Saab 9-5 AERO spikar vid högt laddtryck. Bara när den är varm

MadManJim
13 maj 2009 · 19 Inlägg

Har en SAAB 9-5 AERO -00 som Spikar vid fullt laddtryck! Problemet visar sig BARA när motorn är riktigt varm och bara när den laddar fullt. Helt original förutom sportfilter.

Opel Kadett "Kaputten" (1979)
Saab 900 Talladega "Nathalie" (1998)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
13 maj 2009 · 6 170 Inlägg

Två motfrågor:

1. Vilken soppa kör du på ?
2. När uppstod felet ?   Efter du slängt i nya filtret kanske ?

Senast redigerat av TBOC_Razor (13 maj 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
AxlSam
13 maj 2009 · 1 497 Inlägg

Hur vet du att bilen spikar?
Bytt/kollat färg på stift?

påsen If your not out of control, your not in control
13 maj 2009 · 686 Inlägg

Hur mycket laddar du?
Vilken soppa kör du på?
Får den tillräckligt med soppa?

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
AxlSam
13 maj 2009 · 1 497 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
1. Är bilen trimmad ?
2. Vilken soppa kör du på ?

påsen skrev:
Hur mycket laddar du?
Vilken soppa kör du på?

/Påsen

Hoppas att fler ställer frågan roll

MadManJim skrev:
Helt original förutom sportfilter.

-Blomman-
13 maj 2009 · 1 174 Inlägg

Inga felkoder??
Kom felet långt efter du satte dit sportluft filtret eller??
Såna brukar kunna ställa till problem..
Mitt tips är att sätta tillbaka orginal burk och testa.. wink

Senast redigerat av -Blomman- (13 maj 2009)

"If you're in control, you're not going fast enough"
MadManJim
13 maj 2009 · 19 Inlägg

Nej inga felkoder, har varit på verkstad och kollat upp det. Sportfiltret har suttit på sen i sommras och det har inte varit några problem alls. Det började när jag var ute på en längre tur. Hade vagn på om det kan öra någon skillnad..

Opel Kadett "Kaputten" (1979)
Saab 900 Talladega "Nathalie" (1998)
MadManJim
13 maj 2009 · 19 Inlägg

Kört på både 95oktan och 98oktan har även provat Etanol..

Opel Kadett "Kaputten" (1979)
Saab 900 Talladega "Nathalie" (1998)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
13 maj 2009 · 6 170 Inlägg

AxlSam skrev:

TBOC_Razor skrev:
1. Är bilen trimmad ?
2. Vilken soppa kör du på ?

påsen skrev:
Hur mycket laddar du?
Vilken soppa kör du på?

/Påsen

Hoppas att fler ställer frågan roll

MadManJim skrev:
Helt original förutom sportfilter.

Äh sluta gnälla, klockan var ju ffs nästan två på natten när jag postade tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
påsen If your not out of control, your not in control
13 maj 2009 · 686 Inlägg

Jag skulle tro att den får för lite soppa faktiskt.
Antingen det eller för högt laddtryck, men om den är original så kan det ju inte ha med laddet att göra.

Kan ju vara en soppapump som inte jobbar som den ska, vet inte om det sitter en eller två pumpar på dessa, kan även vara soppafiltret som är igensatt så att den inte får tillräckligt med soppa.

Laddtrycket stiger inte längre än original på mätarn va? Om det gör det så kan det ha med magnetventilen att göra, är ju känt på saabarna att dem kan ge upp nämligen.

Hur långt ifrån luftmassemätaren sitter det öppna filtret? Sitter det för nära så kan det med tiden pajja LMM:en.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
NiV3Rt
13 maj 2009 · 371 Inlägg

Luftmassemätaren kan som sagt ta stryk vid användande av sportluftfilter. Sedan är det ingen höjdare att experimentera med e85 om man inte vet vad man gör.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
AxlSam
13 maj 2009 · 1 497 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Äh sluta gnälla, klockan var ju ffs nästan två på natten när jag postade tongue

Men många måste ställa frågan wink

MadManJim skrev:
Kört på både 95oktan och 98oktan har även provat Etanol..

Du skall varken köra på 95 oktan eller etanol.
Med 95 är det ingen omöjlighet att den spikar.
Då den går på gränsen vid overboost.
Etanol skall du absolut inte prova om du inte mappar om bilen.
Då kommer den gå för magert.

Svara gärna på frågan jag ställde.

AxlSam skrev:
Hur vet du att bilen spikar?
Bytt/kollat färg på stift?

påsen skrev:
Jag skulle tro att den får för lite soppa faktiskt.
Antingen det eller för högt laddtryck, men om den är original så kan det ju inte ha med laddet att göra.

Kan ju vara en soppapump som inte jobbar som den ska, vet inte om det sitter en eller två pumpar på dessa, kan även vara soppafiltret som är igensatt så att den inte får tillräckligt med soppa.

Laddtrycket stiger inte längre än original på mätarn va? Om det gör det så kan det ha med magnetventilen att göra, är ju känt på saabarna att dem kan ge upp nämligen.

Hur långt ifrån luftmassemätaren sitter det öppna filtret? Sitter det för nära så kan det med tiden pajja LMM:en.

/Påsen

Soppapumpen kan sjunga på sista versen..
Men det är en sak man tittar sent.

Börja med att sätta dit original luftrening.
Angående laddtryck på mätarn så är det inget man kan gå efter.
Då denna mätare mäter luftmassa och inte laddtryck.

Börja med att kolla över stift och DI

Fredrik-79
13 maj 2009 · 2 164 Inlägg

Hur beter sig bilen när du menar att den spikar??
Beskriv felet.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
13 maj 2009 · 6 170 Inlägg

AxlSam skrev:

TBOC_Razor skrev:
Äh sluta gnälla, klockan var ju ffs nästan två på natten när jag postade tongue

Men många måste ställa frågan wink

MadManJim skrev:
Kört på både 95oktan och 98oktan har även provat Etanol..

Du skall varken köra på 95 oktan eller etanol.
Med 95 är det ingen omöjlighet att den spikar.
Då den går på gränsen vid overboost.

Jag körde min på 95-oktan och det slutade med att det helt plötsligt låg en söndersmulad kolv i min sump, undras var den kom ifrån roll

Kör numera *endast* på V-power, lite dyrare än vanlig 95 men man kan iaf dra på utan att behöva oroa sig (iaf för spikningar...). I slutändan blir det ändå billigare då bilen drar mindre på V-power och man slipper dyra verkstadsräkningar.



Fler än jag som saknar tiden då V-powern kostade 11,50kr/liter ??  tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Fredrik-79
13 maj 2009 · 2 164 Inlägg

Beror också lite på vad man kör på för stift.
Men statoils 98 oktan kan jag annars rekommendera.
Ingen skillnad mot V-power.

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
MadManJim
13 maj 2009 · 19 Inlägg

Beteendet när den spikar är ju att vid fullt ladd så missar den liksom och rycker som fan liksom tappar all kontakt kanske 3 ggr i sekunden. Nej jag har inte kollat några stift på den men har provat byta tändkasett men utan resultat. Går det att ta magnetventil å saker från min 9-5 2,3 SE å prova me saker från den?

Opel Kadett "Kaputten" (1979)
Saab 900 Talladega "Nathalie" (1998)
NiV3Rt
13 maj 2009 · 371 Inlägg

MadManJim skrev:
Går det att ta magnetventil å saker från min 9-5 2,3 SE å prova me saker från den?

Ja, det går bra.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Melker_elk Blyfot och motor dödare
13 maj 2009 · 388 Inlägg

MadManJim skrev:
Beteendet när den spikar är ju att vid fullt ladd så missar den liksom och rycker som fan liksom tappar all kontakt kanske 3 ggr i sekunden. Nej jag har inte kollat några stift på den men har provat byta tändkasett men utan resultat. Går det att ta magnetventil å saker från min 9-5 2,3 SE å prova me saker från den?

missar eller spikar den?  Spikningar avger ljud och oftast märks det inget på prestandan. missar är tvärtemot
Spikningar uppstår oftast av hög värme, jag varit med om täppt intercooler från vevhusventilationen.
Missar kan vara mycket men har du kollat laddtrycket så det är rätt, kollat WG?

Senast redigerat av _Butcher_ (13 maj 2009)

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
MadManJim
13 maj 2009 · 19 Inlägg

Nej det låter inte något speciellt när den"rycker". Jag har kollat staget till WG och den verkar vara helt ok! Någon som vet hur lång den ska vara mellan muttern och själva WG så man kanske ska mäta å kolla så de står rätt så? Tack så mycket för alla tips det blir en skruva dag å testa lite nån dag nu

Opel Kadett "Kaputten" (1979)
Saab 900 Talladega "Nathalie" (1998)
AxlSam
13 maj 2009 · 1 497 Inlägg

Spikar den så borde den väl Trionic ställa ner laddtrycket?
Det gjorde den på min..

Kolla stiften innan du fortsätter med något.

MVH

TBOC_Razor skrev:
Jag körde min på 95-oktan och det slutade med att det helt plötsligt låg en söndersmulad kolv i min sump, undras var den kom ifrån roll

Ibland lär man sig på den hårda vägen!
Som tur är kan jag se knackningar i min SID wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang