2094
Sök

Saab 900 Turbo - Projektet avstannat och bilen är snart till salu!

Dött

R1 driver!
175 932 Visningar
Projektet avslutat 13 maj 2013
10 Inlägg
15 maj 2009
Haha fan va kul! Du svarade på min tråd när jag ställde frågan till dig här samtidiggt tongue

when ever - were ever
513 Inlägg
15 maj 2009
Ja du... big_smile

Har sett några såna här projekt o dom flesta har inte kommit så långt som du har gjort.

Prova att runda innerhörnen på det du sågar ut så minskar du risken för sprickor o att det bryts sönder.

Fortsätt som du gör så blir det bra smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
simonviper skrev:
Jäklar,   när jag började läsa från ditt första inlägg tänkte jag att det inte alls kommer gå bra. men seriöst.... det ser grymt bra ut!!
Planerar att köpa en Saab själv som jag ska mecka med under sommaren, så jag har fått en hel del inspiration.
Din top, pajjade den pga av att den är av aluminium? eller var det de äldre modellerna?
Vet du vad det är för skillnad på saab 93 och 900? Tänkte att man kan få en saab 900 att se snygg ut om man gör en egen kjol precis som du gör. O vet du vilken modell som växellådan brukar krångla på?
Ursäkta att jag frågar på din tråd:P men ingen verkar vilja svara  när jag startar egna trådar, så såg jag din tråd o du verkar veta vad du håller på med!

Gillar ditt arbete big_smile Hoppas slutresultatet blir lika snyggt som du har gjort hittils!
/ Simon

Tack så mycket smile
För min del va det bara packningen som gick, men man bör alltid plana toppen om topplockspackningen går så smile
Det är mest lite kosmetiska skillnader mellan 900 och 93, och vad jag vet så är det exakt samma motor i både 900 och 93 smile Och v-lådan är ju känt att det ska va svaga länken på alla SAABar tongue

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
mickefixare skrev:
Ja du... big_smile

Har sett några såna här projekt o dom flesta har inte kommit så långt som du har gjort.

Prova att runda innerhörnen på det du sågar ut så minskar du risken för sprickor o att det bryts sönder.

Fortsätt som du gör så blir det bra smile

Hehe, tog lång tid för mig att komma igång, men har gett mig fan på att det ska va klart snart! smile Du menar alla skarpa hörn? Eller alla hörn? För enda problemet jag haft än så länge är att det är svårt att få in glasfibern och få den att fastna i vissa hörn. Plus att väven och polyestern vill va överallt annars med tongue

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
Liten, obetydlig och bildlös update!
Har varit ute och slipat lite på den torra glasfibern, allt har nämligen inte torkat under natten sad Men ska lipa ner allt lite så det blir lite jämnare, sen lägga ett lager eller 2 till, sen blir det att få ut fogskummet! smile Dock har jag ju tejpat det (men nej toos, inget vax inte!). Men det blir ju en annan dag! smile Kanske inte förens i morgon om man har otur ju! wink
Kommer nog mer sen ikväll smile Hold on!
Marcus

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
Tänkte slänga in en liten update om vad som finns i bilen och lite som hänt innan. Bland annat så tänkte jag visa er bilder på hur fräsch min koppling va innan bytet! cool

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/657426_wyy0bv.jpg
Uttrampningslager! Nej, det är inte slitet och halvt skuret kullager i den inte! Gick nästan att snurra runt lagret utan att det skrek och gnissla roll

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/657429_01zmgj.jpg
Tryckplattan ser ju som ny ut! Not..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/657431_e13znm.jpg
Lamellen va dock helt okej fortfarande!

Lite bilder på ljudsetupen i bilen då med efter en request på setupen! Börjar fram och går bakåt i bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/657454_aprdj3.jpg
Headunit är en Sony Xplöd CDX-M9900, vill byta till en ny rolig spelare! (bilden är från min förra bil)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/657433_5g0gje.jpg
Delningsfilter till ett MDS Dynamic DC525RS 5,25" 2vägs kit (sitter fram och bak)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/657444_pt0u4s.jpg
Mid, värdelös montering, jag vet!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/657448_iykjwd.jpg
Även en diskant då! smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/657453_7jz2zg.jpg
Bak har vi 2x MDS G25 10" basar in action! Spelar på rätt bra faktiskt smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/657452_sjzrfo.jpg
Och så har vi ett MDS GTI F.2002 steg med!

Allt detta kommer att bytas ut och monteras ordentligt senare, men det är en annan dag smile

Har även lite bilder på vad som gjorts under huven!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/657451_rzwooe.jpg
Lackat luftburk och täckkåpan på motorn! Resten är smutsigt som fan, och ventilkåpan har färgsläpp. Kommer snyggas upp ordentligt senare.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/657450_ac8aed.jpg
Dålig bild, men det är iaf en TurboXs 22mm atmosfärisk dump. Låter högt! Fast nu är det åtgärdat så den inte ligger emot där fram med smile0

Kommer kanske update på bygget senare, om jag orkar bygga något idag. Hade varit sköt med en helt ledig kväll med ju, fast tillräckligt många kommentarer och orken kanske kommer tillbaka smile

Ha de! /Marcus
Senast redigerat av _DamnIt (16 maj 2009)

Hjultomte
1 500 Inlägg
16 maj 2009
VAFALLS ingen klimatanläggning??? smile Basarna så ju roliga ut wink
Hur går det med fronten då??

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
TooS skrev:

Vad snackar du om pucko? tongue Jag har en SE, och där är en förbannad klimatanläggning, men AC pumpen sitter under det silvriga röret till luftburken! tongue

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
og900turbo skrev:
oj , vf gjuter du inte en form ist , kommer ju få slipa ihjäl dej smile ska bli kul o se resultatet sen Mvh!

Första gången jag gör det, så då får det bli såhär smile Och jag kommer ju iaf kunna säga att jag slitit hårt för mödan wink

Medlem 34530
908 Inlägg
16 maj 2009
_DamnIt skrev:
För enda problemet jag haft än så länge är att det är svårt att få in glasfibern och få den att fastna i vissa hörn. Plus att väven och polyestern vill va överallt annars med tongue

Ett tips för att lyckas få in glasfibern i hörnen är att rolla eller pensla på polyester innan du lägger väven och sedan lägga polyester på glasfiberväven. Är det fortfarande kinkigt, så dela väven så den blir tunnare och blöt ner den ordentligt med polyester och låt det verka ihop en stund. så brukar det bli lättare att forma till väven. Se till att få tag i en aluminiumroller så du kan bearbeta väven efter att du lagt polyestern, så du får bort luftblåsorna.

Lycka till nu, ser riktigt bra ut.

// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Hjultomte
1 500 Inlägg
16 maj 2009
_DamnIt skrev:
TooS skrev:

Vad snackar du om pucko? tongue Jag har en SE, och där är en förbannad klimatanläggning, men AC pumpen sitter under det silvriga röret till luftburken! tongue

Okay säger så här då

VAFALLS ingen DIGITAL klimatanläggning??? smile

Hehehehehe

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

when ever - were ever
513 Inlägg
16 maj 2009
_DamnIt skrev:
TooS skrev:

Klimator - nej

AC - ja

...för o va lite jobbig big_smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
VictorW skrev:
_DamnIt skrev:
För enda problemet jag haft än så länge är att det är svårt att få in glasfibern och få den att fastna i vissa hörn. Plus att väven och polyestern vill va överallt annars med tongue

Ett tips för att lyckas få in glasfibern i hörnen är att rolla eller pensla på polyester innan du lägger väven och sedan lägga polyester på glasfiberväven. Är det fortfarande kinkigt, så dela väven så den blir tunnare och blöt ner den ordentligt med polyester och låt det verka ihop en stund. så brukar det bli lättare att forma till väven. Se till att få tag i en aluminiumroller så du kan bearbeta väven efter att du lagt polyestern, så du får bort luftblåsorna.

Lycka till nu, ser riktigt bra ut.

// Victor

Hade en roller, men den drog mest runt väven tyckte jag. Men annars väldigt bra tips! Tack så mycket smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
Vad snackar TooS och mickefixare om? tongue Klart som fan att det är digital klimatanläggning, har ju skärm och en massa knappar och skit och mög i bilen tongue Och vad jag vet som funkar den som den ska? tongue

Edit: Läste att enligt dig micke så är det inte klimatanläggning? Men det är ju ACC vad jag vet, och det står ju för autiomatic climatcontrol eller? Alltså klimatkontroll big_smile
Senast redigerat av _DamnIt (16 maj 2009)

when ever - were ever
513 Inlägg
16 maj 2009
_DamnIt skrev:
Vad snackar TooS och mickefixare om? tongue Klart som fan att det är digital klimatanläggning, har ju skärm och en massa knappar och skit och mög i bilen tongue Och vad jag vet som funkar den som den ska? tongue

Edit: Läste att enligt dig micke så är det inte klimatanläggning? Men det är ju ACC vad jag vet, och det står ju för autiomatic climatcontrol eller? Alltså klimatkontroll big_smile

Pinsamt... läste inte all texten under bilden "bilden e från min förra bil".
Fick inte ihop knapparna riktigt... big_smile

Du har helt rätt i vad ACC står för o fungerar.

Tror jag e lite för trött för o läsa trådar....

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
mickefixare skrev:
_DamnIt skrev:

Pinsamt... läste inte all texten under bilden "bilden e från min förra bil".
Fick inte ihop knapparna riktigt... big_smile

Du har helt rätt i vad ACC står för o fungerar.

Tror jag e lite för trött för o läsa trådar....

Aha, men då hade du ju rätt och fel tongue Gamla bilen hade bara vanlig AC (en Ford Mondeo GLX RS -93a), men nya har ACC smile

Jävel
2 018 Inlägg
17 maj 2009
Tycker projektet ser mycket spännande ut, ska bli kul att få se de klart sen smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

244 Inlägg
17 maj 2009
Update idag big_smile ?

R1 driver!
5 128 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
Plankpojk skrev:
Tycker projektet ser mycket spännande ut, ska bli kul att få se de klart sen smile

Tack så mycket smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
DouZter skrev:
Update idag big_smile ?

Idag vet jag faktiskt inte om det blir någon update, är lite trött idag tongue full rulle hela helgen så smile

Sök