Hur göra för att öka 95 oktan till 98 oktan??

joacim77
23 april 2009 · 204 Inlägg

Tänkte höra lite ang ett problem här i byn. Mackarna här har tagit bort 98 oktan helt och erbjuder nu bara 95 oktan. Är det någon som har en lösning på hur man går till väga då när man åker en trimmad bil där man vill åka på 98 eller liknande för att minimera risk för spikning? Mackarna har medel att tillsätta men enligt dom så är detta bara för att det skall smörja bättre men jag vill ju lösa risken för spikningar.

Tacksam för synpunkter och hjälp.

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"
torpis Forummoderator
23 april 2009 · 10 572 Inlägg

Mappa om för 95 oktan... med DTA är det fort gjort att ändra tändläget ett par grader

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
unpatterned
23 april 2009 · 294 Inlägg

Finns E85 i byn? en svag inblandning av det (10-15) så är du uppe i 98oktan trakterna.
Metanol kan användas som oktanhöjare, om inte E85 finns tillgängligt.
Dock rätt dyr lösning.

Senast redigerat av unpatterned (23 april 2009)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
allenalle snickare
23 april 2009 · 612 Inlägg

de finns ju oktanhöjande flaskor som går och köpa på macken om man vill öka på oktanhalten,det är nog de enklaste.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
joacim77
23 april 2009 · 204 Inlägg

Torpis: Jo det är ju en lösning men helst skulle jag vilja ha kvar högre oktan. Men det tål att tänkas på helt klart.

Unpatterned: E85 finns så det är inga problem. Är det 10-15% du menar då eller? Dock så är det jobbig hantering då mackarna här är tjuriga på att man tankar från olika pumpar till samma tank under samma tankning, larvigt men sant.

Allenalle: Det jag har hört är att den sk oktanhöjande flaskan är mera en tillsats för att det skall smörja bättre och att det inte höjer och motsvarar 98 oktan....men jag vet inte??

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"
Moparboy440
23 april 2009 · 4 682 Inlägg

tanka nån annanstans?
annars så kan du ju sänka kompförhållandet .

joacim77
23 april 2009 · 204 Inlägg

Moparboy440 skrev:
tanka nån annanstans?
annars så kan du ju sänka kompförhållandet .

Då får jag åka 3 mil för att tanka och det vill jag helst slippa....

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"
unpatterned
23 april 2009 · 294 Inlägg

joacim77 skrev:
Torpis: Jo det är ju en lösning men helst skulle jag vilja ha kvar högre oktan. Men det tål att tänkas på helt klart.

Unpatterned: E85 finns så det är inga problem. Är det 10-15% du menar då eller? Dock så är det jobbig hantering då mackarna här är tjuriga på att man tankar från olika pumpar till samma tank under samma tankning, larvigt men sant.

Allenalle: Det jag har hört är att den sk oktanhöjande flaskan är mera en tillsats för att det skall smörja bättre och att det inte höjer och motsvarar 98 oktan....men jag vet inte??

Menar då ca 10-15% E85 i 85-90% 95oktan.

men ta och tanka fullt med bensin ena dagen, sen svänger du förbi dagen efter och häller i 5 liter etanol?


Eller varför inte etanolkonvertera helt nu mot sommaren?
bensinen kommer sticka iväg i pris som vanligt och etanolen skall gå ner 30 öre, så brytpunkten kommer bli ca 11:30kr.. och det kommer bensinen gå över tongue

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Moparboy440
23 april 2009 · 4 682 Inlägg

joacim77 skrev:

Moparboy440 skrev:
tanka nån annanstans?
annars så kan du ju sänka kompförhållandet .

Då får jag åka 3 mil för att tanka och det vill jag helst slippa....

åh fan, ja då känns det säkert lite långt.

joacim77
24 april 2009 · 204 Inlägg

unpatterned skrev:

joacim77 skrev:
Torpis: Jo det är ju en lösning men helst skulle jag vilja ha kvar högre oktan. Men det tål att tänkas på helt klart.

Unpatterned: E85 finns så det är inga problem. Är det 10-15% du menar då eller? Dock så är det jobbig hantering då mackarna här är tjuriga på att man tankar från olika pumpar till samma tank under samma tankning, larvigt men sant.

Allenalle: Det jag har hört är att den sk oktanhöjande flaskan är mera en tillsats för att det skall smörja bättre och att det inte höjer och motsvarar 98 oktan....men jag vet inte??

Menar då ca 10-15% E85 i 85-90% 95oktan.

men ta och tanka fullt med bensin ena dagen, sen svänger du förbi dagen efter och häller i 5 liter etanol?


Eller varför inte etanolkonvertera helt nu mot sommaren?
bensinen kommer sticka iväg i pris som vanligt och etanolen skall gå ner 30 öre, så brytpunkten kommer bli ca 11:30kr.. och det kommer bensinen gå över tongue

Ja du tanken har ju slagit mig måste jag säga..... cool Får se hur jag gör med det hela... smile

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"
joacim77
24 april 2009 · 204 Inlägg

Moparboy440 skrev:

joacim77 skrev:

Moparboy440 skrev:
tanka nån annanstans?
annars så kan du ju sänka kompförhållandet .

Då får jag åka 3 mil för att tanka och det vill jag helst slippa....

åh fan, ja då känns det säkert lite långt.

Ja det blir ju 6 mil tur och retur.... roll

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"
torpis Forummoderator
24 april 2009 · 10 572 Inlägg

Att tanka i E85 utan att mappa om är ju rena döden.   Men du har ju DTA så jag ser inget problem i vilken lösning du än väljer.

Tanka E85 och mappa mot lambda 0.85 undner last, sen kan du säkert höja tändningen upp mot 10grader med.    tanka 95 oktan och justera tändvinkel tills du inte hör några spikningar i knacklurarna.

Att blanda egen soppa känns vanskligt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
bumpe Lastbilsmekaniker
24 april 2009 · 3 878 Inlägg

Ja, har man nu eftermarknadssprut så är det ju "bara" till att mappa om den... Nackdelen är ju att tanken töms ganska kvickt med E85...

16V
28 april 2009 · 7 Inlägg

joacim77 skrev:
Dock så är det jobbig hantering då mackarna här är tjuriga på att man tankar från olika pumpar till samma tank under samma tankning, larvigt men sant.

Det skiter man väl i ? Ska dom sälja nå bränsle eller ska dom gnälla på folk ? Mackarna brukar ju ha minimivolym 2 liter, då ska man få tanka 2 liter av vardera, dvs 95, 96, 98 E85 & diesel om man vill det, och dom ska bara stå där inne och hålla käft och ta betalt..

Är det så att du är konflikträdd kan du ju alltid tanka på kort om du ska grogga bränsle, då slipper du t.om vinka åt dom att slå på pumpen. smile


Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang