9000 "hackar" vid ladd över 1 bar

MrBig
9 april 2009 · 12 Inlägg

Du får prova att skruva ut stången ett varv i taget och se om det händer nåt.

Saab 9000 CSE 2,3T "Blue Lips" (1996)
SaaB_MaN
9 april 2009 · 71 Inlägg

MrBig skrev:
Du får prova att skruva ut stången ett varv i taget och se om det händer nåt.

okej, vart sitter den här stången då ?
ska kolla på det i morgon när det blivit ljust.

Förklara gärna som om jag var idiot ! HAHA ! tongue

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
MrBig
9 april 2009 · 12 Inlägg

Den sitter mellan motorblocket och turbon. Du kommer att se något som ser ut som en vanlig vacuumklocka. Från den går det en rund stång in bakom turbon. Lättast är att se under ifrån. Ungefär mitt på denna stång sitter det en mutter som fungerar som en låsning, så att inte stången ska skruva in eller ut sig av sig själv. Låssa denna mutter. Själva stången får du skruva med hjälp av en polygrip (tång). Men se till att använda polygripen intill där muttern är. Om du klämmer för nära klockan, kan det bli skador på stången, och då kan det bli skador på klockan och den kommer troligen att börja kärva.

Saab 9000 CSE 2,3T "Blue Lips" (1996)
BOLUND bonntrimmare
10 april 2009 · 655 Inlägg

SaaB_MaN skrev:

BOLUND skrev:

SaaB_MaN skrev:

JAsså ? va tar du för ny pump och bränsletrycksregulator då ?

"ny" vet jag ju inte men tongue ska höra med farsan senare tongue  han skrotar nämligen massa 9000 tongue om det är intressant vill säga tongue

aa, hör med han. smile

300:- btr:en kan vi skicka med smile

SaaB_MaN
10 april 2009 · 71 Inlägg

BOLUND skrev:

SaaB_MaN skrev:

BOLUND skrev:

"ny" vet jag ju inte men tongue ska höra med farsan senare tongue  han skrotar nämligen massa 9000 tongue om det är intressant vill säga tongue

aa, hör med han. smile

300:- btr:en kan vi skicka med smile

har funderat lite. Jag köper en ny istället som jag vet fungerar. Liksom har ju redan en begagnad som sitter på nu. Om du fattar wink

MEn tack för omtanken

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
SaaB_MaN
10 april 2009 · 71 Inlägg

Märker nu att när jag kör utan att använda turbon så hackar det till ibland. det vill säga när jag har jämn gas hela tiden. Så det måste ju ha något med bränslet att göra.

Det jag ska göra nu är att ställa ned grundladdtrycket till 0,4 och sedan byta till nytt bränslefilter och ny bränslepump. Om inte detta funkar så vad kan det då vara ?

Tack för alla bra svar !

Senast redigerat av SaaB_MaN (10 april 2009)

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
MrBig
10 april 2009 · 12 Inlägg

Troligen är det bränsletillförseln. Jag är övertygad nu om att det är det som spökar på min med.

Saab 9000 CSE 2,3T "Blue Lips" (1996)
SaaB_MaN
10 april 2009 · 71 Inlägg

håller nu på att skruva in wg stången lite tongue laddet sjunker iaf smile

Men nu har det kommit ett vinande/pipande ljud från turbon på köpet ? va är det nu då ?
Låter nästan som det läcker luft någonstans, fast alla slangar och liknande är hela yikes

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
SaaB_MaN
10 april 2009 · 71 Inlägg

Nu har det slutat att hacka !

Antingen var det tändkasseten som jag bytte eller så var det att grundladdtrycket var för högt.

Nu blev det bra iaf smile

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
MrBig
11 april 2009 · 12 Inlägg

Det var ju bra att det slutat att hacka för dig. Jag har pratat med några stycken som har haft detta problem. Och dom hade haft för högt Glt. Du kan ju alltid prova att sätta tillbaka den gamla DI'n igen och se om hackandet kommer tillbaka. Det vinande ljudet vet jag inte vad det kan vara. Kände du om stången gick lätt att dra i för hand?

Saab 9000 CSE 2,3T "Blue Lips" (1996)
BOLUND bonntrimmare
11 april 2009 · 655 Inlägg

SaaB_MaN skrev:

BOLUND skrev:

SaaB_MaN skrev:

aa, hör med han. smile

300:- btr:en kan vi skicka med smile

har funderat lite. Jag köper en ny istället som jag vet fungerar. Liksom har ju redan en begagnad som sitter på nu. Om du fattar wink

MEn tack för omtanken

jo visst smile bättre med nytt wink bara höra av dej om du behöver nåt annat tongue

SaaB_MaN
11 april 2009 · 71 Inlägg

MrBig skrev:
Det var ju bra att det slutat att hacka för dig. Jag har pratat med några stycken som har haft detta problem. Och dom hade haft för högt Glt. Du kan ju alltid prova att sätta tillbaka den gamla DI'n igen och se om hackandet kommer tillbaka. Det vinande ljudet vet jag inte vad det kan vara. Kände du om stången gick lätt att dra i för hand?

aa kände på den. Jag vet inte hur jag ska förklara wink Den var ganska trög. MEn det var ju inga problem att flytta den liksom !

Hade du bytt tändkasset och kollat glt ?

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
MrBig
11 april 2009 · 12 Inlägg

SaaB_MaN skrev:

MrBig skrev:
Det var ju bra att det slutat att hacka för dig. Jag har pratat med några stycken som har haft detta problem. Och dom hade haft för högt Glt. Du kan ju alltid prova att sätta tillbaka den gamla DI'n igen och se om hackandet kommer tillbaka. Det vinande ljudet vet jag inte vad det kan vara. Kände du om stången gick lätt att dra i för hand?

aa kände på den. Jag vet inte hur jag ska förklara wink Den var ganska trög. MEn det var ju inga problem att flytta den liksom !

Hade du bytt tändkasset och kollat glt ?

Jag har en splitter ny DI och har 0,4 bar Glt. Och 1,1 bar i Maxtryck.

Men det gick att flytta på stången? Kände du om den hackade liksom när du drog i den eller när den gick tillbaka igen?

Själv ska jag byta Bränslepumpen och BTR'n bara löningsdagen kunde komma. sad
Funkar inte det så är det väl bara att skaffa ett nytt turboaggregat. För allt annat är bytt nu.

Saab 9000 CSE 2,3T "Blue Lips" (1996)
SaaB_MaN
11 april 2009 · 71 Inlägg

MrBig skrev:

SaaB_MaN skrev:

MrBig skrev:
Det var ju bra att det slutat att hacka för dig. Jag har pratat med några stycken som har haft detta problem. Och dom hade haft för högt Glt. Du kan ju alltid prova att sätta tillbaka den gamla DI'n igen och se om hackandet kommer tillbaka. Det vinande ljudet vet jag inte vad det kan vara. Kände du om stången gick lätt att dra i för hand?

aa kände på den. Jag vet inte hur jag ska förklara wink Den var ganska trög. MEn det var ju inga problem att flytta den liksom !

Hade du bytt tändkasset och kollat glt ?

Jag har en splitter ny DI och har 0,4 bar Glt. Och 1,1 bar i Maxtryck.

Men det gick att flytta på stången? Kände du om den hackade liksom när du drog i den eller när den gick tillbaka igen?

Själv ska jag byta Bränslepumpen och BTR'n bara löningsdagen kunde komma. sad
Funkar inte det så är det väl bara att skaffa ett nytt turboaggregat. För allt annat är bytt nu.

aa den gick att flytta. Nej den gick tbx av sig självt utan att fastna och liknade wink

Vi får hoppas att det hjälper med det !

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
twin_cam Smålänning
11 april 2009 · 7 877 Inlägg

Vad är det för trim du har i? Fabrikat, steg?

Skulle gissa på WG jag med... Om du ni har bytt kassett och MV. Antar att du har NGK BCPR7ES-11 i den också?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
SaaB_MaN
11 april 2009 · 71 Inlägg

twin_cam skrev:
Vad är det för trim du har i? Fabrikat, steg?

Skulle gissa på WG jag med... Om du ni har bytt kassett och MV. Antar att du har NGK BCPR7ES-11 i den också?

Maptun steg 1
Det är dessa tändstift i, ja !

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
steffe67 gruvarbetare
12 april 2009 · 152 Inlägg

min 9000cs hosta o ryckte vid ett visst laddtryck. det jag gjorde då var att minska på gnistgapet till ca 0,6mm. då upphörde alla ryckningar o förstod då att tändkassetten börjar gå sönder..körde så nån månad tills, så då jag köpte ny på mekonomen...nu körs med 1.1mm i gnistgap o aldrig missat på tändningen igen..
enkelt felsöknings tips smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang