Detta med att motorn inte går att stänga av kan även hända fastän det inte är något direkt fel faktiskt. På en 240-77 som jag hade så satte jag ljusautomatik som styrdes från generatorn. Men när halvljuset tändes så lyste även varselljuset, fastän man tog ur säkringen, och när man slog av tändningen så fortsatte motorn att gå. Det fanns två sätt att stänga av motorn, antingen slå av knappen för automatiken eller vrida på ljusreglaget. Jag felsökte en massa men hittade inget fel.
Men då hörde jag att på min brors 240-82 hände samma sak(likadan automatik) och då började jag att fundera lite mer. Det visade sig att det var varselljusautomatiken som ställde till det. Eftersom ljusreglaget inte behövdes vridas på, utan stod i varselljusläge, så fick tändspolen spänning från ett annat håll via säkringsdosan. Därför fick tändningen spänning så länge som generatorn laddade.
Denna ljusautomatik fungerade helt perfekt på en 140 som jag hade en gång och på min fars amazon men de hade ju inte varselljusautomatik som ställde till det.
Glömde skriva att om man tog bort säkringen för varselljuset så fungerade det att slå av motorn. Som tur var så gnällde inte besiktningsgubbarna på att varselljuset lyste tillsammans med halvljuset.
Senast redigerat av Drönirettab (1 april 2006)