2,5tum avgasrör = fullständig regestreringsbesiktning???

diforce
8 april 2006 · 279 Inlägg

Blev stannad i en flygande idag, fick fullständig regestreringsbesiktning inom en månad pga 2,5tums avgasrör (med dämpare!) från "katten".. är detta verkligen rätt? polisen sa att från 89årsm o uppåt (min var en 90:a) får du inte ha annat än orginalrör el lika dimesion som orginal på rören.. om man inte "typar" om bilen.

two lies don´t cancel each other out
diforce
8 april 2006 · 279 Inlägg

+ avgasvärlderna och bullernivon är godkänd av sbp!!

two lies don´t cancel each other out
MeloveGolf Vw trimmare
8 april 2006 · 2 995 Inlägg

vilka nötter så där har dom faktiskt rätt att göra sad dom kan ge dig besiktning på vad som helst även fast den är godkänd av sbp sad

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
-Ncs-
8 april 2006 · 321 Inlägg

diforce skrev:
Blev stannad i en flygande idag, fick fullständig regestreringsbesiktning inom en månad pga 2,5tums avgasrör (med dämpare!) från "katten".. är detta verkligen rätt? polisen sa att från 89årsm o uppåt (min var en 90:a) får du inte ha annat än orginalrör el lika dimesion som orginal på rören.. om man inte "typar" om bilen.

Ursäkta språket, men vafan vet dom om det?

Tough ain´t...ENOUGH!
diforce
8 april 2006 · 279 Inlägg

borde väl få rätt i detta fall om man går till tinget?? nån som vart med om liknande?

two lies don´t cancel each other out
Injen Husägare
8 april 2006 · 268 Inlägg

diforce skrev:
Blev stannad i en flygande idag, fick fullständig regestreringsbesiktning inom en månad pga 2,5tums avgasrör (med dämpare!) från "katten".. är detta verkligen rätt? polisen sa att från 89årsm o uppåt (min var en 90:a) får du inte ha annat än orginalrör el lika dimesion som orginal på rören.. om man inte "typar" om bilen.

blev du stoppad av Morell eller, han kan sätta fast en för vad som helst

no turbo shit just real power
Germax
8 april 2006 · 12 086 Inlägg

Alltså, lagen är luddig må jag säga.. grejen är ju denna, det finns ingen lag på att man måste köpa orginalgrejor till sin bil. Därimot bilar efter 96 som är helbilstypgodkända lr vad de heter tongue så ingår avgassystemet motorns identitet lr hur jag ska uttrycka det.

Men att byta avgassystem på en bil innan 96 borde inte va något problem. Så länge de håller kraven ang ljudnivå och utsläpp. Sen om de hävdar att det sitter där ut trimsynpunkt kan man ju hävda att de sitter där för att orginal va dyrare.

Någon får gärna komplettera/rätta de jag sagt

diforce
9 april 2006 · 279 Inlägg

nopp, inte morell (kommer inte ihog namnet-nån trafiksnut i skara)
..................har oxå hört att det är från 96-97 o nyare, men äldre??? aldrig hört det förr.. o grejen är ju den att om jag nu åker till sbp blir den förmodligen 99,9%godkänd, o sen blir bilen stannad igen -o samma visa.. nån som vet vilka paragrafer det står om detta i den sk "lagen" ........till sist säger jag bara ACAB!!!!!!!!!!!!!!!!!!

two lies don´t cancel each other out
TeQuilla
9 april 2006 · 764 Inlägg

MeloveGolf skrev:
vilka nötter så där har dom faktiskt rätt att göra sad dom kan ge dig besiktning på vad som helst även fast den är godkänd av sbp sad

Inte om han uppfyller avgas o bullerkraven.

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
Gizmojohan
9 april 2006 · 3 295 Inlägg

vad har du för bil då?

MeloveGolf Vw trimmare
9 april 2006 · 2 995 Inlägg

TeQuilla skrev:

MeloveGolf skrev:
vilka nötter så där har dom faktiskt rätt att göra sad dom kan ge dig besiktning på vad som helst även fast den är godkänd av sbp sad

Inte om han uppfyller avgas o bullerkraven.

jo förstår du inte att sbp och polisen har ingen som helst med varandra att göra....polisen kan skicka han på besikting igen fast den vart godkänd tkr han ska prova om att få nått tintyg istället att ha med där det står att den är godkänd för 2.5" så kanske dom släpper honom...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Psychotic Brum säger bilen.
9 april 2006 · 394 Inlägg

diforce skrev:
Blev stannad i en flygande idag, fick fullständig regestreringsbesiktning inom en månad pga 2,5tums avgasrör (med dämpare!) från "katten".. är detta verkligen rätt? polisen sa att från 89årsm o uppåt (min var en 90:a) får du inte ha annat än orginalrör el lika dimesion som orginal på rören.. om man inte "typar" om bilen.

Fan villken efterbliven snut.. han borde få en snigel på ögat!!
men asså seriöst du gorde inget som han kunde blivigt iriterad på då? de låter ju typ som om han bara ville jävlas med dig..

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
lillepluttisen
9 april 2006 · 50 Inlägg

Ja har åxå blivit stoppad av polisen på grund av avgassystemet! Fast de va kanske lite annolunda för mig! Min volvo 745 med 3 tum gick på nästan fullvarv genom kongsvinger i norge! Kan ha nått med saken att göra!

diforce
9 april 2006 · 279 Inlägg

diforce skrev:
nopp, inte morell (kommer inte ihog namnet-nån trafiksnut i skara)
..................har oxå hört att det är från 96-97 o nyare, men äldre??? aldrig hört det förr.. o grejen är ju den att om jag nu åker till sbp blir den förmodligen 99,9%godkänd, o sen blir bilen stannad igen -o samma visa.. nån som vet vilka paragrafer det står om detta i den sk "lagen" ........till sist säger jag bara ACAB!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jo jag hade fel ang namnet, är ju typ oläslig (underskrift) men det var "Morell" .. o visst dom gör allt för att jävlas med mej, pga min "trevlighet" osv

two lies don´t cancel each other out
diforce
9 april 2006 · 279 Inlägg

Slave_joe skrev:
vad har du för bil då?

Peugeot 309 90årsm

two lies don´t cancel each other out
ascona-tic
9 april 2006 · 1 497 Inlägg

Blå ljus!! GASA..


       Vad hände? tydligen blev du tagen. Ett råd TRIMMA!!!!!

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
nagasaki.020
9 april 2006 · 311 Inlägg

Släng en granat i polisbilen och kör iväg... det hade jag nog inte gjort men skulle vara kul att filma...

sisu1986
9 april 2006 · 370 Inlägg

dom stoppa mig i en kontroll och ville att jag skulle reg.bes min 850 för att jag hade satt dit öppet filter:S
men dom släppte mig till slut..
dom e inte friska i huvet..

Låt Turbon Glöda
Toyota Supra TT "Supra Sisu" (1993)
ludde__mannen draminbil.nu
9 april 2006 · 1 382 Inlägg

Hur hundringen kan en sånn som Morell få finnas!? Ärligt talat så är han ökänd i hela Europa eller? Iallafall i hela Skaraborg! Helt sjukt

diforce
9 april 2006 · 279 Inlägg

ascona-tic skrev:
Blå ljus!! GASA..


       Vad hände? tydligen blev du tagen. Ett råd TRIMMA!!!!!

Ska man vara ärlig var det så här.. dom såg min bil "mörkblå med neongröna skolar, vingar mm.." den stannar vi tänkte dom o hängde på.. har inget körkort så min "kompis som körde"(om man säger såwink ville inte träffa dom så "han" gasade på o efter ett par svängar så var dom så pass långt efter att en lämplig parkeringplats bakom en industribyggdnad tyktes vara en bra ide.. där satt man o lyssna på musik(ravers night 3)"nice" nån minut el 2.. o sen, fuck!! snuten svänger upp bakom, min "kompis" hade då gått sin väg säger vi.. dom gick fram till bilen o frågade om körkort osv, men vad ska man ha det till bara för att man sitter i bilen?wink o det var ju korrekt i lagens mening, men en ordentligen genomgång av bilen kunde dom ju inte motstå, o därav läget + att jag o polisen aldrig gått riktigt bra ihop, pga en fd strulig uppväxt som det så fint kallas.

two lies don´t cancel each other out
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang