Hjälp med att få av ratten på en 240 gl

kungmartin Hopplös
7 april 2009 · 328 Inlägg

hej lite dum fråga men, hur får man bort orginalratten på 240n? har prövat det mesta men den vill inte lossna:mad:

har nämligen köpt en billig luisi ratt på skroten:)

MVH Martin

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
Keps_nille
7 april 2009 · 271 Inlägg

Mutterdragare?

kungmartin Hopplös
7 april 2009 · 328 Inlägg

Keps_nille skrev:
Mutterdragare?

hehe jasåtongue men jag menade tutan och allt annat skit som sitter
för man  vill ju inte dra sönder nåtcool

Senast redigerat av Martin_volvo (7 april 2009)

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
twin_cam Smålänning
7 april 2009 · 7 877 Inlägg

HAr inte gjort det på 240 iofs, men på Saab 900, volvo 740 m.m, och där har det varit att ta dänb muttern och banka sig blå så har den lossnat...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
mange_240
7 april 2009 · 1 562 Inlägg

det sprätter du bara bort med en mejsel

kungmartin Hopplös
7 april 2009 · 328 Inlägg

okej tack för snabba svar:)

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
7 april 2009 · 26 174 Inlägg

Sprätt bort locket mitt i ratten. Minns inte om det är olika till orginalrattarna
men det brukar vara ett lock.
Använd en 27:as hylsa - gärna en djup sådan - men man brukar kunna nå om man
låter hylsan lägga sig på plats på muttern först och sen ner med förlängaren.
Dra loss muttern..håll koll på hur du har ratten i läge. Ett tips är att ha i rattlåset.
Och sen ryck för kung och fosterland rakt ut. Se upp så du inte får ratten i ansiktet.
Detta har jag lyckats med och det känns..tro mig.
Montera i omvänd ordning.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Atlaz745 Mannen myten legenden
7 april 2009 · 179 Inlägg

ta bort locket i mitten, sen tar du hjlp av ett fälg kos, passa på muttern! sen andvänder du dig av rattlåset!!

wooooommm, pschii, wooooommmm
Hilmer
7 april 2009 · 1 789 Inlägg

Atlaz745 skrev:
ta bort locket i mitten, sen tar du hjlp av ett fälg kos, passa på muttern! sen andvänder du dig av rattlåset!!

Fälgkors med 27mm hylsa är inte är inte direkt vanliga!?

Lång 27mm hylsa för att lossa muttern och sedan lirkar man på ratten hit o dit, fram o tillbaks tills den lossar.
Ha gärna muttern kvar på de sista gängorna för att inte kränga ratten över huvudet när den väl släpper.

Senast redigerat av Hilmer (7 april 2009)

kungmartin Hopplös
7 april 2009 · 328 Inlägg

tack för bra svar:) blir väl till att åka och  köpa en lång  27mm hylsa immorn

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
kungmartin Hopplös
8 april 2009 · 328 Inlägg

vart kan man köpa djupa hylsor nånstans? hittar då fan inga:S

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
bybban Livsnjutare (ibland å på helgerna)
8 april 2009 · 228 Inlägg

köpte en på en mekonomen shop..

annars kan du säkert låna en från bilverkstad lite snabbt..

4x4 is tha shit!
Nissan King Cab "Brutus" (1987)
groze
8 april 2009 · 564 Inlägg

Swedol, Biltema, Jula osv. Vet inte vilka butiker som finns där du bor, men dessa har säkert.

mange_240
8 april 2009 · 1 562 Inlägg

Hilmer skrev:

Atlaz745 skrev:
ta bort locket i mitten, sen tar du hjlp av ett fälg kos, passa på muttern! sen andvänder du dig av rattlåset!!

Fälgkors med 27mm hylsa är inte är inte direkt vanliga!?

Lång 27mm hylsa för att lossa muttern och sedan lirkar man på ratten hit o dit, fram o tillbaks tills den lossar.
Ha gärna muttern kvar på de sista gängorna för att inte kränga ratten över huvudet när den väl släpper.

han tänkte nog på en 740.

kungmartin Hopplös
8 april 2009 · 328 Inlägg

groze skrev:
Swedol, Biltema, Jula osv. Vet inte vilka butiker som finns där du bor, men dessa har säkert.

Farsan var till biltema idag och där fanns det inga

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
kungmartin Hopplös
8 april 2009 · 328 Inlägg

bybban skrev:
köpte en på en mekonomen shop..

annars kan du säkert låna en från bilverkstad lite snabbt..

okej då blir det att kolla på mekonomen immorn:)

gick och mätte muttern och hylsan måste vara minst 50 mm djup för att passa:/

Senast redigerat av Martin_volvo (8 april 2009)

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
Phranz
15 juli 2009 · 725 Inlägg

mange_240 skrev:

Hilmer skrev:

Atlaz745 skrev:
ta bort locket i mitten, sen tar du hjlp av ett fälg kos, passa på muttern! sen andvänder du dig av rattlåset!!

Fälgkors med 27mm hylsa är inte är inte direkt vanliga!?

Lång 27mm hylsa för att lossa muttern och sedan lirkar man på ratten hit o dit, fram o tillbaks tills den lossar.
Ha gärna muttern kvar på de sista gängorna för att inte kränga ratten över huvudet när den väl släpper.

han tänkte nog på en 740.

Fast på 740 är det 17 mm smile

Opelmadness German cars, quality and beyond
15 juli 2009 · 8 197 Inlägg

Jag bytte på plats på skroten jag köpte ratten från när jag hade 240. (Från 1983)
Men den var det bara 17mm på.

Senast redigerat av Irmscher Vectra (15 juli 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Hua100
15 juli 2009 · 267 Inlägg

Martin_volvo skrev:
tack för bra svar:) blir väl till att åka och  köpa en lång  27mm hylsa immorn

en bil jag hade satt det 24mm mutter (gick bra med en långhylsa) + lättare att få tag på

Dodge Charger R/T "2 X Hemi v8" (2007)
Volkswagen Passat 2,0 TDI 4M "Vaffelwagen" (2010)
Hilmer
16 juli 2009 · 1 789 Inlägg

För 240 har aldrig original haft nåt annat än 27mm, det enda som skiljer mellan årsmodellerna är rattaxeln längd, om man ska använda sig utav en lång eller klarar sig med en kort hylsa för att få loss ratten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang