Transporter -89 krånglar. behöver HJÄLP

surfbussen
13 maj 2009 · 14 Inlägg

HEJ
har ställt en fråga förut. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=131295 fick då svaret att besöka www.typ2-klubben.com. Det kostar 150kr att bli medlem - jag är fattig student, frågar här istället.

Bil: VW Transporter -89. 2.1 motor med insprutning. Ca 20 000 mil.

Bilen går ojämt på tomgång när jag har choken i, det kommer svart rök och spottar. När jag kopplar ur choken kommer motorn ner på ca 500-600 varv för att sedan dö. När jag gasar kan det ibland dröja innan motorn börjar varva, när det väl gör det kommer det ännu mer svart rök. När jag kör bilen går den bra på höga varvtal, annars dör den.

Det konstiga med felet är att det kommer och går. När jag köpte den gick den bra 20 mil. En dag dog den, jag startade den, och den funkade bra i 2 dar. Efter 3 dar gick den dåligt - den blöddrade, hackade sig fram. Vi tog den på en testtur, gick väldigt dåligt. Vid en korsning dog bilen då jag höll i kopplingen. Vi kirrade och kirrade och fick efter ett tag igång den för att sedan gå bak och se att avgasröret glödde (eld kom ut 1 gång vid en kraftig gasning). Vi gick hem och pillrade, såg att en av lambdasond sladdarna var urkopplade. satte i den - bilen funkade som den skulle i 2 dag. Kollade på samma kontakt, den var skitig, rengjorde den - bilen funkade i 1 dag.

Med tanke på värmen som skapades i kattan och efter en del lusläsning på nätet bestämde jag mig för att köpa en ny lambdasond. Äntligen gick den rätt - i 40 mil.
Jgag läste lite mer på nätet och funderar på om det är luftmassemätaren.? Jag prövade att dra ut den när bilen var igång, det blev en liten förändring men inte mycket. När jag drog ur den blev kraften lite klenare i 1 halv sek. Tvärtom blev det lite starkare i 1 halv sek när jag kopplade tillbaka sladden.

Den felsökningen jag har gjort är att jag har bytt alla tändstift, jag har hällt i K-sprit i tanken, jag har rengjort fördelarlocket och bytt lambdasond. När jag satte i lambdasonden kopplade jag ur batteriet i 20 min.

Nu står jag här ledsen och som ett frågetecken, jag kan för lite. Vad kan felet vara?
Jag är oerhört tacksam för svar.
mvh//erik

noclaF Styrande position i resebranchen
13 maj 2009 · 174 Inlägg

Jag tycker det låter som tändningen inte står rätt eftersom du har glödande avgassystem.
Men konstigt att den går bra i bland!
Förresten, choke på insprutning? Vad är det du menar med det,kanske kallstartsventilen?

Saab 99 LE (1975)
Volvofarfar
13 maj 2009 · 1 312 Inlägg

säkert LMM, hade detta problen på min vw transporter en gång..dom är klena på dessa motorer..kolla på locket till mätaren om det är någon som varit och pillat i mätaren...det ser du genom att kolla om någon limmat fast locket igen/brytmärken....

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
surfbussen
13 maj 2009 · 14 Inlägg

noclaF skrev:
Jag tycker det låter som tändningen inte står rätt eftersom du har glödande avgassystem.
Men konstigt att den går bra i bland!
Förresten, choke på insprutning? Vad är det du menar med det,kanske kallstartsventilen?

Att avgassystemet glött har bara hänt 2 gånger. Och bara under korta stunder. Förra ägaren gjorde en hemmagjord chokeknapp som han drog in till hytten. om det är kallstartsventilen han har modifierat eller om det verkligen är en choke kan jag inte svara på.

noclaF skrev:
säkert LMM, hade detta problen på min vw transporter en gång..dom är klena på dessa motorer..kolla på locket till mätaren om det är någon som varit och pillat i mätaren...det ser du genom att kolla om någon limmat fast locket igen/brytmärken....

Hur hade din transporter varit innan dess att du bytte LMM? Jag kollade om någon hade pillat på mätaren och det verkar som om den är orörd. Den var i och försig limmad med något sillikonliknande men jag tror att det är original. (?) Varför skulle någon ha pillat där från första början? kan man laga boxen?

tack för snabba svar
mvh//erik

Volvofarfar
13 maj 2009 · 1 312 Inlägg

dom har säker rört den för att den gick dåligt, min transporter sköt och puffade, misstände drog mycket bensin, bytte lmm och brytare+kondensator så gick den som en klocka igen...jag tror inte man kan laga lmm, har någon varit där och pillat så är det kört, den kommer aldrig att gå som förut..jag skulle prova att byta den om jag var du..

kollat något i "dosan" som sitter till vänster i motorutrymmet? så inte den har brunnit/ärgat i några kablar??

dessa transporter är det bara problem med...

Senast redigerat av Volvofarfar (13 maj 2009)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
13 maj 2009 · 272 Inlägg

Det kostar inte 150:- att fråga på forumet på http://www.typ2-klubben.com/ ! Det ÄR gratis . Att bli medlem kostar 150:- .

Schipperke rules !
surfbussen
13 maj 2009 · 14 Inlägg

Schipperke-owner skrev:
Det kostar inte 150:- att fråga på forumet på http://www.typ2-klubben.com/ ! Det ÄR gratis . Att bli medlem kostar 150:- .

v-fan! jag letade igenom den där sidan i typ 1 timme igår och så var det så lätt:P
Nu har jag frågat där också.

Volvofarfar skrev:
kollat något i "dosan" som sitter till vänster i motorutrymmet? så inte den har brunnit/ärgat i några kablar??

Ska göra det imorn när det är ljust.

Jag läste vidare lite på ämnet och förstår att det finns både luftmassemätare och luftmängdmätare. Vad är skillnaden och vilken är vilken? Är länken luftmassemätaren eller luftmängdmätare? Jag trodde att den var luftmassemätaren. Vilken är det jag borde byta?
http://image.fbt.se/global/images/image … mp;height=

Mvh//erik

Senast redigerat av surfbussen (13 maj 2009)

Volvofarfar
13 maj 2009 · 1 312 Inlägg

Mängd=Mäter volymen på passerad luft.Dvs lufthastighet gånger mätrörets area gånger tid.
Massa=mäter mängd gånger specifik vikt dvs massa.

den på bilden är en luftmängdmätare..

Sök på bosch nummret på lmm på bildelsbasen, eller laga,se,  jag tror jag kan har en som du kan få köpa.. för dom är svåra att få tag i..

skriv upp nummret så ska jag kolla...den jag har är det 7 st flatstift i kontakten

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
surfbussen
13 maj 2009 · 14 Inlägg

först - tack för all hjälp volvofarfar

Så det är alltså luftmängdmätare som är paj och som ska köpas ny/beg?

Jag tittade och hittade dessa nummren:
025906301c
0280202079

Vad vill du ha för din? Den fungerar?
Mvh//erik

surfbussen
13 maj 2009 · 14 Inlägg

nu sökte jag på bildesbasen.se på numret och då kom både luftmassemätare och luftmängdmätare upp. Trycker jag på båda så kommer det upp bilder på samma del. Det är alltså samma bildel men med två olika ord?

te_wik Forummoderator
13 maj 2009 · 12 813 Inlägg

surfbussen skrev:
nu sökte jag på bildesbasen.se på numret och då kom både luftmassemätare och luftmängdmätare upp. Trycker jag på båda så kommer det upp bilder på samma del. Det är alltså samma bildel men med två olika ord?

Det finns massor med olika termer på den, så jag tippar på att det är samma del.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
13 maj 2009 · 12 813 Inlägg

När jag sökte på de numrena du angav tidigare så får jag bara upp luftrenaren, det andra nr gav inget.
Vad jag får fram ska luftmassemätaren har nr 025906301 beroende på din motorkod.. hsr du DJ?


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (13 maj 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
surfbussen
13 maj 2009 · 14 Inlägg

te_wik skrev:
Det finns massor med olika termer på den, så jag tippar på att det är samma del.
När jag sökte på de numrena du angav tidigare så får jag bara upp luftrenaren, det andra nr gav inget.
Vad jag får fram ska luftmassemätaren har nr 025906301


Mvh Tommy

Ok. då har jag koll. Tack!
Säker på att du skrev rätt? har sökt igen och fick samma resultat
Mvh//erik

te_wik Forummoderator
13 maj 2009 · 12 813 Inlägg

surfbussen skrev:

te_wik skrev:
Det finns massor med olika termer på den, så jag tippar på att det är samma del.
När jag sökte på de numrena du angav tidigare så får jag bara upp luftrenaren, det andra nr gav inget.
Vad jag får fram ska luftmassemätaren har nr 025906301


Mvh Tommy

Ok. då har jag koll. Tack!
Säker på att du skrev rätt? har sökt igen och fick samma resultat
Mvh//erik

Motorkod DJ ska ha nr:  025906301C
Motorkod GW ska ha nr:  025906301A
Motorkod DH ska ha nr:  025906301

Som jag får fram det.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Volvofarfar
14 maj 2009 · 1 312 Inlägg

jag har inte hunnit kolla nummret på min mätare, men ska göra det sedan, har haft den liggade i 2 år typ..men den funka kanon...jag köpte 2 på skroten till min...ny ska du inte köpa dom kostar flera tusen.. kan tänka mig att du får en ny till en transporter för ca 4000:-

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
surfbussen
14 maj 2009 · 14 Inlägg

min bil är ett mysterium.

Jag åkte till skroten och köpte en luftmassemätare för 800kr, kanske överpris, men jag är desperat plus att man hade öppet köp i 30 dagar men då med 10 % avdrag.
Hursom, jag satte fast den. Bilen fungerade bra första starten. jag stängde av den och startade den igen men nu funkade den sämre än Någonsin! Svart rök i mängder, höll sig knappt igång själv. Efter ett tag dog den, jag kirrade x 20 - bilens batteri dog. Som tur är bor jag högt upp på ett berg så jag kunde rulla igång den. Var igång i 5 sek tills den dog, längst ner på min 500 meter nedförsbacke gick den igång igen - tur! Gasa hem den i 4000 varv för att förvånad se hur den fungerar igen. yikes

Nu fungerar bilen som den ska. Men jag ska inte vara för säker, samma sak har ju hänt 4 gånger tidigare, att den fungerat för att sedan sluta fungera igen. Ni kunniga, är problemet löst eller är det något annat?

Jag har en annan fundering. LMM som jag köpte har blivit öppnad förut, den var igenlimmad och det fanns märken. Om den nu fungerar i 30 dagar, ska jag byta den mot en opillad begagnad, för att vara på säkra sidan, eller ska jag köra på den här??

Jag kom även på hur(och att) min ebersprächer fungerar!
Mvh//erik

surfbussen
15 maj 2009 · 14 Inlägg

Jag prövade att starta den igår kväll kl 9 under kanske 20 sek. Den spottade en hel del, blev kolsvart på parkeringen, och det kom lite svart rök. Så jag antar att problemet inte är fixat. Ska hem och kika efter plugget.

kanske borde tillägga att lambdasonden jag köpte är från biltema. Hur är det med biltemaprylar, håller de måttet eller är det kanske den som spökar?
Mvh//erik

te_wik Forummoderator
15 maj 2009 · 12 813 Inlägg

surfbussen skrev:
Jag prövade att starta den igår kväll kl 9 under kanske 20 sek. Den spottade en hel del, blev kolsvart på parkeringen, och det kom lite svart rök. Så jag antar att problemet inte är fixat. Ska hem och kika efter plugget.

kanske borde tillägga att lambdasonden jag köpte är från biltema. Hur är det med biltemaprylar, håller de måttet eller är det kanske den som spökar?
Mvh//erik

Biltemas lambdasonder har jag inte hört någonting bra om. hmm Kan mycket möjligt vara fel där.
Har du testat skruva i CO-skruven och se ifall det blir någon skillnad?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
surfbussen
15 maj 2009 · 14 Inlägg

te_wik skrev:

surfbussen skrev:
Jag prövade att starta den igår kväll kl 9 under kanske 20 sek. Den spottade en hel del, blev kolsvart på parkeringen, och det kom lite svart rök. Så jag antar att problemet inte är fixat. Ska hem och kika efter plugget.

kanske borde tillägga att lambdasonden jag köpte är från biltema. Hur är det med biltemaprylar, håller de måttet eller är det kanske den som spökar?
Mvh//erik

Biltemas lambdasonder har jag inte hört någonting bra om. hmm Kan mycket möjligt vara fel där.
Har du testat skruva i CO-skruven och se ifall det blir någon skillnad?
Mvh Tommy

Var sitter den? Jag har prövat att starta den utan luftfilter och då blev reslutatet att bilen dog och gick ännu sämre. För att göra de borde väl ha liknande effekt?
mvh/erik

te_wik Forummoderator
15 maj 2009 · 12 813 Inlägg

Den sitter vid LLM'en, en insex skruv tror jag under en plast/gummi plugg.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang