Frågor angående högerstyrda bilar

Svenning Stridis
17 april 2009 · 80 Inlägg

Hallå garaget!! big_smile

Satt och kollade på lite Kenneth Moen på youtube, då kom frågan:

Hur sitter pedalerna i en högerstyrd bil? (alltså är det oxå spegelvända) och även växlarna (om 1:an sitter längst till höger lr om det är som på en vanlig vänsterstyrd bil?)

Och andra frågan: hur känns det att köra en högerstyrd bil?

Hur säkra omkörningar kan man göra eftersom man inte ser lika bra, men kanske bättre skydd för föraren med högerstyrd om man krockar med en mötande bil..

Bara lite funderingar som jag hade. Dela gärna med er om era kunskaper smile

"Ifall du går i nåns fotspår kommer du aldrig förbi" - Mig
Volvo C30 "Momentum" (2009)
erikf
17 april 2009 · 33 Inlägg

pedalerna sitter samma.. det enda som är skillnad är spolar och blinkers-spakarna som har bytt sida på ratten

Christian S
17 april 2009 · 4 816 Inlägg

erikf skrev:
pedalerna sitter samma.. det enda som är skillnad är spolar och blinkers-spakarna som har bytt sida på ratten

nä, spakarna sitter precis som på en vänsterstyrd bil.

allt sitter på samma plats bara det att man sitter på andra sidan och kör.
körde endel höger styrda på jobbet (volvo) för ett antal år sedan och kan säga att det känns rätt skumt ibörjan och att man till en början låg välldigt nära mitten av vägen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
erikf
17 april 2009 · 33 Inlägg

Christian S skrev:

erikf skrev:
pedalerna sitter samma.. det enda som är skillnad är spolar och blinkers-spakarna som har bytt sida på ratten

nä, spakarna sitter precis som på en vänsterstyrd bil.

allt sitter på samma plats bara det att man sitter på andra sidan och kör.
körde endel höger styrda på jobbet (volvo) för ett antal år sedan och kan säga att det känns rätt skumt ibörjan och att man till en början låg välldigt nära mitten av vägen.

okaj, fel av mig. Vet inte vad jag fått de ifrån. Hur gick det med omkörningar då?

aakesson
17 april 2009 · 812 Inlägg

du har rätt
det var i alla fall så när vi hyrde bil på cypern att när man skulle bilnka så satte man igång vindrutetorkan wink

erikf
17 april 2009 · 33 Inlägg

aakesson skrev:
du har rätt
det var i alla fall så när vi hyrde bil på cypern att när man skulle bilnka så satte man igång vindrutetorkan wink

Då var jag kanske inte helt ute o cykla iaf då smile

Alecci
17 april 2009 · 2 014 Inlägg

Blinkersspaken sitter, precis som på de flesta LHD-bilar, åt förardörren till. Spolarspaken sitter åt passagerardörren till.

Gaspedalen sitter till höger, bromsen i mitten och kopplingen till vänster.

Växellådan har oftast 1:an uppåt till vänster, precis som på LHD-bilar.

Inga större problem att köra högerstyrt, det är en ren vanesak.

Omkörningar tycker jag enbart utgör ett problem om man främst kör på en rak väg med en buss eller lastbil framför sig. Har man en personbil framför sig ser man oftast igenom dess rutor, och om vägen svänger åt endera hållet ser man för det mesta förbi framförvarande fordon.

Dessutom ser jag knappast omkörningar som det viktigaste momentet i trafiken. Att RHD-bilar (åtmintone i länder som har högertrafik) oftast dessutom är bilar med effekt och väghållningsegenskaper en bra bit över medelbilen ser dessutom till att omkörningarna på sätt och vis blir säkrare då de går snabbare.

Om det nu är så tvunget med omkörningar i tid och otid kan man ju alltid montera en kamera i vänster backspegel (riktad framåt naturligtvis) som går till en TV-skärm inne i bilen.

RHD-bilar har sina fördelar också; man kliver alltid ur bilen och landar rakt på trottoaren/vägkanten, man sitter bättre till för att flörta med tjejerna som går på sidan av gatan, man har det legitima nöjet att väcka uppmärksamhet genom att backa genom McDrive, etc.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
CarCass CarCass
17 april 2009 · 627 Inlägg

Christian S skrev:
nä, spakarna sitter precis som på en vänsterstyrd bil.

Både rätt och fel. I evos är det tvärtom. Olika mellan modeller wink


Omkörningar är oftast inga problem, går bra att kolla på insidan. När jag plockar ut evon så sitter ofta kompisar med och kan hålla koll.

Gäller att planera körningen, kör inte för nära lastbilar och bussar och annat stort på vägarna. Dom täcker ganska bra..

Edit: stavfel

Senast redigerat av CarCass (17 april 2009)

Join the Evolution
TobbeTT
17 april 2009 · 948 Inlägg

Alecci skrev:
Blinkersspaken sitter, precis som på de flesta LHD-bilar, åt förardörren till. Spolarspaken sitter åt passagerardörren till.

Gaspedalen sitter till höger, bromsen i mitten och kopplingen till vänster.

Växellådan har oftast 1:an uppåt till vänster, precis som på LHD-bilar.

Inga större problem att köra högerstyrt, det är en ren vanesak.

Omkörningar tycker jag enbart utgör ett problem om man främst kör på en rak väg med en buss eller lastbil framför sig. Har man en personbil framför sig ser man oftast igenom dess rutor, och om vägen svänger åt endera hållet ser man för det mesta förbi framförvarande fordon.

Dessutom ser jag knappast omkörningar som det viktigaste momentet i trafiken. Att RHD-bilar (åtmintone i länder som har högertrafik) oftast dessutom är bilar med effekt och väghållningsegenskaper en bra bit över medelbilen ser dessutom till att omkörningarna på sätt och vis blir säkrare då de går snabbare.

Om det nu är så tvunget med omkörningar i tid och otid kan man ju alltid montera en kamera i vänster backspegel (riktad framåt naturligtvis) som går till en TV-skärm inne i bilen.

RHD-bilar har sina fördelar också; man kliver alltid ur bilen och landar rakt på trottoaren/vägkanten, man sitter bättre till för att flörta med tjejerna som går på sidan av gatan, man har det legitima nöjet att väcka uppmärksamhet genom att backa genom McDrive, etc.

Har du backat nångång genom mcdriven med din skyline? smile

Alecci
17 april 2009 · 2 014 Inlägg

TobbeTT skrev:
Har du backat nångång genom mcdriven med din skyline? smile

Har ännu inte haft tillfälle att göra det med den nuvarande, men gjorde det ett par gånger med min förra R33 GTR. Alltid lika skoj att se folks miner...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
TobbeTT
17 april 2009 · 948 Inlägg

fränt smile

Eisenhut
17 april 2009 · 1 827 Inlägg

Christian S skrev:

erikf skrev:
pedalerna sitter samma.. det enda som är skillnad är spolar och blinkers-spakarna som har bytt sida på ratten

nä, spakarna sitter precis som på en vänsterstyrd bil.

allt sitter på samma plats bara det att man sitter på andra sidan och kör.
körde endel höger styrda på jobbet (volvo) för ett antal år sedan och kan säga att det känns rätt skumt ibörjan och att man till en början låg välldigt nära mitten av vägen.

De svenska bilarna som är byggda RHD är så, dvs postabilar, tidningsbärarbilar mm... Men de bilar som är byggda för länder med högertrafik har man bytt plats på blinkers och vindrutetorkare.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Christian S
17 april 2009 · 4 816 Inlägg

Eisenhut skrev:

Christian S skrev:

erikf skrev:
pedalerna sitter samma.. det enda som är skillnad är spolar och blinkers-spakarna som har bytt sida på ratten

nä, spakarna sitter precis som på en vänsterstyrd bil.

allt sitter på samma plats bara det att man sitter på andra sidan och kör.
körde endel höger styrda på jobbet (volvo) för ett antal år sedan och kan säga att det känns rätt skumt ibörjan och att man till en början låg välldigt nära mitten av vägen.

De svenska bilarna som är byggda RHD är så, dvs postabilar, tidningsbärarbilar mm... Men de bilar som är byggda för länder med högertrafik har man bytt plats på blinkers och vindrutetorkare.

ledsen men jag håller inte med dig, vi körde bilarna inne på området så dom va inte avsedda för höger trafik utan det va bilar som skulle till tex japan, england som har vänster trafik.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
CarCass CarCass
18 april 2009 · 627 Inlägg

Christian S skrev:

Eisenhut skrev:
De svenska bilarna som är byggda RHD är så, dvs postabilar, tidningsbärarbilar mm... Men de bilar som är byggda för länder med högertrafik har man bytt plats på blinkers och vindrutetorkare.

ledsen men jag håller inte med dig, vi körde bilarna inne på området så dom va inte avsedda för höger trafik utan det va bilar som skulle till tex japan, england som har vänster trafik.

Du verkar bara ha erfarenhet av högerstyrda volvos? Så hur kan du vara så säker på att andra bilar är lika?

Christian S skrev:
körde endel höger styrda på jobbet (volvo)

Join the Evolution
Trekmeister
18 april 2009 · 272 Inlägg

Kan bara prata av erfarenhet av en bil, en Polo hyrd på Irland där det är vänstertrafik för de som inte vet. Pedaler, växlar och blinker/torkare var samma som en "svensk" bil. Det mest förvirrande var alltså att växelspaken satt på fel sida om en och 1:an låg längst bort från en när man körde. Av själva körandet var högervängar svårast att få rätt, det sitter i ryggmärgen att hålla in bilen till höger så det hände några gånger att jag girade in på fel väghalva när jag svängde.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang