljusreglaget. Jag felsökte en massa men hittade inget fel.

Men då hörde jag att på min brors 240-82 hände samma sak(likadan automatik) och då började jag att fundera lite mer. Det visade sig att det var varselljusautomatiken som ställde till det. Eftersom ljusreglaget inte behövdes vridas på, utan stod i varselljusläge, så fick tändspolen spänning från ett annat håll via säkringsdosan. Därför fick tändningen spänning så länge som generatorn laddade.
Denna ljusautomatik fungerade helt perfekt på en 140 som jag hade en gång och på min fars amazon men de hade ju inte varselljusautomatik som ställde till det.

Glömde skriva att om man tog bort säkringen för varselljuset så fungerade det att slå av motorn. Som tur var så gnällde inte besiktningsgubbarna på att varselljuset lyste tillsammans med halvljuset.
Senast redigerat av Drönirettab (1 april 2006)


Sök