Inget laddtryck i min Audi A4 1,8T -96

pzymon egen företagare
26 maj 2009 · 630 Inlägg

Hej hej, nu har jag suttit och läst relevanta trådar i forumet men känner mig ändå inte riktigt nöjd.

Jag har inget som helst laddtryck i min bil, Audi A4 1,8T -96
jag började med att kolla felkoder och fick fram "bränsletrimmning"

meken sa att jag skulle byta lmm.
Sagt och gjort bytte denna, ingen förbättring.

då sa han byt magnetventil.
sagt och gjort, bytte denna, ingen förbättring.

på trådarna står det spruta startgas på tryckrör/slangar och ic
samt att man ska kolla om fjädern är spänd i dumpventilen eller byta ut den.

Jag ska kolla detta nu i veckan, men om du/ni kommer på något annat jag kan testa så är jag tacksam för hjälp.

Dolkis Dolk
26 maj 2009 · 146 Inlägg

kolla wasgaten. Min hade lossnat på min 740, laddet fungerar som det ska på minus skalan, dock inte på plus skalan. Laddade runt 0,1 då. Kolla även slangar, trycksätt systemet om du kan om det inte är wasgaten. har du kollat så turbon inte glappar?

Volvo V70N 2.5T "Dolkis" (2003)
pzymon egen företagare
29 maj 2009 · 630 Inlägg

wastegaten sitter som den ska, staget från klockan är hel och stum, inga läckage i systemet.
vad tror ni då på, wastegate eller dumpventil, eller annat?

Edge EVOLUTION GARAGE
29 maj 2009 · 1 837 Inlägg

Hör med Martin på fastone.se (Karlzzon här på garaget), han har väldigt bra koll på alla VAG bilar. wink

När wastegaten dog på min gamla turbo, så verkade det som om innehållet i wastegaten försvunnit. Den glappade helt, men kunde i visst läge fastna.
Den hade fastnat i öppet läge och gav då inget laddtryck utan allt försvann ut. Bilen blev väldigt seg och den brötade mer ur avgassystemet.

Kolla så att du inte råkat ut för samma sak. Ryck lite mer i staget till wastegaten och se så att den spänner upp sig som den borde, eller om den tappar sitt "hack" och lossar helt, (behövs ingen kraft för detta).

//Edge
pzymon egen företagare
29 maj 2009 · 630 Inlägg

tack för detta, hoppas att han kan hjälpa mig.

alexL
16 juni 2009 · 7 Inlägg

Hejsan satt å läste lite,har ungefär liknande problem med min golf GTI 1.8T -03, chippad.
Den ska ladda 1.0 bar men när ja gasar på fullt så kan laddet dyka ner till 0.4 bar vi 3000 varv, när den väl laddar som den ska så kan den ibland gå upp lite segt oxå och då kan man släppa upp gasen och börja om igen å då blir de bra "ös" igen.

Har bytt till ny LMM, MV, nya stift i om det nu spelar nån roll, protryckt alla slangar (dumpen läckte som ett såll när provtryckte så jag böt till en ny återcirkulerande)  Har prövat det mesta men den kan ändå ibland släppa eller gå lite segt. Kan tillägga att lamdan hade 1.02 vid besiktning, 1.03 är max vad man får ha men om den vart sönder så hade vell den visat betydligt mkt mer? tycker att den bluddrar lite på tomgång oxå men de kan va ja som är nojig, lyssnar efter det mesta just nu tongue

Tack på förhand

TorBlom
9 juli 2009 · 1 Inlägg

Hej !

Det här påminner om mitt problem !

Jag har en A4 tq 95:a på ca 300 hk (ACE) som jag har renoverat senaste året men har råkat ut för nästan samma sak som ni.

Vid långsamt gaspådrag kommer "ös" men går lite ryckigt.. gasar jag på lite mer aggresivt så kommer "öset" inte förrän  lååångt senare. Jag har kollat allt det ni har räknat upp men även vakumslangarna vid vevhusventilationen som ifs var hål i men efter jag satt på nya så .. ja, ingen skillnad.

Jag gjorde rent i gasspjället och satte tillbaka det rent och fint pga av felkod " fel : hittade inte nollläge" . Ingen felkod kvar.. efter detta började mitt problem med "ös" !?!?!

Skall man ställa gasspället på något sätt innan man koplar på kontakterna igen .. ?  jag börjar bli desperat ..

tacksam för förslag !!

/ Torbjörn

Senast redigerat av TorBlom (9 juli 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang