4849
Sök

Genesis 5channel slutsteg

1 534 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
tjena idag köpte jag ett genesis 5channel slutsteg för 3500kr  + massa kabel

bra affär eller? wink
http://img228.imageshack.us/img228/3936/dsc00428t.jpg

ska ha det och driva mina rainbow högtalare i fram big_smile

tips på saker man bör tänka på när man handskas med sådana här produkter uppskattas!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 april 2009
Har du en enkel midbas monterad fram eftersom du tänker ha det till framsystem?

Har du inte det så var det ett onödigt köp då du inte utnyttjar steget fullt ut.

Annars kan jag bara gratulera dig till ett riktigt bra köp. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 534 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:

Har du inte det så var det ett onödigt köp då du inte utnyttjar steget fullt ut.

enligt manualen så går det väl att koppla in 2st 4ohms midbasar så blir de internt ihopkopplade till 2ohm?
isåfall borde man väl kunna använda det fullt ut?
smile

1 727 Inlägg
28 april 2009
Misstänker att du bara tänkt nyttja 4a kanaler till kit i fram, du verkar ju ha rejäla doningar i bak(basar) som du dessutom söker slutsteg till.
Kanske du skall köra en liten sub i fram på femman?
Grisarna i bak upp till 25-35Hz, och den i fram därifrån upp till 50-60Hz beroende på hur kitet i fram spelar.
Om det kan bli bra? Den som provar får se(höra) wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

7 241 Inlägg
28 april 2009
Iam2fast4U skrev:
Lonefox skrev:

enligt manualen så går det väl att koppla in 2st 4ohms midbasar så blir de internt ihopkopplade till 2ohm?
smile

Beror på vilken kanal du syftar på.....

Monokanalen?
Jodå men hur roligt är det med midbas upp till eh ja kanske 200Hz i MONO?
Inte direkt big_smile

Annars är ju Pierres alternativ ngt att testa.....men jag skulle inte lyssna på honom ang Genesis.....han är ju inte lite partisk wink (Med det menar jag att du skall absolut lyssna på honom då han har mångårig erfarenhet av Genesis wink )

1 534 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Iam2fast4U skrev:
Lonefox skrev:

smile

Monokanalen?
Inte direkt big_smile

Annars är ju Pierres alternativ ngt att testa.....men jag skulle inte lyssna på honom ang Genesis.....han är ju inte lite partisk wink (Med det menar jag att du skall absolut lyssna på honom då han har mångårig erfarenhet av Genesis wink )

mjo jag tror att jag lyssnar på er, ni vet vad ni snackar om
big_smile

men med en midbas fram vart bör jag montera den då? i mitten?

7 241 Inlägg
28 april 2009
Upp till 50-60 Hz är hyfsat svårt att riktiningsbestämma (om man inte får en rejäl peak runt där som jag fått i min bil sad ) så det spelar inte SÅ stor roll. En STOR fördel är iofs om man kan tidskompa in den.

1 534 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Upp till 50-60 Hz är hyfsat svårt att riktiningsbestämma (om man inte får en rejäl peak runt där som jag fått i min bil sad ) så det spelar inte SÅ stor roll. En STOR fördel är iofs om man kan tidskompa in den.

mjo tänkte köpa en p88rs2 när jag är klar med arbetet i kofferten
har hört från många håll att den ska vara bra + att den har tidskomp big_smile

7 241 Inlägg
28 april 2009
Iam2fast4U skrev:
Lonefox skrev:

mjo tänkte köpa en p88rs2 när jag är klar med arbetet i kofferten
har hört från många håll att den ska vara bra + att den har tidskomp big_smile

Finns dock rejäla nackdelar med den (vilket får mig att rekomendera Alpine 9887 eller Eclipse 8445 OM man får tag i en) då delningsfiltret i trevägsläget SUGER GETPUNG!

Lägsta delning på topp-kanalerna är 1KHz eller strax däröver...vilket i slutändan gör att enheten lämpar sig betydligt mer till ett renodlat trevägssystem med säg bas mellanregister och diskant.
Dock kan man kringå detta problem med att köra topdelning på flat, alltså ingen delning alls och dela via slutstegets filter om man måste ner under. Och det låter som att du måste ner under 1KHz på just detta.
Sedan att den har grafisk EQ till skillnad mot den bättre men mer kompliserade parametriska eq:n (man kan välja olika frekvensen som den grafiska med sina fasta lägen MEN med den stora skillnaden att man kan välja hur brett frekvensområde det skall påverka. Sk. Q-värde. Bredare band ju fler frekvenser kring vald frekvens påverkara man, ju smalare band ju färre frekvenser påverkar man)

Men detta är bara min personliga åsikt smile

2 126 Inlägg
28 april 2009
Iam2fast4U skrev:
Lonefox skrev:
Iam2fast4U skrev:

smile

Monokanalen?
Inte direkt big_smile

big_smile

Har samma problem med mitt Genesis 5-kanals steg! har nu kommit fram till att det får driva mitt framsystem samt en midbas i mitte på instrument panelen i XR4X4:an! smile
Grattis till et bra köp förresten, köpte mitt för några år sedan men det blev liggande i kartongen då det är nästan för snyggt att montera i bilen! big_smile (kostade förresten runt 10 500kr nytt!)

PS: fick du med testprotokollet?

1 534 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Big_JN skrev:
Iam2fast4U skrev:
Lonefox skrev:

Monokanalen?
Inte direkt big_smile

big_smile

Har samma problem med mitt Genesis 5-kanals steg! har nu kommit fram till att det får driva mitt framsystem samt en midbas i mitte på instrument panelen i XR4X4:an! smile
Grattis till et bra köp förresten, köpte mitt för några år sedan men det blev liggande i kartongen då det är nästan för snyggt att montera i bilen! big_smile (kostade förresten runt 10 500kr nytt!)

PS: fick du med testprotokollet?

nice japp jag fick med kartong och allt...till och med plasten på grejorna var kvar
självklart var pappret med alla specs med + instruktionsbok big_smile

lonefox:
okej det blir att fundera mer över pioneeren wink men tack för din åsikt iallafall!

7 241 Inlägg
28 april 2009
Har för mig att 5-chnl landar in på 13K i dagsläget......är dock inte helt hundra.
Pierre lär veta det big_smile

Iam2fast4you> Lugnt...jag hade själv funderingar på just den enheten...men pga filtret och eq:n så gick den bort.

Det stod till sist mellan Eclipsen och Alpinen och det var Eclipsens dynamik som avgjorde mitt val. Visst, lite mer begränsat filter än Alpine.....men ngt bättre EQ på pappret....men men SÅ mkt mer dynamik enligt många erfarna inom både tävlingssvängen och branschen...

1 727 Inlägg
28 april 2009
ApAp, vilken maskin menar ni har 1kHz stopp?
12000:- 5ch
Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (28 april 2009)

1 534 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
ApAp, vilken maskin menar ni har 1kHz stopp?
12000:- 5ch
Pierre

vi pratade om pioneer 88 rs 2 som tydligen skulle ha dåligt delningsfilter
fan jag hade gärna tagit den, gillar pioneers menyer och de är extremt lätta och använda enligt mej
tongue

1 727 Inlägg
28 april 2009
Fick inte klart för mig i text vilken som menades, e jag dum då? wink
Ville bara kolla, för att 9887an har en "spärr" när man kör 3v på HF kanalerna, så man inte skjuter diskanterna med för låg delning. Denna "spärr" kan man dock hitta i meny o få bort.

Pierre

7 241 Inlägg
28 april 2009
Horsyhorse skrev:
Fick inte klart för mig i text vilken som menades, e jag dum då? wink
Ville bara kolla, för att 9887an har en "spärr" när man kör 3v på HF kanalerna, så man inte skjuter diskanterna med för låg delning. Denna "spärr" kan man dock hitta i meny o få bort.

Pierre

Framgår inte då man kikar på specen wink Men det kanske står i manualeb big_smile
Aaaaaaaaaaaah........nu ser jag.
I snabbspecen de har uppe anger de bara 4-spk och sub med sina 20-200H filter big_smile
I manualen står allt.......kanske borde tagit mig mer tid förut då wink

1 534 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
en fråga bara
monokanalen på slutsteget har ju dubbla ingångar för plus och minus så man kan koppla in 2st basar
men om man vill bara ha en kan man brygga den då?
stod inget om detta i manualen

1 727 Inlägg
4 maj 2009
Det är bara 1 riktig utgång, det är dubbelplint som gör det lättare om man har 2 basar eller 1 bas med dubbla spolar.

Pierre

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 maj 2009
Mono betyder en, det går alltså inte att brygga. Om du bara har en bas så är det helt enkelt bara att koppla in den på ena + och ena - utgången, spelar ingen roll vilken eftersom det är som Horsyhorse just sa, samma utgång.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 241 Inlägg
5 maj 2009
Horsyhorse skrev:
Det är bara 1 riktig utgång, det är dubbelplint som gör det lättare om man har 2 basar eller 1 bas med dubbla spolar.

Pierre

ChriZtoffer skrev:
Mono betyder en, det går alltså inte att brygga. Om du bara har en bas så är det helt enkelt bara att koppla in den på ena + och ena - utgången, spelar ingen roll vilken eftersom det är som Horsyhorse just sa, samma utgång.

Eller på enklare svenska:

Plintarna är parallellkopplade inuti steget. wink

Sök