855 t5 som tar ofantligt lång tid på sig att starta men den startar alltid.???!!

mannen11
27 maj 2009 · 32 Inlägg

ja har en t5á som börjat krångla nu dom sissta dagarna..

den tar ca 10-20 sec av körande på starten innan bilen startar men den startar alltid.
jag läste ut felkoderna och fick då 314. vilket skall vara kamaxelgivare.

tycker inte det värkar stämma  i o med att bilen startar  och om den vore trasig så skulle den ju inte starta alls.  bilen känns lite lite  mer lättstartad när den e varm  ovh jag mätte även upp tempgivaren och den va helt i sin ordning.
ge mig alla era ideer o tips så är jag evigt tacksam!
tack på förhand

Remiss
27 maj 2009 · 1 339 Inlägg

Låter som det kan vara backventilen i bränslepumpen som är kass. Går igång snabbare när den är varm för då har bensinen inte hunnit rinna undan så mycket än.




Edit: Testa startgas, går den igång på startgasen direkt stärker det min teori..Kan ju även kolla hur snabbt soppan kommer fram till motorn

Senast redigerat av Volvo740an (27 maj 2009)

mannen11
27 maj 2009 · 32 Inlägg

ja fan det låter ju inte alls otroligt smile
ska ta o kolla det .. men sitter den nere i pumpen eller??

Remiss
27 maj 2009 · 1 339 Inlägg

Jag kan inte 850 så jag kan tyvär inte svara på var den sitter, men prova iallfall med det jag sa först så du inte börjar skruva innan du vet wink



Edit: http://www.skruvat.se/Backventil-P12648.aspx   
         
        Så ser den ut iallfall

Senast redigerat av Volvo740an (27 maj 2009)

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
27 maj 2009 · 1 778 Inlägg

vet inte hur 850n funkar men jag antar att det finns en kallstarts mekanism?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
NioTre
27 maj 2009 · 95 Inlägg

Som sagt felkod 314 är kamaxellägesgivare, Den är till för att styrenheten ska veta hur kamaxeln står vid start, kan därför bli mycket svårstartad eller ej starta vid total utebliven signal.
Inte helt omöjligt att den givaren är påväg att ge upp! Kolla på någon skrot om det går att köpa någon begagnad smile

Xoff Volvo tönt... =)
27 maj 2009 · 2 344 Inlägg

som sgat, backventil kan vara en idé, men jag har svårt att tro att det tar den 20 sekunder att få upp soppatryck, jag menar de pumparna pumpar på ganska bra! annars kan su också prova med att pumpa upp tryck i systemet genom att slå igång tändningen, vänte 2sek sedan slå av å på igen, gör så ett par gånger så har du ordentligt tryck i systemet, ifall nu inte backventilen är helt kass dvs...

Tänds lambda lampan var gång den inte startar? eller lagrar den felkoden på nytt dom gånger du har problem? isåfall så kan det ju mycket väl vara kamaxel givaren, den kan ju vara hel fast det glappar i kontakten som sitter precis bredvid, de kan få för sig att ärga ibland... rengör å prova igen, att den startar första gången betyder ju inte att den startar nästa, det kan ju återkomma å då va ju inte glapp problemet, isåfall kan du de gånger den inte startar sluta efter 5sek å gå ut å knacka lite på den å prova igen... det kan ju hjälpa....

BTW, att köra 20 sek på starten borde ju stinka soppa som fan, gör den det? om inte så är det ju faktiskt ganska troligt att du har nått vajsing med soppan...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
mannen11
27 maj 2009 · 32 Inlägg

tack som fan för alla ideer
skall till skroten i morgon o kolla om dom har en  har plockat bort den gamla nu o kan inte se varken glapp eller dåliga kontaktytor,  backventilen kanske men som sagt den blir lite sur när den väl går igån den går lite poffigt o så..  kom gärna med fler förslag allt är jätte välkommet smile alltid bäst o snacka med folksom har egen erfarenhe av liknande problem smile
tack

Marlboroman
27 maj 2009 · 8 233 Inlägg

Byt givaren, det är där felet sitter.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
NiV3Rt
27 maj 2009 · 371 Inlägg

Xoff skrev:
BTW, att köra 20 sek på starten borde ju stinka soppa som fan, gör den det? om inte så är det ju faktiskt ganska troligt att du har nått vajsing med soppan...

Dock bör det väl inte matas något bränsle om kamaxelgivaren strular om jag inte har fel?

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Remiss
28 maj 2009 · 1 339 Inlägg

NiV3Rt skrev:

Xoff skrev:
BTW, att köra 20 sek på starten borde ju stinka soppa som fan, gör den det? om inte så är det ju faktiskt ganska troligt att du har nått vajsing med soppan...

Dock bör det väl inte matas något bränsle om kamaxelgivaren strular om jag inte har fel?

Fast då borde den inte gå igång efter 20 sekunder varje gång heller? wink

Marlboroman
28 maj 2009 · 8 233 Inlägg

Volvo740an skrev:

NiV3Rt skrev:

Xoff skrev:
BTW, att köra 20 sek på starten borde ju stinka soppa som fan, gör den det? om inte så är det ju faktiskt ganska troligt att du har nått vajsing med soppan...

Dock bör det väl inte matas något bränsle om kamaxelgivaren strular om jag inte har fel?

Fast då borde den inte gå igång efter 20 sekunder varje gång heller? wink

Nej, den får ju inget bränsle förrens den gått minst ett varv och den får signal sen börjar den ge gnista / bränsle när den får signal från cps. Den behöver ju bara ge signal en gång för att motorn ska gå tills du slår av den. Men är givaren dålig så kan det krävas många varv innan den ger utslag. Normalt sett så är ju den typen av givare antingen hel eller trasig, men det finns folk som råkt ut för att den gett signal ibland.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Remiss
28 maj 2009 · 1 339 Inlägg

Marlboroman skrev:

Volvo740an skrev:

NiV3Rt skrev:

Dock bör det väl inte matas något bränsle om kamaxelgivaren strular om jag inte har fel?

Fast då borde den inte gå igång efter 20 sekunder varje gång heller? wink

Nej, den får ju inget bränsle förrens den gått minst ett varv och den får signal sen börjar den ge gnista / bränsle när den får signal från cps. Den behöver ju bara ge signal en gång för att motorn ska gå tills du slår av den. Men är givaren dålig så kan det krävas många varv innan den ger utslag. Normalt sett så är ju den typen av givare antingen hel eller trasig, men det finns folk som råkt ut för att den gett signal ibland.

Ah okej jag förstår smile, aja svaret på det får han i vilket fall om han testar med startgas, går den igång = troligen backventil, annars e de givaren wink

mannen11
28 maj 2009 · 32 Inlägg

bytade givare i dag.. men ingen skillnad... sad

därimot tog jag isär temp givar kontakten o startade bilen kall helt utan tempgivaren  startade på noll tid. testade med givaren i  igen startade segt.  testade utan givaren startade snabbt.
testade med givaren igen  tände till nån enstaka gång.
testade utan igen men då va motorn lite varm  kändes som den gick fet...   ???
kanske temp givaren då på kalla tepm  har mätt den på het temp då e värden ok men inte mätt på kall än ?? vad tror ni?

mannen11
29 maj 2009 · 32 Inlägg

har kollat med ny tempgivare i dag med .. ingen skillnad ??  va fn gör man  nåt tips på bra felsöknings sida eller liknande ??

marven
30 maj 2009 · 551 Inlägg

har du bytat olja nyligen eller va det längesen du gjorde det?

You can't B serious, oh K
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
30 maj 2009 · 2 252 Inlägg

mannen11 skrev:
ja har en t5á som börjat krångla nu dom sissta dagarna..

den tar ca 10-20 sec av körande på starten innan bilen startar men den startar alltid.
jag läste ut felkoderna och fick då 314. vilket skall vara kamaxelgivare.

tycker inte det värkar stämma  i o med att bilen startar  och om den vore trasig så skulle den ju inte starta alls.  bilen känns lite lite  mer lättstartad när den e varm  ovh jag mätte även upp tempgivaren och den va helt i sin ordning.
ge mig alla era ideer o tips så är jag evigt tacksam!
tack på förhand

kan vara ett sporadiskt fel i kamaxelgivaren vilket gör att den blir segstartad, t.ex som hallgivarna i fördelaren i volvo 740, när dom blir slitna så är de samma symptom att du får dra den länge på starten innan den hoppar igång men dom startar alltid

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
30 maj 2009 · 2 252 Inlägg

mannen11 skrev:
bytade givare i dag.. men ingen skillnad... sad

därimot tog jag isär temp givar kontakten o startade bilen kall helt utan tempgivaren  startade på noll tid. testade med givaren i  igen startade segt.  testade utan givaren startade snabbt.
testade med givaren igen  tände till nån enstaka gång.
testade utan igen men då va motorn lite varm  kändes som den gick fet...   ???
kanske temp givaren då på kalla tepm  har mätt den på het temp då e värden ok men inte mätt på kall än ?? vad tror ni?

drar man ut tempgivaren så ska den fetta upp för då den inte vet om motorn är kall eller kokhet och går i ett säkerhets läge där den spolar inmängder med bränsle för att förhindra kokning/varmnypning

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
mannen11
31 maj 2009 · 32 Inlägg

ok  angående oljan .. den e bytt nyligen och det är inte felet som sitter på 850 upp till 92 som detta är har jobbat länge som bilmekare så jag vet.  detta är något som jag aldrig varit med om förut och det ska så kläart hända på min egen bil smile


kamaxelgivaren är utbytt ...
tempgivaren är utbytt..
kan det vara den där varvtalsgivaren så krånglar o inte kamlägesgivare kanske ??

har konstaterat att det inte finns gnista när bilen inte startar, har kontrollerat med ett stroboskop.

fortsätt med ideer=)

TC
31 maj 2009 · 44 Inlägg

hittar du felet så hör av dej min är lika dan men ja har bytt spridare,  brygga, soppa ledningar, kam givar o svänghjulsgivare fördelare o stift tänkablar alla intercoler slangar o inte hittat nåt..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang