NOS baktände i insuget och luftfiltret brann upp.Mitsu. Colt 2000 1.3. Bilder!

engolf
24 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Hedan1 skrev:
Satt nozzeln helt rakt mot insuget, så den inte vridit sig lite? solenoiderna för bränsle å nos sitter ju i en seriekrets, så det är inprincip omöjligt att nozzeln ska "läcka" in bensin.

Det gjorde den. Hålen för bensin och NOS är borrade lite snett, så när den sitter helt rakt sprutar det lite snett, men jag kompenserade för det ock satte den så att det sprutar rakt in i insuget.
Sen när det gäller läckage har du både rätt och fel: båda solenoiderna är seriekopplade och ska öppna och stänga helt samtidigt, men O-ringen inne i solenoiden kan läcka om den är under tryck en längre tid. Jag tror inte det har hänt i mitt fall, eftersom jag alltid tömmer slangarna helt efter att ha kört med NOS. Och det finns inget tryck i bränsleslangen när systemet är inaktivt, för pumpen seriekopplad med solenoideerna.

engolf
24 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Tigerofsweden skrev:
ahahahahahaha ganska skoj faktikst big_smile

en liten fråga bara , varför inte köpa en bil med 100hk från början som inte väger mkt ? xD

Varför inte köpa en bil med 1000 hästar med en gång och slippa tänka på trimning och liknande?
För jag behöver inte alla de hundra hp hela tiden, och när jag väl har behov för det trycker jag bara på knappen...

SevilleDiesel
26 maj 2009 · 152 Inlägg

Ett tips kan vara en purgeventil. Lustgas är egentligen en aerosol-flytande i MYCKET finfördelad form. Om du då väntar en stund med att trycka in gasen efter det du sist använde gasen,så får du större "droppar" från gas munstycket,och det kan bli problem...
Purgar du innan du använder så får du bara fräscha grejor in i motorn.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
engolf
26 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Jag tömmer NOS-slangen helt efter användning, har ingen gas stående där under lång tid.
Purge har jag täkt på, men det är ju ingen banbil vi snackar om här.

Komptestade motorn i dag, och alla cylindrar ligger på en bit över 10.
Nu tror jag att jag har testat allt som eventuellt kunde vara fel, men hittar inget onormalt.

SevilleDiesel
26 maj 2009 · 152 Inlägg

Gasen skiter nog i vilken sorts bil den är monterad...
Du tjänar nog på att få dit en för säkerhets skull. bilen baktände nog-gasen ökar förbränningstempen med en hel del,så den kan ha glödtänt på stiften. Testa att ändra värmetal,så kan du ha löst problemet.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
engolf
27 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Kör redan med ett hack kallare NGK R stift...

brk95
27 maj 2009 · 140 Inlägg

prova och kör igen och se om det uppstår igen , kan ju vart nåt tillfälligt , det är inte alltid möjligtr att hitta en felkälla till saker , tyvärr sad

engolf
27 maj 2009 · 3 235 Inlägg

brk95 skrev:
prova och kör igen och se om det uppstår igen , kan ju vart nåt tillfälligt , det är inte alltid möjligtr att hitta en felkälla till saker , tyvärr sad

Så sant. ska provköra när jag kommer hem efter helgen.

0rr3
28 maj 2009 · 80 Inlägg

Detta låter som en vanlig baktändning. Med tanke på att Nos är LITE mer explosivt än vanlig soppa så kan en insugsknall göra riktigt läskiga saker. En polare var med om liknande och han hade hemsvetsat insug. Det sprack i svetsarna av smällen. Inget att oroa sig för efter din felsökning. ut och provkör den utan att använda nos en gång. Gör samma procedur du gjorde med systemet på när det small och se om du får insugsknall, annars är det bara tuta och köra.

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...
Volvo 940 turbo "RIP" (1994)
engolf
28 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Bilen använder jag nästan dagligen i nuläget efter smällen, och den hur fint som helst, men jag ville bara testa alla möjliga orsaker till baktändningen innan jag trycker på knappen igen.

Det finns en plugg i insuget på motsatt sida av spjället, och jag tror att den ska ploppa ut vid eventuell baktändning för att insuget och spjället inte ska ta skada, men den skjöts inte ut... Kanske krafterna inte var starka nog att pressa ut den. Jag funderar på att pressa ut den och slipa kanterna lite med sandpapper för att den inte ska sitta så hårt. En plugg är säkert billigare än hela insuget ifall det skulle inträffa igen.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/670179_nhamz5.jpg

Senast redigerat av engolf (28 maj 2009)

brk95
28 maj 2009 · 140 Inlägg

tror inte en baktändning kommer att ploppa ut den pluggen nånsin smile dom använder samma grenrör till turbobilar och då flyger den ut  om turbo skulle börja tokladda ,,

engolf
28 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Men vad är den till i så fall? Kan ju inte vara en frostplugg:)

När det baktänder tror jag att det kan bli rätt våldsamt, jag har sett det på youtube,insug med NOS förvandlas till småbitar, inget vackert...sad
Men jag ska slipa ner kanterna lite, det gör ju ingen skada om den sitter lite lösare.

Xoreza
29 maj 2009 · 406 Inlägg

engolf skrev:
Men vad är den till i så fall? Kan ju inte vara en frostplugg:)

När det baktänder tror jag att det kan bli rätt våldsamt, jag har sett det på youtube,insug med NOS förvandlas till småbitar, inget vackert...sad
Men jag ska slipa ner kanterna lite, det gör ju ingen skada om den sitter lite lösare.

Hej vet du vart man kan få tad på ett kopplingschema till tor/våt lustgas system? och om du vet några bra sider där man kan köpa lustgas.

MvH Glenn Wiberg
engolf
29 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Köp en Haynes bok om trimning, där står det säkert en del om lustgas.
Annars finns det massa info på nätet, bara att googla.

Finns också en del nyttigt på : www.holley.com

SevilleDiesel
29 maj 2009 · 152 Inlägg

Pluggen sitter där för att insuget är bearbetat efter gjutningen.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Hedan1
29 maj 2009 · 76 Inlägg

DJeXCute skrev:

engolf skrev:
Men vad är den till i så fall? Kan ju inte vara en frostplugg:)

När det baktänder tror jag att det kan bli rätt våldsamt, jag har sett det på youtube,insug med NOS förvandlas till småbitar, inget vackert...sad
Men jag ska slipa ner kanterna lite, det gör ju ingen skada om den sitter lite lösare.

Hej vet du vart man kan få tad på ett kopplingschema till tor/våt lustgas system? och om du vet några bra sider där man kan köpa lustgas.

Kopplingsschema för slangarna eller elen?
Jag har ett kopplingsschema vid bilderna på min bil, men det beror ju lite på vilket märke du ska ha.
Det finns bruksamvisningar för de flesta systemen att ladda ner på tillverkarnas hemsida.

engolf
29 maj 2009 · 3 235 Inlägg

SevilleDiesel skrev:
Pluggen sitter där för att insuget är bearbetat efter gjutningen.

Okej, det förklarar saken. Jag trodde först att den skulle skjutas ut om det baktände...

GULSAAB
6 juni 2009 · 35 Inlägg

Jag skulle nog skaffat en purgeventil om jag vore du.
De gånger jag misstänkt att jag haft en lättare baktändning, så har det alltid hänt när jag inte purgat innan användning. Så jag TROR det kan orsaka problem när man inte har vätska hela vägen fram.

Men som sagt det är bara min erfarenhet och mina antagande, inget jag kan säga med säkerhet att det är så. Men det borde ju vara skillnad på sprutbild och bränslefördelning om man har gas vs vätska

Mats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang