sätta dit ny fjäder...Hur gör man?(volvo)

mr_loffe
5 april 2006 · 272 Inlägg

okkar skrev:

mr_loffe skrev:
Sätt ihop fjäder och stötdämpare innan du monterar i hjulhuset. spänn ihop fjädern och skruva på tallriken på stötdämparen så de sitter ihop. tänk på att spänna rätt bra så att det inte bir glapp sen när du monterar. Sen är det bara att trycka dit fjädern..

Edit: Skulle inte använda en domkraft eller dylikt då kraften i fjädern blir enorm..

ok försöker detta som du sagt testat ett bra tag men behöver drygt 1 cm till ändå har ja 4 st fjäder spännare? va gör ja fel? funderar på att sätta skiten i ett skruvstäd och pressa ihop den sista cm..?mvh oscar

Ja.. du gör nog inget fel direkt. vad använder du för spännare? när jag gör det på jobbet (Verkstad) använder jag en spännare som man drar med hylsa som spänner på 4 ställen som en stor krokodilkäft typ. gäller ju att få ihop den så att man kan få plats att sätta på tallriken.

mr_loffe
5 april 2006 · 272 Inlägg

okej det var redan fixat!

okkar
5 april 2006 · 694 Inlägg

mr_loffe skrev:

okkar skrev:

mr_loffe skrev:
Sätt ihop fjäder och stötdämpare innan du monterar i hjulhuset. spänn ihop fjädern och skruva på tallriken på stötdämparen så de sitter ihop. tänk på att spänna rätt bra så att det inte bir glapp sen när du monterar. Sen är det bara att trycka dit fjädern..

Edit: Skulle inte använda en domkraft eller dylikt då kraften i fjädern blir enorm..

ok försöker detta som du sagt testat ett bra tag men behöver drygt 1 cm till ändå har ja 4 st fjäder spännare? va gör ja fel? funderar på att sätta skiten i ett skruvstäd och pressa ihop den sista cm..?mvh oscar

Ja.. du gör nog inget fel direkt. vad använder du för spännare? när jag gör det på jobbet (Verkstad) använder jag en spännare som man drar med hylsa som spänner på 4 ställen som en stor krokodilkäft typ. gäller ju att få ihop den så att man kan få plats att sätta på tallriken.

japp men hade 4 st små skit klämmor rena skiten.. fick ta spännband den sista cm en och skruvstädsmile

xBjorlingx
6 april 2006 · 433 Inlägg

Du skulle lämnat in den på Volvo istället Oscar tongue

okkar
7 april 2006 · 694 Inlägg

xBjorlingx skrev:
Du skulle lämnat in den på Volvo istället Oscar tongue

haha och du hade betalat har ja hört:)

horsekiller
7 april 2006 · 747 Inlägg

skruva väck alla leder och sån så så fjärderbenet vila på länkarmen... pressa ihop fjärden allt du bara kan... Lägg i fjärden och sätt på tallriken på och skruva på stötdämparen sen bara upp med skiten..

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
okkar
7 april 2006 · 694 Inlägg

det är fixat nu men tack för all hjälp:)

xBjorlingx
10 april 2006 · 433 Inlägg

okkar skrev:

xBjorlingx skrev:
Du skulle lämnat in den på Volvo istället Oscar tongue

haha och du hade betalat har ja hört:)

Givetvis wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang