Stereo slås av när bilen rullar!?

Bestbudd
13 maj 2009 · 62 Inlägg

Installerade en stereo till en kompis idag. En Mutant stereo i en Opel Astra coupe för den som undrar. Allting gick lätt och smort tills han rullade iväg från uppfarten. Då slås stereon av! När han släpper gasen och rullar ner i 20km/h ca, går den igång igen för att sen slås av vid minsta fartökning. Samtidigt börjar hastighetsmätaren wobbla. Kopplar vi bort stereon slutar hastighetsmätaren wobbla. Där fanns två st sladdar jag kunde jorda på och testade båda. Inget funkar.

Någon som vet vad som är problemet och vad som bör åtgärdas?

Tack på förhand..

kalle_kalle
13 maj 2009 · 2 914 Inlägg

Bestbudd skrev:
Installerade en stereo till en kompis idag. En Mutant stereo i en Opel Astra coupe för den som undrar. Allting gick lätt och smort tills han rullade iväg från uppfarten. Då slås stereon av! När han släpper gasen och rullar ner i 20km/h ca, går den igång igen för att sen slås av vid minsta fartökning. Samtidigt börjar hastighetsmätaren wobbla. Kopplar vi bort stereon slutar hastighetsmätaren wobbla. Där fanns två st sladdar jag kunde jorda på och testade båda. Inget funkar.

Någon som vet vad som är problemet och vad som bör åtgärdas?

Tack på förhand..

har du verkligen kopplat rätt???

Bestbudd
13 maj 2009 · 62 Inlägg

kalle_kalle skrev:

Bestbudd skrev:
Installerade en stereo till en kompis idag. En Mutant stereo i en Opel Astra coupe för den som undrar. Allting gick lätt och smort tills han rullade iväg från uppfarten. Då slås stereon av! När han släpper gasen och rullar ner i 20km/h ca, går den igång igen för att sen slås av vid minsta fartökning. Samtidigt börjar hastighetsmätaren wobbla. Kopplar vi bort stereon slutar hastighetsmätaren wobbla. Där fanns två st sladdar jag kunde jorda på och testade båda. Inget funkar.

Någon som vet vad som är problemet och vad som bör åtgärdas?

Tack på förhand..

har du verkligen kopplat rätt???

mm. Finns inga andra kombinationer att köra det på. Sålänge bilen inte rullar funkar stereon. Både med tändningen igång och med motorn igång. Samt när man gör en fartsänkning från 50 till 20 typ..

kalle_kalle
13 maj 2009 · 2 914 Inlägg

Bestbudd skrev:

kalle_kalle skrev:

Bestbudd skrev:
Installerade en stereo till en kompis idag. En Mutant stereo i en Opel Astra coupe för den som undrar. Allting gick lätt och smort tills han rullade iväg från uppfarten. Då slås stereon av! När han släpper gasen och rullar ner i 20km/h ca, går den igång igen för att sen slås av vid minsta fartökning. Samtidigt börjar hastighetsmätaren wobbla. Kopplar vi bort stereon slutar hastighetsmätaren wobbla. Där fanns två st sladdar jag kunde jorda på och testade båda. Inget funkar.

Någon som vet vad som är problemet och vad som bör åtgärdas?

Tack på förhand..

har du verkligen kopplat rätt???

mm. Finns inga andra kombinationer att köra det på. Sålänge bilen inte rullar funkar stereon. Både med tändningen igång och med motorn igång. Samt när man gör en fartsänkning från 50 till 20 typ..

det måste vara en felkoppling känns det som. men jag förstår ditt resonemang, ja.
men det som är, är att du måste kopplat in nån kabel som har 12V plus men sen när du börjar rulla så stryps den strömtillförseln men slås igång då hastighetsmätaren börjar röra på sig (du kanske har en sådan hastighetsmätare som börjar där vid 20km/h).
när den stängs av, av att du kör tappar stereon minnet då?
har du högtalarkablar lösa eller har du bara kopplat in högtalarkablarna som går till fram?? (kolla så du har alla kablar anslutna till högtalare så ingen ligger och småkortsluter (onödigt)).
du har inte skruvat någonting annat än in med stereon?? (tänkte dragna kablar till slutsteg osv) allmänt skruvande osv. hade du samma kabage till den gamla stereon som till den nya (mutantstereon som sitter i nu). eller har du kopplat om allt själv??

Soderqvist
13 maj 2009 · 660 Inlägg

Dra en helt ny 2.5 mm² röd pluskabel från batteriet (med 20A säkring vid batteriet!!) som du kopplar ihop med röd och gul kabel från stereon, jorda en likadan kabel (Givetvis svart!) på lämpligt ställe som du kopplar till jordkabeln från stereon och voila! problemet löst för all framtid! (Så länge kablarna/stereon inte går sönder)

Så här har jag gjort med alla bilar jag någonsin har ägt eller installerat stereo i och jag har ALDRIG haft problem med stereon!


//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Koop
13 maj 2009 · 1 867 Inlägg

Många nyare bilar har en hastighetssignal till stereon, det är förmodligen denna som i detta fallet har hamnat lite snett i eran stereo.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Pir4t
14 maj 2009 · 42 Inlägg

Soderqvist skrev:
Dra en helt ny 2.5 mm² röd pluskabel från batteriet (med 20A säkring vid batteriet!!) som du kopplar ihop med röd och gul kabel från stereon, jorda en likadan kabel (Givetvis svart!) på lämpligt ställe som du kopplar till jordkabeln från stereon och voila! problemet löst för all framtid! (Så länge kablarna/stereon inte går sönder)

Så här har jag gjort med alla bilar jag någonsin har ägt eller installerat stereo i och jag har ALDRIG haft problem med stereon!


//Soderqvist

förutom att stereon kommer ligga och dra tjuvström och aldrig stängas av (kortslutning och ev brand kan uppstå)

Iden är bra dock , enda som ska ändras är att gul kabel ska dras till ACC on (switchad kabel från tändningslåset)

BMW 323i "Emtrii" (1998)
kalle_kalle
14 maj 2009 · 2 914 Inlägg

Pir4t skrev:

Soderqvist skrev:
Dra en helt ny 2.5 mm² röd pluskabel från batteriet (med 20A säkring vid batteriet!!) som du kopplar ihop med röd och gul kabel från stereon, jorda en likadan kabel (Givetvis svart!) på lämpligt ställe som du kopplar till jordkabeln från stereon och voila! problemet löst för all framtid! (Så länge kablarna/stereon inte går sönder)

Så här har jag gjort med alla bilar jag någonsin har ägt eller installerat stereo i och jag har ALDRIG haft problem med stereon!


//Soderqvist

förutom att stereon kommer ligga och dra tjuvström och aldrig stängas av (kortslutning och ev brand kan uppstå)

Iden är bra dock , enda som ska ändras är att gul kabel ska dras till ACC on (switchad kabel från tändningslåset)

tss vad skrev han före?? han skrev säkring på 20A och förrästen så har jag en pioneer som är liknande lösning på så då när man har av bilen så ligger den inte och stäl tjuvström. det är inga problem. dock när man sätter dit ett batteri när den varit utan ström så då kan den komma på att starta och då är det inte bara gå därifrån men det är lugnt tongue det hör man att den startar. tongue

Senast redigerat av kalle_kalle (14 maj 2009)

leifiuz
14 maj 2009 · 122 Inlägg

ta en ny titt på hur du har dragit alla kablar.

