Hade tänkt köpa bil nu...mindre variant, bränslesnål, sportig, snygg, snabb...
Har letat lite överallt i annonser och har märkt att MG zr 160 är väldigt billiga. Varför? Det måste ju finnas nån hake, men det enda jag hört från folk är fördomar. Ni som har MG, vad tycker ni om dom? Är servicen onormalt dyr? Finns reservdelar att få tag på?
Tacksam för några kommentarer från nån som har erfarnehet av bilen
Dom sågade iaf zr duktigt och tyckte det bara var en gammal Rover "200 någonting" med lite tuffare karossdetaljer på typ.
Sen är ju MG nedlagt som bilmärke vad jag hört iaf så det är väl därför alla de modellerna blir billigare som sas tidigare i tråden.
Men det verkar ju vara ganska mkt rolig bil för pengarna tycker jag, frågan är väl hur det blir med delar och sådana saker sen i framtiden. Men de som kör MG vet säkert bättre hur det ligger till.
Jo, man blev ju inte bara lite sugen att slå till på en liten sportig MG cab när det står att dom är prissänkta 100.000sek!!!
Frågade en kille här på garaget som hade en sådan MG som jag var intresserad om hur det var att äga en MG och om det var sant att hela företaget hade gått i KK eller om det bara i Sverige.
Saxade lite från det svar jag fick
"Inte bara svenska MG som gick omkull i början av förra året, utan hela MG. Hursomhelst så är det inget problem med service & reservdelar eftersom det är ett tredjeparts-bolag som tillverkar dem. Man kan köpa vilken reservdel som helst ett bra tag framöver."
ja dom gick i kk och med det försvann alla garantier på bilen. prissänkt 100000, har du tur och bilen inte krånglar har du tjänat pengarna, men minsta fel och du får pröjsa
Var inte köpa en MG!!!!!! Visst fanken kan man köpa en MG, fattas bara annat. Visst stämmer det att MG till stora delar är en kosmetikatrimmad Rover, men redan Rover e inte heller fy skam. Företaget lades ned för ett halvår sedan mycket riktigt men har köpts av ett Kinesiskt konsortium som under sommaren kommer att starta produktionen igen, då i första hand av MG bilarna. Garantierna gäller visst på dessa bilar även om företaget gjort KK. Detta på grund av så enkla saker som att det i slutändan är det säljande företaget som är tvingad att enligt konsumentlagen att tillhandahålla garantin på dem. Med tanke på den mängd bilar som sålts världen över kommer reservdelar inte vara några problem de närmaste 10-20 åren framåt. Såg kommentaren från TopGear och visst sjutton stämmer det, men detsamma har TG vid ett flertal tillfällen och tester sagt om VW-Seat-Audi / Citroen - Peugeot / för att inte glömma världens största kostmetika trim företag General Motors som tillverkar en mängd bilar under snart när lika många märken, trots att de i mångt och mycket är samma grundbil. Att shoppa den MG nu när de är extra billiga på grund av alla rykten måste vara en toppaffär.
det är ju ingentligen en lite trimmad rover 200/25:a som ser lite sportigare ut... så köp en sån istället ä inte heller så dyra tror jag...
"ingentligen"...Dagens ord.
Antar att du syter på: egentligen.
Vill inte leka besserwisser men kunde inte låta bli. Hoppas ingen tog illa upp.
mvh
- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy "Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
det lär ju inte vara problem med delar/service.. tillgång och efterfrågan.. det säger sig lite självt.. om många personer vill ha nånting så tillverkas det sålänge nån tjänar på det
Anledningen till att dom är billiga är för att som någon nämnde att företaget gick i konkurs. Bilarna som är till salu i Sverige nu är bilar uppköpta från konkursen till förmånliga priser. Därav det låga salupriset. Hade jag pengarna, skulle jag inte tveka en sekund på att köpa en MG. Riktigt trevliga bilar. Och eftersom dom delar komponenter med andra bilar, så skulle jag inte tro att reservdelar är ett problem.
enda nackdelen med SV-R är den extra nollan de klottrat dit på prislappen...
Har oxå hört om kk'n. Skillnaden mellan rover och MG är väl endast att den ena har krom och den andre kjolpaket. Min åsikt är att kromet ska sitta på motorcykeln...därför en MG :-)
Men det verkar ju inte som att mg'n va så kass då... kanske ska göra slag i saken.
MG ZR160 är en utmärkt liten busbil för alla som tänker i banorna Fiesta ST150 eller Peugeot 206GTi eller RC, men inte har kulorna. Problemet i ZRen är ju K-seriemotorn som trots sin på papperet höga prestanda inte riktigt känns levande eller rapp (min egen mening) - men om man hittar ett bra exemplar så går det helt enkelt inte att ha roligare för mindre pengar.