Ensak.se - Gratis annonsering på Sveriges nya Köp&sälj sajt
andreas_gbg_
14 maj 2009 · 1 634 Inlägg

Pir4t skrev:

Soderqvist skrev:
Dra en helt ny 2.5 mm² röd pluskabel från batteriet (med 20A säkring vid batteriet!!) som du kopplar ihop med röd och gul kabel från stereon, jorda en likadan kabel (Givetvis svart!) på lämpligt ställe som du kopplar till jordkabeln från stereon och voila! problemet löst för all framtid! (Så länge kablarna/stereon inte går sönder)

Så här har jag gjort med alla bilar jag någonsin har ägt eller installerat stereo i och jag har ALDRIG haft problem med stereon!


//Soderqvist

förutom att stereon kommer ligga och dra tjuvström och aldrig stängas av (kortslutning och ev brand kan uppstå)

Iden är bra dock , enda som ska ändras är att gul kabel ska dras till ACC on (switchad kabel från tändningslåset)

Hur menar du då?

Jag har alltid kopplat så och aldrig haft problem. Stereon går ju att stänga av manuellt. Måste ju inte gå via tändningen. Varför skulle den dra tjuvström?

Jag drar alltid egna kablar för då vet man att allt är som det ska, och skulle man få problem blir det så mycket enklare att felsöka.

Mvh Andreas

Senast redigerat av andreas_gbg_ (14 maj 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00
JoJJ3Wikstrom
14 maj 2009 · 77 Inlägg

Om alla skulle dra egna kablar till allt som börja jävlas lite så har du  ett helt nytt elsystem som det inte finns kopplingsschema för yikes
näe håller mig till den kablar som finns!

Men har du en multimeter och mäta upp dom där kablarna så är det ju lätt och kolla vars du har ström osv när du behöver det osv smile

te_wik Forummoderator
14 maj 2009 · 12 813 Inlägg

Kolla genom alla kablar en gång till.
Kopplade i en Colt i sommras, de funkade skitbra tills man startade bilen. Då fick den för lite ström, låter som det i ditt fall oxå..att när du frikopplar så får inte stereon nog med ström antigen pga dåliga kablar eller att generatorn inte orkar ladda på tomgångsvarv.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
brrr
15 maj 2009 · 63 Inlägg

Pir4t skrev:

Soderqvist skrev:
Dra en helt ny 2.5 mm² röd pluskabel från batteriet (med 20A säkring vid batteriet!!) som du kopplar ihop med röd och gul kabel från stereon, jorda en likadan kabel (Givetvis svart!) på lämpligt ställe som du kopplar till jordkabeln från stereon och voila! problemet löst för all framtid! (Så länge kablarna/stereon inte går sönder)

Så här har jag gjort med alla bilar jag någonsin har ägt eller installerat stereo i och jag har ALDRIG haft problem med stereon!


//Soderqvist

förutom att stereon kommer ligga och dra tjuvström och aldrig stängas av (kortslutning och ev brand kan uppstå)

Iden är bra dock , enda som ska ändras är att gul kabel ska dras till ACC on (switchad kabel från tändningslåset)

Jag har för mig att den gula kabel för alltid ström och den röda går till ACC/tändning? Mutant stereo kanske ström tjuvar från hastighets mätare som kanske är kopplade till acc kabel (en gissning) som i övrigt fungerar som en relä kabel till stereon... testa skifta  den röda med den gula kabel o kollar om fenomenet uppreper sig. Annars för du drar ett kabel från batteriet till steron...ser till bara att har en säkring nära batteriet så att saker och ting inte händer. det blir nog billigare att offra stereon än  bil elekroniken.

JoJJ3Wikstrom
15 maj 2009 · 77 Inlägg

prova ta gula kabeln det är egentligen till minnet på stereon men prova det så ser du ju!!

Bestbudd
17 maj 2009 · 62 Inlägg

Har provat minnet. Funkar ej. På tomgång funkar stereon alldeles utmärkt. Med endast tändning igång funkar stereon alldeles utmärkt. Förut satt där en Saab orginal stereo som gick att slå igång även när tändning var avslagen. Ska säga åt han o köpa en isoadapter. Kan ju inte bli mer än fel...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang